• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe promy z Gdyni do Karlskrony

Michał Sielski
24 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Sztuczna inteligencja na statkach Stena Line
Dwa bliźniacze promy będą miały dużo większą pojemność. Do tej pory już w czerwcu trudno było kupić bilety na rejsy wakacyjne. Dwa bliźniacze promy będą miały dużo większą pojemność. Do tej pory już w czerwcu trudno było kupić bilety na rejsy wakacyjne.

Od połowy listopada trasę Gdynia - Karlskrona obsługiwać będzie większy i dużo bardziej luksusowy prom. Trojmiasto.pl odwiedziło stocznię w Goeteborgu, gdzie 300 osób pracuje całą dobę przy gruntownym remoncie Steny Vision. Bliźniacza jednostka trafi do nas w przyszłym roku.



Remont promu Stena Vision prowadzony jest pałną parą. Remont promu Stena Vision prowadzony jest pałną parą.
W maszynowni jest już nowoczesny sprzęt. W maszynowni jest już nowoczesny sprzęt.
Część sklepów jest już gotowa. Część sklepów jest już gotowa.
Kapitański mostek również został wyremontowany. Kapitański mostek również został wyremontowany.
Stena Vision i Stena Spirit zastąpią Stenę Balticę i Finnarow. Bliźniacze promy będą bardziej przypominać wycieczkowce pływające po ciepłych morzach, niż jednostki dziś pływające po Bałtyku.

Remont Steny Vision ma zakończyć się już 1 listopada. Jednak patrząc na postęp prac trudno to sobie wyobrazić. Nie wykończone są jeszcze kabiny, salony SPA czy korytarze.

- Przez całą dobę na statku pracuje 150 podwykonawców, więc wbrew pozorom jest to możliwe. Ale nawet kilkudniowe przesunięcie nie będzie tragedią, najważniejsze żeby wszystko udało się zrobić - podkreśla Niclas Martensson, dyrektor linii Gdynia - Karlskrona.

Nowe promy będą naszpikowane nowatorskimi rozwiązaniami. Na pokładzie będą np. telewizory z systemem "sound shower". Polega on w skrócie na tym, że na czterech ekranach wyświetlane są cztery różne programy, a dźwięk z każdego z nich dociera jedynie do osób stojących w określonych miejscach.

Będzie też nowoczesne SPA z saunami, w których Szwedzi organizują nawet... konferencje i spotkania biznesowe. Na pokładzie będzie 7 sal konferencyjnych, mieszczących do 160 osób. Po ciężkich negocjacjach na relaks pozwolą programowalne prysznice z kilkoma opcjami łączącymi muzykę, efekty świetlne, zapachowe i oczywiście zmienne strumienie wody.

Na nowym promie będzie również możliwość wykupienia kabin w podwyższonym standardzie: dwupokojowych, z dwoma telewizorami, minibarem, stacją dokującą i-poda, internetem wi-fi, serwisem do kawy i herbaty, a nawet przeszkloną kabiną prysznicową widoczną z... pokoju. Kabiny w klasie komfort również będą wyposażone w telewizory, na które mogą też liczyć kierowcy ciężarówek.

- Duża część remontu objęła również elementy, których nie widzą pasażerowie. Mamy teraz lepszy silnik, radar, nowocześniejsze urządzenia na mostku. Dysponujemy bieżącymi informacjami nie tylko o ewentualnym pożarze w kabinie, ale nawet o otwartych drzwiach - wylicza kapitan jednostki Thommy Kembring, który z promem związany jest od początku jego istnienia. Wypływał nim już w pierwszy rejs, gdy jednostka opuszczała stocznię w Gdyni.

Na nudę podczas rejsów z pewnością nie będą narzekać miłośnicy nocnych zabaw. Oprócz kasyna, dyskoteki i barów, które są też na dotychczasowych promach, będzie np. "testing bar" - miejsce, w którym można spróbować różnych rodzaji alkoholi oraz interaktywny kiosk, z morzem informacji na temat np. win i whisky.

Nie wszystkie pomysły udało się jednak zrealizować. W SPA nie będzie np. panoramicznych szyb od podłogi do sufitu. - Testowane przez nas, mogłyby nie wytrzymać naprężeń, jakie są na statku. Przeszklenia będą więc nieco mniejsze - wyjaśnia Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

W każdym punkcie obsługi pasażerów pracuje min. jedna osoba mówiąca po polsku. Można się jednak szybko zorientować w jakim języku najwygodniej się porozumiewać, gdyż każda osoba z obsługi ma na plakietce z nazwiskiem flagi państw, których językami operuje.

Modernizacja obu promów miała kosztować ok. 100 mln zł. Ile wyniesie w rzeczywistości? - Jeszcze liczymy. Zazwyczaj zakłada się, że takie inwestycje zwracają się w 10-16 lat, a większe statki nawet po siedmiu latach. Czas pokaże jak będzie w tym przypadku. Jestem pełen optymizmu, bo Szwedzi, którzy odwiedzili Polskę są Trójmiastem zachwyceni. Macie zróżnicowaną kulturę, restauracje, kluby nocne i coraz lepszą infrastrukturę. Dzięki temu Polska staje się nie tylko krajem tranzytowym w drodze do Chorwacji, ale Szwedzi kochają wasz kraj, jeśli go poznają - podkreśla Niclas Martensson.

W jaki sposób Stena Line znalazła nowe statki dla połączenia Gdynia-Karlskrona?



Nowe promy Steny Line

Dziś na trasie Gdynia - Karlskrona pływa Stena Baltica, która może zabrać 1,2 tys. pasażerów oraz Finnarow, który jest głównie statkiem towarowym i mieści jedynie 200 pasażerów. W listopadzie Finnarow zostanie zastąpiony przez Stenę Vision. Bliźniacza Stena Spirit w przyszłym roku zastąpi Stenę Balticę. Nowe promy mogą zabrać po 1,7 tys. pasażerów, 120 ciężarówek i 700 samochodów osobowych.


Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (93) ponad 20 zablokowanych

  • szkoda tylko, ze skandynawia jest taka droga, zbyt droga jak na nasze mozliwosci

    • 0 5

  • dobra nowina (1)

    Te rejsy wcale nie są takie drogie. Dwa razy już sobie płynąłem i naprawdę miło można spędzić czas. Dobrze, że teraz będzie większy i nowocześniejszy prom to może od razu pomyślą bo na Stena Baltica brakowało mi takiej świetlicy gdzie można by było pograć np. w piłkarzyki czy bilard :)

    • 2 3

    • Ale co to za rozrywka?

      Rozumiem ze ludzie plyna tam w interesach czy do pracy bo na pewno nie na zakupy(Szwecja jest koszmarnie droga),kasyno,dyskoteka i sklep z niby dobrymi cenami(czytaj za te ceny bez problemu kupisz w Polsce),Kasyn,dyskotek i sklepow do wyboru do koloru w Trojmiescie po co cisnac sie w malej kabinie na promie.

      • 0 0

  • dlaczego?

    Kilka lat temu pływały promy z Gdańska do Kopenhagi z przystankiem w Trelleborgu. Kilkakrotnie miałam okazje nimi płynąć i zawsze pył komplet lub prawie komplet pasażerów. Czy ktoś wie czemu zlikwidowano to połączenie?

    • 1 2

  • mało kto pamieta, że nowoprodukowane pierwotnie miały być dla nas!

    Były artykuły, że specjalnie dla nich ma być zbudowany nowy terminal promowy (zamiast obecnej dzierżawki w BCT). A teraz się okazuje, ze zamiast tego dostaniemy 3 sort ;) Ale Szczurek odtrąbi to jako sukces Gdyni xD

    • 0 0

  • kiedyś mieliśmy swoich - rodzimych armatorów , a dziś ? ... (1)

    napiszcie gdzie idzie kasa z obslugi tej lini ?

    • 0 0

    • do ZMP GDynia w formie opłat portowych opłat srodowiskowych i innych a jeszcze zadzwon do ZMP i dowiedz sie ile kosztuje wynajecie m2 to Ci mina zrzednie

      • 1 0

  • Wyprawa za morze !

    Już 20 listopada , będę płynął nowym promem Stena Vision. Wydaje mi się jednak, że najlepszym promem pływającym na lini Gdynia - Karlskrona w historii Stena Line Polska był prom Stena Europe. Było to 13 lat temu. Pozdrawiam

    • 0 0

  • REJS PROMEM BEZ ZEJŚCIA!!!! 69zł (1)

    Jeśli trafi się na fajne promocje moża popłynąć nowym promem Vision juz za 69zł. Cena sie nie zmienia jeśli płyną 4 os. Mamy rejs, kabine i dyskoteke w cenie. Jedzenie moża zabrać własne!!!!
    Więc nie mówcie mi, że kogoś nie stać!!!!
    nie kosztuje to tysiące.

    • 0 0

    • zeada

      boze jedzenie wlasne chlopie jak juz jdziesz na taka biesiade to wez jescze ze 100zi zapros swoja pania na kolacje a nie ze bedziesz jadl kanapki w kabinie smiech na sali. dykoteka w cenie co to zaczy tez bedziesz pil w kabinie a potem na dyske:))) na dyskotece piwko 12-15zl a driczek od 20zł radze ci wez ze soba jakies 300zł moze wystarczy .

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane