• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę

Krzysztof Koprowski
3 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Rejon pętli na Zaspie to miejsce, gdzie rozpoczynać się będzie ul. Nowa Abrahama wraz z torowiskiem tramwajowym.
  • Ulica wraz z torowiskiem tramwajowym będzie poprowadzona przez obecny parking przy CH Oliwa.
  • Rejon powstającego przystanku PKM Strzyża. Tu tramwaj przejedzie pod estakadą PKM-ki lub będzie prowadzony wraz z jezdniami ul. Nowej Abrahama do ul. Polanki lub nawet Słowackiego.
  • Rezerwa pod ewentualny przejazd tramwaju pod torami PKM została wykonana na odcinku między przystankiem PKM Strzyża a al. Grunwaldzką (po prawej stronie na zdjęciu).
  • Wiadukt nad ul. Polanki został tak zaprojektowany, aby móc ułożyć pod nim torowisko tramwajowe.
  • Na odcinku leśnym niezbędne będzie wykonanie murów oporowych. Po prawej widać zabudowania VII Dworu, na wysokości których przewiduje się przystanek tramwajowy.
  • Wiadukt PKM nad ul. Słowackiego. Tutaj kończyć się będzie drogowa część ul. Nowej Abrahama. Tramwajem będzie można pojechać jeszcze dalej - do ul. Rakoczego i kolejnego przystanku PKM.
  • Jeden z wariantów przewiduje, że tramwaj pokona nasyp PKM-ki jeszcze przed przystankiem PKM Niedźwiednik (patrząc od strony Piecek-Migowa), a następnie pokona ul. Słowackiego na jednym poziomie.
  • Przy przystanku PKM Brętowo póki co kończyć się będzie trasa tramwaju na Morenie (prowadzona na tym odcinku po estakadzie, pod którą wykonano już podpory), ale w przyszłości może zostać przedłużona do Zaspy.
  • Brak typowej pętli tramwajowej przy PKM Brętowo pozwoli w przyszłości łatwo przedłużyć trasę tramwajową lub połączyć ją z torami kolejowymi.

Ulica Nowa Abrahama to droga z torowiskiem tramwajowym, która docelowo ma połączyć Zaspę z Moreną. I choć jej realizacja to bardzo odległa przyszłość, to sam przebieg jest ściśle powiązany z powstającą Pomorską Koleją Metropolitalną.



Bez szans na rychłą realizację
Ulica Nowa Abrahama nie jest nowym pomysłem ani tym bardziej elementem kampanii wyborczej. Nie jest to też droga, która ma realne szanse na realizację w najbliższych kilku latach.

- Mówiąc o Nowej Abrahama, należy pytać nie kiedy, ale czy w ogóle będzie ona realizowana - przyznaje Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

I zapewne temat ulicy Nowej Abrahama nie byłby poruszany przez najbliższe wiele lat, gdyby nie przygotowywane w trybie ekspresowym plany zagospodarowania przestrzennego dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, które w pewnym stopniu wymuszają rewizję dotychczasowych dokumentów planistycznych. A wcześniej jeszcze - zapadnięcie decyzji o budowie Kolei Metropolitalnej.

W śladzie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Nowa Abrahama to bowiem funkcjonujące od wielu lat w różnego rodzaju opracowaniach planistycznych (w tym studium i planach miejscowych) połączenie drogowo-tramwajowe między rejonem pętli tramwajowej Zaspa zobacz na mapie Gdańskaul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska (tu kończy się część drogowa Nowej Abrahama) oraz Rakoczego zobacz na mapie Gdańska (jako koniec trasy tramwaju). Trasa ta prowadzona jest w śladzie i tuż obok kolei kokoszkowskiej.

Odbudowa kolei była wprawdzie brana pod uwagę w studium (niewielką wzmianką w tekście), ale to ul. Nowa Abrahama była traktowana jako ta inwestycja, która ma realną szansę doczekać się realizacji, zaś kolej była rozpatrywana jedynie jako marzenie z nikłą nadzieją na materializację.

Jak zmieścić drogę obok PKM?
Wybór Polski i Ukrainy jako organizatorów Euro 2012, a Gdańska jako jednego z gospodarczy tej imprezy sprawił jednak, że temat odbudowy kolei powrócił z dużo większym priorytetem niż można było to wcześniej w jakikolwiek sposób brać pod uwagę. Z tego powodu należało do potrzeb tej inwestycji przeanalizowanie wcześniejszych wizji rozwoju miasta. Warto pamiętać też, że nim zapadła ostateczna decyzja o budowie PKM, na poważnie brano też wariant tramwaju przez dzielnice południowe na lotnisko.

- Gdy pojawił się pomysł budowy Kolei Metropolitalnej, prezydent miasta poprosił o przygotowanie koncepcji, która udowadnia, że realizacja połączenia kolejowego nie będzie w przyszłości stanowiła przeszkody dla powstania ul. Nowej Abrahama - mówi Piskorski.

W efekcie decyzji prezydenta w ciągu ostatnich kilku lat powstało kilka koncepcji prowadzenia ul. Nowej Abrahama, przygotowanych zarówno przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego jako pracowni odpowiedzialnej za projekt PKM-ki, jak i własnych opracowań Biura Rozwoju Gdańska.

Z Zaspy do ul. Słowackiego i Rakoczego
Nowa droga wraz z torowiskiem tramwajowym będzie rozpoczynała się na skrzyżowaniu ul. Hynka z al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Tramwaj w tym miejscu zostanie połączony z pętla Zaspa przypuszczalnie na poziomie -1 ze względu na usytuowanie pętli również poniżej poziomu sąsiedniego układu drogowego. Skrzyżowanie ul. Nowej Abrahama z al. Rzeczypospolitej byłoby na poziomie gruntu.

- Pokonanie torów kolejowych zobacz na mapie Gdańska rozpatrujemy wyłącznie jako przejście pod infrastrukturą kolejową. Zaraz za torami ul. Nowa Abrahama krzyżuje się na jednym poziomie z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, natomiast tramwaj przypuszczalnie ze względu na inne wymagania techniczne to skrzyżowanie pokonywałby jeszcze dołem - omawia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Komunikacji w BRG.

Tunelem pod torami i skrzyżowania na jednym poziomie
Od al. Grunwaldzkiej zaczyna się różnicowanie wariantów prowadzenia ul. Nowej Abrahama, a konkretnie rozwiązań w zakresie ruchu tramwajowego. Sam przebieg dwujezdniowej ulicy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku na całej długości jest niezmienny - po północnej i zachodniej stronie torowiska Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, krzyżując się jeszcze w poziomie terenu z ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska, Polanki zobacz na mapie Gdańska oraz Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

Jak poprowadzić torowisko tramwajowe?
- Jeszcze w toku prac projektowych nad projektem PKM przeanalizowano trzy warianty lokalizacji tramwaju. Są to: tramwaj prowadzony obok torów kolejowych na całej długości, tramwaj prowadzony po torach kolei [jako tramwaj dwusystemowy - dop. red.] oraz tramwaj powiązany z koleją [przy jednoczesnym dopuszczeniu połączenia tramwajowego Zaspa - pętla Strzyża - dop. red.] - wyjaśnia Rospęk-Aszyk.

Ponieważ jednak nie zapadła decyzja, który z tych wariantów miałby szansę na ostateczną realizację w perspektywie wielu lat, zdecydowano się na nietypowy przystanek tramwajowy na końcu trasy do PKM Brętowo. Zamiast kosztownej pętli (także ze względu na trudne uwarunkowania terenowe), która i tak byłaby zbędna przy przedłużaniu tramwaju w stronę Zaspy, powstały tory odstawcze i rozjazdy międzytorowe dla tramwajów dwukierunkowych.

Tramwaj obok trasy kolejowej?
Ze wszystkich wariantów najdroższy wydaje się ten, który zakłada niezależne torowisko obok trasy kolejowej. Problemem w tym przypadku pozostaje też wskazanie najlepszego miejsca dla bezkolizyjnego przekroczenia PKM-ki przez tramwaje. Przystanek tramwajowy przy PKM Brętowo jest bowiem zlokalizowany po wschodniej stronie torów PKM, zaś przejście pod torami kolejowymi Gdynia-Warszawa po zachodniej.

- Dla prowadzenia osobnego torowiska tramwajowego rozważamy trzy możliwości pokonania torów PKM-ki. Są to: rejon przed skrzyżowaniem z ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska [patrząc od strony Piecek-Migowa - dop. red.] albo ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska lub też obszar w pobliżu pętli tramwajowej Strzyża zobacz na mapie Gdańska, a konkretnie między przystankiem PKM a al. Grunwaldzką, gdzie już teraz zarezerwowano i wykonano miejsce pod ewentualne prowadzenie tramwaju [miejsce pod tramwaj przewidziano między podporami estakady kolejowej - dop. red.] - mówi kierownik Zespołu Komunikacji w BRG.

Który wariant prowadzenia tramwaju z Zaspy na Morenę byłby najlepszy?

Projekt PKM gotowy na Nową Abrahama
Projekt realizowanej PKM-ki uwzględnia już teraz część z tych rozwiązań, dlatego też wiadukt nad ul. Polanki nie posiada żadnych podpór w świetle drogi. Żadnych podpór nie posiada też wiadukt nad ul. Słowackiego, gdyż tu właśnie przewidziano skrzyżowanie jezdni ul. Nowej Abrahama z ul. Słowackiego, a tym samym niedopuszczalne byłoby ograniczenie widzialności, jak i możliwości doboru odpowiedniej formy skrzyżowania.

Wariant przez nasyp kolejowy w rejonie ul. Słowackiego jest jedynym, który nie został uwzględniony w projekcie PKM-ki. Jednocześnie też jest jedynym, który zakłada, że tramwaj już od skrzyżowania z ul. Słowackiego byłby prowadzony w ścisłym powiązaniu z jezdniami z ul. Nowej Abrahama.

Na skrzyżowaniu z ul. Wita Stwosza przewidziano możliwość wjazdu w istniejący układ tramwajowy oraz na pętlę Strzyża. To miejsce szczególnie ważne także dla ewentualnej obsługi trasy Nowej Abrahama taborem tramwajowym, gdyż tędy mogłyby wjeżdżać i zjeżdżać z niej tramwaje do pobliskiej zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.

Wariant z tramwajem dwusystemowym
Problem z pokonaniem torów PKM-ki nie występuje oczywiście przy wyborze wariantu tramwaju dwusystemowego (zwanego też czasem koltramem), zdolnego poruszać się po torach kolejowych. Wjeżdżałby on na tory przy przystanku PKM Brętowo, a następnie opuszczał je jeszcze przed ul. Wita Stwosza i pętlą Strzyża.

Wariant ten wymaga jednak specjalnego taboru tramwajowego (tory tramwajowe i kolejowe mają wprawdzie ten sam rozstaw szyn, ale zupełnie inne rozwiązania m.in. w zakresie rozjazdów, zasilania i sterowania ruchem itp.), odpowiednich przepisów, które nie są opracowane dla tej formy komunikacji w Polsce (na świecie istnieją sieci koltramu m.in. w kilku miastach Niemiec, Austrii czy Francji; w Krakowie prowadzono niegdyś testy przystosowania "stopiątek" do ruchu po torach kolejowych, ale pomysł zarzucono) oraz szkolenia pewnej grupy motorniczych w zakresie zasad ruchu kolejowego. To rozwiązanie też może w przyszłości utrudniać tworzenie rozkładu jazdy, który musiałby uwzględniać ruch kolejowy.

Nowe przystanki tramwajowe
Niezależnie od obranego wariantu - wspólnego torowiska dla tramwajów i kolei lub separacji ruchu szynowego - zakłada się realizację przystanków: na wysokości PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska (już powstający), PKM Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańska, VII Dwór zobacz na mapie Gdańska (tylko tramwajowy), PKM Strzyża/Abrahama zobacz na mapie Gdańska oraz przypuszczalnie jeszcze jeden między linią kolejową Gdynia-Warszawa i SKM a pętlą Zaspa.

Problem z wąwozem kolejowym
PKM-ka wymusiła także rewizje pewnych zamierzeń na wysokości odcinka leśnego. Dotychczas zakładano, że wąwóz kolejowy zostanie wypełniony ziemią, poszerzając tym samym możliwość łatwego kształtowania korytarza drogowo-tramwajowego. Obecnie wariant ten został zmieniony na utworzenie murów oporowych. Oczywiście do nowej sytuacji komunikacyjnej będzie trzeba też dostosować powstałe przejścia pod i nad torami kolejowymi, odpowiednio je przedłużając.

Nowa Abrahama niezbędna w docelowym układzie
Skoro jednak realizowana jest wysoce wydajna kolej, to czy trasa tramwajowa oraz połączenie drogowe nadal jest potrzebne? Urbaniści z BRG zapewniają, że jak najbardziej tak. I to zarówno w sytuacji, gdyby doszło do budowy ul. Nowej Politechnicznej z tramwajem, stanowiącej połączenie górnego tarasu z dolnym przez Wrzeszcz, jak i w momencie, gdy będzie już funkcjonowała Pomorska Kolej Metropolitalna. Analizy ruchu wykazują potrzebę istnienia ul. Nowej Abrahama z tramwajem w wariancie docelowym układu komunikacyjnego Gdańska.

Należy mieć też na uwadze, że wszystkie przedstawione w artykule rozwiązania są wyłącznie wersjami roboczymi, które mogą być w momencie przystąpienia do prac nad realizacją ul. Nowej Abrahama (o ile kiedykolwiek to nastąpi) nieaktualne lub zmienione. Bezwzględnym warunkiem jest jednak dostosowanie się do warunków narzuconych w planach zagospodarowania, z których ul. Nowa Abrahama - póki co - nie będzie wykreślana.

Materiały dot. ul. Nowej Abrahama zostały zaprezentowane podczas spotkania miejskich urbanistów z komisją ds. inwestycji i planowania przestrzennego Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która poprosiła BRG o przedstawienie obecnej sytuacji planistycznej dla tej drogi i połączenia tramwajowego w kontekście nowych planów zagospodarowania dla PKM.

Miejsca

Opinie (158) 5 zablokowanych

  • budować, nie pie przyć

    • 0 0

  • A Biedronka gdzie?! (1)

    może po środku pętli? Przydała by się przy każdym przystanku tramwajowym!

    • 0 2

    • może dość złośliwości

      Najlepiej wszystko wyśmiać ,wyszydzić i wykpić.Budują źle nie budują źle.I jeszcze jedno : ludzie kupują w tych sklepach więc nie kpij z nich.Oby zawsze było Cię stać na zakupy w Biedronce.Pozdrawiam.

      • 0 0

  • Wsiadają dwie przyjezdne blondynki do tramwaju i pytają motorniczego "czy ja tym tramwajem dojadę na Zaspę?" Motorniczy odpowiada "nie proszę pani ten tramwaj jedzie do Nowego Portu" .Na to druga z pań " a ja?"

    • 1 0

  • GDZIE TRAMWAJ NA OSOWĄ!

    Tramwaj na Osową!

    • 1 2

  • Co to za belkot urbanistyczny .To poto buduja wiadukt dla PKM zeby dolem prowadzic (2)

    linie tramwajowa!!??.
    To niech zaplanuja na Slowackiego Szlabany , budke droznika .Kawalek dalej jest rondo DeLa Sale ze swiatlami ,nastepne swiatla na Trawki i Srebniki .
    Wten sposob uzyskamy przepustowosc starej Slowackiego tylko ze dwupasmowa.

    • 5 1

    • Wiadukty dla lini tramwajowej... (1)

      A może do czasu realizacji marzeń decydentów zagospodarować teren pod peronem na Strzyży pod ...parking. Samochody parkują na pętli na trawnikach.

      • 0 0

      • Wiadukty...

        Przecież Strzyża to węzeł integracyjny ! Kolej PKM , tramwaj , samochód , rower komunikacja piesza.

        • 0 0

  • Połączenie drogowe.

    Potrzebne jest połączenie drogowe Osiedla Janka Krasickiego /Wrzeszcz/ z osiedlem Niedźwiednik i wiaduktem nad ulicą Słowackiego w kierunku Moreny.

    • 1 1

  • A budyń to czyta i nie może utrzymać moczu ze śmiechu

    ...bo kłócicie się tu o pierdoły, a on w tym czasie zarabia grubą kasę i chce zarabiać nadal. Czy on tym jeździ? Czy go to interesuje? Bez żartów.
    Ch.. z tą koleją i tramwajami. Jedno i drugie potrzebne jak kij w tyłku. Dyskutujcie, spierajcie się.
    Ważne, żeby był dym i kasa płynęła.

    • 4 2

  • No jasne teraz poprzecinać nowe dopiero co oddane do użytku drogi torami tramwajowymi i to zlikwiduje korki. Proponuje jeszcze dodać wszędzie spowalniacze tzw uspokojenie ruchu. Najfajniejsze nowatorskie rozwiązanie jest na ul Nowy Świat na Osowej-przymusowe mijanki x 2. Brawo po prostu genialne.

    • 2 0

  • komunikacja

    ....a na początku powinna powstać koncepcja całości komunikacji miejskiej w powiązaniu z całym otoczeniem miasta Gdańska oraz SKM. Analiza przepływów i natężenia ruchu, określenie priorytetów dla tej komunikacji *np. transport publiczny tramwajowy , itd a wtedy wszystko nabierze jakiegoś sensu, bo jak na razie to go nie ma, troche tu troche tam bez jakiejkolwiek wizji końcowej, w efekcie powstają oderwane od siebie inwestycje takie jak PKM i SKM itp idiotyzmy wynikające z zarządzania miastem przez dyletantów a nie fachowców. Efekt jest jak jest... i do dzisiaj nie możne za godziwą opłatą w optymalnym czasie jechać po Gdańsku a nie mówiąc już po Trójmieście środkami komunikacji publicznej.

    • 0 0

  • kolej metropolitalna a nie tramwaj!!!

    nowa kiełbasa dla wyborców, a dla mnie to jest nietrafiony projekt, ludzie, zamiast tramwaju ten odcinek powinien być obsługiwany przez kolej metropolitalną, do Zaspy powinna docierać kolej metropolitalna, dobrze że będzie miała połączenie we Wrzeszczu, ale do Zaspy też powinna docierać, niekoniecznie przez Abrahama, ale do Zaspy a potem może dalej jeszcze do portu udałoby się ją doprowadzić! to byłby projekt na miarę dużego portowego miasta, miasta europejskiego, może więcej połączeń morskich pasażerskich dla naszego portu, żeby turyści np. z południa u nas przeprawiali się do Skandynawii, taki nowy europejski szlak! z lotniska prosto do portu, do przeprawy pasażerskiej!!! czemu w tym mieście nikt nie myśli globalnie albo chociaż tylko po europejsku, ciasne umysły, ciasne ulice, ciasne miasto!!!!!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane