• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rozkład jazdy pociągów od niedzieli. Na co zwrócić uwagę?

Maciej Naskręt
11 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
13 grudnia wszyscy przewoźnicy kolejowi w Trójmieście zmieniają lokalną ofertę. 13 grudnia wszyscy przewoźnicy kolejowi w Trójmieście zmieniają lokalną ofertę.

Duże zmiany czekają od 13 grudnia pasażerów na kolei. Zmienia się oferta u przewoźników aglomeracyjnych, jak i krajowych. Opisujemy najważniejsze zmiany, które warto zapamiętać.



Informacje o ofercie którego przewoźnika kolejowego interesują cię najbardziej?

13 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład na kolei. U wybranych przewoźników zmienia się nie tylko oferta połączeń czy czasy przejazdu, ale też oferta biletowa. Do tej pory opisywaliśmy je wszystkie w odrębnych artykułach. Teraz, przed niedzielą, przyszła pora, by zebrać wszystkie najważniejsze zmiany w jednym miejscu.

SKM: likwidacja kursów do Pruszcza Gdańskiego

Od 13 grudnia przestają kursować pociągi SKM relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny. Decyzję o ich likwidacji przewoźnik tłumaczy niewielkim zainteresowaniem ofertą przewozową. Pasażerowie spod gdańskiej miejscowości będą musieli korzystać z pociągów SKM kursujących do i z Tczewa.

Sprawdź aktualny rozkład jazdy SKM.

Zmiany obejmą też główną linię SKM. Przewoźnik postanowił wzmocnić ofertę w godzinach popołudniowego szczytu. Dodatkowe pięć par pociągów pojedzie wtedy z Gdańska Śródmieście do Wejherowa.

Nie zmieniają się ceny biletów.

Szynobus poruszający się m.in. po torach PKM. Szynobus poruszający się m.in. po torach PKM.
Z PKM-ki skorzystają mieszkańcy Gdyni

Od niedzieli co ok. 30-50 minut będą kursować szynobusy PKM na linii z Gdyni Głównej przez Gdańsk Port Lotniczy do Wrzeszcza. W ciągu doby wyjedzie w sumie 38 składów. Pierwszy poranny wyruszy na trasę z Wrzeszcza o godz. 4:44, ostatni 55 minut po północy. Z kolei z Gdyni Głównej pierwszy szynobus wyruszy o 3:48, by po 46 minutach zameldować się we Wrzeszczu. Ostatni wyjedzie na trasę o godz. 22:22.

W przeciwnym kierunku z Wrzeszcza do Gdyni Głównej brakować będzie regularności. Najmniejsza różnica w odjeździe dwóch pojazdów wyniesie 12 minut (21:32 - 21:45), najdłuższa - równo godzinę (9:13 - 10:13 i 23:25 - 00:25). Również w tej relacji przytrafią się krótkie okresy z regularną częstotliwością. Pierwszy między 15:25 a 16:55, kiedy pociągi pojadą co pół godziny i drugi od 21:45 do 22:45 z częstotliwością 15-minutową.

Kolejarzom nie udało się opracować rozkładu tak, by zachować regularne odstępy między poszczególnymi kursami. Tzw. takt ułatwia pasażerom zapamiętanie rozkładu oraz umożliwia zgranie innych środków komunikacji miejskiej z kursami pociągów, dzięki czemu podróżni mogą się przesiadać.

Co z pociągami z Kartuz i Kościerzyny do Trójmiasta?

Po 17 pociągów w jedną i drugą stronę pojawi się na trasie Gdańsk - Kartuzy. I tylko ostatni kurs zacznie i skończy się na stacji we Wrzeszczu. Reszta składów docierać będzie do Gdańska Głównego i stamtąd ruszać w drogę powrotną.

Ponad połowa składów (9 z 17) pokona trasę z Gdańska Głównego do Kartuz w 1 godzinę i trzy minuty, pozostałe będą potrzebowały kilka minut więcej. Najdłużej, bo 75 minut, potrwa podróż szynobusem wyruszającym o 15:59.

Od wejścia w życie nowego rozkładu (13 grudnia) SKM będzie świadczyła usługi na trasie Gdynia - Kościerzyna. Każdego dnia na tej trasie wyjedzie po 10 pociągów w obu kierunkach.

Niestety, ze względu na trwającą przebudowę stacji w Kartuzach, pociągi będą omijały tę miejscowość. Mieszkańcy Kościerzyny chcący dostać się do Gdańska będą mogli przesiadać się na pociągi PKM jadące z Kartuz na przystankach w Żukowie lub Żukowie Wschodnim. Czas oczekiwania na przesiadkę może wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Czytaj też: Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Pociąg EN-57 Przewozów Regionalnych. Pociąg EN-57 Przewozów Regionalnych.
Przewozy Regionalne z biletem za 4 zł w Trójmieście

Od niedzieli tymi pociągami będzie można podróżować między stacją Gdańsk Główny a Gdynią Chylonią, kupując bilet jednorazowy (bez względu na przebyte kilometry) w cenie 4 zł, dla młodzieży szkolnej - 2,52 zł, dla studentów - 1,96 zł, a nauczycieli - 2,68 zł. W ofercie będą także bilety miesięczne w wysokości 80 zł, dla młodzieży szkolnej - 40,80 zł, dla studentów - 39,20 zł, dla nauczycieli - 53,60 zł.

Do skorzystania z oferty przekonuje o 14 minut krótszy przejazd na trasie Gdańsk Główny - Gdynia Główna w porównaniu do SKM-ki. Składy zatrzymują się na przystankach wyłącznie położonych przy dalekobieżnych torach w Trójmieście.

Czytaj też: Z Gdańska do Gdyni za 4 zł i szybciej o 14 min. Przewozy Regionalne konkurują z SKM

Pociąg Pendolino PKP Intercity. Pociąg Pendolino PKP Intercity.
Szybsza podróż pociągiem Pendolino. Połączenie z Rzeszowem

Od połowy grudnia pociągami Pendolino, które należą do spółki PKP Intercity, dotrzemy z Trójmiasta do Rzeszowa. Podróż zajmie z Gdyni blisko osiem godzin. Za pokonanie tej samej trasy bezpośrednim pociągiem Pendolino (EIP) zapłacimy co najmniej 139,30 zł w II klasie i 259 zł w I klasie.

Od 13 grudnia korekcie ulegają również czasy przejazdów pociągami Pendolino do Warszawy oraz Krakowa i Katowic.

Do Warszawy Centralnej pociągi z Gdyni Głównej dotrą najszybciej w 3 godz. 7 min (szybciej o 12 minut), zaś do Krakowa - 5 godz. 39 min (szybciej o 8 minut). Najwięcej czasu zaoszczędzą pasażerowie udający się pociągami Pendolino z Trójmiasta do Katowic. Podróż najszybszym bezpośrednim połączeniem z Gdyni ulegnie skróceniu z 6 godz. 7 min do 5 godz. 37 min.

Czytaj też: Pendolino pojedzie do Rzeszowa, przyspieszenie na innych trasach

Nowy pociąg Flirt 3 ze Stadlera w barwach PKP Intercity. Nowy pociąg Flirt 3 ze Stadlera w barwach PKP Intercity.
Nowe pociągi do z Trójmiasta do Katowic

Przy okazji niedzielnych zmian na kolei spółka PKP Intercity wprowadzi na trasę Trójmiasto - Katowice pociągi typu Flirt 3 ze Stadlera. Podróż ma się skrócić na tej trasie i kosztować 51 zł w drugiej klasie, a składy zatrzymają się m.in. w Bydgoszczy, Toruniu, Włocławku i Łodzi.

Stolicę Śląska z Trójmiastem od 13 grudnia połączy pociąg IC "Chemik". Odjazd z Katowic zaplanowano na godz. 10:34, a przyjazd do Gdyni Głównej na godz. 19:12. Pociąg z Gdyni Głównej natomiast będzie odjeżdżał o 9:07, a w Katowicach będzie pojawiał się o godz. 17:25.

W identycznej relacji będzie kursował też pociąg IC "Hutnik", którego odjazd z Gdyni Głównej zaplanowano na godz. 5:07, a przyjazd do Katowic na godz. 13:30. W drodze powrotnej natomiast odjazd z Katowic ustalono na godz. 14:43 i przyjazd do Gdyni Głównej o 23:23.

Ostatni skład z Gdyni Głównej, czyli IC "Stoczniowiec" odjedzie do Katowic o godz. 13:08 i dotrze na miejsce o godz. 21:21. Z kolei skład obsługujący "Stoczniowca" z Katowic wyruszy o godz. 6:34 i dotrze do Gdyni Gł. o godz. 15:14.

Czytaj też: Nowym pociągiem do stolicy Śląska

Miejsca

Opinie (178) 2 zablokowane

  • (3)

    Taktyja SKM. Zawieś kursowanie na 3 lata, później przywróć tak by "idealnie" pasowala do godzin pracy. Zachecaj a mm"atrakcyjną" częstotliwością a na koniec wyżal się małym zainteresowaniem ... Jakim cudem prywatne autobusy jeżdżą wypełnione po brzegi mimo iż jeździ ZTM ? Wam kury szcz*c prowadzić, a nie prowadzić kolejowy biznes.

    • 23 3

    • no i cud miód relacja (1)

      Pruszcz - Gdańsk Główny. Dalej z wózkiem albo rowerem po schodach (bo wind niet).

      • 3 0

      • GG do przebudowy!

        Co to za wiocha zeby schodow ruchomych na glownym dworcu "metropolyi" nie bylo...

        • 2 0

    • Dzwicie sie ze skm funkcjonuje tak a nie inaczej???

      Kto jest odpowiedzialny za rozkłady jazdy w SKM?Proszę bardzo:
      http://www.duchaobluze.diecezja.gda.pl/organista.htm

      poważnie. Protegowany prezesa Buczka, brak wykształcenia kierunkowego.

      • 1 0

  • Niech mi ktoś to wytłumaczy??? (4)

    "...Niestety, ze względu na trwającą przebudowę stacji w Kartuzach, pociągi będą omijały tę miejscowość. Mieszkańcy Kościerzyny chcący dostać się do Gdańska będą mogli przesiadać się na pociągi PKM jadące z Kartuz na przystankach w Żukowie lub Żukowie Wschodnim..."

    • 24 1

    • Niestety tego tez nie rozumiem...naturalna trasa przebiega przez Kiełpino, a nie naokoło przez Kartuzy

      • 8 1

    • a mnie ciekawi

      zniżka dla nauczycieli???? nie rozumiem tego uprzywilejowania. Dlaczego nie np. kucharze wszak obsługują większą cześć społeczeństwa

      • 13 4

    • każdy powód jest dobry (1)

      by głupotę tłumaczyć. Połączeń Gdańsk - Kościerzyna nie ma tylko dlatego, że SKM ich nie chce, a marszałek na to pozwala.

      • 6 0

      • Głupota

        Jak masz jeden tor to albo po tym torze pojedzie pociąg w godz. dojazdu np. do pracy do Gdyni albo do Gdańska. Trzeba zrobić referendum!!!

        • 1 0

  • Szybciej do Wrocławia (3)

    Z chwilą opublikowania zarysu rozkładu jazdy 2015/2016 przedstawiciele PKP chwalili się skróceniem czasu przejazdu z Gdańska do Wrocławia poniżej 5 godzin. Później przy publikacji kolejnej wersji czas przejazdy został zwiększony do 5 godzin i 9 minut a poprawką z dnia 19.11.2015 został ostatecznie zwiększony do 5 godzin i 23 minut.
    Na trasę do Katowic wprowadzono nowe składy Flirty ale dla zmiany kierunku jazdy w Bydgoszczy zabezpieczono więcej czasu niż przy składach tradycyjnych wymagających oblotu prowadzącej pociąg lokomotywy.

    • 13 1

    • a to norma niestety. (2)

      Dla zmiany kierunku zabezpieczenie czasowe zawsze dają jak dla składu tradycyjnego, bo taki może wyjechać zamiast EZT w razie jego awarii. Oblecenie skladu w polskich realiach trwać może 7-8 minut, dla rezerwy przyjmuje się 10-12. EZT zrobi to w 3 minuty. Ale jak się zepsuje i w jego miejsce wejdzie skład, to bedą opóźnienia.

      • 2 0

      • To wtedy najwyzej beda opoznienia (1)

        Ale zeby sklad opozniac dzien w dzien, bo moze sie kiedys zepsuje i trzeba bedzie podstawic wagony ? Ci kolejarze to maja nas....w tych glowach.
        Przykro mnie to pisac, ale jesli to jest realny powod stalego wydluzenia czasu jazdy, to........brak slow.

        • 6 0

        • masz calkowitą rację

          dotacje brać - to chętnie.
          Dać coś od siebie - to.......

          • 2 0

  • A co z PKM z Gdańska do Kościerzyny? (bezpośrednio) (1)

    Miało być, a nie ma?

    • 15 3

    • po to uchwalono przewidujące je plan transportowy województwa:

      aby było się można chwalić, co MA być. A że nie ma - nie takich rzeczy politycy nie dotrzymywali.

      • 3 0

  • Zapomnieliście napisać... (3)

    że pociągi do Katowic będą zatrzymywały się m.in. również w Częstochowie. To chyba na tyle duże miasto, żeby poinformować czytelników prawda?
    Poza tym te pociągi w Łodzi zatrzymują się na 3 stacjach, to jakaś przesada - włącznie z postojami przejazd przez Łódź zajmuje ponad 30 minut.
    To jakiś absurd.

    • 17 2

    • (2)

      Czemu absurd w Łodzi? Łódz liczy sobie tylu mieszkańców co całe Trójmiasto. Jeśliby wiec w Łodzi likwidować to i u nas pociąg powinien stawać 1x, np. w Sopocie - żeby było mniej więcej pośrodku.

      • 6 3

      • No własnie nie bardzo (1)

        W Trójmieście pociągi jeżdżą jedyną możliwą trasą, a w Łodzi robią pętlę.
        Jak zobaczysz na mapie jaka trasę robią pociągi przez Łódź do zrozumiesz

        • 5 2

        • prawo wielkich miast

          taką samą pętlę robi pendolino w Warszawie

          • 2 0

  • Nowy rozkład - słaby

    Słaby ze względu na brak dopasowania przyjazdów PKM do Wrzeszcza w celu przesiadki na skm. Na przesiadki jest zazwyczaj tylko 1 minuta, przy notorycznych opóźnieniach nie da się zdążyć. Dodatkowo połączenie z Żukowa wsch. do Gdańska przesunięte aż o 12 minut , nie da się zdążyć już do pracy w Gdańsku na 7,00, Dlaczego nie pytano się pasażerów, znowu jakaś mądrala chce nas uszczęśliwiać. Kolejny problem to ostatnio częste podstawianie krótkiego składu do Kartuz o 15,05. Tak zniechęcicie pasażerów, bo w godzinie szczytu gdzie jest najwięcej pasażerów, trzeba się tłoczyć . Poprawcie to jak najszybciej!!!! A co z kasownikami na PKM we Wrzeszczu, nawet Osowa je ma!!!

    • 14 0

  • Czy będzie można dojechać z Koscierzyny do Wrzeszcza i którędy? Przez Kiełpino czy Kartuzy ?

    • 6 0

  • PKMka jest super (2)

    Te taktowanie to jakaś bzdura niepotrzebna. Wprowadza tylko zamęt w komunikacji i brak możliwości dopasowania rozkładów. A nie można normalnie? Więcej pociągów pomiędzy 6:30-8:30 i 15:30-17:00 ?? Co 15 minut, to trochę lipa.

    • 12 2

    • Może i super (1)

      PKM o 0718 i 0733 przyjeżdża często w 2 członowym składzie. Jedzie się wtedy na 'szprotkę w puszce'. Na moje pytanie dlaczego nie mogą przyjeżdżać 3 członowe, odpowiedź była taka, że mają za mało składów. A ja myślałem, że to niewielkie przdsięwzięcie logistyczne. Ich to niestety przerasta. Na domiar złego obecnie jest dziura w kursowaniu ok. godz. 0700 (Jasień), a po zmianach zniknie kurs o 0748. Porażka na całej linii.

      • 10 0

      • ktoś niedoszacował zainteresowania na usługi

        z jednej strony należy się cieszyć, że pociągi nie wożą powietrza , drugiej - widać, że pasażerów (czyli PIENIĘDZY) mogłoby być więcej

        • 0 0

  • A może tak w końcu zamknąć SKM w przedziale Pruszcz Gdański-Wejherowo (8)

    Po kiego grzyba jeździ to do Słupska. Chyba od czegoś mamy Przewozy Regionalne!

    • 36 4

    • (6)

      Popieram. I powrót do taktu co 6, 12, 24 min. w zależności od pory i dnia tygodnia.

      • 11 0

      • Zdecydowanie oboje macie racje (3)

        Po co SKM w Tczewie, Slupsku, Elblagu, etc.
        SKM jadac zatrzymuje sie na kazdej malej stacji i jedzie dlugo za dlugo.
        To jest koszmar jechac tym 3 godziny z Gdanska do Slupska, czy z Gdyni do Ilawy, albo Elblaga, Szalenstwo !!!! Do tego takim zlomem bez WC !!!
        Jezdze i cierpie.
        SKM to powinna byc wylacznie nitka Pruszcz Gdanski - Wejherowo, z duza czestotliwoscia.
        Poza te trase powinny jezdzic wylacznie Przewozy Regionalne, NOWYM TABOREM Z WC !!!, zatrzymujace sie w obrebie aglomeracji trojmiejskiej tylko na wezlowych stacjach, a poza aglomeracja na wszystkich.
        No i oczywiscie PKP Intercity laczace duze stacje.

        • 27 1

        • Popieram, sama prawda (1)

          • 8 0

          • Bo planowac to trzeba potrafic, nie tylko zreszta na kolei

            Od PKP IC, poprzez PR, potem SKM, a dalej tramwaje, trolejbusy i autobusy.
            Tak sie buduje dobrze funkcjonujaca siatke komunikacyjna.
            Tylko nie na Wybrzezu !!!

            • 0 0

        • sprinter...

          ...kilka lat temu śmigał z Tczewa do Słupska i było OK, a teraz zwykła skm jedzie Gdańska Głownego z przesiadkami często ponad 3 godz , a z Oruni wyszukiwarka połączeń to nawet wskaże 5 godzinną podróż do Słupska!... Same barany tym skm kierują... Zafajdany marszałek od przetargów na przewozy ma to też gdzieś!

          • 4 0

      • (1)

        Oczywista sprawa ale to skm :D

        • 6 0

        • nie tyle SKM...

          Co wola Marszalka!! ;D
          Tak rozpisuje przetarg i koniec. Nie będzie też przewozów na linii Słupsk - ustka (bo biorę będzie taboru?) a ma linii musi jeździć skm!!!

          Żart i kpina!!

          • 4 0

    • a gdzie są te przewozy regionalne do słupska?

      • 1 0

  • Panie Naskret (1)

    Panie Naskret..
    Zajmuje sie Pan tematami infrastruktury transportowej.... wiec niech sie w koncu Pan doszkoli i wbije sobie do glowy ze PKM to ZARZADCA INFRASTRUKTURY a nie przewoznik...szyny i przystanki....
    Juz kilka razy pisalem do Pana...ale widac nie dotarlo....
    To w Pana zreszta interesie...zeby Pan glupot nie pisal..jak w powyzszym artykule..

    • 25 1

    • mysle że on to wie ..

      Ale tutaj chodzi o rozróżnienie miejsc. Stara SKM i nowa PKM. i cala tajemnica rozwiązana..

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane