- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
O 100 proc. drożeją bilety na miejskie tramwaje wodne
Mimo że ubiegłoroczne rejsy miejskimi tramwajami wodnymi po Wiśle do Brzeźna i na Wyspę Sobieszewską cieszyły się rekordowym powodzeniem i skorzystało z nich ponad 65 tys. osób, to okazuje się, że Gdańsk dołożył prawie 1,9 mln zł do ich funkcjonowania. W związku z tym od tego sezonu ceny biletów wzrosną z 10 do 20 zł za kurs.
Nie zmienia to jednak faktu, że koszty funkcjonowania tramwaju wodnego w 2018 roku wyniosły 2,3 mln zł, a dochody ze sprzedaży biletów wyniosły jedynie 451 tys. zł. W konsekwencji wskaźnik pokrycia kosztów funkcjonowania tramwaju wodnego wpływami ze sprzedaży biletów wyniósł jedynie 19 proc.
Będzie podwyżka, ale nie zmniejszy się liczba pasażerów?
W związku z tym od tego sezonu planuje się 100-proc. podwyżkę cen biletów za jeden rejs z 10 do 20 zł za bilet normalny i z 5 do 10 zł za ulgowy. Cena za przewóz roweru nie ulegnie zmianie i będzie nadal wynosić 5 zł.
- Według prognoz wzrost cen biletów za przejazd tramwajem wodnym do 20 zł - za bilet normalny i do 10 zł - za bilet ulgowy nie spowoduje istotnego spadku liczby pasażerów, a umożliwi równocześnie zmniejszenie dopłaty z budżetu miasta Gdańska do kosztów funkcjonowania tramwaju wodnego z 1 875 729,73 zł do 1 448 845,83 zł - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały dotyczącej podwyżki.
Miasto jednak planuje nieco zrekompensować tę podwyżkę mieszkańcom i wprowadzić dodatkowe usprawnienia dla posiadaczy Gdańskiej Karty Mieszkańca, którzy raz w roku będą mogli skorzystać z bezpłatnego rejsu miejskim tramwajem wodnym.
Miejski tramwaj coraz bardziej popularny
Przypomnijmy: do 2017 r. tramwaj wodny działał w ramach realizowanego przez Gdańsk od 2012 r. programu ożywienia dróg wodnych. Budowa dziesięciu przystanków oraz trzech przystani w 2012 r. kosztowała ok. 37 mln zł, z czego 17 mln zł stanowiło wsparcie Unii Europejskiej. Poza budową przystanków, zgodnie z założeniami, same statki, funkcjonujące na liniach F5 i F6, należały do wyłonionego w przetargu przewoźnika, czyli Żeglugi Gdańskiej.
W 2018 r., po zakończeniu programu ożywienia dróg wodnych, zarówno w funkcjonowaniu tramwaju, jak i organizacji samych rejsów nieco się zmieniło, choć przewoźnik pozostał ten sam. W rozstrzygniętym w 2018 roku postępowaniu na kolejne trzy lata została nim Żegluga Gdańska, która za swoje usługi zażądała 7,35 mln zł.
Wprowadzono jednak udogodnienia, takie jak internetową sprzedaż biletów i małą gastronomię na pokładzie jednostek. Ponadto z powodu minimalnej frekwencji pasażerów zmniejszono liczbę dotychczasowych przystanków na linii F6, co zdaniem ZTM "wpłynęło pozytywnie na szybkość realizacji rejsów i zadowolenie pasażerów".
Przewozy na liniach F5 i F6 od początku funkcjonowania:
- 2012: 11 375 osób i 270 rowerów
- 2013: 25 794 osób i 488 rowerów
- 2014: 31 801 osób i 587 rowerów
- 2015: 43 885 osób i 921 rowerów
- 2016: 47 240 osób i 1225 rowerów
- 2017: 48 367 osób i 1477 rowerów
- 2018: 65 627 osób i 2 451 rowerów
Tramwaje F5 i F6 rozpoczynają sezon w majówkę
Na pierwsze rejsy tramwajem wodnym będzie można się wybrać 1 maja, sezon trwać będzie do 30 września.
Linie tramwaju wodnego obsługiwane będą, podobnie jak w latach poprzednich, przez dwa statki pasażerskie Żeglugi Gdańskiej: "Sonica" i "Sonica I". Mają one możliwość jednorazowego przewozu 50 osób i pięciu rowerów. Ponadto, w okresie wakacji szkolnych na linii F6 do Sobieszewa pływać będzie duży statek "Elżbieta", mogący jednorazowo pomieścić do 140 osób i 10 rowerów.
Do wyboru są dwie trasy:
Linia F5: Żabi Kruk - Westerplatte - Brzeźno
Brzeźno - Westerplatte - Żabi Kruk
Przystanki: Żabi Kruk - Zielony Most - Targ Rybny- Wiosny Ludów - Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Westerplatte - Nowy Port Latarnia Morska - Brzeźno.
Linia F6: Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Sobieszewo
Sobieszewo - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Targ Rybny
Przystanki: Targ Rybny - Wiosny Ludów - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Sobieszewo.
Nie opublikowano jeszcze na stronie ZTM szczegółowego rozkładu jazdy, wiadomo natomiast, że obie linie od maja do czerwca będą kursować jedynie w weekendy, święta oraz wyznaczone dni (sześć rejsów dziennie), a w okresie wakacyjnym odbywać się będzie 12 rejsów dziennie w godz. od 9 do 20.
Rejsy na Hel też będą droższe
Nieco wcześniej sezon planuje rozpocząć prywatny przewoźnik - Żegluga Gdańska. Ze względu na rosnące koszty utrzymania zaplanował on podwyżkę - jednak nie o 100, a tylko o 12,5 proc.
Bilety normalne z 40 zł drożeją do 45 zł, ulgowe z 30 do 35 zł, cena przewozu roweru pozostaje bez zmian - 10 zł.
W tym roku nowością mają być rejsy z Gdańska przez Sopot na Hel - startują już 26 kwietnia i będą odbywały się codziennie (z wyjątkiem 27 i 28 kwietnia oraz weekendów) do 14 czerwca.
Rejsy z Gdańska na Hel startują 27 kwietnia. Do 14 czerwca będą się odbywać tylko w weekendy oraz w dniach 1 do 5 maja. Od 17 czerwca do 1 września włącznie kursy będą odbywały się codziennie.
Rejsy z Gdyni do Helu rozpoczną się 25 kwietnia i potrwają do 30 września i będą odbywać się codziennie.
Przewoźnik ma też oferty na inne rejsy jak zwiedzanie portu czy na Westerplatte - szczegóły i rozkłady jazdy na stronie Żeglugi Gdańskiej.
Materiał archiwalny.
Opinie (441) ponad 20 zablokowanych
-
2019-03-28 20:10
Nierentowne... (1)
...zamknąć, zlikwidować.... dlaczego my wszyscy mamy dopłacać do tego z naszych podatków?
Nierentowne firmy i linie komunikacji się likwiduje. A to ewidentnie nie zarabia na siebie.- 4 2
-
2019-03-31 11:47
nierentowne ale przyjdzir szkop albo inny szwed i juz sie zacznie oplacac...
Poczytaj wiecej. Duzo stracisz i Ty i ja gdy operatorem i wlascicielem bedzie obcokrajowiec
- 0 0
-
2019-03-28 20:12
Brawo! Łupić turystów i mieszkańców!
- 3 2
-
2019-03-28 20:14
Brawo,tak dalej łupić turystów i mieszkańców!
Brawo!Łupić turystów i mieszkańców.
- 3 2
-
2019-03-28 20:18
trochę dużo
kosztuje utrzymanie. Może sprawdzić dlaczego tak duzo?
- 4 0
-
2019-03-28 20:48
Komuna krypy kupiła
A od 50 lat je eksploatują. Pięknie rozwijający się Gdańsk jedynie z kredytów na blokowiska i galerie z obcego kapitału. Reszta sprzedana. Patologia miejska bez pomysłu na miasto
- 5 0
-
2019-03-28 20:51
Okolo 50% drozej niz w Hamburgu
No, ale biedni niemcy maja 200+ a w P(r)L- u 500.
Wy naprawde myslicie, ze to co wam "daje rzad" to jest za darmo?
Dostaniesz 500 a doplacisz 800- 3 2
-
2019-03-28 21:26
Dlaczego zrobili podwyzke Bo kasy nie ma i nie bedzie!!PO wkazdym miescie jakim rzadzi pokazuje zaklamanie i hipokryzje!
Schetyna krzyczy ze da 1000 zł dla nauczycieli ,ale w każdym mieście krzyczą ze nie mają na nic pieniędzy.! I robią podwyżki !!
- 5 1
-
2019-03-28 21:50
Zegluga Gdańska musi kupić jakiś wypasiony statek. Niedługo popłyniemy do Elbląga jak zrobią przekop.
- 1 0
-
2019-03-28 22:00
ot cala po 'by zylo sie lepiej" haha
- 1 0
-
2019-03-28 22:04
Mimo, że...to okazuje się..., że nie zmienia to faktu...itd... (1)
odnoszę wrażenie, że czytam znów to samo tylko w innym artykule.
Przy okazji...2,3 mln na utrzymanie jednego tramwaju? hmm...ciekawe- 0 2
-
2019-03-28 22:42
Kłania się czytanie tekstu że zrozumieniem. Nie jednego tylko 3 (słownie:trzech).
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.