- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (429 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (49 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (258 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (86 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku
Gdańsk opracował własną mapę dostępności pieszej do środków transportu zbiorowego. Specjalne rozwiązanie informatyczne prezentuje zasięg oddziaływania i drogę dojścia do przystanków. W teorii ma to ułatwić poprawę przebiegu linii transportu zbiorowego, ale ze względów finansowych na większe zmiany w najbliższym czasie nie ma szans.
To właśnie ta jednostka w największej mierze będzie korzystać z nowego informatycznego rozwiązania ze względu na potrzebę zawarcia w dokumentach planistycznych rezerw pod powiązania piesze i rowerowe.
- Konsekwentnie poszukujemy rozwiązań, które pomagają nam realizować zadania zgodnie z określonymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdańska. Priorytetem w zakresie mobilności jest dogodna dostępność piesza i rowerowa do komunikacji zbiorowej. Dotychczas skazani byliśmy na szacunkowe określenie odległości, które nie odzwierciedla faktycznego stanu infrastruktury pieszej i istniejących barier przestrzennych - mówi Tomasz Budziszewski, p.o. kierownika Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku, Sopocie i Gdyni
Zautomatyzowana baza danych o dostępności transportu
Przewagą nowego narzędzia nad dotychczasowymi rozwiązaniami jest systemowe uwzględnienie wszystkich barier przestrzennych - budynków, nasypów, linii kolejowych, ogrodzeń oraz oczywiście zbiorników czy rzek.
Dotychczas standardem w planowaniu przestrzennym przy tworzeniu tego typu analiz było wpisywanie okręgów o odpowiedniej długości od przystanku. W przypadku obszaru całego miasta było to rozwiązanie stosunkowo szybkie, lecz mało precyzyjne.
Na potrzeby wybranych analiz dokonywano ręcznych poprawek w oparciu o wizję w terenie. W sytuacji tzw. dzielnic rozwojowych wymagało to jednak aktualizacji danych co kilka-kilkanaście miesięcy, głównie ze względu na nowe inwestycje budowlane.
Teraz takie działania zostały w znacznej mierze zautomatyzowane. Nowe narzędzie bazuje na trasach pieszych z bazy OpenStreetMap. Na tę warstwę naniesione są dane pochodzące wprost od Zarządu Transportu Miejskiego w ramach Otwartych Danych. Ponadto można filtrować informacje tylko dla wybranych przystanków lub/i częstotliwości kursowania pojazdów.
- To narzędzie będzie dla nas pomocne nie tylko przy planowaniu sieci komunikacji miejskiej, ale też przy optymalizacji lokalizacji przystanków i linii. Ma to też wymiar ekonomiczny, ponieważ jeżeli można inaczej poukładać trasy autobusów, to z pewnością będzie to korzystne w rachunku ekonomicznym - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
- Komunikacja miejska nie będzie dobrze funkcjonowała bez dobrych połączeń pieszych. Tak samo miasto nie będzie w pełni przyjazne pieszym bez dobrze działającej komunikacji miejskiej. Mapy wykorzystamy m.in. do identyfikacji barier architektonicznych infrastrukturalnych, które niestety w każdym mieście się znajdują, a które będziemy starali się niwelować. Będzie pomocna również w zaproponowaniu nowych połączeń pieszych, niezależnych od sieci drogowej - dodaje Grzegorz Krajewski, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. pieszych.
Priorytetem utrzymanie obecnego standardu komunikacji
Czy to oznacza, że w najbliższych tygodniach lub miesiącach można spodziewać większych korekt w lokalizacji przystanków autobusowych lub zmian tras, aby zlikwidować "białe plamy" na mapie Gdańska?
- Mierzymy się obecnie z dużym kryzysem finansów publicznych. Rozwój komunikacji publicznej jest mocno zagrożony w miastach. Kluczem jest obecnie utrzymanie dotychczasowej siatki połączeń i taki jest absolutnie priorytet w Gdańsku - rozwiewa nadzieje Piotr Grzelak, z-ca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, zwracając uwagę na rozstrzygnięcie pod koniec września przetargu na dostawę energii elektrycznej dla samorządów, który niemal na pewno będzie wiązał się z drastyczną podwyżką opłat.
Aktualna wersja mapy bazuje na danych pozyskanych w kwietniu 2022 r. Narzędzie będzie aktualizowane co kilka miesięcy, planowany jest także rozwój nowych funkcjonalności.
![Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3269/150x100/3269624__kr.webp)
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2765/405x405/2765524__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2022-09-21 14:53
pomysł niezły, ale bardzo niedoskonały (1)
Co z tego, że mamy niedaleko przystanek, skoro częstotliwość autobusów jest tak niska, że równie dobrze mogłoby tego przystanku nie być. Niestety - bardzo prawdopodobnym jest, że nadchodzi potężny kryzys finansowy i zwiększenie częstotliwości połączeń będzie niemożliwe z przyczyn braku funduszy.
- 47 3
-
2022-09-21 15:46
Też pomyślałem o częstotliwości kursowania
Na mapie może być jeden przystanek, gdzie w okolicy mieszka np. 350 osób. Dostępność może być na najwyższym poziomie ale co z tego jeżeli będzie on kursował raz na godzinę? Wtedy dostęp do komunikacji miejskiej mamy mocno ograniczony.
- 6 0
-
2022-09-21 12:42
Mapa dojścia, nie dostępności (2)
Zaprezentowana mapa to dobry początek, ale pokazuje czasy dojścia dla osób bez ograniczeń mobilności, którym nie straszne schody, tunele, kładki. Zabrakło warstwy lub informacji dodatkowych na temat utrudnień w dostępności do poszczególnych przystanków, np. wejście po schodach bez towarzyszącej rampy lub windy.
- 48 12
-
2022-09-21 16:06
Zróbcie mapę bezpiecznych dojść z domów do szkół
bedzie to tzw mapa wstydu
- 0 0
-
2022-09-21 16:05
i poprzewracane hulajnogi z ktorymi wladze nic nie robia
- 0 0
-
2022-09-21 17:28
Wystarczy aby dyletanci z ZTM wyszli z za biurek. Nie maja pojęcia gdzie jeżdżą autobusy, nie mają pojęcia ile zajmuje ich przejazd ale udają specjalistów od wszystkiego.
- 31 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.