- 1 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (57 opinii)
- 2 Trójmiejskie mola, których już nie ma (81 opinii)
- 3 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (71 opinii)
- 4 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (52 opinie)
- 5 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (175 opinii)
- 6 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (219 opinii)
Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach
Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).
W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.
Dwie lokalizacje w Gdańsku
I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:
- na ul. Mickiewicza w pobliżu ul. Klonowicza i Placu Biskupa O'Rourke
- na ul. Spadochroniarzy w rejonie skrzyżowania z ul. Azymutalną
"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort
Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.
- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych
Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.
Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.
Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.
Progi zwalniające mają problem z trwałością
Miejsca
Opinie (304) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-18 11:42
od tego jest znak to drogowy ograniczający prędkość np. do 30 km/godz (1)
jak jest problem, istnieje jeszcze coś takiego jak mandaty
- 15 3
-
2019-11-18 12:08
To przejedź 30km/h przez plastikowy próg...
Widać że nigdy w samochodzie nie siedziałeś- 2 3
-
2019-11-18 11:45
"Niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających: (...) - na ulicach i drogach, w przypadku kursowania autobusowej (3)
komunikacji pasażerskiej, z wyjątkiem progów wyspowych".
Pkt 8.1. Progi zwalniające załącznika nr 4: szczegółowe warunki techniczne dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogachdo rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220 poz. 2181, z późn. zm.)
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni umieszcza progi zwalniające w sposób naruszający również inne zapisy:
"Progi zwalniające nie mogą być umieszczane bliżej niż: - 40 m od skrzyżowania ulic lub dróg, (...) - 30 m od przejścia dla pieszych (nie dotyczy progów z przejściami dla pieszych)"
"Niedopuszczalne jest stosowanie progów zwalniających: - na drogach krajowych i wojewódzkich, (...) - na ulicach i drogach wyjazdowych straży pożarnej, stacji pogotowia ratunkowego itp."- 18 3
-
2019-11-18 18:50
i co z tego? (1)
- 0 1
-
2019-11-18 19:43
To że władze Gdańska mają w d*pie przepisy. Ich prawo nie obowiązuje. Zobacz, że większość progów w Gdańsku jest montowana zbyt blisko przejść dla pieszych. Stanowi to realne zagrożenie życia ludzi.
- 4 1
-
2019-11-27 22:01
Wystarczy zamiast progów fotoradary instalować i po problemie
- 0 0
-
2019-11-18 11:47
(2)
To, co jest np. w Holandii od lat, my dopiero wprowadzamy w Polsce... Kiedy nauczymy się nie stosować krawężników na drogach rowerowych? Pewnie w 2030. Śluzy autobusowe - rok 2035.
- 9 4
-
2019-11-18 11:52
spokojnie (1)
na każdym z tych elementów można zarobić, nie trzeba od razu zrobić dobrze, po kolei sprawdzimy wszystkie rozwiązania...
- 7 0
-
2019-11-20 13:43
O właśnie, trafiłeś w sedno.
- 0 0
-
2019-11-18 11:54
Wilcze doły należy wprowadzić. Jak po Grunwaldem.
- 6 2
-
2019-11-18 11:59
Drogi w miastach należy zwężać. Progi hamujące każdej konstrukcji działają jedynie punktowo
Po wąskiej drodze jedzie się wolniej zawsze
- 8 14
-
2019-11-18 12:01
Mistrzostwo świata dla Gdańska - 5 progów na 400 metrach - ul. Kampinoska - zapraszam (1)
Jak w temacie. Chyba ktoś w ZDiZ mocno "popłynął" w tym temacie.
- 19 5
-
2019-11-18 15:34
Zapraszam na Ciołkowskiego
jest chyba jeszcze więcej na krótszym odcinku
- 2 0
-
2019-11-18 12:01
Nie lepiej zakazać jazdy samochodem po miescie?
Wiecznie jakieś problemy z kierofzcykami są.
- 4 7
-
2019-11-18 12:02
Cała ulica Czyżewskiego
Jest progiem zwalniającym
- 16 0
-
2019-11-18 12:03
Do wszystkich narzekających na progi zwalniające. (3)
Pamiętajcie, że jakbyście jeździli przepisowo, to żadnych progów nikt by nigdzie nie montował. To samo z słupkami.
- 20 21
-
2019-11-18 12:09
Montowaliby montowali, bo firma wujka ze strony cioci, od szwagra też musi mieć pracę
- 11 4
-
2019-11-18 12:17
(1)
A co to za odpowiedzialność zbiorowa? Ja jeżdżę przepisowo. i**otyczny argument!
- 10 2
-
2019-11-18 13:02
To jak jeździsz przepisowo, pewnie widzisz ilu twoich kolegów w autach wyprzedza cię mimo ze jedziesz z maksymalna dozwoloną
Podzielisz się z nami informacją, tak mniej więcej, ilu kierowców jeździ szybciej?
- 7 2
-
2019-11-18 12:03
Grażyny i tak nie zwalniają
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.