- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (380 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (215 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (116 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (50 opinii)
- 5 Mieszkańcy wskazali, gdzie ustawić śmietniki (41 opinii)
- 6 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (256 opinii)
Nowe-stare tory kolejowe na Wyspie Spichrzów
Choć od kilku dni spacerujący ul. Stągiewną i Chmielną w Gdańsku mogą obserwować układanie nowych torów, to żaden pociąg ani tramwaj po nich nie pojedzie. Instalacja ma przypominać o charakterze miejsca sprzed ponad 70 lat, gdy ruch pociągów towarowych prowadzony był do spichlerzy na Wyspie Spichrzów.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Oczywiście nie pojadą po nich pociągi czy tramwaj. Jest to nawiązanie do historii Wyspy Spichrzów, na którą przed II Wojną Światową docierały pociągi towarowe - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Towary, które docierały koleją od strony dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pracę wykonano w ramach wspólnego projektu przebudowy ul. Stągiewnej, która swoim zakresem obejmuje też wykonanie przebudowy ul. Chmielnej, w tym ułożenie nowych sieci podziemnych umożliwiających zabudowę północnego cypla Wyspy Spichrzów. Łączny koszt prac to wydatek rzędu ok. 7 mln zł.
Przypomnijmy, że są to kolejne tory odtworzone przez miasto poniekąd na pamiątkę. Wcześniej podobne prace wykonano na ul. Łąkowej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zabezpieczona obrotnica kolejowa
Przypomnijmy, że w trakcie prac remontowych, przy okazji rozbiórki dawnej sieci dróg na Wyspie Spichrzów, odkryto na ul. Pożarniczej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Dawne urządzenie zostało zabezpieczone. Obecnie znajduje się ono w magazynie Zarządu Dróg i Zieleni. Wróci ono na swoje miejsce, ale te prace wykona firma mająca zająć się zabudową Wyspy Spichrzów, bowiem do niej będzie należało wykonanie nawierzchni ulic - mówi Bartosiewicz.
Przypomnijmy, że inwestorem zabudowy tej części Wyspy Spichrzów jest spółka Granaria, która działa w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z miastem. Granaria ma na Wyspie Spichrzów, na działce o powierzchni 18,3 tys. m kw., zbudować w ciągu ośmiu lat hotel ze 180 pokojami, 560 mieszkań, parking podziemny na 700 aut, restauracje, punkty handlowe, biura i plac miejski.
Na północnym cyplu Wyspy Spichrzów powstają jednocześnie trzy hotele - Holiday Inn (236 pokoi), Deo Plaza (374 pokoje, w ramach większej inwestycji pod tą nazwą) oraz kolejna część hotelu Puro przy Stągiewnej (dodatkowe 119 pokoi).
Miejsca
Opinie (118) 6 zablokowanych
-
2016-12-11 22:49
Jeszcze na poczatku lat 60tych pod elewator nr 7 podstawiano wagony (1)
a pod nr 6 na Chmielnej duzo dłużej ....
A czy są zachowane tory które ,,szły" w jezdni do Blaszanki?- 5 1
-
2016-12-12 11:13
Zgadza się.
Zobacz co napisałem kilka postów niżej.\ Dzisiaj myślą, że kraj żyje z posiadania sieci handlowych :-)
- 1 0
-
2016-12-11 22:56
pomysł wyjątkowo głupkowaty
ale te pełne zachwytu komentarze powalaja
- 2 5
-
2016-12-11 22:59
Przypomnijmy, przypomnijmy, przypomnijmy..
Magia powtórzeń.
- 0 0
-
2016-12-12 07:15
Te tory potrzenbne
jedynie dla takiego co z korbą od samochodu będzie do domu wracał.
- 1 1
-
2016-12-12 07:50
Pan płaci pani płaci społeczeństwo płaci, jak nie wiadomo po co komu to wiadomo po co komu, dla kasy
- 1 1
-
2016-12-12 08:54
Nostalgia
Tego typu decyzje i wdatki wpisuja sie niestety w nastroj wytworzony przez krasnoludka z Woli
- 1 2
-
2016-12-12 10:01
A co się stało z pozostałościami orginalnych torów, bo mowa jest o odtworzonych torach ?
- 4 1
-
2016-12-12 10:34
Powiedz mi, po co są te tory?
Właśnie, po co?
Otóż to. Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robią te tory? One odpowiadają żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To są tory na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy z tymi torami? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie, mówimy: to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo. I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to są tory społeczne, w oparciu o sześć instytucji, które sobie zardzewieją do jesieni na świeżym powietrzu. I co się wtedy zrobi?
Protokół zniszczenia- 4 1
-
2016-12-12 11:00
Mam nadzieję, że na Targu Węglowym nie będą odtwarzać torów.
- 4 1
-
2016-12-12 11:01
Zwrotnice są czy je ktoś ukradł?
Od dziecka tam chodziłem, ciężarówki z Gdańskich Zakładów Zbożowych otwierały burty i ziarno sypało się na kratownice pod elewatorami, wprost do piwnic -magazynów. Od strony Motławy wprost z barek brano ziarno, takim rura odkurzaczem - kto wie jak on się nazywa?
Mój ojciec tam pracował jako szofer do 1970 roku , Heniek J. Zjeździłem z nim ZIŁem całe Kaszuby, Kociewie i pół Polski...
Tam w spichlerzach, przy worach, pracowały i kobiety, miały niesłychaną siłę, w ogóle ludzie byli silniejsi, worki były 50 i 100 kilogramowe, czyli " Metr " i " pół metra". Podobnie beczki - były 50 litrowe i 100 litrowe oraz 200 litrowe.
Ludzie to dźwigali jak gdyby nigdy nic....Większe beczki toczyli na krawędzi obręczy, dzisiaj byś nawet jej nie przechylił na bok :p
Auto na szosach widziałeś co godzinę, pełno autostopowiczów z namiotami, gitarami latem... a każdego dnia ktoś machał z pobocza machając pustym kanistrem.
A jak już kładziecie tory to nie zawadzi, by były gotowe do użytku...- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.