- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (514 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (184 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (56 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (141 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (97 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (64 opinie)
Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP
Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnego przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.
W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.
Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. Elżbiety
Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:
Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:
- na ulicy klasy GP - 600 m
- na ulicy klasy G - 400 m
- na ulicy klasy Z - 200 m
W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.
Minister utrzymuje decyzję wojewody
Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.
Co na to miejscy urzędnicy?
- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Nowe przepisy jeszcze we wrześniu
I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.
W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.
Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.
W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:
Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:
- dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
- jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu
Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:
- na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie
Opinie (366) ponad 20 zablokowanych
-
2022-09-12 22:15
Ale cyrk minister w Polsce decyduje czy będą pasy malowane na drodze czy nie będzie ich.
Ja ze szwagrem
- 5 3
-
2022-09-12 22:43
(3)
Ludzie to nie szczury.Przy dworcu już dawno powinno powstać przejście naziemne jak to jest w innych dużych miastach.
- 40 61
-
2022-09-13 12:17
(1)
Tam droga powinna być w tunel wpuszczona i wychodzić dopiero przy forum. Nad ziemią zostawić tramwaje i dużo miejsca dla pieszych.
- 10 3
-
2022-09-13 17:41
tunel...
Technicznie rzecz biorac, musialby zaczynac sie w okolicy Gdanska Stoczni a konczyc za Zaroslakiem...
Pod warunkiem, ze uda sie zrobic po drodze mijanke z kanalem Raduni...
Realne rozwiaznie, to odzalowanie paru fajnych budynkow przy 3go Maja, czesciowe wyburzenie Forum i nakrycie betonem reszty torow do Zaroslaka.
Tylko co z tym "ladnym" wiaduktem zrobic?
;)- 0 1
-
2022-09-13 20:31
A co z Dworcami PKP?
Tam też naziemne, bo ludzie to nie szczury? Bo inwalidzi i starsi ludzie!!!!
- 0 0
-
2022-09-12 22:52
Ja proponuję cały ruch samochodowy zepchnąć do podziemia
Ludzie zaczną chodzić pieszo, jak to onegdaj bywało, zaopatrzenie można dowozić taczką - efekt cieplarniany spowolni. Hałasu będzie mniej - wyższy komfort dla mieszkańców. Niech elita rządząca d przykład dla ekologii!
Zaraz nierozgarnięty moderator wykasuje...- 4 3
-
2022-09-12 23:11
No wreszczie
Ale i tak staruchy w puszkach na kółkach będą narzekać bo po co się odzwyczajać od złych nawyków
- 3 7
-
2022-09-13 00:03
Brudny , piekny , stary Gdańsk
Śmierdzace ludzkimi kupami tunele. Brudne schody na przystanki tramwajowe, brak koszy na śmieci. Schody, przystanki tramwajowe nigdy nie widziały kropli wodt do umycia. Smród, brud w tunelach. Tak sie dzieje od lat.
- 9 1
-
2022-09-13 00:05
Przejście naziemne jest potrzebne
Dużym utrudnieniem są schody prowadzące z i na przystanki - trudne do pokonania przez osoby niepełnosprawne, wózki z dziećmi czy podróżnych z bagażami. W wielu miastach jest wyłączony ruch samochodowy w centrum..
- 8 4
-
2022-09-13 00:51
Koszmarne schody
Przejście tunelem nie tylko z czy na przystanek ale dostanie się na Podwale Grodzkie obrzydliwie brudną windą, która często jest nieczynna wówczas do pokonania kolejnych kilkadziesiąt schodów, które są nie do pokonania dla osób niepełnosprawnych, tych z dziecięcymi wózkami ...
- 8 1
-
2022-09-13 07:13
(1)
No i będą przebiegać na czerwonym świetle przed jadącymi samochodami tak jak ma to miejsce codziennie na tym sławetnym przejściu dla pieszych przy LOT. Ale co tam twórcom tych d**ilnych pomysłów nic nie stoi na przeszkodzie by realizować swoje 5 minut a to że ktoś tam w końcu zginie? co go to obchodzi?
- 6 2
-
2022-09-13 13:40
Sam jesteś d**ilnym "myślicielem" - tylko na tym przejściu przy LOT ludzie przebiegają ? Tylko tu ? Na innych starych
przejściach przy przystankach jak np. we Wrzeszczu to nie ?
I np. w Sopocie na wysokości "Monciaka" nikt nie przebiega od dziesięcioleci przez jezdnię Al. Niepodległości zamiast skorzystać z tunelu ?- 0 1
-
2022-09-13 07:24
(2)
Te pasy by można było zrobić przy istniejących światłach przy. Ul. Bastionu św. Elżbiety... a nie wymyślać cyrki na kółkach bo ktoś mało inteligenty na to wpadł. ? Tak samo z podwalami przedmiejskimi ... tunele co teraz miasto powinno zalać je wodą i betonem bo już z nich nie korzysta bo straciły swą funkcjonalność ... tylko pytam sie po co były remontowane ?
- 3 4
-
2022-09-13 07:33
pasy buduje sie tam gdzie są ciagi piesze
a nie w losowych miejscach
- 2 1
-
2022-09-13 13:41
Remontowane ? Po co w ogóle były budowane przez jeszcze komunistów za PRL ?
- 0 1
-
2022-09-13 07:25
kierowcy i ich samochody: (4)
smrodzą
hałasują
niszczą zieleń, chodniki
paraliżują miasto i jej komunikacje publiczną
terroryzują innych
utrudniają poruszanie się innym
powodują wypadki na masową skalę
zajmują niemal całą przestrzeń miejską i są głównym beneficjentem budżetu miejskiego, a żadnych podatków nie płacą.
no i wiecznie mają roszczenia o wszystko
no trzeba się tego pozbyć. nie ma innego wyjścia. samochody to zaraza niszcząca miasto. ruch prywatnych samochodów powinien być maksymalnie ograniczony!- 8 15
-
2022-09-13 09:33
(3)
zrób kartki na samochody? A kierowcy to jest jakaś inna rasa która nie jest mieszkańcem?
- 1 1
-
2022-09-13 11:48
(1)
Kierowcy polscy, to rozwydrzone bydło, zabijające pieszych.
- 2 1
-
2022-09-13 14:25
gdańska
mowa miłości...
:\- 0 0
-
2022-09-13 13:42
Polscy kierowcy w sporej ilości to pieniacze w przeciwieństwie do kierowców z normalnych krajów.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.