• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa połączy lotnisko z Obwodnicą Metropolitalną

Maciej Korolczuk
21 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czy wkrótce mieszkańcy i kierowcy dojeżdżający do Gdańska od strony Banina zyskają nową drogę? Jest na to szansa. Czy wkrótce mieszkańcy i kierowcy dojeżdżający do Gdańska od strony Banina zyskają nową drogę? Jest na to szansa.

Choć budowa Obwodnicy Metropolitalnej ma ruszyć dopiero w drugiej połowie roku, pojawiły się już plany budowy jej odnogi. Nowa trasa miałaby powstać między Portem Lotniczym a węzłem Miszewo. Do połowy przyszłego roku ma powstać dokumentacja uwzględniająca kilka wariantów jej przebiegu. Na budowie trasy mają skorzystać nie tylko pasażerowie lotniska, ale też mieszkańcy dynamicznie rozbudowującego się Banina, Pępowa czy Rębiechowa.



Na otwarcie której trasy czekasz bardziej?

Tak jak mieszkańcy Kaszub czekają na upragnione otwarcie Trasy Kaszubskiej, tak mieszkańcy Trójmiasta - a zwłaszcza kierowcy korzystający z obwodnicy - nie mogą doczekać się wbicia łopaty pod budowę Obwodnicy Metropolitalnej.

Ma to nastąpić w drugiej połowie roku (więcej o tej inwestycji w ramce pod artykułem), ale już teraz trwają prace nad dodatkowym jej połączeniem z Portem Lotniczym w Gdańsku.

Opracowanie to ma być zrealizowane na zlecenie Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego, będącego jednostką Samorządu Województwa Pomorskiego.

Kilka wariantów nowej trasy



Przedmiotem przetargu jest opracowanie Studium Korytarzowego dla nowego połączenia drogowego od projektowanego węzła "Miszewo" na Obwodnicy Metropolitalnej do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Studium korytarzowe to pierwszy i bardzo wstępny krok przed rozpoczęciem ewentualnej realizacji inwestycji, która w rzeczywistości stanie się obwodnicą Banina.

Przygotowana dokumentacja będzie podstawą do ogłoszenia właściwego przetargu na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R).

Zadanie będzie polegać na wyznaczeniu i poddaniu analizie potencjalnych korytarzy przebiegu nowej drogi. Wykonawca ma przygotować minimum trzy warianty i uwzględnić dla każdego z nich m.in. klasę drogi, dopuszczalną prędkość, przekrój poprzeczny, szerokość pasa ruchu, kategorię drogi i jej nośność.

Co istotne, węzeł Miszewo na Obwodnicy Metropolitalnej został tak zaprojektowany, by bez problemu podłączyć nową drogę na lotnisko.

Tzw. obwodnica Banina ma połączyć Port Lotniczy w Gdańsku z Obwodnicą Metropolitalną, której budowa ruszy w drugiej połowie roku. Tzw. obwodnica Banina ma połączyć Port Lotniczy w Gdańsku z Obwodnicą Metropolitalną, której budowa ruszy w drugiej połowie roku.
Obecnie trasa między Miszewem (DK 20) a węzłem "Gdańsk Lotnisko" na trasie S6 to drogi o jednojezdniowym przekroju z jedno- lub obustronnymi chodnikami oraz drogami dla pieszych i rowerzystów. Całe połączenie drogowe przebiega przez obszary zurbanizowane z licznymi skrzyżowaniami z drogami gminnymi i zjazdami na prywatne posesje.

Na połączeniu planowanej Obwodnicy Metropolitalnej z trasą Słowackiego i obwodnicą zyskają pasażerowie korzystający z portu lotniczego, mieszkańcy Gdańska i przede wszystkim gminy Żukowo (m.in. z Banina, Pępowa i Rębiechowa).

Warto dodać, że już w 2017 roku starania o powstanie trasy podjął lokalny radny Andrzej Bystron, który do petycji do władz samorządu województwa pomorskiego zebrał ok. 2 tys. podpisów.

Będą konsultacje z mieszkańcami



Aby proces przygotowania inwestycji przebiegał zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, wykonawca zobowiązany jest do przeprowadzenia konsultacji społecznych i spotkań informacyjnych, podczas których mieszkańcy i wszystkie zainteresowane osoby będą mogły zapoznać się z przygotowanymi korytarzami i wariantami każdej trasy, ich parametrami, miejscem węzłów i skrzyżowań, obiektów inżynierskich i obszarów chronionych. Przeprowadzone konsultacje mają zostać opisane w raporcie i przekazane do PBPR.

Przetarg na wykonanie studium ogłoszono kilka dni temu (oferty poznamy w połowie lipca), a wybrany wykonawca na przygotowanie dokumentacji będzie miał 12 miesięcy.

Co z Obwodnicą Metropolitalną?



Rozpoczęcie jej budowy drogowcy planują na drugą połowę roku. Do tego czasu inwestor, a więc Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ma już uzyskać od wojewody pomorskiego obie decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Obie, bo inwestycja została podzielona na dwa odcinki:

Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła), długość ok. 16,3 km - Budimex SA - 715 169 700 zł,

Żukowo (z węzłem) - Gdańsk-Południe (rozbudowa węzła), długość ok. 16 km oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km - Konsorcjum: Mirbud SA (Lider) i Kobylarnia SA (Partner) - 776 999 999 zł (zadanie rozszerzone o doprojektowanie i budowę pasów włączeniowych zarówno na S6, jak i na S7, o łącznej długości niespełna 1,8 km - 49,5 mln zł)

Zadanie nr 1 - najważniejsze elementy:
  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,26 km;
  • budowa jednego węzła drogowego "Miszewo";
  • budowa części węzła drogowego "Chwaszczyno";
  • budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 201;
  • budowa estakady nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.


Zadanie nr 2 - najważniejsze elementy:
  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 16,1 km;
  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu Obwodnicy Żukowa;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Miejsca

Opinie (224) 7 zablokowanych

  • Kierofczyki się dobrze bawią za nasze (3)

    czas najwyższy chyba żeby zaczęli jakieś podatki płacić

    • 8 24

    • KPO ich już w przyszłym roku dociśnie

      • 1 1

    • Rowerofczyki też się nieźle bawią (1)

      Zbudowane drogi przynajmniej zostaną, a po takim Mevo to już tylko masa upadłościowa rdzewieje. A mevo 2 to będzie powtórka z rozrywki. I to wszystko za nasze pieniądze.

      • 1 1

      • Za kasę przewaloną na Mevo można zbudować co najwyżej dodatkowy prawoskręt. Trudno nawet porównać to do marnotrawstwa pieniędzy na fanaberie kierofczyków.

        • 0 2

  • powstanie tak samo jak Nowa Kielnieńska (6)

    kasa wyrzucona w projekty, uzgodnienia itd. itd. , a na końcu "ni ma i ni bendzie"

    • 13 3

    • (2)

      Nowa Kielnieńska będzie. Tylko najpierw ta Kaszubska I Metropolitalna.

      • 1 2

      • Skąd wiesz? (1)

        Nieprzekonani Janusze z Osowy zostali w końcu przekonani?

        • 4 0

        • W końcu nie będą mieli nic do gadania.

          • 0 1

    • (2)

      Budowa Nowej Kielnienskiej została zablokowana przez lobby grupy mieszkańców Osowy

      • 5 2

      • Bzdura, mylisz projekty. (1)

        • 0 4

        • To ty mylisz projekty

          Nie wiesz o czym piszesz

          • 2 0

  • Drogi. (1)

    Trochę dużo tych dokumentacji. Co i kiedy będzie zrealizowane.?

    • 9 3

    • Niedoczekamy

      sądząc po tempie remontu 1 km Budowlanych do turboronda

      • 2 0

  • Wielkie NIE (7)

    Dlaczego mamy płacić z naszych podatków dla cwaniaków co kupili kilka działek za miastem i teraz płaczą? Przeznaczyć te środki na nową świętokrzyską.

    • 20 34

    • (1)

      Dla cwaniaków którzy kupili dom w polu albo w gminie Kolbudy?

      • 6 3

      • nie, dla ludzi którzy mieszkają w tym kraju.

        • 3 1

    • (3)

      Po pierwsze: Ci ludzie, którzy kupili kilka działek za miastem też płacą podatki,
      Po drugie: budowa obwodnicy metropolitarnej będzie finansowana z budżetu państwa, więc na rozbudowę Świętokrzyskiej musicie się sami zrzucić
      Po trzecie: dzięki budowie obwodnicy metropolitarnej zostanie częściowo odciążona obwodnica Trójmiasta, bo część ruchu, która jest tylko przejazdem będzie mogła polecieć obwodnicą metropolitarną, tak samo część mieszkańców okolicznych miejscowości wybierze obwodnicę metropolitarną zamiast jechać obwodnicą i potem przez okoliczne wsie.
      Także na tym skorzystają również mieszkańcy Trójmiasta.

      • 10 2

      • (2)

        Skoro płacą podatki, to niech Banino zbuduje autostradę do Gdańska, a nie Gdańsk za pieniądze gdańszczan będzie fundował autostradę do Banina.

        • 5 6

        • Bzdury

          Co takiego Gdańsk buduje do Banina?

          • 3 0

        • Pora zrozumieć, że to nie Gdańsk finansuje obwodnicę Banina, Gdańsk nie wychodzi poza obszar swojego miasta, a tym bardziej powiatu z inwestycjami

          • 2 0

    • Dla mnie. Abym jak jadę na Kaszuby mógł ominąć ten śmietnik.

      • 2 2

  • Super jest takie myślenie, że planuje się coś (3)

    z wyprzedzeniem. Tak trzymać!

    • 19 8

    • z wyprzedzeniem? (1)

      takie rozwiązanie winno być już 5 lat temu,
      a wariant 1 ta trasa istniała kilka lat temu, zamknięto nie pamietam z jakiego powodu,
      teraz można by tylko zrobić dobry remont i za rok może dwa puścic auta

      • 4 0

      • przypatrz się mapie, ślepy człowieczku. O czym ty piszesz?

        dziecko, wracaj do szkoły.

        • 0 4

    • z jakim wyprzedzeniem? tam mieszkają ludzie od dziesięcioleci

      • 1 0

  • obiecanki cacanki

    za 20 lat może....

    • 7 1

  • tylko naprawa upartego błędu (2)

    Połączenie to naprawi karygodny błąd odcięcia drogi z lotniska na Banino - bezpośredniej a nie przez Kokoszki, która istniała i została zamknięta po rozbudowie lotniska.
    Zastępczy przebieg nigdy nie był równoważny .
    Tak przez bezsensowne koncepcje stworzono korki na wiele lat.

    • 36 1

    • Byłby za duży kocioł przed lotniskiem i źle to by wyglądało. A z tyłu to tak nie widać.

      • 2 6

    • No i po co mieszkańcom Banina i Pępowa bezpośredni dojazd do lotniska? To tylko pretekst aby zrobić tranzyt do Wrzeszcza. Ile razy w roku jadą na lotnisko? Raz na wakacje? A wtedy I tak bez samochodu bo przecież nie zostawi auta na czas urlopu na parkingu płatnym.

      • 1 2

  • Wariant 4 i 5 (1)

    Może od razu trasę przez Pruszcz poprowadzić? Wariant 1 i 3 będą najkrótsze, najszybsze i najtańsze w budowie - prośba o podesłanie nr konta to wystawię fakturkę za analizę.

    • 13 3

    • ...i najdroższe jesli chodzi o odszkodowania :P

      • 1 0

  • Nie ma czegoś takiego jak Obwodnica Metropolitarna

    Ma być Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Wielka metropolia Banina, to dla niej będzie obwodnica, nie dla wielko-wrzeszczańskich marud.

    • 2 10

  • Cudownie (2)

    Korki na słowaka w dół będą się zaczynać na wysokości Intela zamiast Lidla na Złotej Karczmie.
    Pomysł na dołożenie fali samochodów bez udrożnienia Wrzeszcza i Niedzwiednika jest jednym z tych bardziej d**ilnych.

    • 24 7

    • oni sami się zablokują koło intela, ale już dojazd z lotniska i do będzie katastrofą

      • 2 1

    • Zgadzam się z tym w 100 procentach

      Słowackiego już jest prawie nieprzejezdne a jak dołączą do tej ulicy inne drogi to będzie istny koszmar.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane