- 1 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (48 opinii)
- 2 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (358 opinii)
- 3 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (120 opinii)
- 4 Trójmiejskie mola, których już nie ma (106 opinii)
- 5 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (34 opinie)
- 6 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (302 opinie)
Nowe trasy tramwajowe w Gdańsku za pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy
- Miliardy z Krajowego Programu Odbudowy powinniśmy wydać na rozbudowę sieci tramwajowej w Gdańsku - przekonuje Adam Nowak z Gdańska.
Podana przez nas kilka dni temu informacja, że do Trójmiasta popłynie kilkanaście miliardów złotych z Krajowego Programu Odbudowy zainspirowała naszego czytelnika do "rozplanowania" części tych środków.
Przekonuje on, że dzięki środkom z KPO Gdańsk zyskuje niepowtarzalną szansę, żeby nadrobić wieloletnie zaległości w rozwoju sieci tramwajowej.
Oto jego przemyślenia
Rozwój miasta nie skupia się wyłącznie na Południu. Władze zdają się zapominać, że w obrębie Dolnego Tarasu powstaje coraz więcej mieszkań i biur - większość bez sensownego dostępu do wydajnej komunikacji miejskiej.
Przykłady z Zachodu pokazują, że budowa samych linii tramwajowych (bez dróg!) przynosi świetne rezultaty w jakości rozwoju miasta, jest tańsza i zwiększa atrakcyjność transportu zbiorowego. Chciałbym więc wyciągnąć z miejskich planów kilka inwestycji w tramwaje, które powinny zostać zrealizowane "na wczoraj".
Aby skrócić czas potrzebny na osobne przygotowanie dokumentacji, można wykorzystać formułę "projektuj i buduj", gdzie miejskie jednostki przedstawiłyby wstępne wytyczne dla każdej z tras, a wykonawca na bieżąco by je realizował.
Skoro opisane poniżej połączenia znajdują się w miejskich dokumentach, oznacza to, że jednostki mają już dla nich przygotowane założenia i byłyby gotowe podjąć współpracę z wykonawcą.
Linia Bażyńskiego - Kołobrzeska
O budowie tej trasy mówiło się wiele w kontekście dowozu pracowników Olivia Business Centre i Alchemii. Co prawda pandemia nieco zmieniła tryb pracy w biurach, ale ruch w większości wróci.
Trzeba wyjść naprzeciw potrzebom i nie dopuścić do ponownego wzmożenia ruchu samochodowego na Grunwaldzkiej.
Poza tym zwyczajnie brakuje szybkiego połączenia komunikacją miejską Oliwy i Przymorza. Przejazd na około przez Żabiankę trwa zbyt długo. Wiemy też, jak bardzo obleganym ciągiem samochodowym jest Kołobrzeska, nie ma dnia powszedniego bez korka na tej ulicy.
Budowa linii tramwajowej z towarzyszącą ścieżką rowerową poprawiłaby przyjazność tego rejonu miasta i zapewniłaby wygodną alternatywę dla samochodów.
Tramwaj przez Obrońców Wybrzeża - Czarny Dwór
Obrońców Wybrzeża na Przymorzu jest najgęściej zaludnioną ulicą w Gdańsku. Oprócz słynnego falowca mamy tam tysiące nowych mieszkań i potężny generator ruchu w postaci Galerii Przymorze.
Bardzo duże obłożenie autobusów linii 148, zarówno przez mieszkańców dojeżdżających do tramwaju, jak i przez osoby dojeżdżające z Brzeźna i Nowego Portu na rynek na Przymorzu, tylko potwierdza trafność tej idei.
Autobusy na Czarnym Dworze stoją w wielkich korkach, a realizacja tramwaju znacząco poprawiłaby szybkość komunikacji miejskiej względem samochodów w tym rejonie.
Połączenie Wrzeszcz PKP - Kościuszki (Żołnierzy Wyklętych)
Dziwnym jest, że jeden z największych dworców w Gdańsku nie ma połączenia tramwajowego. Linia w śladzie ul. Klonowej, a dalej przez Kościuszki lub Żołnierzy Wyklętych do Rzeczypospolitej to kolejne ważne połączenie poprzeczne, które zapewniłoby dojazd między Przymorzem, Zaspą, stacją Wrzeszcz PKP i samym Wrzeszczem.
Obecnie trzeba się wlec autobusem przez wielkie korki - tramwaj mógłby je ominąć i być szybszym.
Trasa Płażyńskiego - Letnica - Amber Expo
Jednym z najsilniej rozwijających się rejonów miasta jest Letnica. Powstało tam kilka tysięcy nowych mieszkań, w planach są kolejne oraz nowe biura.
Komunikacja miejska w tej dzielnicy praktycznie nie istnieje.
Przyspieszenie budowy linii tramwajowej, łączącej al. Hallera (wylot z Czarnego Dworu), przez nowe osiedla w Letnicy, koło stadionu i Amber Expo, nie tylko uatrakcyjniłoby dojazd dla mieszkańców nowych osiedli w każdy rejon miasta, ale i wspomogłoby dowóz kibiców na mecze na stadion.
Władze miasta mówiły o tej trasie na konferencji jako o zastąpieniu SKM do Nowego Portu - czas na realizację, bo wykluczenie transportowe Letnicy tylko zachęca do podróży samochodem i zwiększania korków!
Z Lawendowego Wzgórza do Jaworzniaków
Z obecnej krańcówki na Lawendowym Wzgórzu do pętli autobusowej na Jaworzniaków brakuje zaledwie jednego kilometra. Budowa tego krótkiego odcinka linii tramwajowej pozwoliłaby na obsługę kolejnego dużego pasma mieszkań na Południu oraz przyspieszyłaby dojazd do centrum (przez Nową Warszawską) i na Morenę.
Docelowo z trasą GPW stałaby się magistralnym połączeniem między Południem, Moreną a Wrzeszczem.
Priorytety to priorytet!
Oczywiście wszystko to musi być połączone z realnym przyspieszeniem jazdy tramwajem, czyli wprowadzeniem priorytetów na skrzyżowaniach i podwójnymi przystankami. Przydałby się też dodatkowy tor do zjazdów w prawo na Hucisku, aby wyeliminować zatory.
Żeby tramwaj mógł być sprawny, tani i atrakcyjny, musi być szybki. Obecnie gdańskie tramwaje są zaprzeczeniem szybkości, szybciej jedzie się rowerem. Powolna komunikacja zawsze będzie droga w utrzymaniu, bo potrzeba więcej autobusów i tramwajów, a i pasażerów korzysta z niej mniej.
Konieczna zmiana podejścia urbanistycznego
Niech władze miasta wreszcie zrozumieją, że nie da się rozładować korków, budując kolejne pasy. To robiła Ameryka w połowie XX wieku - rozpruwała miasta wielopasmowymi autostradami.
I co? Miasta zaczęły się wyludniać, bo kto chciał mieszkać nad rurami wydechowymi samochodów.
Od kilkunastu lat w Ameryce następują powroty tramwajów na ulice, władze inwestują w nie niebotyczne kwoty. Dlaczego? Bo nauczyły się własnym doświadczeniem, że to się zwróci i kolejne pokolenia za to podziękują.
To samo we Francji. Kolejne miasta na całym świecie powiększają swoje sieci tramwajowe o dziesiątki lub setki kilometrów torów, a nawet budują nowe systemy od zera!
A co w Gdańsku? Wielkim sukcesem nazywamy otwarcie ledwo 3-kilometrowej trasy na al. Adamowicza, po której tramwaj porusza się tempem spacerowym. W miejskich dokumentach wciąż są plany wyburzeń zwartej zabudowy i budowa szerokich autostrad przez miasto, czego dowód stanowi ostatnia dyskusja o kamienicach przy ul. Do Studzienki.
Potrzebujemy generalnej i zdecydowanej zmiany w myśleniu urbanistycznym, bo obecna polityka przestrzenno-komunikacyjna doprowadzi to miasto do katastrofy - wyburzymy wszystko, co cenne, i będziemy stać w wielogodzinnych korkach.
Apel do władz Gdańska
Niech władze Gdańska zrozumieją, że tkwimy w transportowym zastoju od kilkudziesięciu lat. Szybkie trasy bezkolizyjnego tramwaju i kolej to jedyne możliwości na poprawę jakości poruszania się po mieście.
Trasy, które opisałem, powinny powstać "na wczoraj", a władze i niektóre jednostki miejskie wciąż chcą wpuszczać kolejne pasy tysięcy samochodów, zatruwających spalinami mieszkańców naszego pięknego Gdańska.
Nie idźmy tą drogą! Skończmy definitywnie z jednoznaczną faworyzacją samochodów, ale jednocześnie pokażmy, że komunikacja miejska potrafi być dobra, szybka, wydajna i tania!
Dajmy ludziom alternatywę, bo bez pilnych inwestycji w linie tramwajowe udusimy się w samochodowym smogu. Duży zastrzyk pieniędzy z KPO jest do tego niepowtarzalną szansą, bo możemy je wydać na kilka tras jednocześnie i zrewolucjonizować jakość transportu zbiorowego w Gdańsku.
Proszę, nie zmarnujmy tego!
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (471) ponad 10 zablokowanych
-
2021-05-05 14:32
Jesli te pieniadze dostane władze miast takie jak Gdańska czy Sopotu to na pewno zostana zmarnowane.
Władze miast nie powinni nawet jednego centa dostac z tej kasy. o tym powinni decydowac wyłacznie mieszkancy w referendum.
- 6 0
-
2021-05-05 14:49
Niech sobie wpiją wte puste łby ze autobus bezemisyjny zastepuje doskonale tramwaj pod kazdym wzgledem jest lepszy od niego. (1)
To niema nawet zadnego porównania znim dodatkowo jest wielokrotnie tanszy i nietrzeba stawiac nigdzie ohydnych słupów trakcyjnych .I przeciwieństwie do tramwaju nie hałasuje ,jest bardzo cichy i nie powoduje żadnych drgań w budynkach w przeciwieństwie do tramwaju.Infrastruktura Buspasa jest wielokrotnie tańsza zajmuje mniej miejsca i korzystają z niej nie tylko autobusy!!
- 2 6
-
2021-05-05 16:22
a jeszcze lepiej...
bezemisyjny trolejbus...
- 1 0
-
2021-05-05 14:58
pilne
trasa Dąbrowa - Osowa -Matarnia - węzeł Auchan - węzeł Kowale ograniczył by korki na obwodnicy ( które po pandemi powrócą)
- 5 0
-
2021-05-05 15:03
Ciekawe...
Miasto już teraz nie ogarnia linii tramwajowych ani pojazdów. Zarówno tory jak i tramwaje to w dużym stopniu złom. A co będzie, jak się "rozwiną"? Za kilka lat będą się modlić o druga pandemie i druga transze pomocy.
- 7 0
-
2021-05-05 15:04
Tramwaj tam, gdzie będą na niego chętni.
- 2 0
-
2021-05-05 15:06
W Gdańsku brakuje nowoczesnego centrum tenisa ziemnego. (1)
Takiego, gdzie można byłoby organizować turnieje ATP i WTA.
- 2 2
-
2021-05-05 16:31
oraz GTA
- 0 1
-
2021-05-05 15:10
tania
jak ma to sie opłacac jak podrozały bilety to kupiłem male auto i taniej mi wychodzi dojazd do pracy autem niz tramwajem .....o co teraz jake tanie bilety trojmiasto coraz drozsze
- 3 0
-
2021-05-05 15:15
Nowa nitka
Warto byłoby puścić nitkę na kowale i na południe gdańska, tam infrastruktura z lat 60 a mieszkańców z roku na rok coraz więcej...
- 6 0
-
2021-05-05 15:20
Połączenie południa
Przegięcie z tymi tramwajami na przymorzu. Na oliwie nitka Leci to po co 200 m od niej druga wzdłuż grunwaldzkiej. Trzeba zacząć od połączenia Moreny (brętowo) z Wrzeszczem!!! Wszystko na południe musi jechać dookoła przez Główny!
- 4 2
-
2021-05-05 15:23
Manipulacja w celu osiagniecia korzysci ideoloicznych
"Żeby tramwaj mógł być sprawny, tani i atrakcyjny, musi być szybki. Obecnie gdańskie tramwaje są zaprzeczeniem szybkości, szybciej jedzie się rowerem. Powolna komunikacja zawsze będzie droga w utrzymaniu, bo potrzeba więcej autobusów i tramwajów, a i pasażerów korzysta z niej mniej.
Czytaj więcej na:
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nowe-trasy-tramwajowe-w-Gdansku-za-pieniadze-z-Krajowego-Programu-Odbudowy-n155696.html#tri"- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.