• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego przetnie Gdańsk na pół

Michał Tusk
13 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne. Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne.

Nie miejska aleja, ale szybka trasa z ekranami dźwiękoszczelnymi i tunelami dla pieszych - tak ma wyglądać po przebudowie ul. Słowackiego. - Nie chcemy drugiego Podwala Przedmiejskiego - mówią mieszkańcy i architekci.



Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego. Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego.
Słowackiego to najbardziej zakorkowana ulica Gdańska - samochody stoją na niej przez cały tydzień, od wczesnego ranka do późnego wieczora.

Przebudowa jednojezdniowej drogi ruszyła pod koniec lat 90. Wtedy zmodernizowano i poszerzono odcinek leśny oraz wybudowano rondo św. Jana de la Salle na Niedźwiedniku, łączące ul. Słowackiego z ul. Potokową. Kolejny etap modernizacji, czyli budowę nowego węzła z obwodnicą, zakończono w 2004 r. Sytuacja kierowców nie zmieniła się jednak ani trochę - nadal stoją w korkach na niezmodernizowanym fragmencie pomiędzy ul. Potokową a al. Grunwaldzką.

Miasto od kilku lat przygotowuje się do poszerzenia także tego odcinka. Dotychczas było wiadomo, że nowa ulica będzie miała inny przebieg niż stara Słowackiego. Pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Chrzanowskiego a nasypem kolejowym wytyczono ją mniej więcej wzdłuż ul. Partyzantów. Tak zadecydowali urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska - instytucji, która przygotowuje plany zagospodarowania przestrzennego miasta. Teraz przyszła pora na projekt budowlany. Od kilku miesięcy wykonuje go Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Dotarliśmy do jednego z pracowników firmy, który przyznał nam, że miasto planuje zbudować autostradę przez środek Wrzeszcza.

- Zamiast wybudowania dwujezdniowej alei, zaplanowano oddzieloną ekranami dźwiękoszczelnymi szybką trasę. Piesi i rowerzyści mają ją przecinać tunelami - mówi pracownik firmy projektowej. Według niego, rozwiązania na nowej Słowackiego są identyczne, jak te, które w PRL zastosowano na Podwalu Przedmiejskim. - Tam również w miejscu, gdzie wcześniej nie było ulicy, wybudowano nową trasę, odciętą od istniejącej tkanki miejskiej. Zamiast przejść dla pieszych - tunele, brak miejsc parkingowych bezpośrednio przy jezdni i pierzejowej zabudowy.

Jak dokładnie wyglądać ma Słowackiego po przebudowie? Od al. Grunwaldzkiej będzie biegła po obecnym przebiegu, oddzielona od zabudowy ekranami dźwiękoszczelnymi. Na wysokości ul. Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska powstanie duże rondo łączące ulice Słowackiego, Chrzanowskiego i Partyzantów.

Dalej nowa trasa przejdzie w obecny przebieg ul. Partyzantów. Tam również drogę od okolicy oddzielą ekrany. Będzie też przejście podziemne dla rowerzystów i pieszych z pochylniami - identycznymi jak na Podwalu Przedmiejskim.

Dalej w stronę obwodnicy trasa będzie stopniowo przybliżać się do obecnego przebiegu ul. Słowackiego, przebiegając nad brzegiem zbiornika retencyjnego. Nie będzie jednak możliwości zatrzymania się nad wodą. Tu również projektanci postanowili, że najlepsza będzie izolacja - drogę od stawu oddzieli wysoka siatka.

- Obowiązują nas przepisy dotyczące ochrony środowiska - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje przygotowania do budowy dolnego odcinka ul. Słowackiego. - Musimy postawić ekrany tam, gdzie natężanie hałasu jest duże. Poza tym musieliśmy wpasować drogę w istniejącą zabudowę.

- To zbrodnia na mieście - mówi z kolei Tomasz Lewski, gdański architekt. - Górny Wrzeszcz czeka los oddzielonego przez Podwale Przedmiejskie od centrum Dolnego Miasta - dodaje.

- Chcę mieć dostęp do ulicy, inaczej mogę zamykać interes - mówi z kolei pan Edward, właściciel jednego z punktów handlowych, mieszkający i pracujący przy ul. Słowackiego.

Dyrektor wydziału architektury UM w Gdańsku Andrzej Duch: - Trzeba wybrać - albo budujemy ulicę, albo budujemy drogę. Różnica jest taka, że ulica jest miejscem, do którego ludzie jadą. Dodajmy, że jadą właśnie drogą. Gdańsk potrzebuje sprawnego połączenia Wrzeszcza z obwodnicą. Oczywiście szczegóły techniczne, lokalizację ekranów dźwiękoszczelnych - temu wszystkiemu można się przyjrzeć.

Budowa dolnego odcinka Słowackiego ma ruszyć na wiosnę przyszłego roku. Inwestycja znalazła się razem z Trasą Sucharskiego na rządowej liście gwarantującej unijne dotacje, choć na razie ciągle gwarantowanych funduszy jest za mało.

800 mln zł ma kosztować przebudowa dolnego odcinka ul. Słowackiego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) 7 zablokowanych

  • No to trzeba bedzie zablokowac (6)

    Rzeznia! Mieszkam na Partyzantow i nie wyobrazam sobie zeby na druga strone przechodzic tunelem. To sa rozwiazania na autostrade a nie do centrum miasta. Tak mozna bylo budowac za glebokiej komuny gdzie mentalnie pan Duch jeszcze tkwi a nie w XXI wieku. Jako mieszkancy mamy swoje prawa i bedziemy ich bronic. Bycmoze trzeba ulice poszerzyc ale w rozsadnych rozmiarach - Gorny Wrzeszcz to nie jest jakies pole tylko centralnie polozona dzielnica mieszkalna ze swoja struktura. Jak urzedasy chca bez konsultacji (byly niedawno konsultacje dal wrzeszcza i nikt nic nie wspominal) ja niszczyc to zobaczymy kiedy im sie uda ja zbudowac. Bedzie jak na Zabiance albo i lepiej.

    • 0 1

    • Tunel = mniej wypadkow przez piratów (5)

      Powiedz to ludziom którzy stracili bliskich na przejściu dla pieszych szczegolnie w porach wieczornych jesienią i zima. A jeśli masz wątpliwości co do tunelu polecam za wzór ZASPE ... gdyby nie te tunele to wypadki wzrosły by o 50%

      • 0 0

      • wyzsza predkosc = wiecej wypadkow (1)

        to ty lepiej powiedz to ludziom którzy stracili bliskich na przejściu dla pieszych ze nalezy inwestowac kolejne 800 melonow w nowe szybsze drogi.

        • 0 0

        • tak, najlepiej po szutrze jeździć:)

          • 0 0

      • (2)

        tunel dla pieszych > większe prędkości kierowców > bardziej widowiskowe kraksy...

        • 0 0

        • Bezpieczenstwo i bez waskiego gardła (1)

          Człowieku pomyśl trochę- jeśli poszerza o 1-2 pasy jezdnie a Ty chcesz do tego zrobić zebrę sygnalizacje to wtedy będzie mega korek a sam wiadukt nie zda egzaminu.Bo co da wiadukt jeli bedziesz na nim stal i czekal kiedy zmienia sie swiatla.Dlatego dla bezpieczeństwa TYLKO TUNEL JEST sensownym rozwiązaniem. Czy to bezpieczeństwa dla pieszych czy szybkości przelotowej dla aut.

          • 0 0

          • Oczywiscie Chodzi o tunel dla pieszych a nie dla samochodow

            • 0 0

  • Mydlenie oczu (6)

    tak jak miały być tunele od manhattanu na druga stronę Grunwaldzkiej wejścia na przestanki tramwajowe i co wybudowali centrum handlowe bez przejścia.Następne tunele miały być pod grunwaldzką od strony Galerii Bałtyckiej. Teraz mówi się o wiaduktach .... biedni niepełnosprawni. proszę Mi wyjaśnić co da wiadukt na Słowackiego jeśli parę metrów dalej będą przejścia dla pieszych ze światłami !!!!!!!

    • 0 0

    • tunel ...... to tak latwo obiecac

      O ile szybciej jechalo by sie gdyby nie bylo przejsc dla pieszych i zamiast tego powstały tam tunele.

      • 0 0

    • no i bardzo dobrze ze nie ma tuneli (2)

      to jedna z podstawowych przeszkod architektonicznych dla ludzi starszych i niepelnosprawnych - zapytaj babci w tunelu kolo ETC jak jej sie podoba

      • 0 0

      • (1)

        prawda... nie możemy myśleć tylko o sobie.

        • 0 0

        • schody ruchome

          problem?

          • 0 0

    • 1) przejscie tez mozna po wiadukcie poprowadzic
      2)tu chodzi raczej o to, zeby szybciej ze slowackiego zjezdzali, zmniejszając tam korek i nie zastawiali w poprzek grunwaldzkiej, a swiatła beda i tak, bo grunwaldzka jako taka jest drozna, tylko kilka waskich gardeł ma...a to chyba najwieksze

      • 0 0

    • Winda

      Winda w tunelu problem ???

      • 0 0

  • spacerowa to porażka.

    piękną nawierzchnię położyli, fajnie, ale problemu nie rozwiązali. kto wczoraj próbował tą trasą dostać się do obwodnicy?

    • 0 0

  • zacznijcie budować, mieszkańcy Gdańska od kilkunastu lat czekają na przebudowę Słowackiego a jak już zbliża się termi jej budowy to zawsze znajdzie się jakiś DEBIL który ma jakieś ALE...
    jak się architektowi czy projektantowi nie podoba to niech wypieprza do warszawy

    • 0 0

  • Problem jest, ale trochę inny - samochody (1)

    Święte słowa, chociaż akurat prezydent Adamowicz tylko kontynuuje politykę poprzedników. Wybudowanie nowej "autostrady Słowackiego" znacząco zwiększy liczbę samochodów w mieście, a więc i korki, a także spowoduje pustynnienie okolicy - ulica przestanie być ulicą, będzie tylko drogą. Dużo lepszym rozwiązaniem jest zamknięcie Słowackiego dla samochodów osobowych. Niech jeżdżą tamtędy tylko autobusy, rowery, służby ratunkowe i być może taksówki. Korki znikną. Ale to można wprowadzić dopiero po wybudowaniu nowej linii SKM.

    • 0 0

    • tak, brawo, zamknijmy dla ruchu główną drogę na lotnisko:) korki znikną w tamtym miejscu a w pozostałych miejscach miasta sie proporcjonalnie zwieksza...to wtedy dla calego miasta zakaz samochodow?
      dobra, zalózmy ze zakaz ruchu samochodów w ogole na slowackiego. dotyczy TEZ mieszkancow. jak myslisz, kto sie zgodzi?
      a akurat tego typu droga zmniejszy korki. jak? samochody beda jechaly nowa droga->autobusy beda jechac po starej, bez korków->autobusy beda szybsze->ludzie przesiąda sie na autobusy
      a jesli chodzi o tzw. 'ulicę' vs. 'drogę' to to i tak ulica nie jest, tam juz jest pustynia, kilka sklepow i blokowisko...ja dziekuje za taka ulice...

      • 0 0

  • To BARDZO DOBRA informacja!

    Jestem kierowcą i mieszkańcem Wrzeszcza!
    Jestem zaskoczony tą informacją. Nie sądziłem, że to realne.
    Jestem bardzo zaskoczony!
    Do roboty! Budować zanim ktoś głupi pokrzyżuje plany!

    PS: wszystkim się nigdy nie dogodzi. Obwodnica to też droga a nie ulica, a jednak nie można sobie wyobrazić Trójmiasta bez niej.

    • 0 0

  • bardzo dobrze

    czekam na tą przebudowę lat,cieszę,że wreście ruszy

    • 0 0

  • Będzie, będzie, będzie.... i tak od X lat.

    • 0 0

  • co ma niby podzielić tyłek też ma dwie części a jednak jest jeden -durnie

    • 0 0

  • Mieszkam na Partyzantow obok Strazy Pozarnej

    Czy tu ma ta jezdnia z obwodnicy byc czy wczesniej konczyc sie wlotem do Grunwaldzkiej.... bo nie rozumiem?

    Jesli wezel na Chrzanowskiego to wyglada na to ze caly ruch z obwodnicy bedzie mi przejezdzal pod oknami 100 metrow od Mc Donalds. To jakis HORROR by byl. Tu po 20 mam choc spokoj a tak to bedzie po prostu HORROR.
    Tu jest szkola, Straz...nie wyobrazam sobie tu tej glownej ulicy.

    Obym sie mylil ze tu ma byc jedna z nitek....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane