- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Wspólny bilet za 150 zł od 1 lipca: nowe szczegóły
Ok. 9,4 mln zł rocznie będzie kosztowało wprowadzenie wspólnego biletu metropolitalnego dla 14 gmin, w tym Trójmiasta. Jeżeli uda się dotrzymać harmonogramu prac, bilet metropolitalny za 150 zł (75 zł ulgowy) zacznie obowiązywać już od 1 lipca. Na razie nie planuje się dalszej integracji taryfowej na poziomie biletów jednorazowych, lecz kontynuację prac nad wartym ponad 106 mln zł biletem Fala, automatycznie wybierającego najlepsze rozwiązanie taryfowe. W Sopocie i Gdyni nie powstanie odpowiednik nowego biletu okresowego, jaki wprowadził Gdańsk na ZTM i kolej za 99 zł.
Będzie on pozwalał na swobodne przemieszczanie się komunikacją miejską wszystkich gmin wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdański oraz pociągami SKM, PolRegio (dawniej pod nazwą Przewozy Regionalne) oraz na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
- Dzisiaj przedstawiliśmy szczegółowe propozycje włodarzom gmin, które będą prowadziły dalsze konsultacje i podejmowały odpowiednie decyzje. Bilet za 150 zł opiera się na istniejącym bilecie metropolitalnym [dotychczas w cenie 230 zł - dop. red.] i mamy nadzieję, że pomoże oraz ułatwi to przemieszczenie się w obrębie metropolii - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Uproszczenie taryfy przewozowej MZKZG
Nowy bilet, a właściwie obniżka biletu metropolitalnego z ceny 230 do 150 zł (ulgowy 75 zł), będzie wprowadzony do oferty już 1 lipca. Jednocześnie ze sprzedaży zostaną wycofane wszystkie pozostałe bilety łączone okresowe MZKZG tj.:
- bilet łączony z koleją Gdańsk-Sopot lub Gdynia-Sopot w cenie 150 zł,
- bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
- biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on zostanie przekształcony w bilet za 150 zł).
Utrzymany zostanie natomiast bilet komunalny ZTM Gdańsk + ZKM Gdynia + MZK Wejherowo przypuszczalnie w dotychczasowej cenie 132 zł.
Bez zmian pozostaną zasady wyrabiania biletów metropolitalnych oraz doładowania karty w punktach sprzedaży czy przez Internet.
Większe obciążenie budżetowe dla samorządów
Kosztami biletu w nowej cenie zostaną obciążone gminy wchodzące w skład MZKZG. Obecnie bilet za 230 zł w rozbiciu na finansowanie przedstawia się następująco:
- 134 zł to kwota biletu odprowadzana do przewoźników kolejowych,
- 96 zł to kwota biletu płacona przez pasażera na rzecz MZKZG.
Po obniżce ceny do 150 zł podział finansowania będzie wyglądał następująco:
- 134 zł nadal będzie trafiało do przewoźników kolejowych,
- 16 zł będzie trafiało do MZKZG.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Z wstępnych szacunków wynika, że 14 gmin wchodzących w skład Związku będzie musiało w skali roku znaleźć w swoich budżetach ok. 9,39 mln zł na pokrycie tych różnic.
W przypadku miasta Trójmiasta będzie to odpowiednio:
- dla Gdańska - ok. 4,68 mln zł,
- dla Gdyni - ok. 2,53 mln zł
- dla Sopotu - ok. 260 tys. zł.
Dodajmy, że obecnie gminy wchodzące w skład Związku wnoszą do niego łączną kwotę ok. 5,2 mln zł, zaś w 2021 r. będzie to ok. 14,59 mln zł.
Harmonogram prac nad wprowadzeniem biletu
Harmonogram przedstawiony podczas posiedzenia MZKZG w środę zakłada:
- pod koniec marca: przegłosowania obniżki nowego systemu taryfowego, w tym biletu za 150 zł oraz przyjęcia uchwały w ramach Związku dot. zwiększenia składek członkowskich,
- do połowy czerwca: podpisanie aneksów umów z SKM i PolRegio oraz wprowadzenie zmian w systemach sprzedażowych,
- 1 lipca 2020 r.: wprowadzenie biletu w cenie 150 zł oraz likwidacji biletów okresowych jw.
Przeniesienie ustalania zasad taryfowych do MZKZG?
Samorządowcy myślą już o dalszej integracji w ramach metropolii i przekazaniu ustalaniu całego systemu taryfowego do MZKZG. Obecnie MZKZG tworzy niejako równoległy system taryfowy, co w efekcie prowadzi do komplikacji w zrozumieniu cenników przewozów w Trójmieście i okolicach.
Najlepszym przykładem jest bilet przez telefon komórkowy, za który właśnie odpowiada Związek, a nie ZTM Gdańsk czy ZKM Gdynia i dlatego też jego cena jest inna niż biletu kupionego w kiosku czy automacie na przystanku (niższą cenę biletu telefonicznego tłumaczy się "rekompensatą" za transfer danych potrzebny do jego zakupu).
- Jest to rozpoczęcie prac, propozycja, która została dzisiaj przedstawiona podczas posiedzenia MZKZG, zaś członkowie zgodnie przystali, aby rozpocząć taką procedurę [ustalania taryf na poziomie Związku - dop. red.]. Zostanie ona przeanalizowana wraz z prawnikami i dalej omawiania na kolejnych posiedzeniach MZKZG. Będziemy dyskutowali, czy i kiedy do takiego połączenia i przeniesienia kompetencji może dojść - zapowiada Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Czytaj też: Artykuł archiwalny z 2016 r.: Biletowe zamieszanie w autobusach Trójmiasta
Gdynia i Sopot nie wprowadzą biletów łączonych z koleją
Nim to jednak nastąpi, w życie wejdą podwyżki cen ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia.
Największą rewolucją w przypadku Gdańska będzie połączenie biletu okresowego (bilet ważny przez wszystkie dni tygodnia będzie kosztował 99 zł) z możliwością nieograniczonego podróżowania wszystkimi pociągami SKM oraz PolRegio w granicach Gdańska dla posiadaczy Karty Mieszkańca (w tym po trasie PKM oraz do/z przystanków Gdańsk Orunia i Gdańsk Lipce).
Podobnego rozwiązania nie planują jednak póki co wprowadzać władze Gdyni oraz Sopotu.
- Nie mamy takiego planu. Przy braku ustawy metropolitalnej nie zdołamy sfinansować wszystkich pomysłów. Wybieramy zatem te najpotrzebniejsze i najlepsze. Za taki uznaliśmy bilet metropolitalny - tłumaczy wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Czytaj też:
- Artykuł z 2006 r.: Gdynia chce metropolii
- Artykuł z 2007 r.: Trójmiasto czeka na ustawę metropolitalną. I jeszcze poczeka
- Naszym zdaniem tylko bilet obejmujący wszystkie 14 gmin ma sens. Nikogo nie chcemy wykluczać. Komunikacja publiczna jest krwiobiegiem każdej nowoczesnej metropolii. W naszym przypadku rdzeń metropolii stanowi Trójmiasto, które tworzą jego mieszkańcy, ale do którego przyjeżdżają i z którego wyjeżdżają tysiące ludzi. Mamy nadzieję, że zaproponowana atrakcyjna cena 150 zł normalny i 75 zł ulgowy zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej i zmieni nawyki podróżowania. Przykładowo - dziś mamy 8 tys. osób bezrobotnych w Trójmieście,a zarejestrowanych ofert pracy ok. 30 tys. Potrzebujemy pracowników, a bilet, który zaproponowaliśmy może być bardzo ważnym argumentem przy podejmowaniu decyzji o miejscu zatrudnienia - mówi Izabela Heidrich, rzecznik Urzędu Miasta Sopotu.
Nie będzie rezygnacji Fali, która wybierze najlepszą taryfę
Wprowadzenie biletu metropolitalnego za 150 zł nie oznacza, że samorządy wycofują się z projektu biletu Fala, którego koszt wdrożenia opiewa na kwotę 106,5 mln zł (90 mln zł to dofinansowanie unijne), zaś roczne utrzymanie od 2023 r. dla wszystkich członków zrzeszonych w projekcie pochłonie łącznie (koszty wraz z amortyzacją) 22 mln zł.
- Fala nie jest biletem, ale systemem do rozliczeń, stanowi platformę zintegrowanych usług mobilności. Będzie to narzędzie, w którym bilety metropolitalne będą wkładem do tego systemu - objaśnia Kamil Bujak, przewodniczący zarządu MZKZG.
Czytaj więcej: Bilet metropolitalny kupimy w 2021 r.
Do czasu wprowadzenia Fali, pasażerowie niekorzystający z biletów okresowych, będą musieli nadal głowić się nad doborem odpowiednich taryf przy podróżach międzymiastowych lub/i łączonych - pojazdem lokalnego gminnego przewoźnika oraz koleją.
Miejsca
Opinie (266)
-
2020-02-13 12:05
(3)
w Warszawie możesz kupic bilet 3 miesięczny za 250zł.
1) ważnośc biletu mozna sprawdzić w kasowniku, w Gdańsku, nie ma takiej mozliwości
2) jesli rozliczasz podatek w Warszawie to masz bilet warszawiaka tak jak powyżej 250zł
jesli nie to 280zl płacisz, w Gdansku jakąś i**otyczną loterie wymyslili
(...)
Komunikacja w Gdańsku to dno w porównaniu do warszawskiej, i nie chodzi tylko o pieniądze, ale o kompetencje urzedników zarządzających, Mam wrażenie ,że w Gdańsku to nieuki zarzadzają komunikacją, od 20 lat myslą jak przesiedzieć kolejny rok na cepłej posadce, a nie jak poprawić komfort pasażerów.
1)- 14 1
-
2020-02-13 12:09
Straszna drożyzna. W Warszawie bilet 3-miesięczny 250(280)zł, a w Trójmiescie będzie 450zł! (1)
- 1 0
-
2020-02-13 13:11
obecnie
690pln...
Bo kwartalnych nikt nie chciał (!!!) kupować...- 2 0
-
2020-02-13 12:44
U nas możesz sprawdzić ważność biletu w biletomacie. Poza tym można sobie ustawić przypomnienie na mailu o doładowaniu na dowolną liczbę dni przed.
- 0 1
-
2020-02-13 12:05
hahah czyli nadal bardziej oplaca sie blachosmrodem w miescie !!Frajerów szukaja dzieki temu kolejne tysiace aut co rok na
- 6 2
-
2020-02-13 12:14
sp. kamienny potok, remonty w bloku trwajace ponad 3 miesiace ludzie u kreu sil
- 1 1
-
2020-02-13 12:31
Ja się pytam gdzie gmina Kartuzy ? (2)
J.w.
- 4 2
-
2020-02-13 12:46
Oni tworzą własną metropolię Kartusko-Kościerską, która niebawem przyćmi Trójmiasto. W planach jest powołanie Uniwersytetu Kaszubskiego oraz stworzenie Kaszubskiej Kolei Metropolitalnej.
- 0 0
-
2020-02-13 13:58
generalnie to na zachód od Gdańska
- 2 0
-
2020-02-13 12:43
Przepowiadam przyszłość
Bilet metropolitalny to słuszny, bardzo dobry kierunek. A Fala okaże się taką samą katastrofą jak Mevo.
- 8 0
-
2020-02-13 12:45
Gdynia i Sopot bez kolei? (1)
Tzn, że za te 150zł to będą tylko autobusy? Wolne żarty. Kto z Gdańska będzie jechał do Gdyni autobusem. W takiej formie to nie ma żadnego sensu przecież ludzie przemieszczający się do pracy między miastami i tak będą musieli kupić dodatkowo bilet na pociąg. Czyli łącznie wyjdzie 250 a to już nie zachęci za bardzo na przesiadkę z auta...
- 3 2
-
2020-02-13 13:16
150 zł będzie za wszystko, łacznie z kolejką.
- 3 0
-
2020-02-13 12:49
Krwiodawcy
Ciekawe, jak zostanie rozwiązana kwestia Zasłużonych HDK I stopnia. Dotychczas darmowe były tylko przejazdy ZTM, przydałaby się i SKM/PKM
- 4 0
-
2020-02-13 13:09
A karta dużej gdańskiej rodziny jak będzie działała?
Tak jak dotychczas. Czy e innych gminach również?
- 1 1
-
2020-02-13 13:14
ja place 150 zl za bilet metropolitarny na trasie Gdańsk-Sopot i jestem zadowolony z takiej opcji
- 3 1
-
2020-02-13 13:16
Zróbmy z tego jedno miasto i konkurujmy z Warszawą.
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.