• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy woonerf w Sopocie. Ul. Kolejowa atrakcyjna dla pieszych

Krzysztof Koprowski
3 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przebudowa ulicy w sąsiedztwie Monciaka
Przesuń aby
porównać

Ulica KolejowaMapka tuż obok peronów dworca w Sopocie wkrótce zmieni się w atrakcyjną przestrzeń publiczną. Będzie to kolejny woonerf w mieście, w ramach którego przewidziano m.in. nowe nasadzenia drzew i elementy małej architektury. O ostatecznym kształcie ulicy zdecydują głosy mieszkańców. Urzędnicy czekają na nie przez najbliższe dwa tygodnie.



Czy w Trójmieście potrzebnych jest więcej woonerfów?

Ulica Kolejowa w Sopocie biegnie równolegle do torów kolejowych po stronie Alei Niepodległości. Obecnie ulica na znacznej długości wyłożona jest płytami jumbo, a chodnik jest wykonany tylko na fragmencie tej drogi.

W najbliższych latach kształt ulicy ma ulec całkowitej metamorfozie. Będzie to kolejny w Sopocie woonerf, czyli przestrzeń pieszo-jezdna bez wydzielonych chodników i jezdni, gdzie pieszy może poruszać się całą szerokością pasa drogowego.

Wzdłuż ulicy, a także na łącznikach do al. Niepodległości przewidziano liczne nasadzenia drzew, krzewów i kwiatów. Istniejąca nawierzchnia zostanie rozebrana i zastąpiona nową z kostki kamiennej.

Czytaj też:

Wonnerf na ul. Parkowej w Sopocie będzie największy w Polsce



Prace budowlane obejmą ul. Kolejową, łączniki do al. Niepodległości oraz chodniki na ul. Podjazd. Prace budowlane obejmą ul. Kolejową, łączniki do al. Niepodległości oraz chodniki na ul. Podjazd.

Mała architektura, oświetlenia oraz zdrój uliczny



Dodatkowo prace budowlane obejmują montaż elementów małej architektury (ławki, kosze na śmieci) oraz wymianę oświetlenia z oprawami emitującymi ciepłą barwę światła.

Przy zadaszonym wyjściu z peronówMapka pojawi się zdrój uliczny, który będzie atrakcją niewielkiego placyku przewidzianego w tym miejscu.

Do zakresu robót włączono także wymianę chodników na ul. PodjazdMapka (ulica zachowa swoją dotychczasową formę - nie będzie woonerfem) oraz ul. MarynarzyMapka wraz z chodnikiem łączącym południowe przejście pod torami kolejowymi z tunelem pod Al. Niepodległości (projekt nie przewiduje budowy przejścia naziemnego).

Ruch pojazdów na przebudowanej ulicy Kolejowej zostanie utrzymany, ale piesi będą mogli poruszać się całą szerokością drogi - nie będzie wydzielonych chodników. Ruch pojazdów na przebudowanej ulicy Kolejowej zostanie utrzymany, ale piesi będą mogli poruszać się całą szerokością drogi - nie będzie wydzielonych chodników.

Poprawa zabezpieczenia przeciwpowodziowego



Duże zmiany zaplanowano w zakresie instalacji podziemnych - przebudowę skanalizowanych potoków Haffnera i Bohaterów Monte Cassino, kanalizacji deszczowej oraz wodno-kanalizacyjnej. Nowe rozwiązania w tym zakresie mają zwiększyć bezpieczeństwo przeciwpowodziowe.

Obecnie inwestycja jest na etapie gotowej koncepcji przebudowy, z którą można zapoznać się na stronie internetowej miasta. Urzędnicy na ewentualne uwagi czekają do 18 lipca pod adresem e-mail kan-deszcz@zdiz.sopot.pl

Rysunek techniczny z koncepcją zagospodarowania ul. Kolejowej (pdf)



Z Holandii do Polski. Jak nazwać po polsku woonerf?


Pierwszy polski woonerf w Łodzi, będący inspiracją dla kolejnych realizacji w kraju. Pierwszy polski woonerf w Łodzi, będący inspiracją dla kolejnych realizacji w kraju.
Woonerfy to forma kształtowania przestrzeni publicznej, która w ostatnich latach podbija europejskie miasta. Po raz pierwszy zastosowano ją w Holandii już w latach 70. XX wieku, gdzie "woonerf" po niderlandzku oznacza "ulicę do mieszkania".

W Polsce pierwszy woonerf zrealizowano w 2014 r. w Łodzi, zaś w Trójmieście - w Gdyni na ul. Abrahama w 2019 r.

Co znamienne, obie inwestycje - w Łodzi oraz Gdyni - były realizowane w ramach środków budżetu obywatelskiego, ponieważ włodarzom brakowało odwagi politycznej, aby wprowadzić taką formę zagospodarowania, w której potrzeby kierowców nie będą stanowiły priorytetu w podziale przestrzeni.

Wciąż brakuje polskiego odpowiednika słowa "woonerf", zaś często przywoływana (także w komentarzach na naszym portalu) "strefa zamieszkania" tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z założeniami typowego woonerfu, w ramach którego nie ma fizycznego podziału na jezdnię i chodniki.

Ponadto przestrzeń woonerfu powinna być projektowana przede wszystkim z myślą o potrzebach pieszych z uwzględnieniem elementów małej architektury oraz zieleni, czego "strefa zamieszkania" jako definicja z zakresu organizacji ruchu nie obejmuje.

W Łodzi próbowano stosować określenie "podwórzec miejski", które jednak nie zawsze odpowiadało charakterowi okolicznej zabudowy, czego najlepszym przykładem jest właśnie Sopot z zabudową willową, a nie zwartym zespołem kamienic z głębokimi podwórzami typowymi dla śródmieścia Łodzi.

Miejsca

Opinie (172) ponad 10 zablokowanych

  • (4)

    Sopot to jedyne miasto w Trójmieście, które myśli o pieszych, a nie tylko kierofczykach.

    • 18 28

    • Ta i grube wióry śmigają robić swoje interesy eskaemką

      Tak. Ty też jesteś grubym wiórem pieszym.

      • 7 7

    • A my sli też o rowerofczykach? (1)

      • 11 0

      • pisze że myśli, ale ....

        wiele dokumentów tworzonych w Trójmieście mówi o priorytetowym traktowaniu potrzeb pieszych i rowerzystów, ale w praktyce przejawów tego priorytetowego traktowania jest tyle co kot napłakał. Tak czy inaczej dobrze, że próbuje się kwestionować dotychczasową rolę samochodów w niektórych rejonach Sopotu, Gdańska i Gdyni.

        • 3 6

    • nie sądze

      kierowcy mają szerokie proste jezdnie na wyłącznośc
      rowerzyści wąskie niebezpieczne slalomy
      a piesi 40cm chodniki

      • 6 5

  • Sopot jak zwykle dopieszczony - bo mamy bardzo dobrego Gospodarza :) (1)

    W takim Pcimiu nadal dziurawe drogi i krzywe chodniki :)

    • 8 17

    • Boli

      ?

      • 2 1

  • głupoty ciąg dalszy! (9)

    Już widzę jak mieszkańcy się wypowiedzą. Będzie totalna manipulacja i ściema.
    Ruch samochodowy , rowerowy , pieszy należy rozgraniczać a nie łączyć, będzie mniej wypadków.

    • 42 37

    • (5)

      Ok, to samochody won.

      • 25 9

      • o nie (4)

        rowery won!

        • 13 13

        • Piesi też won? (3)

          Przypominam ci, ze kiedyś z tego samochodu musisz wysiąść i podejść do sklepu lub dojść na plażę. No chyba, że ty jesteś jednym z tych co na plażę wjeżdżają samochodem.

          • 19 3

          • a po co wysiadać z samochodu? (2)

            mam tu wszystko co trzeba

            • 3 5

            • dobrego wypoczynku życzę (1)

              • 3 1

              • a dziękuję

                za dobre słowo

                • 1 0

    • (1)

      Na tej ulicy i tak prawie nikt nie mieszka. To teren pkp.

      • 7 2

      • Może mało mieszka,

        ale wielu się tamtędy przemieszcza z skm

        • 4 0

    • Polskie

      Mądrości tutaj nikt mądry nie zagości.

      • 0 0

  • (4)

    Janusze i warszawskie wieśniaki będą wściekli, nie da się tam teraz wjechać passatem spłacanym w leasingu

    • 18 6

    • Da się wjechać, to ma być przestrzeń wspólna dla pieszych i samochodów

      • 1 2

    • Nastepny

      Który bije się o kaszankę w markecie.

      • 2 3

    • (1)

      Nie jesteś w temacie. Teraz to Skody i Toyoty są modne w lyzyngach.

      • 2 0

      • Dzieci nadal fetyszyzują leasing

        Spokojna wasza, z kieszonkowego od mamy raty nie spłacicie.

        • 0 0

  • Otwórzcie potoki

    • 14 0

  • Co to za nazwa. (10)

    Może ktoś mi wytłumaczy dlaczego to coś nazwano taką dziwną nazwą "woonerw". Czy na np 100 Polaków chociaż jeden będzie wiedział co ten dziwoląg językowy znaczy.

    • 42 7

    • To chyba jakiś rodzaj subwoofera...

      • 9 4

    • Ciąg niewydzielony pieszo-samodchodowy (5)

      brzmi może bardziej po polsku, ale zanim skończysz wymawiać nazwę, zmarszczek dostaniesz. Czas zacząć się przyzwyczajać do nazw innojezycznych, w końcu korpo, dedlajn czy choćby fejsbuk i jutub tez polskie nie sa. Język ewoluuje, szczególnie ten codzienny.

      • 1 7

      • warto dodać takie rdzenne polskie słowa jak stop, sport, weekend i komputer (3)

        • 3 1

        • Dziwaczne nazwy (2)

          To są w korpo

          • 3 1

          • (1)

            Pewnie jakiś koropo-marketingo-szczurek tę nazwę wymyślil. Długo myślał aby mu wreszcie zapłacono.

            • 2 1

            • W korpo placa na czas

              Nie to co w ultrapolskim Januszex

              • 1 2

      • Na tym polega jezyk polski. Nie podoba sie, mozesz z reszta malp nadal uzywac pomrukow i pohukiwan, tolerancyjni jestesmy.

        • 1 2

    • Może to

      Nieprzetłumaczalne

      • 0 3

    • Nie mogę (1)

      Bo ma call a potem briefing

      • 5 0

      • Oraz spiczyk.

        • 2 0

  • Co za nazwa dziwaczna. (2)

    Bardzo podoba mi się nazwa po czesku czyli "Pozor na vlak".

    • 12 4

    • Albo zostawić samo Woo.

      • 2 1

    • A co w tym dziwnego

      ?

      • 0 1

  • Piękny idealny świat (8)

    Chciałbym zobaczyć jak do tych mieszkanek wprowadzają się nowi mieszkańcy - jak noszą stoły, szafy, kanapy fotele idąc kilkaset metrów pieszo bo przecież nie ma tam śladu samochodów. Jak karetka na sygnale pędzi slalomem między donicami aby uratować komuś życie. Jak rodzice wracają z zakupów z pełnymi siatami bo w mieszkaniu czeka na nich dziatwa wygłodniała. Jak mieszkańcy wynoszą śmieci spacerując z 7-ma frakcjami /kubełkami każdy do pobliskiego (1km) śmietnika osiedlowego, gdzie dojedzie śmieciarka. Pozbądźmy się wreszcie tych zbrodniczych samochodów - można przecież żyć bez nich o wiele lepiej. Pozdro dla kumatych.

    • 21 13

    • spróbuj odróżnić prawo do posiadania samochodu i wjeżdżania nim od czasu do czasu w pobliże domu (2)

      od prawa trzymania go za darmo na parkingu przydomowym przez 23 godziny na dobę. Jak to skumasz, będzie można kontynuować rozmowę.

      • 8 8

      • Skoro już nazywasz to rozmową, (1)

        niech Ci będzie. Dopowiedziałeś sobie sporo do mojego komentarza. Wytłumaczę - wjazd jest bardzo utrudniony, to utrudnia codzienne funkcjonowanie. Prawo do parkowania tylko w wyznaczonym, własnym miejscu - to dla mnie oczywiste. Teraz rozumiesz?

        • 6 5

        • dla ciebie może i oczywiste, dla wielu innych mieszkańców niekoniecznie

          rozumiem, że w pobliżu swojego miejsca zamieszkania masz możliwość parkowania samochodu w wykupionym przez siebie i oznaczonym miejscu, jeśli go posiadasz. Gratuluję przezorności. Proponuję także zadbać o wyznaczenie miejsca do parkowania roweru.

          • 0 0

    • Jakoś jednak się da. (1)

      I przestań siać propagandę o śmieciarkach i karetkach, bo to są pojazdy które mają wolny dojazd wszędzie. Gdzie widzisz tam donice, dzbanie?

      • 8 8

      • Co tak zabolało

        że obrażasz? Nie martw się, wszystko z czasem ;)

        • 4 4

    • 7 frakcji do śmietnika kilometr od domu? Zapomniałeś dodać że to niedołężna babcia po zawale odprowadzająca dzieci do przedszkoli, najlepiej jego do Wejherowa a drugie na Wyspę Sobieszewską...

      • 5 1

    • Przecież to nie jest deptak. (1)

      Ruch samochodowy będzie dozwolony.

      • 2 0

      • Jak samochód nie będzie na pierwszym miejscu to niemal jakby był zakazany.

        • 2 1

  • super pomysł! (4)

    Mieszkam w tej okolicy i jestem zachwycony taką zmianą. Kilka warunków, żeby to dobrze zadziałało: (1) monitoring pod kątem złodziei i pijaczków, (2) liczba miejsc parkingowych ograniczona na rzecz zieleńców i ławek, (3) nienachalne, eleganckie oświetlenie (niewalące po oknach), (4) stojaki na rowery oraz śmietniki, (5) progi zwalniające, (6) płatna toaleta na wysokości wyjścia z północnego tunelu dworcowego, (7) darmowe parkowanie dla mieszkańców Kolejowej i Marynarzy na odcinku od nr 765c do skrętu w Marynarzy, (8) optymalnie likwidacja postoju taksówek (ale wiem, że to właściwie niemożliwe). Mam nadzieję, że się uda!

    • 6 10

    • posiadanie samochodu nie stwarza automatycznie prawa do parkowania nim za darmo w pobliżu miejsca zamieszkania (2)

      to tyle w temacie. Reszta wpisu jest OK.

      • 7 5

      • Cieszę się, że zadowoliła cię "reszta wpisu"...

        ...a co do miejsc parkingowych - myślę, że dbałość o jakość życia mieszkańców (także w tym względzie) to przyszłość nowoczesnych miast. Zwłaszcza o stałych mieszkańców, zwłaszcza w przypadku miast zagrożonych wyludnieniem z powodu zalewu turystów.

        • 2 5

      • a dlaczego nie?

        Czy za wszystko w tych miastach rządzonych przez POfczyków trzeba płacić? Czy też jest to miasto dla mieszkańców, a może tylko dla bogaczy ?

        • 2 2

    • Zakaz Wjazdu Obcym Samochodom

      Specjalne Identyfikatory dla mieszkańców
      Wtedy ta strefa Deptakowa Ma Sens!
      Akurat tam wystarczą dosłownie 3 kamery by Zapewnić porządek :))

      • 1 0

  • totalna bzdura, tam nikt nie chodzi, zaraz przy torach kolejowych (4)

    ostatnie miejsca parkingowe zabiorą. Poprawić nawierzchnie ok, ale zamknąć dla ruchu drogowego bzdura, zresztą tam jest postój taxi który jest potrzebny przy dworcu.

    • 18 16

    • Podnosisz bardzo ważny punkt w postaci "bzdura, nikt tam nie chodzi". Powodem dla którego w jakimś miejscu nie ma pieszych jest zwykle to, że to miejsce jest dla nich nieprzyjazne. No bo po co chodzić po ulicy albo parkingu? Natomiast doświadczenia (szczególnie krajów zachodnich) pokazują, że w momencie kiedy jakieś miejsce zamienia się w przyjazne dla pieszych to... pojawiają się piesi. To samo zjawisko, które powoduje że na poszerzonej drodze natychmiast pojawia się więcej samochodów, powoduje że w miejscu przyjaznym pieszym pojawiają się piesi. Po prostu nie widzisz prawdziwego popytu teraz. W NY robili eksperymenty poprzez stawianie ławek i stolików w różnych miejscach i na początku niewiele się działo. Jak oddzielili takie miejsca od ulic betonowymi donicami od ulicy to ludzie poczuli się bezpiecznie i zaczęli korzystać z ławeczek. Za chwilę był wózek z kawką i frykasami i miejsce powoli zamieniło się w takie dla pieszych. Tutaj zadziała to samo zjawisko.

      • 6 4

    • Przecież woonerf nie jest zamknięty dla samochodów.

      Dlatego to się nie nazywa deptak.

      • 4 2

    • Po co ktoś miałby chodzić wzdłuż torów na spacer ? Zdecydowanie lepiej nad morzem czy przy lesie

      • 2 4

    • Jak to nikt? A menele?!

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane