• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę

Patryk Szczerba
28 marca 2024, godz. 15:30 
Opinie (236)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Powstanie obwodnicy Witomina ma odciążyć przeciążoną ruchem i często zakorkowaną ul. Chwarznieńską. Powstanie obwodnicy Witomina ma odciążyć przeciążoną ruchem i często zakorkowaną ul. Chwarznieńską.

Blisko pięć lat po zapowiedziach realizacji inwestycji i na nieco ponad tydzień przed wyborami samorządowymi władze Gdyni ogłosiły rozpoczęcie poszukiwań wykonawcy obwodnicy Witomina. Oferty pojawią się 10 maja, a termin realizacji ma wynieść blisko 2 lata.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Oficjalne ogłoszenie przetargu nastąpiło na kładce nad ul. Chwarznieńską. Zebrani dziennikarze i obserwatorzy mogli poczuć deja vu. 11 lipca 2019 r., kilka miesięcy po wygranych przez Samorządność wyborach i w identycznym składzie personalnym, władze Gdyni ogłaszały rozpoczęcie prac nad powstaniem tej samej drogi.

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Czy spodziewałe(a)ś się takich problemów z realizacją obwodnicy Witomina?

Miała być zrealizowana w kończącej się kadencji. Wybrany kilka miesięcy wcześniej ponownie prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zapewniał, że to jedna ze strategicznych inwestycji, która pozwoli odkorkować Witomino.

Obwodnica Witomina: problemy z projektem



Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych.

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazywał Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Szybko okazało się, że inwestycja ani nie powstanie w zakładanym terminie, ani też ingerencja w tereny zielone nie pozostanie bez odzewu ze strony ekologów.

Jedynie z wyborem projektanta poszło gładko - została nim w lutym firma Lafrentz Polska z Poznania - oferując wykonanie prac za 2 mln zł.

Według najnowszych planów obwodnica Witomina ma być gotowa w 2026 r. Według najnowszych planów obwodnica Witomina ma być gotowa w 2026 r.
1,5 roku później zaczęły się problemy. Gdy zapytaliśmy, czy jest gotowy projekt, okazało się, że miasto podpisuje aneks do umowy na jego opracowanie. Urzędnicy tłumaczyli wówczas, że problem pojawił się, gdy trzeba trzeba było uzyskać decyzję środowiskową dla inwestycji.

- Termin zakończenia budowy zgodnie z harmonogramem to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - twierdził jednak Marek Łucyk.

Plan zakładał puszczenie autobusów obwodnicą Witomina



Wtedy też ujrzały światło dzienne plany, by po obwodnicy jeździły autobusy. Powodem była chęć starań o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Pod tym względem sytuacja się nie zmieniła. Inaczej inwestycja nie ma szans na realizację.

Jak tłumaczą urzędnicy, budowa buspasów oraz infrastruktury pieszo-rowerowej w ramach budowy Witomino jest jednym z kilkunastu zadań (dotyczących rozwoju usług ITS, węzłów integracyjnych, buspasów i infrastruktury pieszo-rowerowej) planowanych przez Gdynię do realizacji w ramach projektu pn. "Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni".

Będą chodnik i rowerzyści obok aut



W lutym 2022 r. okazało się, że dokumentacja branżowa dla obwodnicy Witomina jest już uzgodniona. Droga będzie mieć po dwa pasy jezdni w każdą stronę oraz chodnik i drogę rowerową.

Wciąż jednak nie było decyzji środowiskowej i inwestycja utknęła w miejscu. Na początku roku informowaliśmy jednak, że odwołanie od niej zostało oddalone. Z kolei wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został złożony w ostatnich miesiącach.

Przetarg na tydzień przed wyborami



Na tydzień przed wyborami okazało się, że wszystkie formalności zostały dopięte i Gdynia ogłosiła przetarg na prace budowlane. Na oferty czeka do 10 maja.

Kryteria przetargowe:

  • 60 proc. cena
  • 20 proc. doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zadania
  • 20 proc. czas udzielonej gwarancji


Droga ma powstać w 20 miesięcy



Szacowany koszt budowy obwodnicy Witomina wzrósł w ostatnich miesiącach do 100 mln zł. Czy tyle wystarczy? Okaże się po otwarciu kopert z ofertami. Dofinansowanie unijne będzie maksymalne w wysokości 40 proc.

- Rozwój dzielnic zachodnich, sprawna komunikacja z Obwodnicą Trójmiasta, ale przede wszystkim oddech dla Witomina, które przestanie być dzielnicą podzieloną przez sznury aut jadących w ruchu tranzytowym - przekonuje Wojciech Szczurek.
Co ciekawe, podczas konwencji wyborczej Samorządności, która odbyła się kilka tygodni temu, winą za brak inwestycji obarczył PiS.

- Ubolewam, że brak 750 mln zł podczas ostatnich 4 lat rządów PiS, przy koszcie obwodnicy Witomina, spowodował, że ten projekt musiał zostać przesunięty, ale obecnie jest twardo wpisany do naszego programu na nadchodzące lata - tłumaczył dziennikarzom.

Opinie (236) 4 zablokowane

  • Wygra MTM - będzie gotowa na 2046 (1)

    • 5 0

    • To ta bardziej optymistyczna wersja.

      • 2 0

  • PIS strasznie nas nie lubił. Tyle inwestycji zatrzymanych, opóżnionych! Na początku coś tam wpakowali na wschodnią ścianę i resztę sobie i kolesiom w kieszenie. Nam rzucili 500+, żebyy ciemny lud ich kochał , Hahahaha....jak ja się cieszę, że tych trepów już nie ma.

    • 2 2

  • Hahahaha (1)

    Gdynia i budowa dróg namalują farbą za 1,5 miliarda

    • 7 1

    • Akwarelą.

      • 1 0

  • Jedyny słuszny wybór wykonawcy ? . M...M, a później opóźnienie jakieś kilkanaście miesięcy i aneksy do umowy zwiększające kwotę z przetargu.

    • 2 0

  • Haha 20 miesięcy (1)

    Jedną koparka plus czterech emerytów będzie przez 20 lat budować

    • 3 0

    • Ciekawe czy wykonawca będzie firma na M

      • 0 0

  • Przecież ta obwodnica nie zlikwiduje korków, (1)

    tylko przeniesie je w inne miejsce.

    • 1 1

    • Gdyby remont Chwarznieńskiej nie ograniczył się do przesunięcia pada ruchu pod okna mieszkańców...

      to by tam nie było korków.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Poroniony pomysł (5)

    Drogi w mieście powinny być "miastotwórcze" a nie tranzytowe. Sieć dróg powinna być gęsta ale nie oddzielona od miasta, bo tym sposobem tworzą się bariery, nic w tej okolicy już się nie rozwinie!! Za to powstanie autostrada pompująca auta prosto do centrum, jak ktoś myśli że to rozładuje korki to powodzenia.

    Gdyby ta droga była "miastotwórcza", to może w jej okolicy kiedyś powstałyby zabudowania np. biurowe, co rozłożyłoby obciążenie miasta bardziej równomiernie - a nie wszyscy na raz do centrum, no bo gdzie indziej.

    • 23 49

    • (1)

      Chłopie wróć lepiej na pole...Nie ruszaj już komputera...

      • 3 4

      • Jego

        chłopski rozum jest więcej wart niż twój zagilany, zadarty nos rzekomego mieszczucha.

        • 3 4

    • A gdzie tam ma się rozwinąć - w lesie? (1)

      • 2 0

      • w morzu

        • 0 0

    • Po co nam do centrum jechac.

      Ale w centrum jest syf, patodeweloperka, same banki i b...dele, smrod, drogio, płatne parkingi.
      A niech sie wyludnia.
      Wprowadzcie normy eko jeszcze jak w wawie.
      Ludze wolą jechać w drugą stronę niż szarpać się z pijanymi turystami.

      • 1 1

  • 20 miesiecy?

    To jest pierwszy termin. Potem będą aneksy bo zima ostra, bo ekolodzy zaskarżą i otwarcie będzie za 20 lat.

    • 2 0

  • Droga ma powstać w 20 miesięcy... hahaha śmiech na sali. Patrząc jak Gdynia remontuje Chwarznieńską, a wcześniej Wielkopolską, to ta inwestycja powstanie najszybciej w cztery lata. Bajki na resorach opowiadacie

    • 3 0

  • obiecanki wyborcze

    Wyborcze kłamstwo, nie ma żadnej pewności że to prawda. Już kilka razy ogłaszano rozpoczęcie prac. W okresie kampanii wyborczej mogą nam jeszcze obiecać AirShow Kosmitów ! w lipcu a potem stwierdzić że kosmici się wycofali bo było mało kasy .

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane