• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo). Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo).

Gdańsk przy okazji najbliższego rozdania środków unijnych chce zrealizować jedną z najważniejszych dróg na południu miasta. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, w ramach której uwzględniono także budowę trasy tramwajowej.



Nowa Świętokrzyska to jedna z kilku dróg, które mają być głównymi osiami komunikacyjnymi gdańskiego Południa. Jej przebieg przed laty został wyznaczony we wszystkich dokumentach planistycznych, ale dopiero teraz istnieje szansa, że wreszcie doczeka się realizacji.

- Głównym celem realizacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest stworzenie zintegrowanego systemu transportowego, usprawnienie ruchu miejskiego oraz zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości układu komunikacyjnego. Dzięki wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej możliwa będzie etapowa realizacja zadania [w tym także budowa np. tylko jednej jezdni w pierwszym etapie - dop. red.] - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska, a następnie omijała zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową (zwaną też ul. Nową Jabłoniową - odc. południowy), która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, co w efekcie stworzy układ drogowy okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.

- Projekt dla ul. Nowej Świętokrzyskiej jest przygotowywany pod perspektywę realizacji na lata 2016-2020. Zakres realizacji zostanie ustalony po przygotowaniu i analizie wielowariantowej koncepcji, a ostateczny wybór wariantu będzie zależał od analiz ruchu i wyboru wariantu koncepcji - dodaje Piotrowski.

Zwycięska pracownia, w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, będzie musiała przygotować dokumentację projektową w terminie do 19 miesięcy od momentu zawarcia umowy.

Musi w niej uwzględnić projekt drogi dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Na całym przebiegu należy przewidzieć też torowisko tramwajowe, które zakończone będzie nie pętlą, lecz trójkątem torowym, pozwalającym na zawracanie wszystkim tramwajom eksploatowanym w Gdańsku, w tym także jednokierunkowym Pesom. Niewykluczone też, że docelowo trasa tramwaju zostanie przedłużona poprzez wspomnianą ul. Nową Bulońską Południową do ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej Północnej.

Nowe przystanki tramwajowe zaplanowano na pętli tramwajowej Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska (pętla zostanie rozbudowana na wzór rozbudowanej przy okazji budowy al. Havla pętli Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska, tak by możliwy był przejazd bez jej "okrążania", a także zawracanie tramwajów z ul. Nowej Świętokrzyskiej), przy skrzyżowaniu z ul. Kampinoską zobacz na mapie Gdańska, ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska, w rejonie Potoku Kowalskiego zobacz na mapie Gdańska (wraz z budową dojść do budynków przy ul. Darżlubskiej i Kureckiej) oraz na skrzyżowaniu z istniejącą ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo przewidziano możliwość budowy w przyszłości przystanków na skrzyżowaniu z projektowaną ul. Nową Niepołomicką. Przystanki autobusowe będą usytuowane na wysokości odpowiedników tramwajowych.

Najważniejszy element ul. Nowej Świętokrzyskiej to:

Przy projektowaniu nowej drogi i trasy tramwajowej znaczny nacisk położono też na estetykę. Projektanci będą musieli ściśle przestrzegać zaleceń Referatu Estetyzacji, a wśród zapisów znajdują się m.in. przygotowanie trzech wariantów słupów oświetleniowych i trakcyjnych, a także elementów małej architektury (referat zastrzega też możliwość wprowadzenia elementów z opracowywanego katalogu mebli miejskich), montaż ławek w odstępach co ok. 200 metrów wraz z koszami i stojakami rowerowymi, zaprojektowanie spójnego wyglądu szaf technicznych, montaż koszy na śmieci dla rowerzystów, projekty na zieleń wzdłuż ulic oraz na wyspach centralnych, a nawet w miarę możliwości zastępowania ekranów akustycznych odpowiednio zaprojektowanymi nasadzeniami.

- Chcemy, by nowe ulice na Południu były nie tylko elementami infrastruktury komunikacyjnej, ale pełniły też funkcje przestrzeni publicznych, estetycznych i funkcjonalnych. Tego typu zalecenia będą pojawiały się też dla kolejnych dróg, które przewidziano na Południu, a wcześniej częściowo zastosowane zostały już w projekcie ul. Nowej Bulońskiej Północnej - dodaje Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim.

Wzdłuż nowej ulicy przewidziano także budowę drogi rowerowej. W zależności od przyjętego ostatecznego wariantu, będzie to jednostronna droga o szerokości 3,5 metra (w przypadku budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Świętokrzyskiej) lub dwustronna o szerokości 3 m (jeżeli powstanie od razu droga dwujezdniowa). Dodatkowo zaleca się budowę zadaszonych parkingów na co najmniej 20 jednośladów przy przystankach komunikacji miejskiej.

Warto przypomnieć, że ul. Nowa Świętokrzyska jest kolejną drogą wraz z torowiskiem tramwajowym, którą Gdańsk chce zrealizować w najbliższej perspektywie finansowej. Ta inwestycja zajmuje czwarte miejsce na liście planowanych, tuż za ul. Nową Bulońską Północną (wiadomo już, że powstanie w formie jednej dwupasmowej jezdni oraz torowiska tramwajowego), Nową Warszawską (niewykluczone, że będzie realizowana póki co tylko jako trasa tramwajowa) oraz Nową Politechniczną (również może powstać w formie wyłącznie tramwajowej).

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (284) 7 zablokowanych

  • Ławki co 200 metrów. (2)

    Kurcze, nad zbiornikami retencyjnymi miasto nie stawia ławek, a chce je postawić wzdłuż ulicy. Jaki to ma sens ?

    • 42 5

    • mieszkańcy się starzeją (1)

      warto zadbać o komfort pieszych w podeszłym wieku. To normalne w cywilizowanych miastach europejskich.

      • 21 1

      • Właśnie. Jak nie można normalnie dojechać do domu to trzeba iść na pieszo. Ławki na odpoczynek się przydadzą.

        • 15 0

  • artykuł wyborczy (1)

    a ta pełzająca kampania wyborcz Adamowicza Pawła zwanego Budyniem powinna zostać odpowiednio oceniona przez PKW. Te plansze rozstawione na ulicach pod hasłem tak zmieniał sie Gdansl, te niby konferencjwe prasowe, te kolejne artykuły o planach i rozdawaniu srodków unijnych to wszystko zasługuje na potępienie i sporą grzywne ze strony PKW

    • 35 10

    • Podaj podstawę prawną tej nagany od PKW.

      • 1 0

  • Zamówi się tylko specjalne pesy z przyczepką na ziemniaki i bydło rogate. (5)

    i w drogę na wieś wyruszmy.

    • 21 9

    • Nie musimy nigdzie wyruszać. (1)

      Wieś przyszła do nas sama.

      • 9 3

      • A na rynek z ziemniakami i chabaniną ?

        • 6 0

    • (1)

      ... kto burakiem sie urodził bez względu na to czy mieszka w wielkim CENTRUM czy na południu nim zotanie

      • 14 2

      • To ja już wolę być nawet i burakiem z centrum

        niż "yntelygencją" z szadółek.
        Nikt o zdrowych zmysłach nie wprowadza się na śmietnik.

        • 10 8

    • bydła na wsi dość zostań w domu

      • 7 3

  • (1)

    Wybory idą. Rozpoczęło się rozdawanie kiełbasy wyborcze :-)

    • 27 5

    • te trasy sa w planach na 2016-20 od kilku lat

      • 2 2

  • trasy tramwajowe rozpatrywanwe w dalszej perspektywie na fioletowo (1)

    jakiejs znów dalszej perspektywie wszak w latach do ok 1970 była linia tramwajowa i mozna było tramwajem przekechac od Oliwa petla do Orunia / linia 6?

    • 35 3

    • Była przesiadka na Targu Węglowych, najpierw 2 Oliwa-Targ Węglowy i 6 Targ Węglowy - Orunia. Piękne czasy, zamiast likwidować wystarczyło rozbudować tak jak linię na Siedlce!

      • 21 1

  • A ja po prostu lubię jechać samochodem

    i nie przesiądę się do tramwaju czy autobusu. Chyba, żeby się przejechać ot tak lub z balangi jakiejś wrócić.

    • 15 13

  • Ta Nowa Świętokrzyska to droga do nikąd!!!

    Taka prawda kolejna autostrada na końcu której będzie wąskie gardło w postaci ulicy Staropolskiej w Kowalach, lepiej już by było gdyby zbudowali oś Nowa Małomiejska-Nowa Sandomierska do Głębokiej! Wtedy w końcu Główne Miasto odżyje i spokojnie będzie można przebudować Podwale Przedmiejskie do postacji: jedna jezdnia, torowisko i alejka (ciąg pieszo-rowerowy) w małym parku wzdłuż murów miejskich! A z tą Nową Świętokrzyską niech lepiej budują razem z Urzędem Marszałkowskim (Droga Wojewódzka 221: Orunia-Kolbudy-Kościerzyna) i Urzędem Gminy Kowale i się wtedy podłączą pod Obwodnicę Trójmiasta!

    • 33 19

  • wybieram (3)

    osobiście wole czterech Adamowiczów niż jednego oszołoma Jaworskiego i jego famili :P

    • 36 40

    • (1)

      trochę w tym racji, jednak najbardziej chyba trzeba się wystrzegać ludzi od Korwina-Mikke.

      • 15 6

      • Nie chyba, a na pewno trzeba unikać.

        • 10 4

    • Jaworski...

      ......ten co rozp.... stocznię, tego przydupasa Głodzia NIGDY. PISior zakichany.

      • 18 1

  • Co na to wojewoda? (1)

    Trasa się nie przysłuży całemu trójmiastu podobnie jak OPAT więc nie wiem czy ma w ogóle sens. Niech zablokuje dotacje tak jak to zrobił z planowanymi dotacjami dla OPATU. Powtarzam. Droga nie przyda się wszystkim mieszkańcom trójmiasta! Szkoda kasy! Nie rozumiem tego. Droga odciążająca trójmiasto, rumie, redę, wejherowo jest nie potrzebna a droga w pole jest?

    • 8 27

    • Ta droga będzie właśnie Drogą Wojewódzką 211,więc wojewoda ma jak najbardziej coś z nią wspólnego.

      PS. Po wybudowaniu Al. Havla DW221 powinna prowadzić do węzła Unii Europejskiej,a nie w dół do Traktu.

      • 2 0

  • brednie przedwyborcze tak co 4 lata

    • 21 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane