• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

O 100 proc. drożeją bilety na miejskie tramwaje wodne

Katarzyna Moritz
28 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Miejskie tramwaje wodne (na pierwszym planie) wystartują 1 maja, jednak za bilet trzeba będzie zapłacić nie 10, a 20 zł. Miejskie tramwaje wodne (na pierwszym planie) wystartują 1 maja, jednak za bilet trzeba będzie zapłacić nie 10, a 20 zł.

Mimo że ubiegłoroczne rejsy miejskimi tramwajami wodnymi po Wiśle do Brzeźna i na Wyspę Sobieszewską cieszyły się rekordowym powodzeniem i skorzystało z nich ponad 65 tys. osób, to okazuje się, że Gdańsk dołożył prawie 1,9 mln zł do ich funkcjonowania. W związku z tym od tego sezonu ceny biletów wzrosną z 10 do 20 zł za kurs.



Z rejsów na liniach tramwaju wodnego F5 (Brzeźno) i F6 (Sobieszewo) skorzystało w 2018 r. aż 65 627 pasażerów. Na pokładach wszystkich jednostek przewieziono też 2451 rowerów. Dla porównania: w roku 2012 (start programu) pasażerów było 11 375, a rowerów jedynie 270.

Nie zmienia to jednak faktu, że koszty funkcjonowania tramwaju wodnego w 2018 roku wyniosły 2,3 mln zł, a dochody ze sprzedaży biletów wyniosły jedynie 451 tys. zł. W konsekwencji wskaźnik pokrycia kosztów funkcjonowania tramwaju wodnego wpływami ze sprzedaży biletów wyniósł jedynie 19 proc.

Będzie podwyżka, ale nie zmniejszy się liczba pasażerów?



W związku z tym od tego sezonu planuje się 100-proc. podwyżkę cen biletów za jeden rejs z 10 do 20 zł za bilet normalny i z 5 do 10 zł za ulgowy. Cena za przewóz roweru nie ulegnie zmianie i będzie nadal wynosić 5 zł.

- Według prognoz wzrost cen biletów za przejazd tramwajem wodnym do 20 zł - za bilet normalny i do 10 zł - za bilet ulgowy nie spowoduje istotnego spadku liczby pasażerów, a umożliwi równocześnie zmniejszenie dopłaty z budżetu miasta Gdańska do kosztów funkcjonowania tramwaju wodnego z 1 875 729,73 zł do 1 448 845,83 zł - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały dotyczącej podwyżki.
Miasto jednak planuje nieco zrekompensować tę podwyżkę mieszkańcom i wprowadzić dodatkowe usprawnienia dla posiadaczy Gdańskiej Karty Mieszkańca, którzy raz w roku będą mogli skorzystać z bezpłatnego rejsu miejskim tramwajem wodnym.

Miejski tramwaj coraz bardziej popularny



Przypomnijmy: do 2017 r. tramwaj wodny działał w ramach realizowanego przez Gdańsk od 2012 r. programu ożywienia dróg wodnych. Budowa dziesięciu przystanków oraz trzech przystani w 2012 r. kosztowała ok. 37 mln zł, z czego 17 mln zł stanowiło wsparcie Unii Europejskiej. Poza budową przystanków, zgodnie z założeniami, same statki, funkcjonujące na liniach F5 i F6, należały do wyłonionego w przetargu przewoźnika, czyli Żeglugi Gdańskiej.

W 2018 r., po zakończeniu programu ożywienia dróg wodnych, zarówno w funkcjonowaniu tramwaju, jak i organizacji samych rejsów nieco się zmieniło, choć przewoźnik pozostał ten sam. W rozstrzygniętym w 2018 roku postępowaniu na kolejne trzy lata została nim Żegluga Gdańska, która za swoje usługi zażądała 7,35 mln zł.

Wprowadzono jednak udogodnienia, takie jak internetową sprzedaż biletów i małą gastronomię na pokładzie jednostek. Ponadto z  powodu minimalnej frekwencji pasażerów zmniejszono liczbę dotychczasowych przystanków na linii F6, co zdaniem ZTM "wpłynęło pozytywnie na szybkość realizacji rejsów i zadowolenie pasażerów".

Przewozy na liniach F5 i F6 od początku funkcjonowania:

  • 2012: 11 375 osób i 270 rowerów
  • 2013: 25 794 osób i 488 rowerów
  • 2014: 31 801 osób i 587 rowerów
  • 2015: 43 885 osób i 921 rowerów
  • 2016: 47 240 osób i 1225 rowerów
  • 2017: 48 367 osób i 1477 rowerów
  • 2018: 65 627 osób i 2 451 rowerów


Tramwaje F5 i F6 rozpoczynają sezon w majówkę



Na pierwsze rejsy tramwajem wodnym będzie można się wybrać 1 maja, sezon trwać będzie do 30 września.

Linie tramwaju wodnego obsługiwane będą, podobnie jak w latach poprzednich, przez dwa statki pasażerskie Żeglugi Gdańskiej: "Sonica" i "Sonica I". Mają one możliwość jednorazowego przewozu 50 osób i pięciu rowerów. Ponadto, w okresie wakacji szkolnych na linii F6 do Sobieszewa pływać będzie duży statek "Elżbieta", mogący jednorazowo pomieścić do 140 osób i 10 rowerów.

Do wyboru są dwie trasy:

Linia F5:   Żabi Kruk - Westerplatte - Brzeźno
            Brzeźno - Westerplatte - Żabi Kruk

Przystanki: Żabi Kruk - Zielony Most - Targ Rybny- Wiosny Ludów - Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Westerplatte - Nowy Port Latarnia Morska - Brzeźno.

Linia F6:  Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Sobieszewo
           Sobieszewo - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Targ Rybny

Przystanki: Targ Rybny - Wiosny Ludów - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Sobieszewo.

Nie opublikowano jeszcze na stronie ZTM szczegółowego rozkładu jazdy, wiadomo natomiast, że obie linie od maja do czerwca będą kursować jedynie w weekendy, święta oraz wyznaczone dni (sześć rejsów dziennie), a w okresie wakacyjnym odbywać się będzie 12 rejsów dziennie w godz. od 9 do 20.

Rejsy na Hel też będą droższe



Katamarany z Gdańska do Helu wypłyną w pierwsze rejsy 26 kwietnia, a z Gdyni 25 kwietnia. Katamarany z Gdańska do Helu wypłyną w pierwsze rejsy 26 kwietnia, a z Gdyni 25 kwietnia.
Nieco wcześniej sezon planuje rozpocząć prywatny przewoźnik - Żegluga Gdańska. Ze względu na rosnące koszty utrzymania zaplanował on podwyżkę - jednak nie o 100, a tylko o 12,5 proc.

Bilety normalne z 40 zł drożeją do 45 zł, ulgowe z 30 do 35 zł, cena przewozu roweru pozostaje bez zmian - 10 zł.

W tym roku nowością mają być rejsy z Gdańska przez Sopot na Hel - startują już 26 kwietnia i będą odbywały się codziennie (z wyjątkiem 27 i 28 kwietnia oraz weekendów) do 14 czerwca.

Rejsy z Gdańska na Hel startują 27 kwietnia. Do 14 czerwca będą się odbywać tylko w weekendy oraz w dniach 1 do 5 maja. Od 17 czerwca do 1 września włącznie kursy będą odbywały się codziennie.

Rejsy z Gdyni do Helu rozpoczną się 25 kwietnia i potrwają do 30 września i będą odbywać się codziennie.

Przewoźnik ma też oferty na inne rejsy jak zwiedzanie portu czy na Westerplatte - szczegóły i rozkłady jazdy na stronie Żeglugi Gdańskiej.

Materiał archiwalny.

Opinie (441) ponad 20 zablokowanych

  • (7)

    Prywatnemu za 45 złotych opłaca się pływać na Hel. Tramwajem z Gdańska do Brzezna za 20 nie opłaca się i trzeba ok 30 zł dopłacić z kasy miasta. Coś nie halo.

    • 73 6

    • mieszkania kosztują trza sobie jakoś radzić (4)

      • 13 3

      • (3)

        A co mówią tobie lekarze?

        • 3 10

        • Zdrów jak ryba. (2)

          • 6 2

          • (1)

            z Motławy

            • 6 3

            • Z kupą Adama?

              • 1 0

    • (1)

      To kup łódkę prywatną i pływaj za ile chcesz

      • 3 4

      • Od 1972 już.

        • 0 0

  • A gdzie ekologia? (8)

    Ta cała biała flota nadaje się jedynie na złom! Gdańsk potrzebuje nowoczesnych i ekologicznych jednostek!

    • 64 3

    • (3)

      Kup , postaw , pływaj i zarabiaj ekologicznie

      • 10 6

      • Nie w tym rzecz (2)

        • 4 1

        • Zatkało kakało?

          • 2 2

        • A w czym?

          • 1 1

    • (3)

      A czymże szanowny szofer przemieszcza się po Gdańsku?

      • 3 0

      • Hjundajem na gazie. (1)

        • 0 0

        • To niedobrze , kiedyś go złapią .

          • 3 0

      • Zależy

        Rower, auto, komunikacja miejska różnie

        • 0 0

  • zamiast zwiększyć liczbę kursów (4)

    podnoszą ceny, typowe zagranie platfusow

    • 49 15

    • (1)

      czym zwieksza liczbe kursów? nawet tełajby co są pływać nie powinny. złom taki...

      • 8 3

      • Wiesz ze nie spełniają warunków do żeglugi czy tak sobie bajdurzysz ?

        • 0 0

    • Oj Pisuar ,Pisuar zarobisz opluwając gdańskie posunięcia , a i tak nie popłyniesz

      takim tramwajem ,boś słoik i wolisz piwo wciagać

      • 4 8

    • Jak zwiększą ilość kursów wygenerują większe straty bo do każdego kursu trzeba dopłacić . i po drugie ,czy jak będzie więcej kursów będą na nie pasażerowie by nie pływały prawie puste . Jedyne co powinno sie zrobić to zostawić ceny i pogodzić sie z tym ze jest to deficytowa usługa która jednak przyciąga turystów na których zarabia miasto

      • 0 4

  • jak można prowadzić biznes który jest nie opłacalny? (5)

    ZTM ma się podobnie i innymi podobnymi firmami które dotuje miasto..
    prywatnie jak coś się nie opłaca to się tego nie trzyma tak najrozsądniej wnioskując.

    dostosujcie ceny do realiów by samo na siebie zarobiło.. jeśli nie zarobi tzn. że nie jest potrzebne lub na tyle ekonomiczne by miało rację bytu.. ale jak się wydaje nie swoje pieniądze, to powstaja twory tj. ECS, stadion w letnicy itd.
    tylko Ergo arena puki co przynosi dochody i jest samowystarczalna

    • 25 13

    • (3)

      Chciałbyś płacić za tramwaj czy autobus tyle żeby miastu się opłacało ?

      • 8 2

      • (2)

        Tak

        • 1 2

        • Zawsze jadąc komunikacją miejską możesz skasować za siebie z 5 biletów.

          • 4 0

        • pewnie , mama da na bilet

          • 0 0

    • Zastanow sie co Ty za bzdury piszesz... To nie jest prywatny folwark tylko komunikacja miejska (powiedzmy autobusy) zeby mieszkancom zylo sie lepiej, latwiej i przyjemniej. To przeciez mieszkancy! nie kto inny! wplaca srodku do wspolnego budzetu zeby takie losie co siedza w urzedzie ogarneli temat i za ich pieniadze (powtorze) zorganizowali komunikacje. Komunikacja w ogole powinna byc darmowa bo to nie jest firma ktorej glownym celem jest zarobek a ulatwienie zycia ludziom mieszkajacym w miescie.

      • 1 0

  • Toć to złom na wodzie (1)

    Super pomysł... ceny droższe, kursów tyle co kot napłakał a tramwaje wodne to sam ciągle psujący się złom. Tylko czekać na tragedię.

    • 39 5

    • Płynąłem kilka razy i nigdy się nic nie popsuło , czybym był szczęsciarzem a może ty klepiesz byle klepać .

      • 5 2

  • Może Stadt Leipzig sie dołozy, to fajni kolesie i mają tu biznesy (1)

    • 32 4

    • No własnie , znowu chcialbyś żeby ktoś Ci dołożył . Mało Ci dokładamy? Chcesz coś mieć musisz na to zarobić a nie czekać na mannę z nieba , tak robią żebracy.

      • 2 6

  • zeby chociaz jakosc była wyższa... (2)

    • 16 5

    • A czego byś oczekiwał?

      • 2 2

    • Będzie, o 10 zł:-)

      • 0 0

  • Podnieść ceny dla napływowych i turystów (5)

    Dla Gdańszczan ceny zostawić 10zl za kurs dla pozostałych 30zlotych lub nawet 10euro. Za granicą wszystkie atrakcje zaczynają się od 8 euro, lepsze atrakcje 20 euro. Miasto powinno zarabiać na turystach

    • 27 17

    • Będziecie sami sobie ze sobą pływać

      • 4 4

    • (1)

      a co do tego mają napływowi? jak płacisz tu podatki to jesteś na takich warunkach jak Ty

      • 3 2

      • Jak płacisz i rozliczasz PIT w Gdańsku a nie tylko mieszkasz i pracujesz.

        • 4 0

    • A ile zarabiaja ci za granicą ? A chciałbyś w muzeach czy teatrach w innych miastach płacic 3 X wiecej niż miejscowi? Gdańszczanin w Krakowie czy Warszawie to też turysta.

      • 5 0

    • jaaaaaaaaaaaaaaaaa

      nie zarabiamy w euro !!!!!!! zejdz na ziemie

      • 2 1

  • żenada i wstyd takim dziadostwem turystów wozić (1)

    • 48 4

    • Taką flota to właśnie jest dodatkowa atrakcja

      • 5 0

  • Brawo Pani Prezydent.

    • 25 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane