- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (111 opinii)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (68 opinii)
- 3 Trójmiejskie mola, których już nie ma (86 opinii)
- 4 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (75 opinii)
- 5 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (176 opinii)
- 6 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (219 opinii)
Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach
Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).
W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.
Dwie lokalizacje w Gdańsku
I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:
- na ul. Mickiewicza w pobliżu ul. Klonowicza i Placu Biskupa O'Rourke
- na ul. Spadochroniarzy w rejonie skrzyżowania z ul. Azymutalną
"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort
Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.
- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych
Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.
Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.
Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.
Progi zwalniające mają problem z trwałością
Miejsca
Opinie (304) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-18 19:35
A może zamiast progów to żłobienie? (1)
- 3 1
-
2019-11-18 19:40
tej, dobry pomysł
i oszczędność materiału, bo trza odjąć a nie dodać.
- 0 0
-
2019-11-18 19:49
Już tak bardzo przyzwyczaili kierowów do nielegalnych progów (2)
że teraz, gdy w końcu zamontowali taki, który jest zgodny z przepisami, nazywają to "eksperymentem". Śmiać się czy płakać? Przecież ci ludzie powinni dawno siedzieć w więzieniu za łamanie prawa.
- 8 2
-
2019-11-18 21:00
(1)
co, bateryjko? twój mechaniczny pan i władca nie lubi progów? polubi...
- 1 1
-
2019-11-18 23:07
A Twój mały móżdżek nie lubi książek? One poszerzają wiedze. Poczytaj, to nie boli. A potem komentuj coś, co rozumiesz, a nie wypisujesz głupoty.
- 1 2
-
2019-11-18 20:01
Progi
Wrocław, Dania, Berlin... Zapraszam do Pruszcza Gdanskiego. Na wschodzie progów takich jak w dobrej kaszy skwarek.. ;)
- 2 0
-
2019-11-18 20:04
Gdańsk (1)
Hahha progi najpierw niech zrobią drogi bo wszystko w dziurach i porozwalane...
- 2 0
-
2019-11-18 21:01
bez sensu
po co naprawiać drogi i montować progi - pozostawić dziury w jezdni i efekt spowolnienia taki sam a jakie duże oszczędności w budżecie.
- 2 0
-
2019-11-18 20:14
W tego typu artykułach, które dotyczą jakichkolwiek utrudnień dla"kierowców", najbardziej bawi mnie powoływanie się tych osobników na różnego rodzaju przepisy i zadania ich egzekwowania, podczas gdy sami nagminnie przekraczają prędkość, jeżdżą z telefonem przy uchu, przekraczają podwójna ciągła, parkują w każdym niedozwolonym miejscu, często są na podwójnym gazie itd
- 7 2
-
2019-11-18 20:24
(1)
Progi zwalniające tak ! Ale niech będą tam gdzie naprawdę są potrzebne ! a co najważniejsze niech
montują je ludzie odpowiedzialni !!! a nie inteligentni inaczej !- 2 1
-
2019-11-18 20:37
No tak deficyt rośnie
To trzeba jeszcze progi montować kilkukrotnie droższe....
- 0 0
-
2019-11-18 21:28
na mickiewicza ma byc w ramach testu?
akurat tam?
przeciez to jest ulica gdzie przejezdza jedno auto na 10 minut
moze postawcie to tam gdzie ma to sens? np na kosciuszki?- 1 1
-
2019-11-18 21:35
złodzieje (2)
Złodzieje ,złodzieje po trzykroć złodzieje ,ludzie czas się obudzić a nie walczyć o konstytucję której prawie nikt nie czyta,patrzeć na ręce co robi władza jak coś kombinują za twarz i won z roboty .
- 1 1
-
2019-11-18 21:39
(1)
pocieszne
niewolnicy gardłują
w imię interesu swych mechanicznych panów i właścicieli- 0 0
-
2019-11-18 21:49
pis po jedno g...
- 0 0
-
2019-11-18 22:13
Na Oksywiu na odcinku 200metrow jest tych progów tylko 4
- 2 1
-
2019-11-18 22:17
Dowalić kierowcom, dowalić rowerzystom, dowalić pieszym.
Takie jest podstawowe motto zmian w naszym transporcie i komunikacji.
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.