• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy tramwaj dla Gdańska wciąż niedopuszczony do ruchu

Krzysztof Koprowski
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca. Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca.

Pod koniec lipca do Gdańska dotarł pierwszy z 30 zamówionych tramwajów Pesa Jazz Duo. Zgodnie z zapowiedziami oraz dotychczasową praktyką, po około dwóch tygodniach pojazd powinien wyjechać na tory. Do dzisiaj jednak nie wyjechał z pasażerami na żadną trasę, zaś dostawa kolejnych tramwajów znów się opóźnia.



Czekasz na pojawienie się nowych tramwajów?

Pierwsza i na razie jedyna Pesa Jazz Duo z nowej dostawy dla Gdańska (kilka lat temu Gdańsk zamówił już pięć tramwajów tego typu) dotarła nocą 29 na 30 lipca.

Tramwaj miał zostać udostępniony mieszkańcom ok. dwa tygodnie później - po uzyskaniu homologacji oraz przeprowadzeniu odbioru technicznego.

Do dzisiaj jednak nie został skierowany do ruchu liniowego z pasażerami. Nie odbyła się też żadna oficjalna prezentacja pojazdu, jak miało to miejsce przy dostawie pierwszej Pesy Jazz Duo z poprzedniego zamówienia.

Tramwaj niezgodny z wymaganiami przetargu?



W ostatnich dniach pojawiły się spekulacje, że tramwaj został wyprodukowany niezgodnie z wymaganiami spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Jak twierdzi portal Zbiorowy.info, najwięcej zastrzeżeń dotyczy kabiny motorniczego, a ze względu na dużą liczbę usterek - pojazd nie może uzyskać homologacji.

- Tramwaj Jazz Duo dostarczony do Gdańska został wyprodukowany zgodnie z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia przetargowego, ukończył wszystkie badania homologacyjne z wynikiem pozytywnym, a sprawozdanie z badań zostało już złożone do Urzędu Transportowego Dozoru Technicznego. Czekamy na wydanie świadectwa homologacji - mówi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR Pesy Bydgoszcz.
- Czekamy na gotowość Pesy do formalnego przekazania nam pojazdu, a niezbędne jest do tego uzyskanie przez producenta homologacji. Ta procedura jest obecnie prowadzona przez producenta - dodaje Karolina Kowalska, specjalista ds. marketingu w GAiT - Pojazd zostanie odebrany przez naszą spółkę i włączony do ruchu dopiero, gdy dopełnione zostaną przez producenta wszystkie wymogi formalne. Pojazd powinien spełniać najwyższe standardy i zapewnić komfort jazdy naszym pasażerom.
Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat. Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat.

Coraz większe opóźnienia w dostawie tramwajów



Tramwaj, który dotarł pod koniec lipca, zgodnie z pierwotnym harmonogramem powinien zostać dostarczony już pół roku wcześniej. To jednak nie jedyne opóźnienia. W tej chwili w Gdańsku powinny być już trzy kolejne pojazdy, a do końca roku na stanie GAiT powinno być wpisanych łącznie 15 nowych Pes.

- Jazzy dla Gdańska są produkowane. Po wydaniu świadectwa homologacji kolejne tramwaje będą sukcesywnie dostarczane. To kwestia tygodni - zapewnia przedstawiciel Pesy - Robimy wszystko, by do końca roku dostarczyć jak najwięcej tramwajów. W tej chwili wszystkie ich konstrukcje są gotowe, a sześć kolejnych tramwajów jest na różnym etapie zabudowy wnętrza.
- Zgodnie z zapewnieniem producenta, do końca roku do Gdańska ma trafić dziewięć tramwajów, natomiast kolejnych 21 przyjedzie do końca 2020 r. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nałoży na wykonawcę kary umowne - zapowiada Kowalska.
Zgodnie z zapisami przetargu, miejska spółka nalicza producentowi 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w dostawie i 5,5 tys. zł za każdy niedotrzymany termin przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi. Według szacunków urzędników, dotychczasowa suma naliczonych kar jest już tak duża, że pozwala na zakup dodatkowych dwóch pojazdów.

Miejsca

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

  • Brawo!

    Tylko polskie Pesy!
    Najlepsze polskie tramwaje! i pociagi ;)
    Brak dopasowania, kiedy nieudacznicee przestana rzadzic GD!

    • 3 1

  • Może dożyje czasów jak PL Dart! z Pesy!

    Bedzie jeździł w Gdańsku :):):)

    • 2 1

  • Nie wiem jak wy ale dla mnie Polski

    Dart z Pesy to najpiekniejszy pociąg na Świecie!

    • 2 1

  • Jak go nazwa AdolfH!?

    • 1 2

  • Gdańszczanie żadaja tramwajow i polskich

    Pociagow! czas przywrucić chyba tradycje ,,taczki,, dla wlady

    • 0 1

  • Kiedy wkoncu odmalujecie pasy na jezdniach

    Wszedzie jednokierunkowe w gd!
    Skaczcie z tymi ulicami rownorzednymi to chore i niebezpieczne! Ktos zacto beknie!
    Mozna tez potracic pieszego na ... Niepasach!

    • 0 2

  • Pamietajcie ludziska jak nie ma 2 znakow to nic

    Nie obowiazuje!
    Znak stojacy i namalowane pasy!
    Bez jednej z tych rzeczy nie ważny przepis!

    • 0 3

  • Wladze znowu stawiaja nielegalne parkomety na miejskich chodnikach!

    To nielegalne!
    W gd podwyżka za brak biletu parkowania poszła 1000% do gory!
    Taka macie wladze!

    • 2 1

  • Akurat Pesy Jazz Duo najmniej lubię....

    mało pakowne i ergonomiczne, najgorsze z Pes.... Gdy mam czas, przepuszczam na przystankach ;))))))))))))))))))))))))))))))) Dajcie, o Włodarze, coś lepszego!!!!!!!!!!

    • 1 1

  • żenada (1)

    Mam 2(dosłownie dwa) niezłe tramwaje są to Bombardiery .Jeżdżą tyle lat i nic się nie dzieje! Zamiast kupować 15 Pi...wskich szrotów kupili by 10 Bombardierów

    • 5 0

    • Niestety,

      za jakość na poziomie Bombardiera trzeba odpowiednio zapłacić, a polak jak zwykle myśli, że trzeba kupić najtaniej, a że takie NGT6 jeździ później 12 lat bez większych problemów to co tam... Lepiej wziąć tańszego bydgoskiego szrota, który po kilku latach eksploatacji jest dnem dna i nadaje się do naprawy.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane