• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trasy tramwajowe w Gdańsku za pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy

Adam Nowak
5 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pięć nowych tras tramwajowych, o których budowie dyskutuje się od dawna, proponuje nasz czytelnik. Jego zdaniem powinny zostać wybudowane za środki, jakie miasto otrzyma z Krajowego Programu Odbudowy, solidarnościowego funduszu Unii Europejskiej, stworzonego, by wesprzeć gospodarki, które ucierpiały w czasie pandemii. Pięć nowych tras tramwajowych, o których budowie dyskutuje się od dawna, proponuje nasz czytelnik. Jego zdaniem powinny zostać wybudowane za środki, jakie miasto otrzyma z Krajowego Programu Odbudowy, solidarnościowego funduszu Unii Europejskiej, stworzonego, by wesprzeć gospodarki, które ucierpiały w czasie pandemii.

- Miliardy z Krajowego Programu Odbudowy powinniśmy wydać na rozbudowę sieci tramwajowej w Gdańsku - przekonuje Adam Nowak z Gdańska.



Podana przez nas kilka dni temu informacja, że do Trójmiasta popłynie kilkanaście miliardów złotych z Krajowego Programu Odbudowy zainspirowała naszego czytelnika do "rozplanowania" części tych środków.

Przekonuje on, że dzięki środkom z KPO Gdańsk zyskuje niepowtarzalną szansę, żeby nadrobić wieloletnie zaległości w rozwoju sieci tramwajowej.

Oto jego przemyślenia



Czy pieniądze z KPO zostaną rozsądnie wydane?

Inwestycje w tramwaje są jednymi z najbardziej kosztownych, jednak przynoszą wymierny efekt. Trasa na Chełm i Łostowice, której jeszcze kilkanaście lat temu nie było, stanowi dziś magistralę z Południa do centrum, którą podróżują tysiące gdańszczan każdego dnia.

Rozwój miasta nie skupia się wyłącznie na Południu. Władze zdają się zapominać, że w obrębie Dolnego Tarasu powstaje coraz więcej mieszkań i biur - większość bez sensownego dostępu do wydajnej komunikacji miejskiej.

Przykłady z Zachodu pokazują, że budowa samych linii tramwajowych (bez dróg!) przynosi świetne rezultaty w jakości rozwoju miasta, jest tańsza i zwiększa atrakcyjność transportu zbiorowego. Chciałbym więc wyciągnąć z miejskich planów kilka inwestycji w tramwaje, które powinny zostać zrealizowane "na wczoraj".

Aby skrócić czas potrzebny na osobne przygotowanie dokumentacji, można wykorzystać formułę "projektuj i buduj", gdzie miejskie jednostki przedstawiłyby wstępne wytyczne dla każdej z tras, a wykonawca na bieżąco by je realizował.

Skoro opisane poniżej połączenia znajdują się w miejskich dokumentach, oznacza to, że jednostki mają już dla nich przygotowane założenia i byłyby gotowe podjąć współpracę z wykonawcą.

Linia Bażyńskiego - KołobrzeskaMapka



O budowie tej trasy mówiło się wiele w kontekście dowozu pracowników Olivia Business CentreAlchemii. Co prawda pandemia nieco zmieniła tryb pracy w biurach, ale ruch w większości wróci.

Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej (na zdjęciu ich skrzyżowanie z al. Grunwaldzką) zapewniłaby komunikację miejską tysiącom pracowników z kompleksów biurowych Olivia Business Centre i Alchemia. Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej (na zdjęciu ich skrzyżowanie z al. Grunwaldzką) zapewniłaby komunikację miejską tysiącom pracowników z kompleksów biurowych Olivia Business Centre i Alchemia.
Trzeba wyjść naprzeciw potrzebom i nie dopuścić do ponownego wzmożenia ruchu samochodowego na Grunwaldzkiej.

Poza tym zwyczajnie brakuje szybkiego połączenia komunikacją miejską Oliwy i Przymorza. Przejazd na około przez Żabiankę trwa zbyt długo. Wiemy też, jak bardzo obleganym ciągiem samochodowym jest Kołobrzeska, nie ma dnia powszedniego bez korka na tej ulicy.

Budowa linii tramwajowej z towarzyszącą ścieżką rowerową poprawiłaby przyjazność tego rejonu miasta i zapewniłaby wygodną alternatywę dla samochodów.

Tramwaj przez Obrońców Wybrzeża - Czarny Dwór Mapka



Obrońców Wybrzeża na Przymorzu jest najgęściej zaludnioną ulicą w Gdańsku. Oprócz słynnego falowca mamy tam tysiące nowych mieszkań i potężny generator ruchu w postaci Galerii Przymorze.

Bardzo duże obłożenie autobusów linii 148, zarówno przez mieszkańców dojeżdżających do tramwaju, jak i przez osoby dojeżdżające z Brzeźna i Nowego Portu na rynek na Przymorzu, tylko potwierdza trafność tej idei.

Nowa trasa tramwajowa miałaby być elementem przebudowanej Drogi Zielonej, łączącej Przymorze z al. Hallera. Nowa trasa tramwajowa miałaby być elementem przebudowanej Drogi Zielonej, łączącej Przymorze z al. Hallera.
Autobusy na Czarnym Dworze stoją w wielkich korkach, a realizacja tramwaju znacząco poprawiłaby szybkość komunikacji miejskiej względem samochodów w tym rejonie.

Połączenie Wrzeszcz PKP - Kościuszki (Żołnierzy Wyklętych)Mapka



Dziwnym jest, że jeden z największych dworców w Gdańsku nie ma połączenia tramwajowego. Linia w śladzie ul. Klonowej, a dalej przez Kościuszki lub Żołnierzy Wyklętych do Rzeczypospolitej to kolejne ważne połączenie poprzeczne, które zapewniłoby dojazd między Przymorzem, Zaspą, stacją Wrzeszcz PKP i samym Wrzeszczem.

Tramwaj łączący al. Grunwaldzką z dworcem Wrzeszcz PKP i al. Legionów pokonywałby tory kolejowe nowym wiaduktem, który powstałby obok dwóch już istniejących. Tramwaj łączący al. Grunwaldzką z dworcem Wrzeszcz PKP i al. Legionów pokonywałby tory kolejowe nowym wiaduktem, który powstałby obok dwóch już istniejących.
Obecnie trzeba się wlec autobusem przez wielkie korki - tramwaj mógłby je ominąć i być szybszym.

Trasa Płażyńskiego - Letnica - Amber ExpoMapka



Jednym z najsilniej rozwijających się rejonów miasta jest Letnica. Powstało tam kilka tysięcy nowych mieszkań, w planach są kolejne oraz nowe biura.

Komunikacja miejska w tej dzielnicy praktycznie nie istnieje.

Trasa tramwajowa od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej (na zdjęciu) zapewniłaby komunikację dla kilku tysięcy mieszkańców letnicy (po prawej stronie) oraz dowóz kibiców na stadion piłkarski w Gdańsku. Trasa tramwajowa od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej (na zdjęciu) zapewniłaby komunikację dla kilku tysięcy mieszkańców letnicy (po prawej stronie) oraz dowóz kibiców na stadion piłkarski w Gdańsku.
Przyspieszenie budowy linii tramwajowej, łączącej al. Hallera (wylot z Czarnego Dworu), przez nowe osiedla w Letnicy, koło stadionuAmber Expo, nie tylko uatrakcyjniłoby dojazd dla mieszkańców nowych osiedli w każdy rejon miasta, ale i wspomogłoby dowóz kibiców na mecze na stadion.

Władze miasta mówiły o tej trasie na konferencji jako o zastąpieniu SKM do Nowego Portu - czas na realizację, bo wykluczenie transportowe Letnicy tylko zachęca do podróży samochodem i zwiększania korków!

Z Lawendowego Wzgórza do JaworzniakówMapka



Z obecnej krańcówki na Lawendowym Wzgórzu do pętli autobusowej na Jaworzniaków brakuje zaledwie jednego kilometra. Budowa tego krótkiego odcinka linii tramwajowej pozwoliłaby na obsługę kolejnego dużego pasma mieszkań na Południu oraz przyspieszyłaby dojazd do centrum (przez Nową Warszawską) i na Morenę.

Pan Adam sugeruje przedłużenie trasy tramwajowej biegnącej al. Pawła Adamowicza na południe, do ul. Jaworzniaków. Pan Adam sugeruje przedłużenie trasy tramwajowej biegnącej al. Pawła Adamowicza na południe, do ul. Jaworzniaków.
Docelowo z trasą GPW stałaby się magistralnym połączeniem między Południem, Moreną a Wrzeszczem.

Priorytety to priorytet!



Oczywiście wszystko to musi być połączone z realnym przyspieszeniem jazdy tramwajem, czyli wprowadzeniem priorytetów na skrzyżowaniach i podwójnymi przystankami. Przydałby się też dodatkowy tor do zjazdów w prawo na Hucisku, aby wyeliminować zatory.

Żeby tramwaj mógł być sprawny, tani i atrakcyjny, musi być szybki. Obecnie gdańskie tramwaje są zaprzeczeniem szybkości, szybciej jedzie się rowerem. Powolna komunikacja zawsze będzie droga w utrzymaniu, bo potrzeba więcej autobusów i tramwajów, a i pasażerów korzysta z niej mniej.

Konieczna zmiana podejścia urbanistycznego



Niech władze miasta wreszcie zrozumieją, że nie da się rozładować korków, budując kolejne pasy. To robiła Ameryka w połowie XX wieku - rozpruwała miasta wielopasmowymi autostradami.

I co? Miasta zaczęły się wyludniać, bo kto chciał mieszkać nad rurami wydechowymi samochodów.

Od kilkunastu lat w Ameryce następują powroty tramwajów na ulice, władze inwestują w nie niebotyczne kwoty. Dlaczego? Bo nauczyły się własnym doświadczeniem, że to się zwróci i kolejne pokolenia za to podziękują.

To samo we Francji. Kolejne miasta na całym świecie powiększają swoje sieci tramwajowe o dziesiątki lub setki kilometrów torów, a nawet budują nowe systemy od zera!

A co w Gdańsku? Wielkim sukcesem nazywamy otwarcie ledwo 3-kilometrowej trasy na al. Adamowicza, po której tramwaj porusza się tempem spacerowym. W miejskich dokumentach wciąż są plany wyburzeń zwartej zabudowy i budowa szerokich autostrad przez miasto, czego dowód stanowi ostatnia dyskusja o kamienicach przy ul. Do Studzienki.

Potrzebujemy generalnej i zdecydowanej zmiany w myśleniu urbanistycznym, bo obecna polityka przestrzenno-komunikacyjna doprowadzi to miasto do katastrofy - wyburzymy wszystko, co cenne, i będziemy stać w wielogodzinnych korkach.

Apel do władz Gdańska



Niech władze Gdańska zrozumieją, że tkwimy w transportowym zastoju od kilkudziesięciu lat. Szybkie trasy bezkolizyjnego tramwaju i kolej to jedyne możliwości na poprawę jakości poruszania się po mieście.

Trasy, które opisałem, powinny powstać "na wczoraj", a władze i niektóre jednostki miejskie wciąż chcą wpuszczać kolejne pasy tysięcy samochodów, zatruwających spalinami mieszkańców naszego pięknego Gdańska.

Nie idźmy tą drogą! Skończmy definitywnie z jednoznaczną faworyzacją samochodów, ale jednocześnie pokażmy, że komunikacja miejska potrafi być dobra, szybka, wydajna i tania!

Dajmy ludziom alternatywę, bo bez pilnych inwestycji w linie tramwajowe udusimy się w samochodowym smogu. Duży zastrzyk pieniędzy z KPO jest do tego niepowtarzalną szansą, bo możemy je wydać na kilka tras jednocześnie i zrewolucjonizować jakość transportu zbiorowego w Gdańsku.

Proszę, nie zmarnujmy tego!
Adam Nowak

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (471) ponad 10 zablokowanych

  • tylko Metro (1)

    tylko metro usprawni komunikację, nie ma innego wyjścia, szkoda wyrzucać pieniądze na inne próby, bo nic to nie da. świat pokazał jak takie problemy rozwiązywać, zresztą ile dyskusji było przy tunelu,

    • 3 0

    • Przecież mamy metro

      Znasz definicję tego słowa? Metro nie musi być wyłącznie koleją podziemną. Metro to po prostu kolej miejska (naziemna, podziemna, mieszana) i nasze SKM spełnia tę definicję.

      • 2 0

  • Nowe linie tramwajowe (1)

    Wczoraj premier Morawiecki wymienił już kwotę, która dostanie Gdańsk z KPO to będzie tylko 9 mld zł, a nie kilkanaście i pewnie to będzie pożyczka , a nie dotacja. Moja propozycja linii tramwajowej to jest łącznik pomiędzy linią tramwajową na Chełmie i Morenie wzdłuż ulicy Łostowickiej. To jest krótki odcinek i można ruch samochodowy puścić wiaduktem nad ulicą Łostowicką bezkolizyjnie z ulicą Kartuską, tor tramwajowy mógłby iść po trasie aktualnej ulicy. Konieczny jest również wiadukt drogowy nad skrzyżowaniem ul. Łostowickiej i Armii Krajowej. Znakomicie rozwiązało by to korki poranne i popołudniowe na ul. Łostowickiej i Armii Krajowej.

    • 0 0

    • bardzo trudny teren

      i jeśli już, to odwrotnie.
      Tramwaj na estakadzie nad Kartuską i w tunelu pod Armii.
      Brzmi futurystycznie ale to bardziej sensowne niż tak usilnie forsowane tunele na Wileńskiej.
      Wszystko dla niwelacji dużych przewyższeń i nachyleń, na których tramwaj nie da rady.

      • 0 0

  • KPO

    P.Dulkiewicz niech się zgłosi do swego przywódcy Budki o dofinansowanie które odrzucił A co mało wam na propagandę lgbt i kod który zamienił się w strajk kobiet na czele wypitalac

    • 6 0

  • Dać małpie brzytwę albo kasę

    Władze Gdańska to szkodnicy, którzy niszczą Gdańsk pod dyktando deweloperów. Pomysł (forsowany przez UM) zrobienia autostrady (bo chcieli tam wcisnąć 4 pasy) z tramwajem przez Czarny Dwór to zbrodnia. Plaża i park nie będą "obok", tylko "za rzeką" pojazdów. Nie wiem kim jest czytelnik zakochany w XIX wiecznej archaicznej technologii szynowej, ale dobrze by nie miał wpływu na wydawanie pieniędzy w Gdańsku.

    • 6 1

  • Tramwaj to przeżytek - buspass i niskoemisyjny autobus

    A może by tak wydać kasę na remont dróg, co mają dziury zrobione jeszcze przez ruskie czołgi? Na chodniki krzywe i zbyt wąskie układane jeszcze przed wojną? Na cieknące dachy w miejskich domach, na przewiewne okna. Na park, ale nie taki "zrewitalizowany" przez zabetonowanie i wycięcie wszystkiego. Weźcie sobie nawet na łapówki by nie brać od dewelopera niszczącego Brzeźno.

    • 2 2

  • Kiedy

    Kiedy będzie wreszcie nowa Niepołomicka
    Niegospodarność władz gdańska i niespełnione marzenia dulkiewicz to są wasze priorytety

    • 3 0

  • Skm nowy port (1)

    W 2005 zlikwidowano kolejkę do Nowego Portu. zdaniem Adamowicza ruch pasażerów wystarczająco obsługiwały linie tramwajowe na Marynarki Polskiej i na Hallera .Był to błąd . Czas na ponowne uruchomienie tej linii SKM aby tysiące nowych mieszkańców Letnicy mogło dojechać w 6 min do centrum. Tory są, przystanki tez . Brakuje tylko decyzji .

    • 8 0

    • i pieniędzy

      To główny powód, bo SKM trzeba zapłacić a miasto szuka łatwych oszczędności...
      Więc popyt się "wygasza"...

      Również przez i**otyczne zmiany w trasach linii aby ludzie przestali ich używać...
      A że lobby tramwajarzy ma się w Gdańsku dobrze, to inna sprawa...

      • 3 0

  • Niektóre pomysły są jednak z tyłka.

    Np. Bażyńskiego - Kołobrzeska. To jest krótki odcinek w już bardzo dobrze skomunikowanej okolicy (Blisko SKM, linie tramwajowe na Wita Stwosza i Chłopskiej/Rzeczypospolitej, Bażyńskiego i Kołobrzeską jeździ autobus) i pracownicy biurowców oraz studenci nic więcej nie potrzebują, a pozatym na obu ulicach nie ma żadnej rezerwy pod torowisko, co równałoby się jej zwężeniu i spotęgowaniu korków, a same koszty utworzenia linii wywindowałaby konieczność przebudowy mostu kolejowego nad Kołobrzeską tak, żeby tam mogły przejechać tramwaje, co obecnie nie jest możliwe ze względu na jednolitą betonową podporę mostu między pasami ruchu w obu kierunkach.

    W tej okolicy bardziej bym proponował przedłużenie linii od skrzyżowania Pomorskiej i Opackiej w kierunku Sopotu i przywrócenie tej niegdyś zlikwidowanej trasy tramwajowej.

    • 1 0

  • Nowe linie tramwajowe

    Potrzebna jest nowa linia tramwajowa od pętli świętokrzyska przez osiedla : Moje Marzenie, Kolorowe, Nowy Horyzont...aż do szkoły metropolitalnej w Kowalach. Pierwotnie były podobne plany, które zostały wstrzymane. Podobno ta część Gdańska nie potrzebuje takiej rozbudowy. Ciekawe czy ta osoba stała kiedyś w korku na ul.Świętokrzyskiej i Niepołomickiej. ...a osiedla w tej części Gdańska cały czas się rozbudowują.

    • 2 0

  • KPO jest dla Polski

    a nie dla opcji niemieckiej .

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane