- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (429 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (125 opinii)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (269 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską
Gdy powstanie nowa trasa tramwajowa łącząca Plac Komorowskiego z ul. Bulońską, to dzięki istniejącej już wtedy linii wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej, przejazd między Wrzeszczem i południem Gdańska potrwa 14 minut.
- Chcemy zlecić wykonanie dokumentacji projektowej, w której skupimy się na trasie tramwajowej, bo ul. Nowa Politechniczna jest tak ważna właśnie ze względu na korzyści, jakie da biegnący nią tramwaj. Jesteśmy gotowi na sfinansowanie dokumentacji, ale na samą realizację projektu będziemy ubiegać się o uzyskanie możliwie największego dofinansowania - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.
Miasto planuje przygotować dokumentację inwestycji do końca 2015 r. Następnie, pod warunkiem pozyskania środków unijnych, budowa realizowana byłaby najszybciej w 2016 r. i nie później niż do 2020 r.
Dokumentacja miałaby charakter wariantowy, co oznacza, że projektant przygotowałby kilka wizji dla ul. Nowej Politechnicznej, uwzględniając przy tym powstanie wariantu docelowego, czyli dwie dwupasmowe jezdnie wraz z torowiskiem, jak i minimalnego, czyli wyłącznie trasy tramwajowej.
Dopiero potem miasto zdecyduje się na wybór ostatecznego projektu i wykonanie pełnej dokumentacji. Byłoby to więc rozwiązanie podobne, jak z ul. Nową Bulońską, gdzie ostatecznie z wariantu dwóch jezdni i tramwaju, wybrano wariant jednej jezdni i tramwaju.
Sama trasa tramwajowa w ciągu ul. Nowej Politechnicznej ma jednak zdecydowanie wyższy priorytet nad drogą ze względu na koszty, jak i zachęcenie do przesiadki z auta na komunikację miejską.
- Z naszych wstępnych wyliczeń wynika, że czas podróży z pętli Łostowice Świętokrzyska
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Z szacunków ZTM wynika, że już dziś 40 proc. pasażerów z tzw. dzielnic południowych podróżuje w stronę Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Grupa ta jest na tyle liczna, że kursujące dziś autobusy warto zastąpić bardziej wydajnymi tramwajami.
Jednocześnie układ torowiska w Śródmieściu nie jest w stanie przyjąć większej liczby pojazdów, a Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie w stanie zastąpić tramwaju przez ul. Nową Politechniczną.
- Tramwaj nie będzie konkurencją dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. PKM-ka obsługuje bowiem tereny na północy, zaś tramwaj obszary, gdzie PKM nie dociera. Sieć tramwajowa będzie więc komplementarna wobec kolei - dodaje Zomkowski.
Na nowej trasie tramwajowej o długości ok. 5 km ma powstać dziewięć nowych przystanków, które będą w większości usytuowane na wysokości istniejących odpowiedników autobusowych.
Byłyby to kolejno (roboczo nazwane) przystanki: Nowa Bulońska
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dodatkowo w przypadku budowy również drogi, powstałyby skrzyżowania z ulicami: Nową Bulońską
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Budowa trasy tramwajowej będzie oznaczała, że na odcinku Wyspiańskiego-Miszewskiego tramwaj będzie wbudowany w jezdnię (na wzór al. Hallera
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Przejazd pod torami kolejowymi
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wstępny szacowany koszt budowy samej trasy tramwajowej (bez ulicy) wyniesie ok. 144 mln zł, na co składają się 22 mln zł potrzebne do wykupu gruntów oraz 2 mln zł na wyburzenia budynków i przesiedlenia mieszkańców.
Wyburzenia starych budynków budzą sporo kontrowersji. Ul. Do Studzienki, po zupełnie niepotrzebnej rozbiórce kamienic przy ul. Jana z Kolna, jest bowiem jedną z ostatnich ulic, która posiada obustronne miejskie pierzeje. Na nieszczęście dla tych kamienic, nie są one objęte ochroną, gdyż od lat przewiduje się poszerzenie korytarza komunikacyjnego. Dodatkowo, jeden z budynków czeka już tylko na rozbiórkę - ma zamurowane okna i wejścia.
- Dołożymy wszelkich starań, aby wyegzekwować prawną ochronę obiektów przy ul. Do Studzienki. Ustawa o ochronie zabytków podkreśla, że jeżeli obiekty wykazują wartość historyczną, artystyczną czy naukową, a ich zachowanie leży w interesie publicznym, to są zabytkiem niezależnie od tego, czy znajdują się w jakiejś ewidencji, rejestrze czy nie - zapowiada Tomasz Korzeniowski, prezes gdańskiego oddziału Towarzystwa Opieki nad Zabytkami.
Czy zatem istnieje alternatywa wobec burzenia? Wojciech Chmielewski, architekt i historyk sztuki, uważa, że tak. Proponuje on poprowadzenia tramwaju przez podwórza kamienic oraz między kamienicami a zabudowaniami Politechniki Gdańskiej.
- Warto rozważyć wykorzystanie zaplecza podwórzy kamienic przy ul. Do Studzienki. Miejsca jest tam na tyle dużo, aby poprowadzić torowisko tramwajowe. Na odcinku bliżej al. Grunwaldzkiej, jedną nitkę tramwaju można natomiast skierować przez ul. Do Studzienki, zaś drugą "zapleczem" kamienic lub obie nitki skierować na ul. Do Studzienki. Na końcowym odcinku ul. Do Studzienki tramwaj wpuszczony byłby w jezdnię wraz z autami, choć te powinny być raczej kierowane na sąsiedni układ uliczny, a przede wszystkim zostawać na parkingach typu Park&Ride na górnym tarasie.
Innym rozwiązaniem, chroniącym budynki, ale zwiększającym ruch na sąsiednich ulicach oraz prawdopodobnie utrudniającym organizację ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką, byłoby przekształcenie ul. Do Studzienki w deptak (z przejazdami przez niego do posesji na wzór ul. Pomorskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pozwoliłoby to podnieść warunki życia mieszkańców kamienic, które nie są objęte wyburzeniami. Jednocześnie dałoby to szansę na stworzenie atrakcyjnej przestrzeni dla pieszych spacerujących w stronę nieco zapomnianego Parku w Królewskiej Dolinie
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Nowa ulica jednojezdniowa powstałaby wzdłuż kampusu Politechniki Gdańskiej, zaś deptak od niej oddzielałoby torowisko tramwajowe. Na odcinku od ul. Fiszera/Matejki, ul. Do Studzienki byłaby deptakiem z dopuszczeniem ruchu tramwajowego i autobusowego, zaś ruch samochodowy przekierowany byłby w stronę ul. Fiszera-Bohaterów Getta Warszawskiego z nowym skrzyżowaniem i przejściem dla pieszych
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Oba warianty zostały jednak już na wstępie odrzucone przez BRG.
- Wyburzenia są niezbędne, nawet jeżeli teraz nie powstanie droga. Nie rezygnujemy docelowo z układu drogowego. Ponadto sąsiednie ulice nie są w stanie "przenieść" tego ruchu. Analizowaliśmy kilka wariantów przebiegu i obecny wariant wybraliśmy jako najlepszy - ucina dyskusję Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?
Miejsca
Opinie (236)
-
2014-07-07 01:35
Przesada (1)
Gdansk jest juz na tyle dobrze skomunikowanym miastem ze te linie tramwajowe sa tak na prawdę zbędne. Przesiedlenie tylu ludzi i wyburzenie ich budynków mieszkalnych wiąże sie z kolejnymi ogromnymi kosztami. Łatwo mowić to ludziom którzy zarobią na tym ogromne pieniądze ale dla wielu tych mieszkańców wiąże sie to z kolejnymi trudnościami. W tych starych budynkach mieszkają zazwyczaj osoby starsze zamieszkujące tu od dawna lub niezbyt bogaci.
- 5 4
-
2014-07-10 10:30
w końcu jacyś normalni ludzie się wypowiadają, a nie fani zżerania hamburgera w samochodzie
- 1 2
-
2014-07-07 10:37
Masakra
A ja mieszkam na Wyspiańskiego i nie podoba mi ta koncepcja,ze przez moja ulice ma isc tramwaj,nie dosc ze od ciezarówek cała chałupa sie trzesie i pękaja sciany to na dodatek jeszcze chałasujacy tramwaj.. Pierw niech miasto zacznie wzmacniac domy obok których ma iść linia tramwajowa,nasza kamienica ma ponad 100lat i kolejne drgania tylko narusza jej stan..
- 5 5
-
2014-07-10 09:55
to jakas chora wizja...widzę że dla p. Piskorskiego ważniejsze są same wybużenia niż mieszkańcy!!!
dlaczego nie można zachować tej pięknej tkanki ? Po co nam kolejne ulice z pierdzącymi samochodami? Chcecie mieszkać w smrodzie? Pięknie ...drogowcy żądzą !! Więcej dróg abyśmy mogli zajeździć, zarżnąć miasto !! Wszystkim zwolennikom tej rozbudowy proponuje zakupić działki przy samej obwodnicy gdzie hałas dochodzi do 80 dB lub nad Grunwaldzką mp. tz Wysepkę. Będziecie zadowoleni ! !
Tramwaj powinien koło ul. Białej przed mostem wskoczyć w tunel, / lub za mostem / i wyjść między ul. Do Studzienki a Politechniką. Dlaczego w takim austriackim Graz można zachować tkankę miejska i wprowadzać komunikację ekologiczną ? Co tu mówić miasto ma pieniądze z UE na rozwój komunikacji ekologicznej a pod tą przykrywką robią drogi. Dlaczego ścieżki rowerowe skaczą jak piane z jednej strony ulicy na drugą? Jak ktoś jechał takim zygzakiem to marnuje więcej czasu na stanie przed światłami niż na jazdę. To jest chory rozwój i niecudaczne projektowanie. Projektują ekonomiści i politycy.
Jestem przeciwny !
arch.- 2 2
-
2014-07-26 21:15
Barbarzyńcy z Biura "Rozwoju" Gdańska (1)
Czytam o tym planie (tory tramwajowe od pl. Komorowskiego przez ul. Wyspiańskiego itd.) i wlos mi się jeży. Już dzisiaj domy (w tym XIX- wieczna, piękna kamienica należąca o lat 20-tych do mojej rodziny) drżą w posadach wskutek ruchu ciężkich pojazdów, ścieżka rowerowa zeżarla spory kawal chodnika, stare lipy i szczątki zieleni zapewne okażą się w nowym planie zbyteczne, trawniczek przed kamienicą (należący do nieruchomości)zniknie "jakoś tak" (podobnie jak "jakoś tak" tzw. Miasto stalo się "wlaścicielem' sporego pasa ziemi, także należącego do nieruchomości) od strony ul. Danusi oraz części placyku na rogu Danusi i Wyspiańskiego. Warto też pamiętać o pięknych starych willach ( często znakomicie odrestaurowanych) przy cichych obecnie uliczkach Saperów czy Kubacza. Czemu kawal pięknego, starego Wrzeszcza ma być bezmyślnie zniszczony? Z jednej strony - stylowa , zapewne kosztowna rewitalizacja ul. Wajedloty, z drugiej - zniszczenie ul. Wyspiańskiego i Do Studzienki. Zdumiewające myślenie! Czy naprawdę dla rzekomych "14 minut skracających dojazd itp" warto wykonać ten barbarzyński zabieg? Czy pomyslodawcy przespacerowali się kiedyś uliczkami i ulicami starego Wrzeszcza, czy widzieli je "na wlasne oczy" zamiast wykresów na mapie, czy w ogóle ROZUMIEJĄ co to jest piękna architektura, historia, tkanka starego miasta? OGLASZAM ALERT: MILOŚNICY STAREGO GDANSKA, LUDZIE KULTURY, WSZYSCY, KTÓRYM TO MIASTO NIE JEST OBOJĘTNE - NIE POZWÓLCIE NA NISZCZENIE TEGO, CO W NIM JESZCZE POZOSTALO Z DAWNEJ ŚWIETNOŚCI!
- 4 3
-
2014-11-21 10:43
Zgadzam się
z przedmówcą. Jesteśmy barbarzyńcami, kundlami, bez przywiązania do ziemi i kraju (mieszkańcy Pomorza), więc nie szanujemy otoczenia.
- 1 1
-
2014-11-21 10:40
JESTEŚMY UBODZY
po wojnie Gdańsk wyglądał jak jedna wielka ruina. Mamy tak mało zabytków, a jednak na rzecz tramwaju chcemy burzyć. Architekt mówi o alternatywie - może jednak???
- 1 5
-
2015-02-03 17:04
nowa politechniczna
to jakiś koszmar ,zniszczą wąwóz,ptactwo, zanieczyszczą jeziorko, A gdzie są nasi kochani ekolodzy?
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.