• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy wiadukt, parking i droga w centrum Gdańska za 130 mln zł

Michał Brancewicz
14 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • W ramach projektu powstaną dwa łukowe wiadukty, parking kubaturowy oraz fragment drogi stanowiący przedłużenie ul. Nowe Podwale Grodzkie.
  • Projektanci zapewniają, że parking nie przysłoni widoku na budynki urzędów
  • Jedna z jezdni nowego wiaduktu Biskupia Górka powstanie bliżej budynku urzędów, a druga w śladzie istniejącego obiektu.
  • W ramach inwestycji oprócz wiaduktów powstanie także czterokondygnacyjny parking na ok. 480 aut.
  • Przedłużenie ul. Nowe Podwale Grodzkie (pod wiaduktami) stanowić będzie alternatywną drogę dojazdu do urzędów.
  • W ramach projektu powstaną dwa łukowe wiadukty, parking kubaturowy oraz fragment drogi stanowiący przedłużenie ul. Nowe Podwale Grodzkie.

Wiadukt przy Biskupiej Górce jest w tak złym stanie, że trzeba zbudować go na nowo. W ramach szacowanej na 130 mln zł inwestycji powstanie także piętrowy parking oraz przedłużenie ul. Nowe Podwale Grodzkie. Całość ma być gotowa w 2018 roku.



Piętrowy parking przy Urzędzie Marszałkowskim i Wojewódzkim:

Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska to najważniejsza droga wjazdowa do centrum Gdańska od południa. Ulica kończy się, bądź - w zależności od perspektywy - zaczyna, wiaduktem Biskupia Górka na wysokości Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego. Powstał on pod koniec lat 60. i od tej pory nie przechodził gruntownej modernizacji, lecz był jedynie remontowany. W efekcie dziś jest w fatalnym stanie.

Z tego powodu miasto nie zamierza go remontować, tylko wybudować zupełnie nowy przejazd nad torami kolejowymi. Projekt autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego powstawał ponad półtora roku i właśnie uzyskał akceptację wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Co zakłada?

Po pierwsze powstanie dwóch wiaduktów łukowych, z których każdy posiadał będzie jezdnię z trzema pasami ruchu (skraje zostaną wykorzystane jako buspas). Pierwsza nitka powstanie bliżej urzędów, a druga pobiegnie w śladzie obecnie istniejącego wiaduktu. Dzięki temu podczas budowy wiaduktów ruch samochodów nie zostanie wstrzymany nawet na moment.

Po drugie, w miejscu istniejącego placu przed Urzędem Wojewódzkim zobacz na mapie Gdańska, gdzie dzisiaj mieści się ok. 100 pojazdów, powstanie parking piętrowy na ok. 480 samochodów. Obiekt posiadał będzie aż cztery poziomy. Jeden będzie podziemny, a najwyższa kondygnacja (+2) zajmie tylko część powierzchni.

Czy parking nie zasłoni widoku z wiaduktu na zabytkowe budynki urzędów, które zostały wybudowane w 1936 roku?

- Nie, ponieważ najwyższa kondygnacja sięgać będzie do poziomu barierki wiaduktu - przekonuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.
Po trzecie, inwestycja zakłada budowę jezdni, która będzie przedłużeniem ul. Nowe Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Ulica ta powstaje w ramach budowy Forum Gdańsk. Deweloper Forum dociągnie ją do skrzyżowania z ul. Toruńską. Zadaniem miasta będzie wydłużenie jej od ul. Toruńskiej do ul. Jana Augustyńskiego. Dzięki temu powstanie alternatywny dojazd do urzędów.

Jaki jest koszt całej inwestycji? Swego czasu mówiło się o kwocie ok. 60 mln zł, teraz pojawia się suma ponad dwukrotnie wyższa.

- Zgodnie z opracowanym kosztorysem, szacunkowy koszt wynosi 130 mln zł - informuje Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych UM w Gdańsku. - Planujemy ubiegać się o dofinansowanie zadania ze środków UE. Trwają również rozmowy o ewentualnym udziale w finansowaniu Urzędu Marszałkowskiego oraz Wojewódzkiego.
Inwestycja wpisana jest do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gdańska na lata 2016-2018. Nie gwarantuje to jednak szybkiej realizacji. Wysokie koszty powodują, że nie można również wykluczyć podzielenia jej na etapy.

- Na razie nie ma tego w planie na przyszły rok - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Możliwe jest, że w pierwszej kolejności powstanie wiadukt, a dopiero potem parking.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (191) 6 zablokowanych

  • No zarąbiście.

    Topsze,topsze - bydywać.Tylko żeby póżniej nie było że z kosztami trochę przesadzili.

    • 3 0

  • Takie parkingi buduje się poza miastami!!!

    Urzędnicy z PO wiadomo :-) z korzeniami z wiosek gdzie jedynym pięknym budynkiem była siedziba sołtysa krzewią brzydotę w Gdańsku.
    Mamy już ohydny parking z przedmieść amerykańskich przy ulicy dyrekcyjnej ale to mało brzydoty.
    Urzędnicy z PO robią z Gdańska ohydne śmierdzące zatrute miasto.

    • 3 2

  • Plus za dźwigary łukowe!

    Wiadukt w tym miejscu też powinien wyglądać, a nie mieć tylko nośność większą niż obecne 30 t. W końcu to brama do miasta, widoczna z drogi, ale i z linii kolejowej. Słupsk też zbudował taki obiekt (w ciągu ul. Koszalińskiej), a dodatkową zaletą jest brak filarów. Iluminacja jest tu czymś oczywistym, skoro i kładki się doczekały.

    • 4 1

  • Pytane?

    A gdzie kładka z peronu w strone Urzedu, szkoły, zaroslaka?

    • 7 0

  • drogi

    Ulice do renowacji, mam dość jazdy między dziurami i naprawiania zawieszenia bo miasto nic z tym nie robi . !!!

    • 5 0

  • Autora koncepcji odwieźć na sygnale do szpitala!

    Skąd się biorą korki na Trakcie Świętego Wojciecha w kierunku do Gdańska? Sama ulica jest OK, ale skrzyżowanie przed Urzędem Wojewódzkim ma za małą przepustowość. Ma zbyt małą przepustowość, bo ulica krzyżuje się tam z drogą wiodącą przez Bramę Nizinną, przez którą jadą kierowcy skręcający w Sandomierską z... Traktu Świętego Wojciecha. Zamiast zamknąć przejazd przez zabytkową bramę i zmienić cykl świateł, co wydatnie zmniejszyło by korki, autor ROZBUDOWUJE skrzyżowanie, dodając tam jeszcze jedną drogę, dla której trzeba będzie wygospodarować czas w cyklu świateł. Dojazd do Gdańska z tamtej strony będzie odtąd możliwy tylko przez Chełm.

    • 0 2

  • Wskazany pośpiech.

    Dofinansowania unijne niedługo się skończą. Reszta UE będzie miała niedługo dosyć plucia na nią przez obecny polski rząd.

    • 3 0

  • postep widac

    szanowni rodacy jesli to ma byc centrum Metropolii zmiany sa konieczne kazda impreza masowa jarmarki oraz inne wydarzenia nawet na skalę Województwa to rzesze turystów właściwa organizacja to sprawny transport szybkie działania służb porządkowych by zapewnić komfort i bezpieczeństwo zmiany są konieczne by być największą Metropolią nad Bałtykiem i do tego dobrze zorganizowaną

    • 2 0

  • grzebią się i tylko kase zdzierają

    A w Holandii w 3 dni tunel postawili
    https://www.facebook.com/andzio10/videos/1738906116386991/

    • 3 0

  • A co z zapomnianą Orunią dolną Rowna to tylko nazwa chciałabym aby Szanowny P.Prezydent wsiadł do autobusu i pojezdzuł zobaczył by jak to wygląda.Gdańsk to nie tylko centrum to też okolice przyległe i których p.Prezydent dawno zapomnial

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane