- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (379 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (213 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (115 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (50 opinii)
- 5 Mieszkańcy wskazali, gdzie ustawić śmietniki (39 opinii)
- 6 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (256 opinii)
Nowe trolejbusy dla Gdyni wyprodukuje Solaris?
Solaris złożył jedyną ofertę na dostarczenie Gdyni 30 nowych trolejbusów oraz doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów w baterie litowo-jonowe. Oferta opiewa na 95 mln zł brutto, czyli o blisko 10 mln zł więcej, niż zamierzało przeznaczyć na ten cel miasto.
- 14 standardowych pojazdów wyceniono na 30,6 mln zł,
- 16 przegubowych trolejbusów na 40,6 mln zł,
- koszt dostaw baterii oszacowano na 15,2 mln zł.
Jedyna oferta: trolejbusy od Solarisa
Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach.
Zaoferowano następujące kwoty:
- trolejbusy standardowe 32,1 mln zł
- trolejbusy przegubowe 50,4 mln zł
- baterie 12,5 mln zł.
To o prawie 10 mln zł więcej, niż planowała wydać Gdynia.
- Teraz oferta jest analizowana. Pojedziemy sprawdzić, czy oferta spełnia wszystkie wymogi i czy firma jest godna wyboru. Musimy zweryfikować, czy jest ona w stanie zapewnić nam pojazdy z odpowiednimi częściami i parametrami. Dopiero potem podejmiemy ostateczną decyzję o wyborze - mówi Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Jeśli firma Solaris wygra przetarg, to pierwsze nowe trolejbusy pojawią się we wrześniu 2018 roku. Natomiast pierwsze montaże baterii litowo-jonowych w obecnych pojazdach mają ruszyć od maja 2018 roku. Do marca 2019 roku ma zostać zrealizowane całe zlecenie.
Jakich trolejbusów oczekuje Gdynia
Niskopodłogowe, klimatyzowane trolejbusy standardowej długości (11,5-12,5 m) mają posiadać silniki asynchroniczne o mocy ciągłej 170-190 kW.
Jednym z warunków było wyposażenie pojazdów w baterię litowo-tytanową o mocy co najmniej 55 kWh, tak by mogły one obsługiwać np. linię 181, która na trasie od Wielkopolskiej w Gdyni do al. Niepodległości w Sopocie mogłaby jeździć bez sieci trakcyjnej.
Czytaj o testach przegubowego trolejbusa w Gdyni
Z kolei niskopodłogowe i klimatyzowane trolejbusy przegubowe (ok. 18 metrów) mają mieć silnik asynchroniczny o mocy od 220 kW do 260 kW.
Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji - tłumaczy Tomasz Labuda.
Pojazdy mają zabrać na pokład co najmniej 120 pasażerów. W środku powinny się znaleźć 42 miejsca siedzące, z czego co najmniej osiem na poziomie niskiej podłogi. Wejście do pojazdu zapewnić mają cztery pary dwuskrzydłowych drzwi.
30 pojazdów zostanie wyposażonych w system informacji wizualnej i dźwiękowej. W środku będą elektroniczne tablice informacyjne, wskazujące aktualną pozycję na trasie oraz gniazda USB do ładowania telefonu.
Trzecia część zamówienia to dostarczenie baterii litowo-jonowych wraz z przebudową pojazdów, które pozwoliłyby przejechać 21 trolejbusom do 20-25 km bez sieci trakcyjnej.
Pojazdy kupimy dzięki pieniądzom z UE
- Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji. W przyszłym planujemy wydłużenie linii do Demptowa - tłumaczy Tomasz Labuda.
Dodajmy, że w przyszłym tygodniu zostanie rozstrzygnięty przedłużony przetarg na dostarczenie 55 nowych autobusów. Nowe pojazdy zostaną zakupione dzięki wsparciu unijnemu w ramach projektu pn. "Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru" w formie dotacji ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.
Przegubowy trolejbus był na testach w Gdyni w maju. jeździ po ulicach Rygi.
Miejsca
Opinie (151) 3 zablokowane
-
2017-11-29 13:21
Zero korzyście ekonomicznych!!!! (1)
Po co ładować tyle pieniędzy w trolejbusy, skoro za te same pieniądze można byłoby kupić odpowiednio 40 AUTOBUSÓW KRÓTKICH
35 AUTOBUSÓW PRZEGUBOWYCH
To jest więcej nowszych pojazdów w komunikacji miejskiej o ok. 45 pojazdów, wtedy można byłoby nawet pomyśleć o wstawieniu większej liczby autobusów na inne linie i są również ekologiczne. Gdzie tutaj logika, chyba kogoś coś zgubiło w tym gloryfikowaniu trolejbusów. Nie wspomnę o tym, ze gdyby były kupowane autobus z silnikami EURO 6 diesla to pewnie byłoby ich ok. 85 SZTUK. To może kupny jeden super pojazd za 95 milionów, tylko czy tego oczekują pasażerowie...
Swoja drogą Gdynia i ZKM żałują 1,4 mln na autobus na lotnisko, ale tutaj już szastają dziesiątkami milionów ;/ Co to za firma....- 12 2
-
2017-11-29 13:39
Pisałem oczywiście o autobusach CNG na gaz...
Czyli CNG można byloby kupic za 95 mln ok. 75 sztuk, a diesla EURO6 ok. 85 sztuk.... a trolejbusów aż...30 sztuk... Gdynia jest bogata, nie ma co!!!
- 2 0
-
2017-11-29 13:23
Churrra nowe bendom
- 4 1
-
2017-11-29 13:55
Co to za składnia? (1)
Od kiedy Gdynia jest marki Solaris? Chyba, że panu redaktorowi chodziło o autobusy marki Solaris. Jeśli tak, wypadałoby zastosować inną konstrukcję zdania.
Pozdrawiam,
Twój Słownik.
PS. Tęsknię, dawno do mnie nie zaglądałeś.- 5 0
-
2017-11-29 14:08
Składnia
Długo nie trzeba było czekać na edycję. Da się? Da się.
Słownik.
PS. Mimo wszystko, dalej tęsknię. Wpadaj częściej.- 1 0
-
2017-11-29 14:07
Solaris?
Będzie ogień!
- 7 1
-
2017-11-29 14:55
gaśnice grstis będą?
- 6 0
-
2017-11-29 15:07
(1)
I niech ten **** prezes gait zamiast niemieckiej tandety c2 zamówi solarisa 4 !!!!!!!
- 2 2
-
2017-11-30 01:11
No to żeś wymyślił Niemca zastąpić Niemcem podatkami placonymi w raju podatkowym.to lepszec2bo potem Angela coś sypnie
- 0 1
-
2017-11-29 16:05
po Atenach jeździłem trolejbusem Solarisa...
- 4 2
-
2017-11-29 16:20
Solaris
Jestem kierownikiem zajezdni w której używamy autobusy Solaris.
Producent przyciąga ceną w przetargach, ale po rocznej gwarancji koszty napraw eksplodują. Jakość Solaris jest zastraszająco zła!- 6 1
-
2017-11-29 16:31
lepsze autobusy elektryczne
z pewnością tańsze a do tego nie trzeba inwestować w sieć. Czym różni się autobus od trolejbusu? dla zwykłego pasażera zupełnie niczym. Po co więc dublować? Jedyną alternatywą dla autobusu jest tramwaj.
- 4 4
-
2017-11-29 17:46
ja pier......
przetarg ustawiony pod solniczkę a Labuda pojedzie sprawdzać beka
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.