• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Krzysztof Koprowski
1 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Jedyna Pesa Jazz Duo, która jest obecnie w Gdańsku, została dostarczona na lawecie nocą z 9 na 10 listopada.

Do końca 2014 r. miało być ich pięć, a jest tylko jeden. Mowa o tramwajach Pesa Jazz Duo, które zamówił Gdańsk. Wszystkiemu winne są problemy... z brakiem miejsca w zajezdniach, a pojazdy zostaną przetransportowane dopiero za dwa-trzy tygodnie.



Przetarg na zakup pięciu fabrycznie nowych tramwajów ogłoszono w lutym 2013 r. Już wówczas jednym z głównych warunków było dostarczenie pojazdów do końca 2014 r. Przetarg wygrała bydgoska Pesa, ale mimo że termin upłynął, do Gdańska dostarczono tylko jeden tramwaj, w dodatku zmontowany naprędce przed wyborami samorządowymi.

- Ponieważ brakuje miejsc postojowych w zajezdniach, uznaliśmy, że lepszym rozwiązaniem będzie wstrzymanie się z dostawami do Gdańska. W Bydgoszczy obecni są nasi pracownicy, którzy sprawdzają tramwaje pod kątem zgodności z zamówieniem - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

ZKM wstępnie ustalił, że dostawy będą realizowane jeszcze w styczniu - przypuszczalnie w drugim lub trzecim tygodniu. Do tego czasu planuje się sprzedać kilka wyeksploatowanych tramwajów tzw. stopiątek, robiąc tym samym miejsce dla nowych Pes. Na razie jednak nie ogłoszono w tym zakresie nawet przetargu.

- Pomysł z wstrzymaniem dostaw to nasza inicjatywa. Chodzi o to, by nie komplikować sytuacji na terenie zajezdni. Temat opłat z tytułu opóźnień w dostawie nie istnieje i w tym kontekście istnieć nie powinien - dodaje Wojtkiewicz.

W podobnym tonie wypowiada się rzecznik prasowy Pesy, Michał Żurowski, którego zapytaliśmy m.in. o stan zaawansowania prac nad tramwajami do Gdańska.

- Pesa realizuje kontrakt zgodnie z umową, produkując pojazdy dla Gdańska w terminie. Po przekazaniu pierwszego Jazza Duo, cztery kolejne zostały wyprodukowane, a ich odbiory przeprowadzane są przez przewoźnika [ZKM Gdańsk - dop. red.] na terenie Pesy. W efekcie uzgodnień z zamawiającym i w związku z ograniczoną infrastrukturą postojową naszego klienta, dostarczenie tych czterech tramwajów zaplanowane zostało na styczeń 2015 r.

Warszawa również zamówiła Pesy Jazz Duo, jednak wybrała zupełnie inny wygląd czół pojazdu. Warszawa również zamówiła Pesy Jazz Duo, jednak wybrała zupełnie inny wygląd czół pojazdu.
Warto jednak zwrócić uwagę, że bydgoski producent ma także problemy z dostawami Jazz Duo dla Tramwajów Warszawskich. Pesa złożyła najlepszą ofertę w przetargu na 45 pojazdów, jednak dotychczas przekazała zamawiającym zaledwie jeden pojazd. Zaczął on wozić pasażerów dopiero pod koniec listopada, a wcześniej, na etapie testów, występowały w nim usterki techniczne m.in. obejmujące niepoprawne funkcjonowanie systemów teleinformatycznych.

Na wywiązanie się z umowy dla Warszawy Pesa ma wprawdzie jeszcze kilka miesięcy czasu, ale pierwsze dostawy miały być realizowane od lipca.

Nieoficjalnie mówi się, że opóźnienia to po części też efekt natłoku zamówień. Pesa, oprócz przetargu dla Gdańska, musi bowiem dostarczyć w najbliższych miesiącach nawet łącznie ponad 200 sztuk tramwajów dla: Warszawy, Bydgoszczy, Torunia, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Moskwy czy Sofii, przy czym zamówienie dla Gdańska jest najmniejsze ze wszystkich.

Do tego należy jeszcze doliczyć zamówienia na tabor kolejowy, w tym także dziesięc pociągów dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (pierwotnie dwie szt. miały być do końca roku, ale termin został przesunięty o kilka miesięcy).

Pierwsza gdańska Pesa już po dostarczeniu jej do Gdańska przeszła lekką zmianę w malowaniu. Po lewej zdjęcie z dnia prezentacji tramwaju (12 listopada), po prawej z nadania Pesie patrona Arama Rybickiego (16 grudnia). Pierwsza gdańska Pesa już po dostarczeniu jej do Gdańska przeszła lekką zmianę w malowaniu. Po lewej zdjęcie z dnia prezentacji tramwaju (12 listopada), po prawej z nadania Pesie patrona Arama Rybickiego (16 grudnia).
A jak się sprawuje pierwsza gdańska Pesa Jazz Duo? Jeszcze kilka dni temu woziła ona codziennie pasażerów, ale w okresie świątecznym zniknęła nagle z gdańskich torowisk.

Czy jechałeś(aś) już Pesą Jazz Duo?

- Tramwaj sprawował się dobrze podczas jazdy z pasażerami. W okresie świątecznym, gdy ruch jest mniejszy, postanowiliśmy, aby nie wyjeżdżała ona liniowo na trasy, a posłużyła do dalszego szkolenia motorniczych oraz służb technicznych. Po zakończeniu okresu świąteczno-noworocznego powróci na trasę - zapowiada główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Co ciekawe, już po oficjalnej prezentacji Pesy, przeszła ona drobne zmiany wizualne. Dokonano lekkiej korekty malowania na podszybiu i w obrębie klap bocznych. Ma to ułatwić lakierowanie w sytuacji naprawy pojazdu po kolizji.

Zakup wszystkich pięciu Pes Jazz Duo wraz z doposażeniem zajezdni kosztował 54,1 mln zł, przy czym koszt jednego pojazdu to wydatek ok. 8,6 mln zł. Docelowo będą one kierowane na trasy na Morenę (Piecki-Migowo), gdzie z racji braku pętli będzie w pełni wykorzystywana ich dwukierunkowość.

Zobacz wnętrze Pesy Jazz Duo.

Miejsca

Opinie (127) 5 zablokowanych

  • Jak to? (3)

    Cytat............przeszła ona drobne zmiany wizualne. Dokonano lekkiej korekty malowania na podszybiu i w obrębie klap bocznych. Ma to ułatwić lakierowanie w sytuacji naprawy pojazdu po kolizji...... Wiem, że bzdura, ale mi to nie pasuje. Dobra. Rozumiem, że poszerzenie czerwonego pasa na podszybiu ułatwia takie ewentualne naprawy po kolizji, ale z kolei dodanie takiego paska na czole wręcz to malowanie utrudnia. Więc, jak to jest? A w ogóle, jak podejmowane są takie decyzje. Przychodzi pan prezes i mówi... wiecie co towarzysze. Chciałbym zostawić cos po sobie. Miałem taki artystyczny sen. Śniło mi się, ze namalowałem pasek czerwony na czole nowego tramwaju..... I co? No to malujemy, a ludziom wciśnie sę kolejną głupotę. A ten pasek kosztuje. Ktos za darmo to robił? Kosztuje farba, kosztuje praca i pewnie pomysł też kosztuje? Pytanie kto za to dostał kasę? A jest także coś takiego, jak gwarancja na malowanie producenta. Napisałem wcześniej bzdura. Tak. Bzdura, ale jak czytam dzisiaj, że brakuje miejsca na nowe tramwaje to przypomina mi się taka sytuacja z ulotkami, ze po Gdańsku już wkrótce nie będą jeździć wagony 105Na. Też wydano kasę na ulotki. Wydano kasę na powieszenie tych ulotek. Wydano tez kasę na kogoś kto miał ten pomysł z ulotkami i z tematem. I co? Nie jeżdża dzisiaj te tramwaje 105? Jezdżą. A kasy nie ma. Mnie to generalnie przypomina jeszcze inny fakt. Na krótko przed likwidacją małego odcinka torów na ul. Gdańskiej przeprowadzono porządny ich remont. Pół roku później czy tam trochę więcej te tory zlikwidowano bo przystąpiono do przebudowy całego torowiska na ul. Hallera i budowy nowego fragmentu torów. Ów naprawiany stary odcinek został rozebrany. To po co go naprawiano? Bzdura. Pewnie tak, ale kasę ktoś za to rozliczył? Nie wiem. Możliwe, że się mylę, ale szlag mnie trafia, jak kolejny raz coś ktoś mówi i zakłada, ze ludzie to idioci i nikt nic nie zauważy bo kto się tam dopatrzy bzdury.

    • 15 2

    • to jest mis na miare naszych mozliwosci (1)

      a budyn i kolesie zaciera rece

      • 3 1

      • Zieew.

        • 1 2

    • Streszczaj się Waść,

      wstydu oszczędż !!!!

      • 0 2

  • Super pojazdy. Na pohybel blachosmrodom ;-) ...

    • 6 4

  • wojt

    Tobie rozum też powinni zamienic na nowy

    • 2 0

  • Nowoczesne, drogie tramwaje a i tak motorniczy musi z wajchą tory przestawiać... Niech najpierw tory porządne zrobią i to jakos zautomatyzują bo to jest wstyd i żenada przecież.

    • 16 1

  • (1)

    Jakie to typowe dla naszych urzędasów. Zamowili nowe wozy ale nie przewidzieli, że gdzieś je trzeba trzymać. Ale premie za 2014 pewnie sobie przyznali.
    Tak samo jak uruchomili tramwaje na Przeróbkę po nowym torowisku, a jeżdżą tam rozpadające się, dziurawe, bez ogrzewania stare trupy.

    • 15 0

    • Przeróbka tramwaj

      Zróbcie porządek z debilami niszczącymi tramwaje ,będziecie mieli komfort .Czas ucywilizować się .

      • 4 0

  • (4)

    Tramwaj jest 10 razy droższy od np autobusu. Do tego trzeba policzyć bardzo drogą infrastrukturę, hałas i spore zanieczyszczenie środowiska (przeliczając ilość węgla spalanego do wytworzenia prądu potrzebnego na przejazd tramwaju na określonej długości). Po co komu w Polsce tramwaje? to przeżytek z XIX wieku. Współczesne autobusy są bardzo ekonomiczne i ekologiczne, dużo tańsze od tramwajów, znacznie bardziej mobilne. A korki? Skoro buduje się specjalne torowiska dla tramwai to dlaczego nie robić specjalnych jezdni dla busów? Kilkukrotnie tańsze to od budowy i utrzymania torowiska. Takie rozwiązanie z powodzeniem stosuje się w USA, oraz czasami w Europie (zdaje się w Essen).

    • 5 17

    • (1)

      pojemność - znasz takie określenie? Gdańsk to nie Gdynia, by jak na wsi jeŹdzić autobusami.

      • 4 7

      • Ale błysnąłeś, pojemny ten twój mózg raczej nie jest...

        Jechałeś kiedyś tramwajem który musiał się zatrzymać i wypuścić wszystkich pasażerów ponieważ tramwaj przed nim uległ awarii ??? Ile jeszcze innych tramwajów musiało zrobić to samo zanim można było przywrócić ruch na całej linii ???

        • 4 2

    • "dlaczego nie robić specjalnych jezdni dla busów"? (1)

      Bo zawsze znajdą się idioci - kierowcy, którzy nie potrafią uszanować takich pasów. Świetnym przykładem jest trasa od bramy żuławskiej do żabiego kruku, gdzie autobus zawsze stoi w korku dzięki wspaniałym kierowcom, którzy nigdy nie zauważają, że bus pas kończy się dopiero za przystankiem.

      • 2 1

      • Mylisz pojęcia, jezdnia to nie pas ruchu

        W systemie Bus Rapid Transport jezdnie są dedykowane wyłącznie dla autobusów, oddzielone są wysokimi krawężnikami od jezdni dla samochodów, zatoki i osobna sygnalizacja identycznie jak przy linii tramwajowej, mogą tam kursować autobusy dwuprzegubowe, Solaris już nad takimi pracuje

        • 0 0

  • Miejsca jednak są! (2)

    Szkoda że Pan redaktor nie odkrył dlaczego NAPRAWDĘ brakuje miejsca na Zajezdni Wrzeszcz. Otóż na czterech torach gdzie były miejsca postojowe dla tramwajów, ZKM zrobił parking dla pracowników. Tory te (obecnie parking) znajdują się od strony nasypu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

    • 20 4

    • w hali napraw biezacych rowniez wyłaczono z ruchu jeden tor

      miejsce jest - to sciema

      • 4 0

    • Parking problemem

      a niby gdzie mieliby parkować pracownicy a moze maja wcale nie przyjeżdzać autami wazne ze was sie rozwiezie a samemu mozna z buta do domu ...sie ogarnij jak piszesz takie bzdury

      • 0 0

  • Warszawski tramwaj Pesy ma o niebo ładniejszy wygląd czoła pojazdu niż tramwaj dla Gdańska!! (5)

    poza tym ok.

    • 3 13

    • bufet na torwch.

      • 1 2

    • No coś ty! Nasz gdański jest ładniejszy, wyląda prawie jak pendolino

      • 3 1

    • Popieram - warszawski tram ładniejszy (1)

      Gdański jest tradycyjny - ładny i bez ekstrawagancji.
      Warszawski za to jest designerski - ten zaokrąglony pionowy przód wygląda naprawdę bardzo fajnie! I świetnie się komponuje taki nowoczesny design tramwaju z zabytkową architekturą miasta. On robi wrażenie, jakby nawet jazda i stanie w korku w takim tramwaju były przyjemnością i odpoczynkiem!

      • 3 4

      • Normalnie dostałbym orgazmu.

        Stojąc w środku takiej maszkary w korku.

        • 1 2

    • W Warszawce

      mówią na nowe tramwaje - z wodogłowiem

      • 1 1

  • A będzie ekspres do kawy w tych nowych tramwajach? (1)

    Nie ma to jak zacząć dzień z kubkiem dobrej kawki w skmce lub tramwaju!

    • 6 0

    • tak oraz browar, salon masazu i salon gier

      • 4 0

  • brak miejsc w zajezdniach... hahaha

    sprawdzcie napierw kasę miejską a pózniej rozglaszajcie taki PR

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane