- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (255 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (22 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (104 opinie)
- 6 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (304 opinie)
Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat
Nawierzchnia planowanej Obwodnicy Metropolitalnej zostanie wykonana z betonu. Zmiana technologii ma sprawić, że pierwsze naprawy ekspresówki powinny nastąpić najszybciej 20 lat po jej oddaniu do ruchu. Wybór nawierzchni betonowej nie spotęguje kosztów budowy, a ma być bezpieczniej.
Najbardziej znaną dotychczas drogą szybkiego ruchu zbudowaną przez polskich inżynierów o nawierzchni betonowej był odcinek autostrady A2 Nowy Tomyśl - Świecko. 106-kilometrowa autostrada 1 grudnia 2011 r. połączyła Polskę z siecią autostrad niemieckich. Prawie 600 km autostrad i dróg ekspresowych, które zostały zbudowane w Polsce w ostatnich kilkunastu latach to jednoznaczny dowód na to, że potrafimy budować nie tylko w technologii asfaltowej.
Nie powinno być drożej
Wielu kierowców, mimo otwartych nowych autostrad i ekspresówek w Polsce, z zazdrością spogląda na niemieckie autostrady, na których nie tylko można jechać samochodem "tyle ile fabryka włożyła pod maskę", ale też bez ryzyka, że zaraz wpadnie się w dziurę czy też w poślizg, jadąc w wypełnionej wodą koleinie. To właśnie dzięki bardzo trwałym nawierzchniom betonowym tak bardzo przez polskich kierowców chwalone są niemieckie drogi.
Ma się to zmienić, przynajmniej częściowo i to w województwie pomorskim. Teraz ekspresowa droga z nawierzchnią betonową zgodnie z założeniami GDDKiA ma powstać także tutaj. W technologii tej będzie wykonana 33-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna.
- Koszt budowy drogi z nawierzchnią asfaltową jest teraz porównywalny z realizacją drogi w technologii betonowej. Kiedyś tańszy był asfalt, dlatego chętniej go stosowano. Wraz ze wzrostem jego rynkowej wartości w grę wchodzi właśnie cement, na bazie którego powstaje beton - mówi Robert Marszałek, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział Gdańsk.
Nie byłoby też problemów z dostępem do cementu. Na terenie kraju znajduje się 12 mld ton tego kruszcu. Obecnie jednak w czynnych zakładach wydobywczych jest ponad 4,1 mld ton złóż. Gdyby teraz załadować ten cement do wagonów kolejowych i zestawić z nich pociąg to okrążyłby on 28 razy obwód Ziemi.
Długa żywotność drogi betonowej
Co najważniejsze, żywotność dróg z nawierzchnią betonową jest nawet dwukrotnie dłuższa. - Nawierzchnie asfaltowe projektuje się na okres 20-letni, a betonowe na 30-letni. Obecnie pierwsze prace naprawcze na nawierzchni asfaltowej należy wykonywać po upływie 10-15 lat. Potem jezdnia nadaje się do gruntownego remontu. W przypadku dróg betonowych pierwsze prace remontowe na nawierzchni realizowane są najszybciej po upływie 20 lat - mówi Robert Marszałek.
Nawierzchnia betonowa przede wszystkim nie ulega koleinowaniu, co sprawia, że jest ona idealna na drogi, po których porusza się tranzyt.
Problemy jednak pojawiają się przy remontowaniu drogi. Jakie? By naprawić betonową drogę, trzeba ją po prostu wyburzyć. Nie ma innej możliwości. Natomiast w przypadku dróg asfaltowych wystarczy, że wjedzie frezarka i zerwie część jezdni po czym za nią przejedzie rozściełacz z asfaltem. Trzeba odczekać dzień i na nowy asfalt mogą wjechać samochody. W przypadku drogi betonowej jej "schnięcie" trwa znacznie dłużej.
Oszczędności na oświetleniu, liczba wypadków maleje o ok. 18 proc.
Władze gdańskiego oddziału GDDKiA widzą jednak więcej korzyści z budowania obwodnicy z betonu. - Drogi w tej technologii są zdecydowanie bardziej jasno-siwe. Dlatego nie musimy ich oświetlać tak intensywnie, jak jest to w przypadku dróg, których nawierzchnię stanowi masa bitumiczna. To są znaczące oszczędności - mówi Marszałek.
Ponadto jasna nawierzchnia betonowa wpływa na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Łatwiej dojrzeć na nich przeszkodę, poprawia się widoczność. Badania w krajach Europy Zachodniej pokazują, że liczba zdarzeń maleje o ok. 18 proc. w stosunku do drogi, która posiada praktycznie czarną nawierzchnię.
Nie ma też obaw o hałas. Ostatnia wierzchnia warstwa betonu jezdni jest zacierana w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy samochodów. Do tego jest ona bardzo szorstka, co sprawia, że jest podobnym nośnikiem dźwięków spod kół jak droga asfaltowa.
Wizualizacja korytarza, którym pobiegnie Obwodnica Metropolitalna
Obwodnica Metropolitalna za ok. 3 mld zł
33-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna ma odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta i usprawnić podróże po Kaszubach.
Ten odcinek trasy S7 będzie zaczynać się w Chwaszczynie, na skrzyżowaniu z planowaną Trasą Kaszubską (S6). Dalej, w kierunku na południe, ekspresówka ominie od wschodu Miszewo i Żukowo. Na północ od wsi Przyjaźń powstanie węzeł w kształcie koniczyny, umożliwiający zjazd na Obwodnicę Żukowa, która powstanie w ramach tej samej inwestycji. Nowa obwodnica dotrze do Lublewa i Borkowa w gminie Kolbudy, gdzie połączy się z Południową Obwodnicą Gdańska i Obwodnicą Trójmiasta. Szczegółową mapę można pobrać ze strony internetowej inwestycji.
Na wbicie pierwszej łopaty przy budowie Obwodnicy Metropolitalnej mieszkańcy i kierowcy będą musieli jeszcze poczekać. Inwestycja będzie realizowana w systemie "projektuj i buduj", czyli tak, jak wszystkie inwestycje w naszym województwie. Przewidujemy, że prace budowlane uda się rozpocząć w 2018 r. i potrwają do 2020 r. Droga ma kosztować ok. 3 mld zł.
Opinie (180) 2 zablokowane
-
2015-05-18 14:31
Czy tylko mi się wydaje że trasa tej drogi jest bez sensu?? (1)
Kto będzie nadrabiał tyle km aby dojechać do Gdańska czy na A1 ????
- 5 4
-
2015-05-18 15:42
Drogi się NADKŁADA, a nie "nadrabia", ośla łąko! Nadrabia się np. opóźnienie, jadąc szybciej.
- 2 0
-
2015-05-18 14:43
mnie brakuje w ankiecie jeszcze jednej opcji
budowanie z betonu owszem ale drogi, gdzie nie jedzie się 4 godz. non-stop, bo moim zdaniem po kilkuset kilometrach to dudnienie jest uciążliwe.
- 0 2
-
2015-05-18 14:44
myslenie nie boli
-moze wreszcie te 'pierdzistolki' zaczna myslec przyszlosciowo-ze moze ich dziedziaki nie beda musialy ich przeklinac za polska 'bylejakosc'
- 2 1
-
2015-05-18 14:47
weźcie to wreszcie wybudujcie
przecież z Żukowa do karczemek nie da się jeździć!!!
- 3 2
-
2015-05-18 15:16
Betonowa nawierzchnia
Zapraszam na drogę Kosakowo ul Rumska -Mrzezino 1 wykonawca ok 2 kit
- 1 0
-
2015-05-18 15:21
a ile skurczysyny wezmą w łape też już wiecie ?!
nie? to słabi z was dziennikarze.
- 2 3
-
2015-05-18 15:33
Trafny pomysł zaorać wszystkie pozostałe
adolf dobrze budował popieram;)
- 1 0
-
2015-05-18 16:00
tylko niech dadzą znaki poziome w innym kolorze
biały może nie być tak widoczny
- 1 2
-
2015-05-18 17:08
Jak wygra PIS?
Założę się, że jak wybory wygra PIS wszystkie inwestycje dla Gdańska i okolic zostaną wstrzymane !
- 3 3
-
2015-05-18 18:52
Lem?
Jeżeli się projektuje, to dlaczego się nie egzekwuje dwudziestoletniej gwarancji?
To samo w mieście. Jedni robią inni kopią, zasypują i doły zostają, nie mówiąc o zapadniętych studzienkach. O co chodzi? Gdzie są zleceniodawcy? Forsę dostali i zniknęli? O czym ta mowa? Gwarancja na 30 lat! Fantazja poniosła?- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.