• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Manhatan we Wrzeszczu

8 stycznia 2001 (artykuł sprzed 23 lat) 
Już od maja Centrum Wrzeszcza czekają zmiany zarówno w komunikacji jak i w architekturze. Wszystko za sprawą budowy nowego centrum handlowego, mającego zastąpić dotychczasowy Manhatan.

Planowane jest przedłuzenie ulicy Dmowskiego do ul. Partyzantów. Partyzantów przebiegać będzie za budynkiem centrum i łączyć się będzie z Jaśkową Doliną. Dmowskiego będzie dwukierunkowa, a Jaśkowa Dolina od skrzyżowania z Partyzantów do Grunwaldzkiej - jednokierunkowa. Od tego samego skrzyżowania aż do zbiegu z ulicą Batorego będzie miała dwa pasy ruchu w każdą stronę. W związku ze zmianami inna będzie trasa autobusów kursujących z Moreny do Wrzeszcza. Końcowy przystanek autobusów linii 129, 149 i 162 zostanie przeniesiony na pętlę autobusową przy dworcu PKP.

Zmiany obejmą nie tylko teren inwestycji. Ulica Grunwaldzka na odcinku od Konopnickiej do Dmowskiego ma być poszerzona o jeszcze jeden pas ruchu. Zlokalizowane teraz naprzeciwko Manhatanu przystanki tramwajowe zostaną przeniesione na wysokość delikatesów. Dwie strony Grunwaldzkiej być może połączy przejście podziemne. Przebudowany zostanie kolejny odcinek Jaśkowej Doliny. Wylot ul. Matejki będzie przesunięty na wprost ul. Pniewskiego. W ten sposób powstanie tam klasyczne czteroulicowe skrzyżowanie.

Budowa nowoczesnego centrum we Wrzeszczu opóźniała się o kilka lat. Głównym powodem był brak opracowania odpowiedniego układu komunikacyjnego. W tej chwili projekt jest już przygotowany - budowę poprowadzi Hydrubudowa Gdańsk. Główną przyczyną budowy centrum jest ogólne niezadowolenie sprzedawców z handlu w rejonie Manhatanu. Z góry skazani byli na przegraną w rywalizacji z hipermarketami, które oprócz zakupów oferują kupującym wiele innych atrakcji. Wypadało w końcu przy Grunwaldzkiej, głównej ulicy Wrzeszcza wybudować centrum na miarę możliwości miasta Gdańska. Dotychczasowy Manhatan - zarówno z nazwy jak i wyglądu nawiązywał raczej do małomiejskich inwestycji.

Według założonego projektu Manhatan ma zostać zastąpiony samodzielnym budynkiem z trzema podziemnymi i pięcioma nadziemnymi kondygnacjami. Jego wysokość od strony Grunwaldzkiej i Jaśkowej Doliny nie przekroczy 18 metrów. Od ul. Partyzantów obiekt będzie wyższy o jedną lub dwie kondygnacje. Pod ziemią powstaną parkingi oraz duży sklep spożywczy (ok. trzech tys. m. kw.). Wyżej będą pawilony handlowe, a na dwóch ostatnich piętrach - biura.

Architektura ma być nowoczesna, w elewacjach pojawi się dużo elementów ze szkła. Budowa nowego kompleksu potrwa dwa lata. Koszt przedsięwzięcia wyniesie około 150 milionów złotych.

Opinie (54)

  • Węzeł drogowy

    ".....Czy nie moznaby pieniedzy ktore laduje se w niepotrzebne nikomu przebudowy dobrze funkcjonujaacego wezla drogowego....."

    To jest dobrze funkcjonujący węzeł drogowy?????
    to czemu tam są korki????

    Tak może powiedzieć tylko osoba która nie porusza się samochodam, mam nadzieję, że nowe rozwiązanie polepszy układ komunikacujny w tym miejscu i będzie można tam normalnie przejechać

    • 0 0

  • DO IMBIR

    W tym roku Gdansk ma dostac od Unii Europejskiej pieniadze (kilkadziesiat mln euro) na modernizacje komunikacji w miescie, w tym SKM i ZKM. Nie wiem czy beda modernizowane same przystanki ale raczej na pewno torowisko. No i przybedzie nam 15 nowych autobusow.

    • 0 0

  • Nareszcie !

    Cieszę się z planowanej inwestycji. Uważam, że nowy węzeł komunikacyjny zlikwiduje korki w tym miejscu.
    Obecny układ nie odpowiada potrzebom mieszkańców.
    Wrzeszcz zasługuje na takie centrum, trzeba wprowadzać ożywienie, modernizować, bo inaczej nasze miasto zostanie prowincją w którą nikt nie będzie inwestował i która nie będzie atrakcyjna. A co mamy teraz w tym miejscu ? Parę bud, obskórną pętlę autobusową i wieczne korki wokół.
    A malkotenci (tfu !) byli, są i będą. Im wszystko nie pasuje,
    ciągle są niezadowoleni. No cóż, takie są charaktery Polaków.

    • 0 0

  • I dobrze

    Bardzo dobrze mam nadzieje ze nie bedzie zadnych protestow. W tym miescie nic nie moze w spokoju powstac, zawsze komus cos nie pasuje Wreszcie znikna te oblesne budy z centrum miasta

    • 0 0

  • Dla Kogo?

    Z punktu widzenia nienasyconego polskiego konsumenta
    to rzeczywiscie wazna inwestycja, ale czy Polska jest
    krajem tylko konsumentow?

    • 0 0

  • tia...

    NIkomu nie potrzebna rozbudowa dobrze funkcjonujacego skrzyzowania? Ciekawe, zwlaszcza w godzinach szczytu funkcjonuje ono rewelacyjnie...poza tym teraz brak miejsca do parkowania. Nalezy tez rozroznic pieniadze przyznane i "zabudzetowane" na inwestycje drogowe od pieniedzy na wyplaty! To ta sama waluta, ale inne pieniadze, tego sie tak przesunac nie da. Taka argumentacja moglaby posluzyc negacji jakiejkolwiek inwestycji.

    • 0 0

  • OPINIA

    Zal mi tych wszystkich oponentow juz nie nowego zreszta projektu przebudowy centrum Wrzeszcza. Jakim prawem chca wydawac prywatne pieniadze prywatnych osob (gdyz rozbudowa finansowana ma byc z pieniedzy POLSKICH kupcow) na renty mundurowych czy tez innych uprzywilejowanych.Smieszy mnie fakt podwazania zapisow w planie zagospodarowania przestrzennego Gdanska (bez odpowiednich zapisow nie mozna bowiem rozpoczac inwestycji -jezeli jenak tak by sie stalo a kupcy chcieli wbrew temu wybudowac CENTRUM to straca kase- swoja a niepubliczna). Nie ma sensu wypowiadac sie do innych bzdur ktore tutaj przeczytalem. MAM JEDNA RADE OPUKI NIE JESTES PEWIEN CZY ZNASZ SIE NA TYM n i e p i s z g l u p o t bo tylko sie osmieszasz.To na tyle.

    • 0 0

  • super

    Bardzo dobrz ze takie zmiany zachodza sie w naszy miescie,
    bo sluzy to jego rozwojowi: popierwsze sciąga kapital a pozatym tworz nowe miejsca pracy.Nie wspomne juz o tym
    ze miasto przestaje byc szare brudne i bezplciowe.

    • 0 0

  • centrum tak parkingi ???

    Idea przebudowy centrum Wrzeszcza jest ciekawa, warta poparcia, dziwie się tylko naiwnym, którzy sądzą że korki znikną jak się poszerzy jezdnię i pobuduje więcej miejsc parkingowych. W Warszawie prawie wszystkie trasy są trzypasmowe w każdą stronę a korki są nieporównanie większe niż we Wrzeszczu !
    Trzeba podnieść klasę kolejek SKM, tramwajów i autobusów i co być może wyda się uczestnikom tej dyskusji śmieszne ale taka jest prawda - zbudować trasy rowerowe wzdłuż głównej osi Trójmiasta z odgałązkami do stacji SKM. Jak samochody będą miały prawo parkować cały dzień w centrum Wrzeszcza, nigdy się go nie odkorkuje.

    • 0 0

  • pochwała

    BEDZIE PIĘKNIE!!!!!!!!!!!!
    BRAWO

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane