• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: jest siedem wariantów. Konsultacje za miesiąc

Maciej Naskręt
18 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta. Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta.

Siedem wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do końca 2016 r. Wtedy też dowiemy się, czy Obwodnica Trójmiasta przejdzie pod zarząd Gdańska i Gdyni.



Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a. Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a.
Projektanci z poznańskiej spółki Lafarentz opracowali studium sieciowe - wstępne założenia przebiegu dwupasmowej drogi ekspresowej - Obwodnicy Metropolitalnej, nazywanej też Obwodnicą Trójmiasta Bis. W zadaniu, zleconym przez drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projektanci wyłonili siedem wariantów przyszłej drogi, która odciąży dzisiejszą obwodnicę Trójmiasta.

Obwodnica Metropolitalna miałaby zaczynać się (w zależności od wybranego wariantu) w Szemudzie, Koleczkowie lub Chwaszczynie. Droga wiodłaby głównie przez gminę Żukowo. Trasa miałaby kończyć się na Węźle Karczemki lub w splocie Południowej Obwodnicy Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta w Straszynie.

Mieszkańcy terenów, przez które pobiegnie OM, przyjmują wszelkie informacje o drodze z obawą. - Nie bardzo wiem, jaka jest moja przyszłość. Jeden z moich sąsiadów zastanawia się, czy jest sens kończyć budowę domu, skoro jeden z wariantów zakłada wybudowanie w naszej miejscowości węzła drogowego. Czy GDDKiA planuje konsultacje społeczne? - pyta pan Jerzy, mieszkaniec Rębiechowa.

- Spotkania z mieszkańcami ruszą w połowie listopada. Informacje odnośnie terminów i miejsc tych spotkań podamy do wiadomości publicznej. Nie szybciej, jak w połowie przyszłego roku, poznają ostateczny przebieg Obwodnicy Metropolitalnej - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Który wariant przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej jest najlepszy?

Drogowcy z GDDKiA nie chcą na razie wypowiadać się na temat kosztów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Inwestycja na pewno będzie wiązać się z ogromnymi wydatkami, choćby z uwagi na wykup terenów. - Ceny transakcyjne działek budowlanych oraz gruntów inwestycyjnych osiągają w tym rejonie poziom nawet 300 zł za metr kwadratowy. Za dom z działką trzeba zapłacić od 3 tys. do ponad 5 tysięcy złotych za metr kwadratowy, w zależności od stanu technicznego - wyjaśnia Roksana Pachałko-Ciołkowska, rzeczoznawca majątkowy, prezes firmy Emmerson Evaluation North.

W roboczych materiałach, GDDKiA określa OM drogą ekspresową nr S6, tak jak dziś Obwodnicę Trójmiasta. Dlaczego? - Przewidujemy, że minister infrastruktury zdecyduje o zmianie statusu tej drogi. Dotychczasowa ekspresowa S6 Obwodnica Trójmiasta mogłaby zostać zmieniona w drogę główną ruchu przyspieszonego i przekazana w zarządzanie gminom - rzecznik prasowy GDDKiA.

Pod koniec stycznia poznamy treść studium korytarzowego dla OM. Dokument będzie pierwszym opracowaniem, które kompleksowo określi lokalizację pasa pod Obwodnicę Metropolitalną z uwzględnieniem wielu warunków. Studium korytarzowe uściśli przebieg tras - projektanci wykluczą w nim te warianty, które przewidują rozwiązania techniczne nie w pełni bezpieczne, wątpliwe ekonomicznie, najmniej korzystne przyrodniczo i społecznie.

Latem 2011 r. światło dzienne ujrzy kolejne opracowanie - Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ) - dokument niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej. Drogowcy Z GDDKiA planują, że drogowa inwestycja ma być gotowa do końca 2016 r.

Więcej informacji o Obwodnicy Metropolitalnej znajduje się na stronie Metropolitalna.pl.

Wiele wątpliwości wokół wariantów.

Jeśli GDDKiA zdecyduje się budować Obwodnicę Metropolitalną według wariantu 1a (czerwony) - do węzła w Chwaszczynie - lepszy dojazd do Gdyni zyskają mieszkańcy-kierowcy powiatu kartuskiego. Jednak auta jadące od strony Południowej Obwodnicy Gdańska nie pojadą nową obwodnicą, bowiem będzie ona drogą okrężną. Wybiorą krótszą drogę - Obwodnicę Trójmiasta.

Gdyby GDDKiA przystąpiła do realizacji wariantu 1b (fioletowy), nową drogą nie pojechaliby mieszkańcy powiatu kartuskiego. Wybraliby wtedy istniejącą drogę krajową nr 20. Rozwiązanie dla kierowców jadących Południową Obwodnicą Gdańska w stronę Słupska byłoby idealne.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozwidlenie dróg w Miszewie w kierunku węzła Koleczkowo i Chwaszczyno. Takiego jednak rozwiązania projektanci nie uwzględnili w żadnym z wariantów.

- Nie zamykamy obecnej drogi krajowej nr 20, więc każdy kierowca indywidualnie będzie decydował, którędy dojedzie do celu podróży. Wariant 1a z Koleczkowa przez Miszewo, Żukowo, Lublewo do Straszyna jest w studium sieciowym wskazany właśnie pod kątem natężeń ruchu i kosztów budowy jako optymalny - wyjaśnia Piotr Michalski.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • to powiedz mi (1)

    dlaczego ciągle widzę TIRy sunące Traktem Św.W. przez cały Gdańsk i Pruszcz?

    • 3 0

    • wydaje Ci sie

      masz tryb 3D? Przelacz w 2D ;)

      • 0 0

  • A co z OPAT , północ aglomeracji stoi w KORKACH dzień w dzień (1)

    • 1 0

    • ???

      Portale ci się pomyliły. O drogach w Redzie czy Rumii możesz sobie pogadać na www.mtk.pl

      • 0 0

  • w ankiecie wybieram opcje: zadna z podanych.

    Pierw musza byc wybudowane porzadne dojazdowki do obwodnicy a dopiero potem cos mozna inne robic. Na obwodnicy nie ma korkow co najwyzej czasami wypadki. Samo dojechanie do obwodnicy graniczy czesto z cudem.

    Wiec to co tu jest napisane to jakies obietnice przedwyborcze? Zrobcie lepiej cos pozytecznego

    • 1 0

  • Co z Obwodnica Polnocna Aglomeracji Trojmiejskiej??

    Juz zapomniano o OPAT??

    • 1 0

  • wariant nr 3 (1)

    Wg mnie to jest najlepszy wariant!

    • 2 5

    • a dla mnie wariant nr 3 jest do du.y. Każdy patrzy ze swojego punktu widzenia. A 3 tnie w okolicy mojej działki.
      Nie kumam w ogóle po co ma ta nitka ma iść przez Chwaszczyno do Wielkopolskiej - ta ostania nie rozciągnie się. Zrobili by coś z dojazdem na Hel , a nie dublowali Obwodową. Z założenia ta droga miała puścić cięzki transport z dala od 3city, a nie umożliwić dojazd ludziom do pracy.
      Do tego w 3 leci w okolicy jedynych większych jezior w okolicy Gdańska, po prostu porażka.

      • 2 0

  • Obwodnicę odciąży Kolej Metropolitarna a nie dodatkowe pasy (na które i tak nie ma miejsca).

    • 4 0

  • Wariant 3 - bez sensu

    Po kiego kija dublować Obwodnicę Trójmiasta w WARIANCIE 3 -to niech lepiej rozbudują istniejącą Obwodnicę - kto na takie projekty daje pieniądze?? Może trzeba sięprzyjżeć wydawaniu pieniędzy publicznych.

    • 6 0

  • więcej dróg = więcej samochodów = więcej korków (1)

    niektórzy (w biednym, dorobkiewiczowskim kraju polskim być może większość) uważają że można rozwiązać problem tłoku na drogach budując nowe. inni uważają że można poradzić sobie z otyłością poprzez popuszczanie pasa. Logika ta sama, szkoda że ta paranoja jest na koszt wszystkich którzy płacą podatki a nie tylko tych którzy uważają że jazda samochodem jest podstawowym prawem człowieka. Kiedy trzecia obwodnica? A czwarta? Proszę się nie śmiać, na zachodzie to norma, oczywiście korki nie maleją..

    • 1 1

    • urbanista niektórym ludziom zwyczajnie nie wytłumaczysz... ja czekam na Kolej Metropolitarną, no po prostu tego nie wolno zepsuć.

      • 2 0

  • Wariant 3

    Wariant 3 jest najlepszy - tylko trzeba trochę zmienić, żeby przechodził środkiem Osowy.

    • 2 4

  • od wejcherowa!!!!!!! (2)

    po co zaczynać od połowy ,nie ma sensu jak już to ominąć całą obwodnicę która będzie i tak zakorkowana za parę lat w godz. szczytu

    • 2 0

    • (1)

      Wejherowa

      • 0 0

      • aż do Rómi

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane