• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy woonerf w Sopocie. Ul. Kolejowa atrakcyjna dla pieszych

Krzysztof Koprowski
3 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przebudowa ulicy w sąsiedztwie Monciaka
Przesuń aby
porównać

Ulica KolejowaMapka tuż obok peronów dworca w Sopocie wkrótce zmieni się w atrakcyjną przestrzeń publiczną. Będzie to kolejny woonerf w mieście, w ramach którego przewidziano m.in. nowe nasadzenia drzew i elementy małej architektury. O ostatecznym kształcie ulicy zdecydują głosy mieszkańców. Urzędnicy czekają na nie przez najbliższe dwa tygodnie.



Czy w Trójmieście potrzebnych jest więcej woonerfów?

Ulica Kolejowa w Sopocie biegnie równolegle do torów kolejowych po stronie Alei Niepodległości. Obecnie ulica na znacznej długości wyłożona jest płytami jumbo, a chodnik jest wykonany tylko na fragmencie tej drogi.

W najbliższych latach kształt ulicy ma ulec całkowitej metamorfozie. Będzie to kolejny w Sopocie woonerf, czyli przestrzeń pieszo-jezdna bez wydzielonych chodników i jezdni, gdzie pieszy może poruszać się całą szerokością pasa drogowego.

Wzdłuż ulicy, a także na łącznikach do al. Niepodległości przewidziano liczne nasadzenia drzew, krzewów i kwiatów. Istniejąca nawierzchnia zostanie rozebrana i zastąpiona nową z kostki kamiennej.

Czytaj też:

Wonnerf na ul. Parkowej w Sopocie będzie największy w Polsce



Prace budowlane obejmą ul. Kolejową, łączniki do al. Niepodległości oraz chodniki na ul. Podjazd. Prace budowlane obejmą ul. Kolejową, łączniki do al. Niepodległości oraz chodniki na ul. Podjazd.

Mała architektura, oświetlenia oraz zdrój uliczny



Dodatkowo prace budowlane obejmują montaż elementów małej architektury (ławki, kosze na śmieci) oraz wymianę oświetlenia z oprawami emitującymi ciepłą barwę światła.

Przy zadaszonym wyjściu z peronówMapka pojawi się zdrój uliczny, który będzie atrakcją niewielkiego placyku przewidzianego w tym miejscu.

Do zakresu robót włączono także wymianę chodników na ul. PodjazdMapka (ulica zachowa swoją dotychczasową formę - nie będzie woonerfem) oraz ul. MarynarzyMapka wraz z chodnikiem łączącym południowe przejście pod torami kolejowymi z tunelem pod Al. Niepodległości (projekt nie przewiduje budowy przejścia naziemnego).

Ruch pojazdów na przebudowanej ulicy Kolejowej zostanie utrzymany, ale piesi będą mogli poruszać się całą szerokością drogi - nie będzie wydzielonych chodników. Ruch pojazdów na przebudowanej ulicy Kolejowej zostanie utrzymany, ale piesi będą mogli poruszać się całą szerokością drogi - nie będzie wydzielonych chodników.

Poprawa zabezpieczenia przeciwpowodziowego



Duże zmiany zaplanowano w zakresie instalacji podziemnych - przebudowę skanalizowanych potoków Haffnera i Bohaterów Monte Cassino, kanalizacji deszczowej oraz wodno-kanalizacyjnej. Nowe rozwiązania w tym zakresie mają zwiększyć bezpieczeństwo przeciwpowodziowe.

Obecnie inwestycja jest na etapie gotowej koncepcji przebudowy, z którą można zapoznać się na stronie internetowej miasta. Urzędnicy na ewentualne uwagi czekają do 18 lipca pod adresem e-mail kan-deszcz@zdiz.sopot.pl

Rysunek techniczny z koncepcją zagospodarowania ul. Kolejowej (pdf)



Z Holandii do Polski. Jak nazwać po polsku woonerf?


Pierwszy polski woonerf w Łodzi, będący inspiracją dla kolejnych realizacji w kraju. Pierwszy polski woonerf w Łodzi, będący inspiracją dla kolejnych realizacji w kraju.
Woonerfy to forma kształtowania przestrzeni publicznej, która w ostatnich latach podbija europejskie miasta. Po raz pierwszy zastosowano ją w Holandii już w latach 70. XX wieku, gdzie "woonerf" po niderlandzku oznacza "ulicę do mieszkania".

W Polsce pierwszy woonerf zrealizowano w 2014 r. w Łodzi, zaś w Trójmieście - w Gdyni na ul. Abrahama w 2019 r.

Co znamienne, obie inwestycje - w Łodzi oraz Gdyni - były realizowane w ramach środków budżetu obywatelskiego, ponieważ włodarzom brakowało odwagi politycznej, aby wprowadzić taką formę zagospodarowania, w której potrzeby kierowców nie będą stanowiły priorytetu w podziale przestrzeni.

Wciąż brakuje polskiego odpowiednika słowa "woonerf", zaś często przywoływana (także w komentarzach na naszym portalu) "strefa zamieszkania" tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z założeniami typowego woonerfu, w ramach którego nie ma fizycznego podziału na jezdnię i chodniki.

Ponadto przestrzeń woonerfu powinna być projektowana przede wszystkim z myślą o potrzebach pieszych z uwzględnieniem elementów małej architektury oraz zieleni, czego "strefa zamieszkania" jako definicja z zakresu organizacji ruchu nie obejmuje.

W Łodzi próbowano stosować określenie "podwórzec miejski", które jednak nie zawsze odpowiadało charakterowi okolicznej zabudowy, czego najlepszym przykładem jest właśnie Sopot z zabudową willową, a nie zwartym zespołem kamienic z głębokimi podwórzami typowymi dla śródmieścia Łodzi.

Miejsca

Opinie (172) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    sadzą drzewka, ogródki przed gastronomią, wunerwy nie wiadomo poco, a miejsc parkingowych w kurorcie jak na lekarstwo

    • 4 1

    • Zjeżdżaj pod te swoje Tatry.

      • 0 1

  • Pomysły na Kolejową o Podjazd

    Fajny pomysł tylko jeden ważny problem . Podjazd parking to 6 miejsc parkingowych . Większość ma samochód na 4 bramy czyli ok 80 mieszkańców Kolejowa rozwiązuje problem parkingu. Tam ludzie nie spacerują. Jeśli utrzymane będą parkingi to jestem za tak. Jest tez nie rozwiązana kwestia hałasu od koleji jak ten projekt obejmie strefę zapory zielonej tłumionej hałas. Mur na Podjezdzie to powinno być w eko rozwiązanie dla hałasu i zieleni . Na samym dole muru , może być galeria sztuki do zawieszenia lub graffiti powiązane z ze sztuka współczesną Brakuje wyciszenia na Podjeździe i fajnych widoków. Hotel molo zabrał nam widok i oddech. Jest zwiększenie hałasu bo stworzył się tunel akustyczny. Krystyna ze Wspólnoty mieszkańców Podjazd 7

    • 4 1

  • Powiekszyć Płatną Strefę Parkingową!!; (1)

    Co najmniej od 3 maja do Polnej, Armii Krajowej plus 200 m wszystkie ulice w kierunku wschodnim no i rozjeżdżaną Obcymi samochodami wyspę ulic wokół Marii Skłodowskiej, a tam w ogóle zrobić strefę Deptaków!
    Dosyć rozjeżdżania miasta przez "turystów"!
    Szczególnie tych Wynajmujących nielegalne apartamenty w Centrum i przeparkowujących na pobliskie ulice!
    Gdynia i Gdańsk zrobiły porządek w tej kwestii:))
    Mieszkańcy też chcą parkować i żyć!
    Na deptakach specjalne identyfikatory!
    W ogóle Zakaz wjazdu dla Przyjezdnych i tranzytu do Gdyni przez Grunwaldzką/Powstańców Warszawy!!!!
    Dosłownie 4 kamery wystarczą do sprawdzenia legalności Całego ruchu w Dolnym Sopocie!!! :))
    Skoro jest on obszarowo pod Konserwatorem Zabytków to Należy Zamknąć go Obszarowo dla obcych samochodów, co nie dotyczyło by przyjezdnych aut elektrycznych.
    Powyższe stosować do wszystkich, by po nocy nie strzelali z okolic Sheratona ze swoich sportowych silników. Spokój i cisza powinny być Wartością tego miejsca.
    Są pociągi, autobusy SKM, kto zechce dotrzeć ten dotrze!

    • 2 1

    • Masz absolutną rację. Zgoda 100%.

      • 1 0

  • Remontują ulicę po 50 latach...

    Płyta jumbo w centrum miasta to jest powód do wstydu, a nie do chwalenia się, ten remont powinien mieć miejsce 30 lat temu

    • 1 2

  • Prawda jest taka ze tam był postój Taxi a tak to nie będzie już miejsca skąd odbierze cie taksówka!!!

    • 1 1

  • Kiedyś były deptaki teraz nomenklatura unijna czyli woonerf. Wow.

    • 2 2

  • W pobliżu 3 szkoły (2)

    W pobliżu są 3 szkoły . Ta ulica służyła podwożeniu dzieci . Nie wyobrażam sobie , co będzie się działo na Niepodległości , gdy 500 samochodów będzie próbowało wysadzić dzieci .

    • 2 1

    • Albo jeśli dziecko będzie musiało kawałek przejść na nóżkach. Kyrieelejson!

      • 1 2

    • Wsadź dziecko w autobus lub kolejkę. Ucz je życia.

      • 0 2

  • Znow malo zieleni wiecej betonu

    Po co tyle betonu

    • 2 0

  • Bardzo fajnie, zabudować wszystkie grunty chodnikami, kostkami brukowymi. Trochę popada de szczyk i powódź. Plac zdrojowy jest przykładem niszczenia zieleni. Z góry grzeje słońce w stopy granit i kostka brukowa.

    • 3 0

  • UM

    wszystko dla pato turystów.
    Dla mieszkańców - pocałujcie mnie w D

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane