• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowe przejście naziemne w centrum Gdańska

Michał Brancewicz
24 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Przejście naziemne przez Wały Jagiellońskiej powstanie obok zejścia do tunelu, którym można przejść na drugą stronę ulicy. Przejście naziemne przez Wały Jagiellońskiej powstanie obok zejścia do tunelu, którym można przejść na drugą stronę ulicy.

Wiosną przyszłego roku rozpocznie się budowa naziemnego przejścia przez Wały JagiellońskieMapka zlokalizowanego między Bramą Wyżynną a budynkiem LOT-u. Piesi zyskają dostęp do przystanków tramwajowych bez konieczności schodzenia pod ziemię. Zyskają też kierowcy, bowiem poprawie ulegnie fragment nawierzchni Wałów Jagiellońskich przy Forum Gdańsk.



Jeszcze w maju nie było wiadomo, kiedy dojdzie do realizacji przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do Forum Gdańsk. Chociaż propozycja pojawiła się już ponad trzy lata temu, a sam projekt był gotowy w połowie 2019 r., to jednak pandemia koronawirusa wpłynęła na weryfikację priorytetów inwestycyjnych miasta.

Ten projekt jednak nie wypadł z listy zadań przewidzianych do realizacji. Okazuje się, że przejście naziemne wraz z sygnalizacją świetlną ma zacząć powstawać wiosną przyszłego roku.

- Mamy środki i zgodę miasta. Na początku przyszłego roku ogłosimy przetarg, a roboty ruszą w drugim kwartale - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Powstanie przejścia wiązać się będzie ze zwężeniem pasów jezdni na Wałach Jagiellońskich z 3,5 do 3 metrów. Dzięki temu powstanie miejsce na stworzenie naziemnego dojścia do peronów tramwajowych.

Dodatkowo przedsięwzięcie obejmie również poprawę nawierzchni jezdni Wałów JagiellońskichMapka na odcinku od przystanku autobusowego przy Forum Gdańsk (razem z jego zatoką) do skrzyżowania z al. Armii Krajowej i wjazdu na estakadę prowadzącą w stronę Podwala Przedmiejskiego.

Czytaj też: Kłopotliwy przystanek przy Bramie Wyżynnej

Obecnie to zadanie czeka na wydanie przez wojewodę tzw. ZRiD-u, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

Przypomnijmy, że w drugiej połowie przyszłego roku zacznie powstawać przejście naziemne w okolicach dworca Gdańsk Główny przez Podwale GrodzkieMapka. Przeprawa ma być gotowa w 2022 r.

Opinie (603) ponad 20 zablokowanych

  • Czyli kolejne światła (4)

    I komunikacją miejską będę jechał jeszcze dłużej.
    Chyba wrócę do samochodu, tam siedzę wygodnie w fotelu i słucham muzyczki.

    • 37 5

    • Tam światła już są od wielu lat (2)

      • 3 1

      • (1)

        trwające 10 sekund dla aut do zawracania. A dla pieszych będzie z 30 sek minimum + drugie tyle zanim opuszczą przejście. Nie wspominając o nieśmiertelnych biegających na tramwaj.

        • 4 1

        • Nie 10 tylko 35

          Dzisiaj mierzyłem

          • 0 0

    • Kto jeszcze jeździ komunikacja ?!

      Człowieku zlituj sie nad sobą

      • 2 7

  • Czy urzędnicy myślą? (3)

    Jest tunel a nad nim ma być przejście naziemne? To jest absurd gorszy niż w PRLu. Czy na siłę trzeba wydawać pieniądze, czy chodzi o to że coś się dzieje i trzeba utrzymać dobre stołki.

    • 29 8

    • Idź se do tunelu z wózkiem dziecięcym, kulami, wózkiem inwalidzkim (2)

      Powodzenia panie widzę-nie-dalej-niż-koniec-swojego-nosa

      • 3 8

      • W europejskim kraju montuja przy tunelu winde ...W Batustanie buduja przejscie nadziemne gdy jest tunel.

        Sam se idz se...se.

        • 8 3

      • A jak trzeba dostać się do pociągu to z tunelu już można skorzystać?

        • 0 0

  • Korki będą jeszcze większe niż sa

    Gratulacje

    • 20 6

  • No wreszcie... (1)

    W końcu coś dla pieszych w tym antyludzkim mieście samochodziarzy

    • 5 27

    • Jedź na wieś !!

      Tam spalin mniej - a miejsca na zadumę więcej

      • 0 0

  • Proszę aby pracownicy UM nie pisali postów jak nie muszą

    • 17 7

  • Opinia wyróżniona

    Nie rozumiem tej decyzji (13)

    W sytuacji zmniejszonego przez pandemię budżetu miejskiego naprawdę nie ma pilniejszych i ważniejszych inwestycji niż budowa zdublowanego przejścia? Ja rozumiem, że ta decyzja jest elementem realizacji wizji miasta przyjaznego pieszym i zbiorkomowi, ale warto by ta wizja była realistyczna. Przewężanie jezdni i budowa kolejnych spowalniaczy nie sprawi, że ludzie zrezygnują z aut. Dlaczego? Dlatego, że najpierw miasto - przy pełnej aprobacie władz miejskich - rozlało się na peryferia, ale zapomniało przy tym o zapewnieniu mieszkańcom peryferyjnych dzielnic dogodnego dojazdu zbiorkomem. Zresztą spadający stale udział zbiorkomu w strukturze przewozowej mieszkańców Gdańska mówi sam za siebie. Najpierw więc należałoby poprawić funkcjonowanie komunikacji miejskiej (marchewka), a potem wprowadzać ograniczenia dla samochodów (kij). No ale to by wymagało prawdziwego, a nie deklarowanego obywatelskiego podejścia. Tego typu decyzje plus planowane ograniczenie decyzyjności rad dzielnic mówią w zasadzie wszystko o rzeczywistych intencjach obecnej administracji miejskiej. Szkoda. Duże rozczarowanie.

    • 282 56

    • Poprawa zbiorkomu kończy sie na wizji

      Z roku na rok jest coraz gorzej.

      • 21 2

    • Piszesz, ze rozumeisz, ale smiem watpic. W jaki sposob naziemne przejscie jest przyjazne zbiorkomowi? (3)

      Przeciez ten zbiorkom bedzie mial dodatkowe swiatlo, przejazd musi w efekcie zwolnic. Dotyczy autobusow, tramwajow i taxi. Wszyscy beda musieli zwolnic, miejscowe stezenie szkodliwych spalin bedzie musialo wzrosnac. To rozwiazanie jest przyjazne przede wszystkim miastu, bo jest rozwiazaniem najtanszym. Tuneli piesi nie lubia, bo w Polsce sie o tunele nie dba. Z reszta o co sie tu dba?

      • 19 4

      • Dobra, to inaczej. Pokazuję i objaśniam. (2)

        Pisałem o wizji miasta, która zakłada realizację rozwiązań przyjaznych pieszym i zbiorkomowi. Rozumiesz - taka jest wizja miasta, nie moja. Zgadzam się bowiem z Tobą, że jak pokazuje życie interesów tych dwóch grup użytkowników często nie da się pogodzić (vide: aleja Adamowicza). To przejście ma dobrze zrobić pieszym, ale zbiorkom - podobnie jak kierowcy samochodów prywatnych - będzie stał w coraz dłuższych korkach z powodów, o których wspomniałem w pierwszym mailu. No chyba, że wzorem Podwala Przedmiejskiego wprowadzi się buspas, o którym póki co się pisze, żeby jeszcze bardziej ludzi nie wkurzać.

        • 13 2

        • To i ja objasniam - napisales, ze rozumiesz, ale nie rozumiesz. (1)

          Skad pomysl, ze to sie wpisuje w miejska wizje sprzyjania m.in. zbiorkomowi, skoro to nie sprzyja zbiorkomowi? Daruj sobie ironie, bo to Cie zwyczajnie przerasta :)

          • 0 8

          • Dobra, poddaję się

            Starałem się wytłumaczyć, że różne elementy miejskiej wizji są ze sobą sprzeczne i generalnie się z Tobą zgadzam. Nie wyszło. Trudno, jakoś będę musiał z tym żyć.

            • 8 0

    • Fakt bezsporny,że decyzja miasta jest bezsensowna.

      • 18 1

    • posłuchaj aby zrozumieć (4)

      miasto przyjazne dla pieszych jest miastem tańszym w utrzymaniu. Miasto musi od czegoś zacząć: jeśli zacznie od ułatwień dla pieszych w centrum, zawsze znajdą się osoby przyspawane mentalnie do samochodu, które będą snuć dywagacje takie jak twoje. Myśl nie tylko 10 godzin czy 10 miesięcy do przodu, ale 10 lat do przodu. Bez działań ograniczających ruch tranzytowy samochodów prywatnych przez miasto jakość życia w nim nie ulegnie poprawie.

      • 4 17

      • posłuchaj aby zrozumieć II

        miasto ma być przyjazne nie tylko pieszym, gdyż, jak sama nazwa wskazuje, jest to miasto. A więc przestrzeń, po której poruszają się nie tylko piesi. Miasto nie musi zaczynać swoich projektów od ułatwiania życia jednym kosztem drugich. Rolą włodarzy jest takie działanie, aby wypracować w miarę jakiś konsensus, by jak najmniejsza grupa społeczna była niezadowolona. Oczywiście zawsze znajdą się osoby przyspawane do swoich teorii z mchu i paproci, które będą snuć dywagacje takie jak twoje. Myśl nie tylko 10 godzin czy 10 miesięcy do przodu, ale 10 lat do przodu. Bez działań zmierzających do podjęcia alternatywnych kroków na rzecz dróg odciążających ruch tranzytowy samochodów prywatnych przez miasto jakość życia w nim nie ulegnie poprawie.

        • 10 2

      • Od ilu lat był planowany dworzec SKM Gdańsk Śródmieście ?

        Twoja myśl filozoficzna o myśleniu 10 lat do przodu ma się nijak do faktu o braku jakiegokolwiek myślenia perspektywicznego władz tego miasta . Likwiduje się przejścia podziemnie w centrum miasta ( Chmielna , Łąkowa , Lot , Dworzec Główny ) budując jednocześnie nowe przejście do dworca Gdańsk Śródmieście . Odnoszę wrażenie że w tym mieście rządzi ten kto wcześniej wstaje i wprowadza do realizacji senne wizje uzdrowienia zagadnień komunikacyjnych tego miasta !!! To nie ma nic wspólnego z planami a tylko realizacji jakiegoś dziwnego planu lobby pieszo - rowerowego . Na koniec pytanko - kiedy będzie zasypywane nowo wybudowane przejście przy ul. Toruńskiej ?

        • 15 0

      • (1)

        ruchu tranzytowego w tym miejscu właściwie nie ma. Ile spotykasz rejestracji spoza 2 województw (G i N) ?! To jest ruch lokalny dla którego nie ma alternatywy. Najpierw musiałaby powstać mała obwodnica centrum.

        • 7 1

        • przez Olszynkę

          miejsce (jeszcze) jest...
          Oraz przez Polski Hak...
          I Słowaka, Rakoczego, Havla...

          Ale to masa kasy a tej nie będzie.
          Więc zostaje wariant "gdyński" - puszka farby.
          Oba miasta się naśladują i popełniają te same błędy. Tylko gdańska skala jest znacznie większa...

          • 0 0

    • To wielka głupota (1)

      Oba pomysły są beznadziejne.
      Można wybudować windy dla osób z ograniczoną sprawnością ii dla wózków.

      • 7 0

      • windy wybudowano

        ale nie ma kasy na utrzymanie i konserwację...

        • 0 0

  • Zyskają kierowcy haha żarty pseudowładzy prezydentki

    • 16 3

  • Powodzenia!

    • 4 2

  • Nareszcie!

    • 4 12

  • Hello swinki moje kochane...300 tysiecy na sygnalizacje swietlna a moze pol miliona...super!!!W sytuacji gdy jest tunel.

    Pysznie....a na sygnalizacje dla pieszych na Hallera przy operze dla pieszych kasy nie ma...chociaz tam piesi przechodza rzadko i nie generowalo by to korkow a wrecz -gdyby zlikwidowano kocie oczka i przywrocilo zwezenie jezdni-usprawnilo by to te obecne zatory...No i przywrocic ruch jak byl Na Piramowicza...Nie na to kasy nie bedzie .....nie bedzie....musza byc korki tam i przy Forum i czekanie na swiatlach przez pieszych i pojazdy i sygnalizacja za 500tys ....Jak sie bawic to sie bawic.... a jak ... a co tam ..Urzedasy za to nie zaplaca...najwyzej dostanie decyzyjny dole pod stolem w clubie bizmesmena....za usprawnienie ruchu turystow pod Forum Gdansk.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane