- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta odsunięta w czasie
Dobra i zła wiadomość w sprawie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. NSA prawie rok szybciej zajmie się zaskarżoną decyzją środowiskową dla tej inwestycji. Jednak w zaktualizowanym harmonogramie budowy, termin oddania jej do użytku odsunięto na sierpień 2022 r.
Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.
Sprawa obwodnicy w NSA już w październiku
Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów: samorząd gminy Kolbudy i cztery osoby prywatne.
Spór rozstrzygnie Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie. Po prośbach gdańskiego oddziału GDDKiA i samorządowców z Żukowa, udało się przyspieszyć termin rozprawy: najpierw na drugi kwartał 2018 r., a potem jeszcze raz - na 3 października 2017 r.
- Zaczęło się od naszego pisma, na które przyszła odpowiedź z sądu, że przyspieszają termin rozprawy i wyznaczają go na wiosnę 2018 r. Następnie monitowało w tej sprawie Kaszubskie Stowarzyszenie Pracodawców i Urząd Miasta w Żukowie. W odpowiedzi panu burmistrzowi sąd zmienił termin pierwszej rozprawy na październik - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Po ewentualnym podtrzymaniu decyzji środowiskowej nie będą potrzebne już żadne decyzje administracyjne i będzie można rozstrzygnąć przetarg.
Nowe terminy realizacji obwodnicy
Niestety, nie oznacza to, że po ewentualnym korzystnym wyroku NSA, budowa ruszy z kopyta. Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.
Według nich:
- podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
- projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
- trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.
Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.
Portal samorządu województwa: inwestycja nie będzie realizowana
Mieczysław Struk wraz z lokalnymi samorządowcami aktywnie od kilkunastu miesięcy zabiega nie tylko o wspomnianą trasę wokół Trójmiasta, ale także o budowę drogi ekspresowej z Trójmiasta do Koszalina przez Lębork i Słupsk.
Na stronie Urzędu Marszałkowskiego w poniedziałek pojawiła się informacja, że rząd PiS odmawia finansowania budowy części drogi S6 - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej. Decyzję o skreśleniu inwestycji z listy miał podjąć Komitet Monitorujący Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, który funkcjonuje przy Ministerstwie Rozwoju.
Zadaniem komitetu jest m.in. wdrażanie dużych projektów finansowanych z funduszu POIiŚ.
Samorządowcy poprosili w tej sprawie o pomoc Komisję Europejską. W efekcie kilka dni temu komisarz do spraw polityki regionalnej - Corina Cretu wystąpiła w liście do sekretarza stanu w ministerstwie rozwoju Jerzego Kwiecińskiego z prośbą o wyjaśnienie przyczyn wstrzymania i odłożenie realizacji części S6.
Ministerstwo: zdejmujemy obwodnicę, trasa do Koszalina zostaje
Na razie ministerstwo nie odniosło się do listu Komisji Europejskiej. Jednak udało nam się uzyskać komentarz do informacji zamieszczonej na stronie internetowej samorządu województwa pomorskiego.
Komitet Monitorujący (POIiŚ) nie decyduje o nowych inwestycjach. Dba natomiast o to, by Wykaz Dużych Projektów, czyli lista przedsięwzięć do finansowania ze środków POIiŚ, odzwierciedlał zamierzenia inwestycyjne wskazane w Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK). Decyzje komitetu o wpisaniu bądź usunięciu inwestycji do Wykazu Dużych Projektów zawsze wynikają z aktualnego brzmienia PBDK. W dokumencie Obwodnica Metropolitalna nie ma zapewnionego finansowania, co wyjaśniamy poniżej.
- Dlatego na ostatnim posiedzeniu Komitet Monitorujący zdecydował o zdjęciu z Wykazu Dużych Projektów obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Jednocześnie w wykazie pozostały odcinki S6 Koszalin - Słupsk oraz Słupsk - Lębork. Finansowanie POIiŚ dla obu inwestycji będzie jeszcze przedmiotem rozmów z Komisją Europejską - mówi Trojmiasto.pl Stanisław Krakowski, rzecznik prasowy Ministerstwa Rozwoju.
Jak podkreślają ministerialni urzędnicy to jest naturalne następstwo.
- Na Komitecie Monitorującym istnieje ogromny opór dla drogowych przedsięwzięć na Pomorzu, co potwierdzają pracownicy urzędu marszałkowskiego wchodzący w skład tego komitetu. Uchwała o usunięciu z list inwestycji drogowych na Pomorzu jest tylko kwestią czasu - przekonuje marszałek Mieczysław Struk. - Tymczasem należy pamiętać, że Obwodnica Metropolitalna i odcinek z Bożegopola do Koszalina mają istotne znaczenie nie tylko dla Trójmiasta, ale też dla bazy rakietowej w Redzikowie i całego projektu jakim jest budowa drogi do Szczecina.
Obwodnica od lat na rządowej liście do budowy
Warto zaznaczyć, że Obwodnica Metropolitalna jest ujęta w obowiązującym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. To dokument, który określa politykę budowy dróg w kraju. Problem w tym, że choć Obwodnica jest na liście, to nie ma zapewnionego finansowania. Na jej budowę potrzeba ponad 2 mld zł.
Inwestycje zawarte w Programie Budowy Dróg Krajowych są warte ponad 200 mld zł. Tymczasem finansowanie zapewnione mają inwestycje warte łącznie 135 mld zł. Ministerialni urzędnicy podkreślają, że do momentu zakończenia procedur przygotowawczych do każdej inwestycji, nie będą zapisywać środków finansowych na jej realizację.
Dodajmy, że także w okresie rządów koalicji PO i PSL, Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta była w takiej samej sytuacji, czyli bez zapewnionego finansowania. O przystąpieniu do budowy OMT zdecydowano tuż przed wyborami parlamentarnymi w 2015 r.
Trasy na Pomorzu z partnerstwa publiczno-prywatnego?
Wymienione wyżej odcinki S6 - Obwodnica Metropolitalna i droga z Lęborka do Koszalina przez Słupsk, znajdują się wśród sześciu inwestycji zgłoszonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, jako projekty możliwe do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
- Wszystkie zostały wpisane do bazy zamierzeń inwestycyjnych PPP, w której znajdują się przedsięwzięcia zarówno już oficjalnie ogłoszone jak i planowane do uruchomienia - wyjaśnia Krakowski.
Jeśli uda się pozyskać inwestora do tego przedsięwzięcia będzie to całkiem nowa formuła budowy dróg ekspresowych. Do tej pory powstawały tak autostrady.
Miejsca
Opinie (233) 2 zablokowane
-
2017-09-20 11:18
(1)
Puki budyń będzie rządził żadnej drogi nie będzie
- 7 5
-
2017-09-20 12:56
Puknij się sam...
- 2 0
-
2017-09-20 11:31
piotr
macie swoją dobrą zmiane :)
- 4 5
-
2017-09-20 11:41
w obrębie ślimaków są wielkie zielone niewykorzystane tereny
nie można tam mieć szklarni lub folii na warzywka? owszem, jakby to wyglądało, ale chętnych pewnie byłoby sporo...
Albo jakiś warsztat , magazyn?- 1 0
-
2017-09-20 12:07
(1)
I bardzo dobrze mam nadzieję że tak bezsensownie zaprojektowana droga nigdy nie powstanie
- 9 2
-
2017-09-20 13:16
PO projektowalo
wiec co sie dziwic
- 4 2
-
2017-09-20 12:10
obywatel (1)
Dopóki rządzą Najeźdźcy z Plutona i Saturna W Gdańsku nie powstanie żadna droga i koniec. korki mogą być całą dobę nic i nikt tego nie zmieni. Dobra zmiana jest ok.
- 3 3
-
2017-09-20 12:22
ja też się cieszę
W okolicy tej obwodnicy jest kilkadziesiąt domów i gospodarstw do wyburzenia....!!!!mam nadzieje że to nie powstanie i ludzie który mają domy w pobliżu planowanej obwodnicy nie będą musieli tego oglądać. Ja mam nadzieje że to nigdy nie powstanie
- 1 1
-
2017-09-20 12:28
Zakorkowane zukowo (5)
Zapraszam do Żukowo niech zobaczą jakie są korki my mieszkańcy mamy już dosyć tej sytuacji
- 5 5
-
2017-09-20 16:08
Mieszkam w Borkowie a do Żukowa jadę tylko w ostateczności - wolę iść piechotą lub pojechać pociągiem 1 stacje ...
- 0 0
-
2017-09-20 17:31
Korkociąg
Sprzedajcie auta do innego województwa i po sprawie, czyli po korkach.
- 0 0
-
2017-09-20 21:58
Żukowianka 2
Dokładnie!
- 0 0
-
2017-09-20 22:06
Żukowianka2
Może czas na blokadę rond w Żukowie? Przejazd z jednej strony Żukowa na drugą stronę potrafi zająć 30-40 minut! Na ulicy pełno tirów,ciężarówek!Czy właściciele tych firm nie powinni trochę wpłynąć na przyspieszenie OMT? Czasem korek do Gdańska zaczyna się od Lnisk,a Żukowo zakorkowane jest non stop od strony Gdyni,Gdańska,Kościerzyny i Kartuz!
- 0 0
-
2017-09-21 10:35
w takim razie potrzebna jest szersza droga na kaszuby a nie obwodnica przez kaszuby
jedyny sensownym rozwiazaniem dla 3miasta jest poszerzenie obwodnicy na calej dlugosci
- 0 0
-
2017-09-20 12:31
30 mldr na giga lotnisko Baranów
spoko za to będzeimy mieli trase z Suwałk w Bieszczady i giga lotnisko w/dla BAranów
- 7 1
-
2017-09-20 13:12
Hahahaha
- 1 1
-
2017-09-20 13:16
mam nadzieje, ze PO skonczy wladze na pomorzu
skoncza sie uklady z deweloperami i stawianie sie obecnej wladzy
i wszyscy na tym skorzystamy- 7 5
-
2017-09-20 13:23
skończyło sie budowanie dróg (1)
za PIS rozstrzygnięto przez dwa lata 1 ( słownie jeden) centralny przetarg na budowę. Za peło raptem 83. Ta prawda, taki kraj.
- 5 6
-
2017-09-20 15:19
pis dzielce nic nie potrafią.
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.