• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa wizja sieci tramwajowej. Dokładna analiza

Krzysztof Koprowski
9 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł

Koncepcja przebiegu Trasy GPW autorstwa Alter Polis (przy współpracy z BPBK).

Nowa wizja przebiegu Trasy Nowej Politechnicznej, przemianowanej na Trasę Gdańsk Południe-Wrzeszcz, jest niezwykle atrakcyjna, bo łączy duże osiedla z ważnym dworcem kolejowym i dużym szpitalem, ale wiąże się z wydłużeniem czasu przejazdu.



Ten projekt mógłby zastąpić lansowaną wcześniej inwestycję "Nowa Politechniczna", która oznaczała budowę dwujezdniowego, czteropasmowego połączenia górnego tarasu z Wrzeszczem i dalej Zaspą-Przymorzem. W ostatnich latach dodano do tej wizji także tramwaj, który zyskał wyższy priorytet niż sam układ drogowy, co wynikało przede wszystkim ze wspierania (czytaj: dofinansowania) komunikacji zbiorowej przez Unię Europejską.

Forsowana przez miasto wizja budowy szerokiej ulicy spotkała się z dużą krytyką mieszkańców i organizacji pozarządowych. Szczególnie dotyczyło to ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska. Miała ona stracić jedną pierzeję zabudowy, w miejsce której droga powstałaby dopiero za kilkanaście, albo i kilkadziesiąt lat. W tym czasie w centrum dzielnicy powstałby kolejny zaniedbany obszar na wzór ul. Białej zobacz na mapie Gdańska (rezerwy Drogi Czerwonej).

  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki z tramwajem przedstawiona przez FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.
  • Koncepcja ul. Do Studzienki przy realizacji wizji Biura Rozwoju Gdańska, zdaniem FRAG.


Po tym jak w marcu Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zaproponowało inną formę zagospodarowania ul. Do Studzienki, urzędnicy postanowili poszukać alternatywnej formy prowadzenia Nowej Politechnicznej. I właśnie wtorkowe spotkanie poświęcone było prezentacji efektów tych prac.

Na początku analizie poddano dwa przedstawione już za pośrednictwem mediów warianty prowadzenia Nowej Politechnicznej - wariant FRAG-u połączony z pomysłem Wojciecha Chmielewskiego oraz autora tekstuwariant przedstawiony na łamach Gazety Wyborczej przez Michała Tuska.

Warianty te w dużym uproszczeniu zakładały wyłączenie z ruchu ul. Do Studzienki od Fiszera do al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska lub ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska - w zależności od tego, którędy poprowadzony mógłby zostać tramwaj.

Pomysły te skutkowałyby jednak wzrostem ruchu na wąskiej siatce ulic - m.in. Matejki zobacz na mapie Gdańska, Fiszera, zobacz na mapie Gdańska Brackiej zobacz na mapie Gdańska czy nawet Traugutta zobacz na mapie Gdańska. Wymuszały także zmianę charakteru ulic - szczególnie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, na której dziś ruch jest minimalny.

Warianty prezentowane przez nas w marcu. Zdaniem BRG niemożliwe do realizacji. Warianty prezentowane przez nas w marcu. Zdaniem BRG niemożliwe do realizacji.
Dlatego też przygotowano całkowicie nowy przebieg trasy tramwaju. Część tej trasy pokrywa się z wariantami prezentowanymi w naszym artykule z marca br., które wówczas zostały uznane przez BRG za niemożliwe do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu i szerokości rezerw terenowych nieodpowiednich dla tramwaju.

- Chcieliśmy maksymalnie zbliżyć trasę tramwajową do źródeł i celów ruchu. Za główne źródła ruchu uznaliśmy: osiedla w dzielnicach Gdańsk Południe, Piecki-Migowo, Suchanino i Zaspa-Przymorze. Głównymi celami ruchu są natomiast "śródmieście" Wrzeszcza z rejonem dworca kolejowego oraz kompleks szpitali przy ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, który ciągłe się rozbudowuje - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która przygotowała projekt nowej trasy.
Koncepcja Trasy GPW na tle innych planowanych tras i z uwzględnieniem Trasy Nowej Politechnicznej. Koncepcja Trasy GPW na tle innych planowanych tras i z uwzględnieniem Trasy Nowej Politechnicznej.
Proponowana trasa rozpoczyna się od skrzyżowania ul. Rakoczego z ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska i - częściowo w formie pasa tramwajowo-autobusowego - poprowadzona jest do Ronda Pana Cogito zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku zlokalizowano także pierwszy przystanek z myślą o mieszkańcach sąsiednich bloków, ale także wielu punktach handlowo-usługowych, w tym przychodni Morena zobacz na mapie GdańskaSwissmed zobacz na mapie Gdańska.

Wjazd do tunelu wzdłuż ul. Wileńskiej. Wjazd do tunelu wzdłuż ul. Wileńskiej.
Następnie tory biegną obok ul. Wileńskiej zobacz na mapie Gdańska (tu też jest kolejny przystanek), wzdłuż której tramwaj zaczyna wjeżdżać w tunel i pod ziemią pokonuje odcinek do rejonu ul. Nobla-Czubińskiego zobacz na mapie Gdańska. To rozwiązanie wymuszone jest przez spadek terenu i chęć uniknięcia budowy głębokiego wykopu. Przy okazji obniżony zostaje poziom hałasu tramwajów.

Przystanek w rejonie zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed. Przystanek w rejonie zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed.
Po pokonaniu tunelu tramwaj wyjeżdża po północnej stronie zbiornika retencyjnego Wileńska zobacz na mapie Gdańska. Przystanek zaplanowany na tej wysokości posłuży mieszkańcom domów jednorodzinnych i szeregowych oraz pacjentom szpitala Swissmed zobacz na mapie Gdańska. Pozwoli też na dojazd do zbiornika, wokół którego urządzono przestrzeń rekreacyjną.

Po lewej trasa z Piecek, po prawej trasa na Suchanino. Układ drogowy w centralnej części to rozbudowana ul. Sobieskiego. Po lewej trasa z Piecek, po prawej trasa na Suchanino. Układ drogowy w centralnej części to rozbudowana ul. Sobieskiego.
Następnie tramwaj skręca w kierunku ul. Sobieskiego, gdzie możliwe jest utworzenie "łącznika" do Suchanina w dawnej rezerwie dla tramwaju przez ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańska, i kieruje się do skrzyżowania z tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska.

Wjazd do tunelu w kierunku ul. Smoluchowskiego. Wjazd do tunelu w kierunku ul. Smoluchowskiego.
Wzgórze zobacz na mapie Gdańska, będące przeszkodą w dojeździe do ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, pokonać można poprzez kolejny tunel lub omijając je. Zdaniem autorów koncepcji tunel jest jednak lepszym rozwiązaniem ze względu na brak degradacji krajobrazu (duże prace ziemne), a także... cenę.

Przed wjazdem do tunelu zlokalizowano przystanek, z którego skorzystają uczniowie Pomorskich Szkół Rzemiosł zobacz na mapie Gdańska.

Jeden z trzech przystanków w rejonie zespołu szpitalnego na Dębinkach. Jeden z trzech przystanków w rejonie zespołu szpitalnego na Dębinkach.
Po pokonaniu tunelu tramwaj jechałby wzdłuż ul. Smoluchowskiego - odpowiednio zmodernizowanej, aby nadal umożliwić dojazd pacjentom i pracownikom szpitala oraz służbom medycznym. Na odcinku do al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska przewidziano trzy przystanki tramwajowe. Na tej trasie tramwaj byłby częściowo prowadzony po estakadzie i nasypie.

Końcem trasy na tym odcinku jest al. Zwycięstwa, gdzie tramwaj wpina się w istniejące torowisko. Szacunkowy koszt budowy odcinka Piecki - al. Zwycięstwa to 330 mln zł.

Drugi odcinek, który jest kluczowy dla połączenia Południa z Zaspą i Przymorzem, zlokalizowany jest w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Rozpoczyna się od połączenia z istniejącą trasą tramwajową w rejonie przystanku Klonowa zobacz na mapie Gdańska, a następnie prostą drogą (placem przy Cristalu i ul. Klonową) kieruje się do dworca PKP Gdańsk Wrzeszcz.

Przystanek zlokalizowany byłby tuż przy wejściu do budynku dworca. Nieco dalej mógłby powstać tor odstawczy dla tramwajów, które kończyłyby tutaj bieg.

Wiadukt nad torami kolejowymi obok istniejących konstrukcji w ciągu Trasy Słowackiego. Wiadukt nad torami kolejowymi obok istniejących konstrukcji w ciągu Trasy Słowackiego.
Trasa wiodłaby jednak dalej. Wzdłuż Galerii Bałtyckiej i torów kolejowych zobacz na mapie Gdańska tramwaj wspinałby się na wiadukt, który powstałby równolegle do dwóch innych, biegnących nad torami kolejowymi.

Po pokonaniu torów kolejowych i przedostaniu się do Wrzeszcza Dolnego, tramwaj wjeżdżałby w ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, by dotrzeć nią do skrzyżowania z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska, gdzie nastąpiłoby powiązanie z istniejącym torami.

Skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Legionów. Skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Legionów.
Na ul. Kościuszki istnieje możliwość ułożenia torowiska bezpośrednio w jezdni (zakładając przejęcie ruchu przez ul. Nową Hynka, czyli fragment Trasy Słowackiego) lub w pasie istniejącej zieleni.

Przy ul. Kościuszki przewidziano dwa przystanki: w rejonie ul. Kilińskiego oraz przy skrzyżowaniu z al. Legionów. W zależności od wybranej formy prowadzenia torowiska, byłyby to przystanki na wydzielonych peronach lub wiedeńskie (na wyniesionej jezdni).

Szacunkowy koszt budowy odcinka Klonowa-dworzec-Legionów to 83-84 mln zł.

- Odcinek "morenowy" nie wymaga żadnych wyburzeń. Odcinek w rejonie ul. Smoluchowskiego wymaga wyburzenia budynku szkoły i części dziennej gmachu psychiatrii. Przy dworcu niezbędne będzie wyburzenie pawilonów handlowych oraz domków z czerwonej cegły [ich wyburzenie zakładano także w koncepcji przebudowy pętli autobusowej - dop. red.] - opisuje Marek Nakonieczny.
Czy proponowane, bardzo interesujące rozwiązania, mają faktycznie szanse na realizację?

- Ta koncepcja została stworzona, aby porównać ją z wizją tzw. Nowej Politechnicznej. Gdy poznamy szczegółowe rozwiązania i koszty, wówczas na tej podstawie będziemy mogli zarekomendować prezydentowi miasta konkretny wariant. Może się okazać, że powstanie jeszcze jeden wariant, "konsumujący" fragment z istniejącego przebiegu Nowej Politechnicznej i tej koncepcji [Alter Polis - dop. red.]. Musimy poczekać na odpowiedź firmy, która będzie robiła szczegółowy projekt [Mosty Katowice - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, nowa dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Z pewnością na niekorzyść wariantu Alter Polis przemawiać będzie dość okrężna droga prowadzenia połączenia tramwajowego z Południa do Wrzeszcza. Bardzo ostrożne, zakulisowe i wstępne szacunki mówią o trasie dłuższej o ok. 7-8 minut, niż w przypadku pierwszych założeń. To wymaga także dodatkowego taboru, zdolnego zapewnić częstotliwość kursowania w godzinach szczytu co trzy-pięć minut.

Wadą jest także pominięcie kampusu Politechniki Gdańskiej, którego pracownicy i studenci będą musieli zadowolić się obecnie istniejącą infrastrukturą transportową.

Należy liczyć się także z tym, że nie będzie możliwości wycofania autobusów z ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (i dalej Do Studzienki), skąd mieszkańcy wolą prostą drogą dotrzeć do centralnej części Wrzeszcza, niż jechać przez ul. Smoluchowskiego i al. Zwycięstwa.

Centrum Medycyny Inwazyjnej - jedna z nowych części kompleksu szpitalnego w rejonie ul. Smoluchowskiego. Centrum Medycyny Inwazyjnej - jedna z nowych części kompleksu szpitalnego w rejonie ul. Smoluchowskiego.
Ogromną zaletą jest natomiast powiązanie zespołu szpitalnego (oraz kilku innych placówek medycznych wzdłuż całej trasy), który dotychczas był fatalnie obsługiwany przez komunikację miejską. Kursujący rzadko busik z niewygodnymi przesiadkami nie zapewniał odpowiedniego komfortu pacjentom, którzy nieraz muszą odwiedzać szpital kilka razy w tygodniu. Do tego dochodzi jeszcze rzesza pracowników i studentów Uniwersytetu Medycznego.

Na korzyść koncepcji Alter Polis przemawia także powiązanie komunikacją tramwajową stacji kolejowej we Wrzeszczu, gdzie zatrzymują się wszystkie rodzaje pociągów, w tym też świeżo uruchomiona Pomorska Kolej Metropolitalna. Budowa całej trasy pozwoliłaby więc jeszcze bardziej ułatwić dojazd do wspomnianego zespołu szpitalnego na Dębinkach pasażerom pociągów z całego regionu.

Nowy pomysł uwzględnia też cenne powiązanie trasy z Suchaninem oraz możliwość budowy krótkiej odnogi przez planowaną ul. Nową Wołkowyską zobacz na mapie Gdańska do ul. Myśliwskiej.

Koncepcja Alter Polis została przygotowana przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego. Jej koszt wyniósł ok. 120 tys. zł. Teraz cały materiał trafi do analizy, którą przeprowadzą Mosty Katowice, przygotowujące na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska projekt Nowej Politechnicznej (Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz).

Miejsca

Opinie (258) 8 zablokowanych

  • planowanie... (2)

    Tramwaje powinny jeździć po Trasie Słowackiego a opisana linia skręcać w Kościuszki na wysokości z dzisiejszym przystankiem Galerii. Klonowa to deptak i potrzebny parking. To już lepiej puścić tramwaj przez Dmowskiego zmieniając na obustronny ruch tej ulicy. Dla urbanistów: tak samo można zrobić tramwaj skręca jacy od i do Wrzeszcza w rajską z przystankami Madison heveliusza podwale staro miejskie teatr wybrzeże hucisko tworząc z huciska równorzędne skrzyżowanie jak na teraz jak unia nie da to te tunele linii tramwajowej z artykułu to studnia bez dna lub bujda lub utopia

    • 2 10

    • planowanie...

      Tym co mnie z minusowali odpowiadam: czytajcie ze zrozumieniem. Mój poprzedni post to brak częstego połączenia Moreny z Wrzeszczem. Zminusowali mnie ci którzy nie zdają sobie sprawy jaką tkanką miejską jest deptak czyli Klonowa to raz dwa to to że tam opisywano chęć stworzenia z lokali restauracji. Ulica ma tętnic życiem przy dworcu na miarę XXI wieku. Restauracje mają dawać jeszcze większe zainteresowanie Galerii która ma być powiększona. Gdzie się naprawdę przejść dla przyjemności ruchu jeśli nie Klonowa? Ta sama opisywana linia tramwajowa KTÓREJ NIE JESTEM PRZECIWKO może biec Dmowskiego po dwustronnym ruchu kołowym posiadać lewo skręt do śródmieścia i prawoskręt do Oliwy. Tramwaje dzięki temu wzajemnie się nie zakorkują. Powinna mimo pkm i stacji pkm niedźwiednik mieć tramwaj w tkance miejskiej na trasie słowackiego czyli alei żołnierzy wyklętych ponadto linia z Dmowskiego skręcaca w Kościuszki powinna mieć dubla przy galerii z identycznym trzy torowym przystankiem jak opera dla odjazdów awaryjnych lub mieszkających w okolicy lewo stronnej grunwaldzkiej od strony śródmieścia. Mieć lewo skręt w trasę słowackiego. Minusującym dodam że inwestor galerii koniecznie chce mieć na klonowej przyszły przystanek o nazwie galeria po rozbudowie mimo dwóch kroków do grunwaldzkiej. Gdy będziecie starzy powiecie wnukom kiedyś gdy tu nie było pędzącej maszyny jadłem hot doga i beztrosko mimo zakazu piliśmy z waszą babcią piwo ze sklepu. Minusujcie dalej.

      • 0 1

    • Te swoje pomysły opierasz o jakieś badania ruchowe, o plany rozwoju miasta, czy też sobie tak wymyśliłeś.

      Zapewne są jakieś powody, dlaczego Dmowskiego ma ruch jednokierunkowy, stąd pytanie, skoro w tej propozycji uwzględniasz ograniczenie tam ruchu, toi gdzie zamierzasz obecny ruch przenieść?

      Klonowa jest dobrym pomysłem, bowiem przy budowie węzła Grunwaldzka/Słowackiego nie uwzględniono tramwaju w kierunku Kościuszki i ten węzeł wymagał by gruntownej bezsensownej przebudowy,

      • 1 0

  • (1)

    Urzędnicy mają już w planie węzeł przesiadkowy co dwa przystanki?
    Przejeżdżałem dziś 2x przy pętli na Siedlcach i to co tam się dzieje to masakra. Tłumy ludzi walczących o przesiadkę. A mogli jechać do celu bezpośrednio.

    • 29 4

    • bo własnie o to chodziło

      by napuszczać człowieka na człowieka a swoi zostają przy korycie jak byli

      • 3 1

  • W końcu...

    ...normalne i profesjonalne podejście do tematu!

    Brawo!

    • 5 14

  • Jak powstanie koncepcja AlterPolisu ulicę Do Studzienki zagospodarujcie sobie sami, albo zostawcie tam takie slamsy jak są obecnie - wasza sprawa...

    • 8 4

  • A po zmianach z Moreny do Wrzeszcza PKP nadal najprościej rowerem albo pieszo

    • 20 4

  • Cytat (3)

    ,, skąd mieszkańcy wolą prostą drogą dotrzeć do centralnej części Wrzeszcza, niż jechać przez ul. Smoluchowskiego i al. Zwycięstwa'', w mojej dzielnicy Gdańsk-Łostowice, mimo tego, że moja linia 213 wcale nie pokrywa się z nową linia tramwajową muszę się przesiadać na pętli Łostowice Świętokrzyska, choć także wolę bezpośrednio dotrzeć do Śródmieścia. Nikt mnie nie pytał o moją opinie tylko wy....lił w powietrze bezpośrednie połączenie do centrum.

    • 16 3

    • jako mieszkaniec Oruńskiego Przedmieścia też mi się to nie podoba (2)

      Tramwaje zbudowali gdzie indziej, a na Oruni jak zwykle kursy ucieli.

      154 był co 15 minut i 254 też był co 15 minut, teraz jest 154 co 7,5 w szczycie w dni szkolne i co 10 minut w dni bez szkoły...

      Były jeszcze 213 i 275, kursujące co 30 minut czyli razem 15 minut.
      Autobus linii 256 nie ma co nawet opisywać bo już wsiobusy częściej jeżdżą.

      Czyli co tramwaj tam, a tu wycieliśmy 213, 254 i 275 bo tam tramwaj, ale co tu zostało? Jest tylko przetłoczony 154 bo macie iść na tramwaj, ale po c..ja mam iść na tramwaj z Małomiejskiej?

      • 7 3

      • Potwierdzam (1)

        W pełni zgadzam się z powyższym postem. Kiedyś tam mieliśmy naprawdę całkiem dobrą komunikację.
        Ale pewnie jakiś b.mądry urzędnik od planowania zaoponuje, że przecież zamiast bezpośredniej 10-12 minutowej jazdy do Centrum z Platynowej, można przecież - zgodnie z bardzo modną tendencją ostatnio - pojechać autobusem w przeciwnym kierunku do pętli na Świętokrzyskiej, tam na tramwaj i już jedziemy bezpośrednio do Centrum!!!
        (to 10-12 minut z Platynowej do Gdańska, to oczywiście poza godzinami szczytu, rekord, to zielona fala i autobus śmignął do LOTu w 8 minut)

        • 4 2

        • i po co znowu kłamiesz??

          154 nikt nie zlikwidował

          • 1 1

  • ciekawa ale nierealna (1)

    ciekawa koncepcja szczególnie część Klonowa, wzdłuż galerii i nad torami w Kościuszki, ale ale chyba ktoś nie zauważył tudzież zapomniał że właśnie tereny tzw. indiańskiej wioski są zabudowywane a są prywatną własnością firmy która buduje centrum handlowe na Kilińskiego tak więc chyba trasa jest wirtualna, a kasa na przygotowanie poszła z naszych podatków

    • 5 5

    • Wioska indiańska jest terenem miasta. Górski dostał tylko zezwolenie na "tymczasowy" (święta rezerwa Drogi Czerwonej) parking.

      • 2 2

  • Wszystko do dyskusji, ale koncepcja FRAG to koncepcja ludzi opętanych (6)

    i obłąkanych szaloną ideą - mam nadzieję, że nikt posiadający jeszcze szare komórki w mózgu nie potraktuje jej poważnie.

    • 26 13

    • szaloną ideą - żeby dało się żyć w mieście bez samochodu

      no rzeczywiście, k...a szaleńcy.

      • 7 10

    • Mam taką teorię (2)

      Kilku członków FRAGu ma mieszkania komunalne w kamienicach przeznaczonych w miejscowym planie do wyburzenia i nie mogą ich wykupić od miasta z 95% bonifikatą. Nakręcili społeczeństwo miasta przeciw dotychczasowym koncepcjom prowadzenia Nowej Politechnicznej bo liczą że miasto zmieni zdanie a oni za 5% wykupią mieszkania, które później sprzedadzą na wolnym rynku i za te pieniądze wyprowadzą się na suburbia do domku z ogródkiem i samochodem, którym będą codziennie dojeżdżać do centrum Gdańska, żeby wzniecać znowu jakąś zadymę. Cała afera dotycząca Nowej Politechnicznej kręci się wokół 3 starych śmierdzących kamienic, z których jedną podkolorowano w stylu zupełnie nie pasującym do Gdańska Wrzeszcza zostawiając próchno w środku. Gratuluję Panowie pomysłu!!!

      • 12 6

      • Tak wszyscy mamy tam mieszkania, muhaha

        cały FRAG tam mieszka. No nic, rozczaruję cię. Nikt z FRAGu tam nie mieszka. Myślę, że można to jakoś sprawdzić. Poza tym mieszkańcom tych pięknych budynków faktycznie życzę by wreszcie mogli wykupić swoje mieszkania i zacząć remontować te kamienice. Nie jest to obecnie możliwe gdyż przez rezerwę terenu pod NP nie można ich remontować i tylko z tego powodu przy ul.Do Studzienki stoi tyle budynków w złym stanie technicznym rzutując na negatywny obraz tej dzielnicy. Jako FRAG mamy nadzieję, że ta inwestycja stanie się szansą dla całej ulicy.

        • 2 1

      • heaters gona hate ;)

        • 1 0

    • Piszesz o tej koncepcji tramwaju spalinowego?

      • 2 0

    • Dokladnie, to miasto wlasnie przez takich ludzi (FRAG) w niektorych miejscach wyglada jak wyglada..BO KAZDA KONCEPCJA JEST ZLA, ZOSTAWMY RUDERE, ZBUDUJMY TRAMWAJ NA SAMOCHODZIE.. Tacy ludzie tylko opozniaja rozwoj miasta.

      • 2 0

  • skandal

    Po oddaniu torow tramwajowych na Migowo i Pkm odcieli ludziom normalny dojazd .Co dopiero po nowych wizjach....buhaha niech juz nie kombinuja wiecej bo to porazka.

    • 22 4

  • Budować (1)

    Uważam ,że to bardzo dobre rozwiązanie, jednak jak będzie się budować koniecznie należy doprowadzić tramwaj na Suchanino, mieszka tam b. dużo ludzi którzy obecnie maja kiepskie połączenie z centrum - koszty inwestycji na wykonanie łącznika na Suchanino nie spowodują znaczącego wzrostu kosztów całej inwestycji.

    • 7 20

    • tramwaj na Suchanino

      Jeśli powstanie nowa trasa tramwajowa, to zbudowanie odnogi do Suchanina nie podniesie znacząco kosztu tej i tak potężnej inwestycji. Niewykonanie połączenia z Suchaninem spowoduje okrążenie tej dzielnicy ze wszystkich stron, jednakże nie będzie i tam tramwaju bezpośrednio na Suchanino. Popieram odnoge na Suchanino.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane