• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trolejbusy dla Gdyni wyprodukuje Solaris?

Patryk Szczerba
29 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W pełni nowymi trolejbusami i nowym wyposażeniem mieszkańcy Gdyni będą mogli cieszyć się w marcu 2019 roku. W pełni nowymi trolejbusami i nowym wyposażeniem mieszkańcy Gdyni będą mogli cieszyć się w marcu 2019 roku.

Solaris złożył jedyną ofertę na dostarczenie Gdyni 30 nowych trolejbusów oraz doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów w baterie litowo-jonowe. Oferta opiewa na 95 mln zł brutto, czyli o blisko 10 mln zł więcej, niż zamierzało przeznaczyć na ten cel miasto.



Czy kupno przegubowych trolejbusów ma sens?

Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej na zakupy przeznaczyło łącznie 86,4 mln zł brutto. Zamówienie podzielono na części:

  • 14 standardowych pojazdów wyceniono na 30,6 mln zł,
  • 16 przegubowych trolejbusów na 40,6 mln zł,
  • koszt dostaw baterii oszacowano na 15,2 mln zł.


Jedyna oferta: trolejbusy od Solarisa



Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach.

Zaoferowano następujące kwoty:

  • trolejbusy standardowe 32,1 mln zł
  • trolejbusy przegubowe 50,4 mln zł
  • baterie 12,5 mln zł.


To o prawie 10 mln zł więcej, niż planowała wydać Gdynia.

- Teraz oferta jest analizowana. Pojedziemy sprawdzić, czy oferta spełnia wszystkie wymogi i czy firma jest godna wyboru. Musimy zweryfikować, czy jest ona w stanie zapewnić nam pojazdy z odpowiednimi częściami i parametrami. Dopiero potem podejmiemy ostateczną decyzję o wyborze - mówi Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Jeśli firma Solaris wygra przetarg, to pierwsze nowe trolejbusy pojawią się we wrześniu 2018 roku. Natomiast pierwsze montaże baterii litowo-jonowych w obecnych pojazdach mają ruszyć od maja 2018 roku. Do marca 2019 roku ma zostać zrealizowane całe zlecenie.

Jakich trolejbusów oczekuje Gdynia



Niskopodłogowe, klimatyzowane trolejbusy standardowej długości (11,5-12,5 m) mają posiadać silniki asynchroniczne o mocy ciągłej 170-190 kW.

Jednym z warunków było wyposażenie pojazdów w baterię litowo-tytanową o mocy co najmniej 55 kWh, tak by mogły one obsługiwać np. linię 181, która na trasie od Wielkopolskiej w Gdyni do al. Niepodległości w Sopocie mogłaby jeździć bez sieci trakcyjnej.

Czytaj o testach przegubowego trolejbusa w Gdyni


Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji - tłumaczy Tomasz Labuda.
Z kolei niskopodłogowe i klimatyzowane trolejbusy przegubowe (ok. 18 metrów) mają mieć silnik asynchroniczny o mocy od 220 kW do 260 kW.

Pojazdy mają zabrać na pokład co najmniej 120 pasażerów. W środku powinny się znaleźć 42 miejsca siedzące, z czego co najmniej osiem na poziomie niskiej podłogi. Wejście do pojazdu zapewnić mają cztery pary dwuskrzydłowych drzwi.

30 pojazdów zostanie wyposażonych w system informacji wizualnej i dźwiękowej. W środku będą elektroniczne tablice informacyjne, wskazujące aktualną pozycję na trasie oraz gniazda USB do ładowania telefonu.

Trzecia część zamówienia to dostarczenie baterii litowo-jonowych wraz z przebudową pojazdów, które pozwoliłyby przejechać 21 trolejbusom do 20-25 km bez sieci trakcyjnej.

Pojazdy kupimy dzięki pieniądzom z UE



- Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji. W przyszłym planujemy wydłużenie linii do Demptowa - tłumaczy Tomasz Labuda.
Dodajmy, że w przyszłym tygodniu zostanie rozstrzygnięty przedłużony przetarg na dostarczenie 55 nowych autobusów. Nowe pojazdy zostaną zakupione dzięki wsparciu unijnemu w ramach projektu pn. "Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru" w formie dotacji ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.

Przegubowy trolejbus był na testach w Gdyni w maju. jeździ po ulicach Rygi.

Miejsca

Opinie (151) 3 zablokowane

  • Zero korzyście ekonomicznych!!!! (1)

    Po co ładować tyle pieniędzy w trolejbusy, skoro za te same pieniądze można byłoby kupić odpowiednio 40 AUTOBUSÓW KRÓTKICH
    35 AUTOBUSÓW PRZEGUBOWYCH

    To jest więcej nowszych pojazdów w komunikacji miejskiej o ok. 45 pojazdów, wtedy można byłoby nawet pomyśleć o wstawieniu większej liczby autobusów na inne linie i są również ekologiczne. Gdzie tutaj logika, chyba kogoś coś zgubiło w tym gloryfikowaniu trolejbusów. Nie wspomnę o tym, ze gdyby były kupowane autobus z silnikami EURO 6 diesla to pewnie byłoby ich ok. 85 SZTUK. To może kupny jeden super pojazd za 95 milionów, tylko czy tego oczekują pasażerowie...

    Swoja drogą Gdynia i ZKM żałują 1,4 mln na autobus na lotnisko, ale tutaj już szastają dziesiątkami milionów ;/ Co to za firma....

    • 12 2

    • Pisałem oczywiście o autobusach CNG na gaz...

      Czyli CNG można byloby kupic za 95 mln ok. 75 sztuk, a diesla EURO6 ok. 85 sztuk.... a trolejbusów aż...30 sztuk... Gdynia jest bogata, nie ma co!!!

      • 2 0

  • Churrra nowe bendom

    • 4 1

  • Co to za składnia? (1)

    Od kiedy Gdynia jest marki Solaris? Chyba, że panu redaktorowi chodziło o autobusy marki Solaris. Jeśli tak, wypadałoby zastosować inną konstrukcję zdania.
    Pozdrawiam,
    Twój Słownik.
    PS. Tęsknię, dawno do mnie nie zaglądałeś.

    • 5 0

    • Składnia

      Długo nie trzeba było czekać na edycję. Da się? Da się.
      Słownik.
      PS. Mimo wszystko, dalej tęsknię. Wpadaj częściej.

      • 1 0

  • Solaris?

    Będzie ogień!

    • 7 1

  • gaśnice grstis będą?

    • 6 0

  • (1)

    I niech ten **** prezes gait zamiast niemieckiej tandety c2 zamówi solarisa 4 !!!!!!!

    • 2 2

    • No to żeś wymyślił Niemca zastąpić Niemcem podatkami placonymi w raju podatkowym.to lepszec2bo potem Angela coś sypnie

      • 0 1

  • po Atenach jeździłem trolejbusem Solarisa...

    • 4 2

  • Solaris

    Jestem kierownikiem zajezdni w której używamy autobusy Solaris.
    Producent przyciąga ceną w przetargach, ale po rocznej gwarancji koszty napraw eksplodują. Jakość Solaris jest zastraszająco zła!

    • 6 1

  • lepsze autobusy elektryczne

    z pewnością tańsze a do tego nie trzeba inwestować w sieć. Czym różni się autobus od trolejbusu? dla zwykłego pasażera zupełnie niczym. Po co więc dublować? Jedyną alternatywą dla autobusu jest tramwaj.

    • 4 4

  • ja pier......

    przetarg ustawiony pod solniczkę a Labuda pojedzie sprawdzać beka

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane