- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (448 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (35 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Nowy tramwaj na torach. Półroczne opóźnienie w dostawie Pesy Jazz Duo
Nocą z poniedziałku na wtorek dotarł do Gdańska pierwszy z 30 zamówionych przez Gdańsk tramwajów Pesa Jazz Duo. Podczas rozładunku nie obyło się bez drobnych kłopotów, tramwaj do ruchu zostanie wprowadzony za mniej więcej dwa tygodnie.
Aktualizacja 2 sierpnia: po publikacji artykułu otrzymaliśmy wyjaśnienia od GAiT: tzw. harmonia nie została uszkodzona podczas rozładunku, zaś mocowanie osłony sprzęgu jest usterką, która zostanie uwzględniona w procesie odbioru technicznego i usunięta przez producenta.
Według wyliczeń urzędników dotychczasowe opóźnienia w produkcji pojazdów dla Gdańska przełożą się na kary finansowe, które pozwolą na zamówienie jeszcze dwóch pojazdów ponad zakontraktowane 30 maszyn.
Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.
Przetarty spód harmonii przegubu i osłona na sznurek
Rozładunek pierwszej Pesy, który odbył się po godz. 2 w nocy na ul. Nowe Ogrody
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Kilka minut później mechanicy musieli się zmierzyć z opadającą samoistnie osłoną sprzęgu, czyli elementu służącego do łączenia tramwajów. Ostatecznie klapa została przywiązana sznurkiem do wycieraczek, zaś tramwaj ściągnięty do zajezdni Wrzeszcz okrężną trasą przez Zaspę - Przymorze - Oliwę.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Drobne zmiany w przestrzeni pasażerskiej i motorniczego
Tramwaj wizualnie jest niemal identyczny z dwukierunkowcami Pesy, które kursują już po Gdańsku. We wnętrzu dopatrzyć się można drobnych zmian w oświetleniu, montażu haku do przewozu roweru oraz układu poręczy, które ułatwią w przyszłości ewentualny montaż biletomatu. Co ciekawe, z zewnątrz tramwaj nie posiada logotypu Pesy, który był obecny już w momencie dostawy wszystkich wcześniejszych pojazdów bydgoskiego producenta.
W kabinach motorniczego wprowadzono drobne zmiany w porozumieniu z pracownikami Gdańskich Autobusów i Tramwajów: wyposażono je w wygodniejsze fotele, schowki na rzeczy osobiste prowadzącego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB oraz radioodbiornik i czujnik dymu papierosowego.
Tramwajem jednocześnie będzie mogło podróżować ok. 200 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wnętrze przestrzeni pasażerskiej oraz obie kabiny motorniczego posiadają system klimatyzacji. Zainstalowano również system monitoringu oraz informacji pasażerskiej, a także defibrylator automatyczny.
Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć?
Pasażerowie z nowego tramwaju skorzystają za dwa tygodnie
- Zanim pojazd trafi do ruchu, musi uzyskać homologację, przeprowadzamy także odbiór techniczny, w trakcie którego zazwyczaj pojawiają się drobne rzeczy do poprawki - tłumaczy Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych GAiT.
Zgodnie z zapowiedziami Pesy, jeszcze w sierpniu mają dotrzeć do Gdańska trzy kolejne pojazdy, a do końca roku GAiT powinien otrzymać łącznie 15 tramwajów. Kolejne 15 tramwajów (plus ewentualnie dwa dodatkowe) zostanie dostarczonych w przyszłym roku.
Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska
Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.
Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.
W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.
Miejsca
Opinie (232) 10 zablokowanych
-
2019-07-30 20:25
Zanim pojazd trafi do ruchu, musi uzyskać homologację, przeprowadzamy także odbiór techniczny,
a nie powinno to się odbyć przed dostawą?- 6 1
-
2019-07-30 20:31
Opóźnienia (1)
Gdańsk,Gorzów ponad pół roku opóźnienia w dostawie.Czy ta dziadowska pesa robi coś w terminie?
- 8 1
-
2019-07-30 23:45
taki rynek pracy ....
Obudz sie
- 1 1
-
2019-07-30 20:52
Muszą być opóźnienia (3)
A co się dziwcie że mają opóźnienia skoro jednocześnie robią tramwaje dla Gdańska i Gorzowa.Skąd mają ludzi nabrać na to ?
- 7 2
-
2019-07-31 00:38
(2)
To na cholerę biorą tyle zamówień
- 4 0
-
2019-07-31 10:40
Bo zamówienia nie będą wieczne. Jezeli znikną dofinansowania z UE to skończy się zakupowe eldorado (zapowiedziane zostały już cięcia budżetowe), chyba że rząd ruszy w końcu z inwestycjami ale póki co to woli dać kolejne $$ wybrcom do ręki. A że PESA przeceniła swoje możliwości to już inna kwestia :P
- 0 0
-
2019-07-31 12:29
Nie porównuj Gorzowa do Gdańska bo Gorzów opóźnienia ma kontrolowane.Sieć od 2 lat jest zawieszona przez remonty całej sieci.Opóźnienia w remontach i budowie nowej linii będą około 2 lat.Gorzów sam zaproponował pesie aby się nie śpieszyli bo tramwaje nie będą miały po czym jeździć.Od października ma ruszyć 1 linia dlatego teraz dostarczają te 14sztuk co Gorzów zamówił.Co do Gdańska to opóźnienia są podyktowane nieróbstwem pesy.Karać ich bez litości, bublarzy!!!
- 0 0
-
2019-07-30 22:07
chłodziarkę na napoje
A klimatyzacji dla pasażerów nie włączę bo nie mogę.
- 6 2
-
2019-07-31 06:54
opinia (1)
nalezy cieszyc sie ze zawsze polski gdansk kupil tramwaje od Polskiego producenta a nie jak trzaskowski dal zarobic koreanczykom POLSKA PONAD WSYSTKO BRAWO ZAWSZE polski gdansk
- 2 4
-
2019-07-31 07:46
Trzeba było tak myśleć gdy jeszcze mieliśmy polskie fabryki i zakłady. Teraz tylko szyld jest w polskim języku.
- 1 2
-
2019-07-31 06:58
gdańsk
Tutaj się normalność nie liczy, układy układziki - zapomnij ze tu Polska !!!
- 4 5
-
2019-07-31 07:13
Kolejna usterka - urwana wycieraczka :)
- 3 1
-
2019-07-31 09:03
Warszawa- Korea,Olsztyn-Turcja.Gdańsk-bublarze z Bydgoszczy...
- 4 1
-
2019-07-31 09:05
Proponuję nazwę Pruskie pachołki z Gdańska (1)
Sztuthof Foster i takie tam jak to w Gdańsku propagują antypolonizm
- 1 3
-
2019-07-31 09:26
Widzę że kolejki do lekarzy specjalistów coraz dłuższe.
- 2 1
-
2019-07-31 09:36
Czyli podsumowując:
1) tramwaj przyjechał opóźniony o co najmniej pół roku
2) zepsuty
3) "eksperci" z Gdańska zepsuli go jeszcze bardziej podczas nieudolnego rozładunku- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.