• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Świętokrzyska: 1 km drogi w 3,5 roku

Michał Brancewicz
3 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (270)
Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej obejmuje odcinek o długości 1 km od pętli tramwajowej do ul. Kampinoskiej. Projektowanie i budowa potrwają 3,5 roku.

73 tygodnie trwać będą prace projektowe, a kolejne 100 tygodni, czyli blisko dwa lata, zajmie sama budowa. Pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej o długości ok. 1 km połączy pętlę na ŁostowicachMapkaul. KampinoskąMapka. Droga będzie biegła równolegle do planowanej linii kolejowej PKM Południe, dlatego trzeba zgrać ze sobą oba projekty.



O budowie Nowej Świętokrzyskiej mówi się już od blisko dekady. Początkowo miał to być projekt łączący trasę tramwajową z drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Potem zrezygnowano z budowy tramwaju.

Prace projektowe ruszyły w 2017 r. Jednak na przestrzeni czasu notowania Nowej Świętokrzyskiej spadały i w rankingu kluczowych inwestycji przeskakiwały ją inne projekty: Bulońska Północna (dzisiaj al. Adamowicza), Nowa Warszawska (wybudowana, czeka na odbiór) i Nowa Politechniczna (w fazie projektowej).

Nowa Świętokrzyska: 65 mln zł dofinansowania



Gdańsk zgłosił Nową Świętokrzyską do programu Polski Ład i zdobył dofinansowanie na jej budowę, a konkretnie pierwszy etap obejmujący odcinek o długości ok. 1 km, między pętlą Łostowice-Świętokrzyska a ul. Kampinoską.

120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską 120 mln zł z Polskiego Ładu dla Trójmiasta. Są pieniądze na Nową Świętokrzyską

Według szacunków budowa kosztować będzie ok. 70 mln zł, a dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniosło 65 mln zł.

Trzeba zgrać Nową Świętokrzyską z PKM Południe



W tym tygodniu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj.

- Na tym terenie ma też powstać linia PKM Południe, dlatego Nowa Świętokrzyska musi być zgrana z inwestycją kolejową, stąd konieczność przeprojektowania - wyjaśnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Nowa Świętokrzyska będzie drogą o przekroju jednej jezdni z dwoma pasami ruchu. Oprócz niej powstaną też chodniki, droga rowerowa i oświetlenie. Jednym z elementów inwestycji będzie także remont nawierzchni odcinka ul. Kampinoskiej.

Dziwić może jednak czas, jaki przyszły wykonawca będzie miał na realizację zadania.

- Prace projektowe potrwają 73 tygodnie [ok. rok i 5 miesięcy - dop. red.], a budowa kolejnych 100 tygodni [niecałe 2 lata - dop. red.] - informuje Karol Kalinowski, szef DRMG.
Oferty poznamy w połowie lutego.

PKM Południe: w tym roku mają ruszyć prace projektowe



Pierwszy etap budowy PKM Południe. Pierwszy etap budowy PKM Południe.
Warto w tym miejscu dodać, że w drugiej połowie roku powinny ruszyć również prace projektowe PKM Południe. W pierwszym etapie ma powstać 7-kilometrowy odcinek linii kolejowej od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach przez pętlę Łostowice-Świętokrzyska.

Niemal na całym odcinku Nowa Świętokrzyska będzie biegła równolegle z trasą PKM Południe, dlatego ważne jest, by skoordynować prace przy obu projektach.

Budowa PKM Południe, której wartość szacowana jest na ok 1,5-1,7 mld zł, powinna ruszyć w 2025 r. i potrwa ok. 4-5 lat.

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • Dobre i to chociaż najważniejsza PKM Południe (1)

    Jak głupi naród rękami swoich wybranków nie wyrzuci się z UE to może za 10 lat będzie.

    • 6 3

    • Skutki Budyniowych lodów odczuwać długo będziemy

      • 2 0

  • o drogach trzeba myśleć zanim... (3)

    wyprzeda się każdy dostępny metr ziemi developerom. Jeżeli miasto nie zmieni polityki to takie problemy będą zawsze... planując miejsca na osiedla ma być planowana też odpowiednia ilość dróg które developerzy mają do wykonania, i tak samo te drogi które miasto ma zapewnić o odpowiedniej przepustowości uwzględniając rozbudowę na 20 lat do przodu, a nie sprzedamy co do mm ziemie a później problem bo nie ma jak poprowadzić drogi albo jest to tak drogie że nie powiem...

    • 20 1

    • plany są od lat. rezerwy pod drogę tez, wiec o co ci chodzi? (1)

      • 1 5

      • Ale z kolejką muszą jak w Alpach rzeźbić.

        • 4 0

    • Dojazdu do portu gdańskiego też nie zaplanowali?Tiry skierowali w srodek osiedla mieszkaniowego Wyzwolenia i tak zostawili kukułcze jajo mieszkańcom.Smród i hałas ich wykańcza.

      • 1 0

  • w systemie projektuj i buduj to optymalny termin (1)

    • 2 2

    • To nie jest optymalny termin - 1km drogi to maksymalnie 6 miesięcy budowy a nie 24. Jedyny adekwatny termin to ten na przeprojektowanie i uzyskanie pozwoleń

      • 0 0

  • To miasta dotrzymuje deklaracji inwestycyjnych w Gdyni tego nie ma!!! Termin wydaje się normalny. Trzymam kciuki

    • 4 2

  • Super, że Gdańsk dostał siano i dotrzymuje deklaracji z ogłoszeniem przetargu, aż nie ten Gdańsk

    • 5 2

  • Po co NS ?

    Wystarczy zmienić sygnalizację na Świętokrzyska/ Niepołomicka, czyli dodać bezkolizyjny skręt w lewo. Bo to głównie blokuje ruch na tej ulicy. Gdańsk cierpi na brak myślenia o drogach, budowa nawet 20 pasów nie rozwiązuje problemu jest skrzyżowania są nie przemyślane.

    • 9 3

  • A porządek ze skrzyżowaniem AK/Łostowicka/Havla kiedy? (1)

    • 4 1

    • Ale w jakim sensie?

      • 1 0

  • Moje wnuki się ucieszą

    Jak spłacę pół miliona kredytu na kameralną kawalerkę blisko centrum na Świętokrzyskiej. Akurat odziedziczą jak skończą budować całą trasę, czyli za jakieś dwie dekady

    • 14 0

  • "mają rozmach s........"

    • 10 2

  • Śmiech na sali. Inwestycja spóźniona o jakieś 10 lat. To tak jakby miasto zaśmiało nam się prosto w twarz: Stójcie sobie biedaki w korkach.

    PS: to nawet mniej niż kilometr

    • 12 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane