• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa koalicja chce odsunąć Wojciecha Szczurka

Michał Sielski
22 listopada 2023, godz. 14:00 
Opinie (854)
Najnowszy artykuł na ten temat Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni
Od lewej: Tadeusz Szemiot (PO), Sławomir Januszewski (Bryza) i Łukasz Piesiewicz (Miasto Wspólne). Czy taki mariaż polityczny, wspomagany innymi ugrupowaniami, ma szanse na pokonanie w wyborach Samorządności Wojciecha Szczurka? Od lewej: Tadeusz Szemiot (PO), Sławomir Januszewski (Bryza) i Łukasz Piesiewicz (Miasto Wspólne). Czy taki mariaż polityczny, wspomagany innymi ugrupowaniami, ma szanse na pokonanie w wyborach Samorządności Wojciecha Szczurka?

Gdyńscy społecznicy łączą siły i razem wystartują w przyszłorocznych wyborach samorządowych. Z informacji Trojmiasto.pl wynika, że do aliansu mają dołączyć także partie polityczne, w tym Platforma Obywatelska. - Naszym celem jest ratowanie Gdyni z zapaści i odsunięcie Wojciecha Szczurka i jego ugrupowania od władzy - podkreśla Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.




Wiesz już, na kogo zagłosujesz w przyszłych wyborach samorządowych?

Na razie w koalicji są cztery ruchy społeczne: Bryza, Gdynianka, Marzę o Gdyni oraz Miasto Wspólne. Koalicja Ruchów Miejskich rozmawia jednak z kolejnymi ugrupowaniami, także partiami politycznymi.

- Rozmawiamy ze wszystkimi. Najbliższe tygodnie na pewno będą dla wielu zaskakujące - mówi tajemniczo Sławomir Januszewski ze stowarzyszenia Bryza, które regularnie punktuje potknięcia Samorządności Wojciecha Szczurka.
Zmiana władzy w Trójmieście? Wybory pokazały, że to możliwe Zmiana władzy w Trójmieście? Wybory pokazały, że to możliwe

Platforma Obywatelska i lewica razem ze społecznikami



Portalowi Trojmiasto.pl udało się ustalić, że kolejne ugrupowania nie będą mniej lub bardziej znanymi ruchami miejskimi. Zaawansowane rozmowy prowadzone są zarówno z partią Razem, Zielonymi, jak i Platformą Obywatelską.

- Takie rozmowy rzeczywiście trwają - potwierdza lider gdyńskich radnych PO Tadeusz Szemiot, ale zaklina się, że nic więcej dodać nie może.
Taka koalicja byłaby w Gdyni politycznym trzęsieniem ziemi. W niedawnych wyborach parlamentarnych KO zdobyła wraz z koalicjantami 46,74 proc. głosów. Swój żelazny elektorat na poziomie 20,26 proc. osiągnęło Prawo i Sprawiedliwość, które zajęło drugie miejsce. 13,66 proc. zdobyła Trzecia Droga, a 11,25 proc. - Nowa Lewica.

Oczywiście nie można tego wyniku przekładać 1:1 na poparcie w wyborach samorządowych, ale koalicja PO z Lewicą i ruchami miejskimi mogłaby powalczyć jak równy z równym z rządzącą miastem od 20-lat Samorządnością Wojciecha Szczurka. Od wielu kadencji ma ona nie tylko prezydenta, ale i bezwzględną większość w Radzie Miasta. I właśnie o Radę Miasta nowe ugrupowanie chce walczyć.

Pieniądze na zmiany są w budżecie Gdyni



- Celem nadrzędnym jest ratowanie Gdyni z zapaści, w którą wpędził ją prezydent Wojciech Szczurek. Gdy zaczynał rządy, z komunikacji miejskiej korzystało 60 proc. gdynian. Obecnie to tylko 35 proc. Fatalne zarządzanie sprawia, że trzeba do niej coraz więcej dopłacać. Ludzie rezygnują, przesiadają się na samochody, więc trzeba coraz więcej inwestować w infrastrukturę drogową. To błędne koło - mówi Łukasz Piesiewicz.
Wskazują też, że wcale nie jest trudno znaleźć pieniądze na ten cel. Bo one są, ale - zdaniem koalicjantów - są marnotrawione.

Projekt budżetu Gdyni na 2024 rok: będzie skromnie Projekt budżetu Gdyni na 2024 rok: będzie skromnie

- Po co nam trzy spółki zarządzające komunikacją? To dodatkowe miliony złotych na pensje prezesów, dyrektorów, zarządów i rad nadzorczych. Czy był sens kupowania drogich elektrobusów, skoro mamy tak rozwiniętą sieć trakcyjną dla trolejbusów? Takich przykładów jest mnóstwo - podkreśla Sławomir Januszewski ze stowarzyszenia Bryza.

Powstrzymać mieszkańców Gdyni przed wyprowadzką



Oprócz komunikacji koalicjanci chcą zmian w oświacie, szeroko pojętej demografii i budownictwie komunalnym - bo tak obecnie diagnozują największe problemy Gdyni.

- W ciągu ostatnich 20 lat z Gdyni wymeldowało się 30 tys. osób. Puchną za to ościenne gminy. Jeśli tego nie zatrzymamy, będziemy coraz więcej inwestować w rozwój sąsiadów: dróg dojazdowych i komunikacji. Tymczasem gotowa infrastruktura jest w wielu miejscach Gdyni, dlatego jesteśmy za tym, by budować tam np. mieszkania komunalne i zatrzymać ten exodus - podkreśla Łukasz Piesiewicz.


"Radni Samorządności miasta nie czytają nawet uchwał, które przyklepują"



Nowi kandydaci na radnych miasta zwracają uwagę na całkowite poddaństwo Rady Miasta wobec prezydenta, którego formalnie powinna kontrolować.

- Rada Miasta nie ma wyłącznie przyklepywać jego decyzji. Tymczasem na ostatnim spotkaniu komisji rewizyjnej radni Samorządności zatwierdzili uchwałę, której - jak się szybko okazało - nawet nie przeczytali. Komisja rewizyjna niczego nie sprawdza, zamiatając sprawy pod dywan, a Rada Miasta jest obecnie atrapą - przekonuje Sławomir Januszewski.

Kiedy rozbudowa bloku wyborczego i kandydat na prezydenta?



Kolejne ugrupowania powinny dołączyć do nowego ruchu już w najbliższych tygodniach. Do końca grudnia powinniśmy spodziewać się już konkretnych nazwisk, także w kwestii startu w wyborach na prezydenta Gdyni.

Przypomnijmy, że na razie swój start ogłosił tylko Wojciech Szczurek oraz Aleksandra Kosiorek z Gdyńskiego Dialogu.

partie i organizacje polityczne w Trójmieście

Miejsca

Opinie (854) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    2 pytania do do pana Łukasza:
    1) czy mieszkał pan wcześniej w Gdańsku ?
    2) czy pana małżonka (architekt, jeśli dobrze gdzieś wyczytałam) po wyborach i ewentualnej pana wygranej przestanie przyjmować zlecenia od UM Gdynia, by nie rodziło to konfliktu interesów ?

    • 6 1

    • Starowiejska to jej dzielo

      • 2 0

  • Piesiewicz to ma takie pomysly ze najchetniej to samochody zeby parkowaly na obwodnicy i 0 do miasta wjezdzalo, typ odklejony od rzeczywistosci

    • 13 3

  • POwscy z lewakami dlaczego mnie to nie dziwi najlepszym przykładem sa w Gdańsku ich rządy! Oby im sie nieudało (1)

    bo Gdynia bedzie wtedy miała zadłużenie jak w Gdańsku najwieksze w Polsce

    • 5 4

    • Gdynia już ma największe

      • 1 0

  • Kiedyś...

    Kiedyś 60% korzystało z komunikacji miejskiej bo nie było ich stać na auto a być może mieli pracę pod nosem ponieważ funkcjonowały zakłady pracy i było dużo mniejszych sklepów dookoła. Obwiniacie Szczurka że czasy się zmieniły i ludzi stać na dojazdy do często oddalonej pracy własnym autem? Pewnie niech PISoPeOwcy dorwą się do Gdyni to tego miasta nie poznacie.

    • 4 6

  • Nie bronię Szczurka, ale jak czytam niektóre zarzuty, to śmiech mnie skręca

    Pewnie zaraz dostanę kciuki w dół. Mam to w nosie, bo mam swoje zdanie, które często nie idzie w parze po ogólnej linii narzekaczy. Więc: Zarzut, że przez Szczurka ludzie przesiedli się na auta. Większej bredni nie słyszałem. To tak, jakby Gdynia była poza zmianami społecznymi w tym kraju. Niby dlaczego z powodu Szczurka ludzie mieli zrezygnować z komunikacji miejskiej? Przecież to za jego kadencji kupowano niskopodlowce, dużo wygodniejsze od Jelczy i Ikarusów, otwierano nowe linie, budowano buspasy. A ludziom wiedzie się lepiej, to i każdego było stać na auto. A skoro mam auto, to nie po to aby w niedzielę do kościoła jeździć. Panie Piesiewicz, uważałem Pana za człowieka bystrego, ale taki zarzut zniweczył w moich oczach Pana obraz. Fakt, ostatnio polikwidowano co nieco, ale my mówimy o zarzutach działania od wielu lat. Po drugie, też w temacie komunikacji, to Gdynia była pionierem konkurencji na rynku komunikacji miejskiej, wzorem dla innych gmin w Polsce. Zarządzanie jedna firmą już tu było, za komuny. I jak było? Pewnie nie pamiętamy, ale ja pamiętam. Nie twierdzę, że zmiany są potrzebne, ale żeby nie wylać dziecka z kąpielą. Elektrobusy - cały świat przechodzi na ten rodzaj transportu. Mamy trajtki, ale elektrobusy jeżdżą tymi trasami, gdzie nie ma sieci, a jednak transport elektryczny tam dociera. Trajtki z akumulatorami kosztowałyby tyle samo. Jedyna różnica to ładowarki. Ale to akurat świetny pomysł, patrząc teraz co się dzieje w Gdańsku, który elektrobusy ładuje wyłącznie w zajezdni, do której, z powodu braku prądu, nie docierają.

    Oczywiście, zmiany są potrzebne, ale niech argumenty będą na serio, bo te powyżej , przynajmniej dla mnie, są śmieszne.

    • 5 8

  • Z dobrych źródeł wiem, że w środowisku władzy na Piłsudskiego zareagowano na tę konstelację śmiechem (1)

    O ile koalicja ruchów miejskich (nawet z dołączeniem partii ogólnopolskich) to dla nich na dziś rozsądne rozwiązanie, zwłaszcza z punktu widzenia podziału w RM to jednak słabym punktem są tu personalia. Personalia w ogóle ale przede wszystkim do walki o prezydenturę. Z Punktu widzenia Kolalicji Obywatelskiej z kolei takie coś byłoby kuszące ale tylko wtedy gdyby wystawili Barbarę Nowacką. A ona ma być ministrem więc wątpliwe żeby nawet przy udziale formalnym KO kandydat mialby na celu walkę ze Szczurkiem. Po prostu byłby za słaby.

    • 3 5

    • Szczerbatym uśmiechem?

      • 1 0

  • Budowac drogi. korki to największy problem trójmiasta. Trzeci pas do obwodnicy. (1)

    I ścieżki rowerowe.

    • 5 5

    • Ddr tak, trzeci pas nie

      • 2 2

  • Wojciech Szczurek

    Gdynia, najlepsze miasto w Polsce. Im więcej ko po pis zielonych i innych papudraków pcha się to władzy tym jest gorzej w tym mieście. Było miasto rozwojowe to lewackie miernoty wymyśliły ścieżki rowerowe na ulicach, elektryczne autobusiki, elektryczne rowerowe przewały na miliony, palety za miliony jak w Warszawce, zamiast parkingu. Dopuście ich do koryta a z Gdyni się zrobi jedna wielka dziura budżetowa, bez pomysłu na przemysł, zabudują betonem do którego nikt nie przyjedzie. A miało być miasto nowości i latających samochodów, z wielkim portem i drogami tranzytowymi na resztę europy.

    • 3 2

  • na pewno nie zagłosujemy na sz,czurka. (1)

    Gdynia przez tą stałą ekipę została zniszczona dszczętnie

    • 7 4

    • I co tera, będzie nowy cudotwórca?

      • 0 0

  • Organizacja (2)

    Słabo zorganizowany ruch drogowy. Bolączką, udrozniac ruch drogowy zamiast utrudniać, brak zielonej fali na głównych trasach. Oparkometrowanie całych dzielnic, czy to jest przyjazne dla mieszkańców, czy rozwiązuje problemy z zatloczeniem ulic?

    • 6 1

    • gdynuia ma dużo spraw ogólnopolskich stąd i nie wszystko jest w mozliwościach prezydenta.

      Pozdrawiam Gdynię !

      • 1 0

    • Przecież miasto właśnie chce zlikwidować korki

      Poprzez przesiadanie się do komunikacji. Niestety, nic lepszego się nie wymyśli.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane