• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przewoźnik i nowe autobusy na podgdańskich liniach

Krzysztof Koprowski
2 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi. Wśród 35 nowych autobusów, 20 pojazdów będzie przegubowych, 14 standardowych oraz jeden midi.

Od 1 stycznia obsługę linii autobusowych z Gdańska do m.in. Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni przejął nowy przewoźnik - BP Tour. Ceny biletów i regulamin przewozów pozostają bez zmian. Pojawi się natomiast 35 fabrycznie nowych autobusów z rozbudowaną informacją pasażerską.



W jaki sposób najczęściej przemieszczasz się do innego miasta Trójmiasta i okolic?

Przekazanie obsługi linii z Gdańska do okolicznych gmin, czyli 107, 117,122, 126, 132, 143, 171, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 574 oraz N5 firmie BP Tour z Bełżyc (niedaleko Lublina) to efekt przetargu z 2016 r., rozstrzygniętego ostatecznie dopiero w lutym 2017 r. W ostatnich latach linie te obsługiwane były przez PKS Gdańsk oraz Warbus.

Zarząd Transportu Miejskiego za realizację przez BP Tour w ciągu ośmiu lat prawie 22 milionów wozokilometrów zapłaci ok. 137 mln 275 tys. zł, a więc znacznie mniej, niż pierwotnie planowano przeznaczyć na ten cel - 190 mln 450 tys. zł. Co ciekawe, pozostałych dziewięciu konkurentów także złożyło oferty na niższą kwotę - najdroższy był Mobilis spod Warszawy (187 mln zł 538 tys. zł).

35 fabrycznie nowych mercedesów



- Do wykonania zlecenia nowy przewoźnik będzie potrzebował co najmniej 35 autobusów [wymagana jest rezerwa co najmniej trzech autobusów - dop. red.], w tym 20 przegubowych, 14 standardowej długości (12 m) i jednego klasy midi - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
BP Tour na potrzeby świadczenia usług w Gdańsku zakupił fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy marki Mercedes-Benz serii Conecto i Citaro. Spełniają one surowe normy emisji spalin Euro 6, a ich wnętrza są w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Autobusy są pomalowane w standardowe barwy gdańskie, czyli kremowo-czerwone.

Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu. Wyświetlacz z numerem linii oraz przystankiem końcowym umieszczono także z tyłu pojazdu.

Rozbudowana informacja pasażerska



Nowością w pojazdach jest rozbudowana informacja pasażerska. Oprócz standardowego wyświetlacza z przodu pojazdu z numerem linii i kierunkiem, podobna elektroniczna tablica jest umieszczona także z tyłu. W przedniej części pomiędzy drzwiami zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii, który uzupełni standardowy podłużny wyświetlacz powyżej linii okien.

Nadal jednak brakuje komunikatów głosowych wygłaszanych podczas postoju na przystanku na zewnątrz pojazdu, wzorem Krakowa czy Wrocławia.

W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii. W przedniej części zainstalowano dodatkowy wyświetlacz z numerem linii.
We wnętrzu informacja pasażerska została rozszerzona o podłużne monitory LCD z pełnym przebiegiem trasy w formie nazw przystanków (tzw. koraliki). W czasie rzeczywistym będą też przekazywane komunikaty nadawane zdalnie z Centrali Ruchu ZTM.

- Taka forma komunikacji z pasażerem świetnie uzupełni elektroniczne tablice zainstalowane na przystankach, dzięki którym już dzisiaj mieszkańcy na bieżąco informowani są o utrudnieniach w ruchu drogowym, planowanych zmianach w ofercie przewozowej czy o sytuacjach kryzysowych, np. sztorm, powódź, śnieżyce itp. - dodaje Zomkowski.
Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków. Elektroniczne "koraliki" ze spisem wszystkich przystanków.

Własne zaplecze techniczno-postojowe



Zarząd Transportu Miejskiego, oprócz zapewnienia obsługi wskazanych linii, wymaga od przewoźnika przygotowania lokalnego zaplecza techniczno-postojowego (BP Tour zorganizował je przy ul. Połęże zobacz na mapie Gdańska), mycia autobusów w myjni automatycznej oraz własnego samochodu nadzoru ruchu.

- Jako pierwszy organizator komunikacji miejskiej na rynku trójmiejskim, ZTM postawił operatorowi bardzo wysoką poprzeczkę jakościową w zakresie posiadania i utrzymania zaplecza technicznego. Dotychczas w skali kraju jedynie Warszawa stawiała operatorom taki wymóg. Na etapie przetargu, część oferentów chciała wymusić od ZTM wykreślenie takich zapisów przetargu, co jednak udało się skutecznie obronić w Krajowej Izbie Odwoławczej - podkreśla zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.
Ponadto, zgodnie z umową, wszyscy kierowcy muszą być zatrudnieni na umowę o pracę, posiadać jednakowe mundury oraz znać język polski co najmniej w stopniu średnio zaawansowanym (aby swobodnie porozumiewać się z nadzorem ruchu i pasażerami).

Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków. Tablica z zapowiedzią najbliższych przystanków.

Pozostałe linie obsługiwane przez GAiT



Bez zmian od 1 stycznia pozostaje obsługa pozostałych linii autobusowych w Gdańsku oraz wszystkich tramwajowych. Nadal spotkamy na nich pojazdy miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. U obu przewoźników, działających na zlecenie ZTM Gdańsk, obowiązują dotychczasowe bilety oraz regulamin przewozu.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (208) 2 zablokowane

  • dziwny rozkład jazdy (1)

    Autobusy do Pruszcza na Wschód po zmianach:
    7:11
    7:13
    7:36
    7:46
    Przed zmianami: 7:18, 7:27 i 7:37.
    Bardzo niekorzystna zmiana, powodująca brak możliwości dojazdu do pracy na 8 przez usunięcie autobusu 7:27.

    • 4 4

    • 7:13 se jedz

      • 3 1

  • A dlaczego niemieckie autobusy polskich nie ma????

    • 2 4

  • wyświetlacze

    Wystarczy promyczek słońca a wyświetlacze przestaja pełnić swoja funkcję. Po prostu litery i cyfry są niewidoczne. Daszki nad tablicami są niewystarczające. Sopot i Gdynia mają tablice widoczne w każdej pogodzie.
    Druga uwaga dotycząca pętli przy SKM Wrzeszcz: pasażerowie (nowi, ale takich jest sporo szczególnie w sezonie) biegaja od stanowiska do stanowiska i szukają numeru swojego autobusu. Potrzebne są duże wyraźnie oznakowane numery autobusów odjeżdżających z poszczególnych stanowisk.

    • 3 2

  • Stare są lepsze !!

    • 1 5

  • podgdańskie linie

    Co to znaczy "podgdańskie linie" Komunikacji z sypialniami poza granicami nie ma żadnej i efekt taki, ze każdego dnia minimum 2 razy dojeżdżam samochodem do Gdańska i jak obserwuję to inni muszą robić to samo a to po żonę, a to po dziecko a z teatru, imprezy nie ma jak wrócić bo np do Straszyna ostatni autobus wyjeżdża o 22.20 a w dzień jeździ co godzinę. Ponadto autobusem jadę od 40 do 60 minut a samochodem od 10 do 20 minut!

    • 4 0

  • ZTM Gdańsk: zmieńcie w końcu rozkłady jazdy w Sopocie na 117 i 143 (1)

    Wszystko wciąż opóźnione, rozkłady jazdy i czasy przejazdu pamiętają furmanki w wiosce rybackiej jak Bierut w Grand Hotelu siedział. Kiedy w końcu to ogarniecie. Ale tak sami z siebie, nie po darciu ryja przez mieszkańców.

    • 4 1

    • Sprostowanie

      Takie prośby należy kierować do władz Sopotu, gdyz to oni wydają konkretną ilość wozokilometrów na rok.

      • 1 0

  • Niedługo w Gdańsku bedzie jak w pruszczu i rotmance sami prytwatni przewoznicy

    • 2 1

  • Świetlne tablice informacyjne

    Świetlne tablice informacyjne machinę na przystankach są zupełnie nieczytelne w słoneczny dzień.Może należy je skutecznie zaciemnić ,bo np te przy Bramie Wyżynnej stoi dokładnie pod słońce i nic nie widać.

    • 2 0

  • 143 nowy hmmm

    Wczoraj wsiadłam do nowego autobusu, jeszcze czuć było plastik, dotychczas jeździł rozklekotany przegubowiec, poranny ból głowy gwarantowany szczególnie połataną i dziurawą od 20 lat Piastowską. Nowy rok, nowe zmiany, autobus zrobił wrażenie, super pomyślałam, moja nadzieja co do nowości autobusu prysła, gdy kierowca dojechał jedynie do następnego przystanku i niestety nie mógł zamknąć pierwszych drzwi, przy okazji kilkukrotnej próby zamknięcia były wydawane denerwujące dźwięki.
    Komfort jazdy jednak super. Wyświetlacz słaby, lubię gdy wyświetla się bieżącą godzina dużymi cyframi, szkoda...

    • 0 1

  • Zobaczymy jak dlugo

    To nastepna firma,ktora po roku lub.dwoch.padnie na pysk

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane