- 1 Biegli zbadali list Grzegorza Borysa (111 opinii)
- 2 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (286 opinii)
- 3 Paragon grozy za kurs taksówką (435 opinii)
- 4 Zuchwały napad na sklep z elektroniką (144 opinie)
- 5 Port nie radzi sobie z pyłem nad Gdańskiem (286 opinii)
- 6 List gończy za byłym senatorem PiS (278 opinii)
Obwodnica Witomina: pytania o przetarg i budowę
- Co się dzieje z obwodnicą Witomina? - pytają mieszkańcy, bo choć przetarg na tę ważną dla gdynian trasę ogłoszono jeszcze w marcu, tuż przed wyborami samorządowymi, to wciąż nie został rozstrzygnięty. Termin otwarcia kopert z ofertami był przekładany już trzykrotnie z powodu odwołania i pytań zainteresowanych kontraktem firm. Obecnie obowiązującym jest 14 czerwca.
Przypomnijmy
- Budowa obwodnicy Witomina ma odciążyć Witomino od ruchu tranzytowego pojazdów z zachodnich dzielnic do centrum miasta.
- Będzie składać się z dwóch dwupasowych jezdni, przy czym pasy skrajne będą pełnić funkcję buspasów
- Przewidziano też ciągi pieszo-rowerowe oraz bezkolizyjne dojścia do terenów leśnych.
- Budowę zapowiadano oficjalnie dwukrotnie: przed wyborami w 2019 r. oraz w tegorocznej kampanii przedwyborczej
- Ostatecznie przetarg na roboty budowlane ogłoszono 27 marca, a datę otwarcia kopert z ofertami wyznaczono na 10 maja.
- I wtedy zaczęły się problemy.
Obwodnica Witomina: wszystko na temat inwestycji
Odwołanie jednej z firm
Odwołanie od zapisów przetargu złożyła spółka Polimex Infrastruktura z Warszawy.
Obecnie w Trójmieście przedsiębiorstwo to realizuje przebudowę ul. Kielnieńskiej w Osowej, zaś jako grupa kapitałowa odpowiadała także za budowę Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku.
Lista zarzutów Polimexu (reprezentowanego przez Kancelarię KSLF Kapiński & Śliwiński) w dużym uproszczeniu sprowadzała się do braków lub nieścisłości w dokumentacji projektowej (autorstwa Lafrentz Polska z Poznania) oraz odpowiedzialności za dokumentację, którymi będzie obarczony wykonawca robót budowlanych.
Pierwsza zmiana terminu po odwołaniu
Po odwołaniu w dokumentacji przetargu pojawiły się zmiany, a termin otwarcia kopert z ofertami przesunięto na 17 maja.
Ale i ten termin nie został dotrzymany. Pojawiło się bowiem kilkadziesiąt pytań - bardzo szczegółowych - od potencjalnych wykonawców, na które trzeba było odpowiedzieć.
Kolejna zmiana terminu. Tym razem to 14 czerwca
- Musimy ten czas na udzielenie odpowiedzi zarezerwować. Wydłużenie tego terminu jest właśnie związane z tym trybem - wyjaśniała Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.
Nowy termin, w którym poznamy oferty, ustalono na 14 czerwca.
Czy zostanie dotrzymany? Tego na razie nie wiadomo.
Kryteria przetargowe pozostały niezmienne:
- 60 proc. cena
- 20 proc. doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zadania
- 20 proc. czas udzielonej gwarancji
Obwodnica Witomina: prace mają potrwać 2 lata
Szacowany koszt budowy Obwodnicy Witomina wzrósł w ostatnich miesiącach do 100 mln zł. Czy tyle wystarczy? Okaże się po otwarciu kopert z ofertami. Dofinansowanie unijne do inwestycji wyniesie maksymalne 40 proc.
Opinie wybrane
-
2024-06-05 18:07
W Gdyni jak zwykle wszystko nie w tej kolejności (9)
Teraz po nie pamiętam już ilu latach jazdy po płytach, gdy w końcu skończą remont Witomina, to rozwalą świeżo wyremontowaną drogą jeżdżąc przeładowanymi ciężarówkami na budowę obwodnicy.
Trzeba było zacząć od zbudowania obwodnicy (bez dezorganizacji ruchu przez Witomino), a wtedy zabrać się za docelowy remont drogi przez Witomino już w standardzie tempo 30 (bo nie będzie tam dużego ruchu po otwarciu obwodnicy Witomina).
No ale po co, jak można odwrotnie?- 135 5
-
2024-06-06 08:45
(3)
Ale rozjeżdżać nowa obwodnicę dla budowy drogi przez witomino to można? Twoja logika pozbawiona jest sensu. Poza tym jesteś zwykłym malkontenem
- 2 8
-
2024-06-06 08:55
wez pomyśl (2)
budowa obwodnicy wiąże sie z wycinką tysięcy drzeew ui ich transportem, dodatkowo do budowy bedzie potrzebny dużo cięższy sprzet niż do wymiany nawierzchni
- 0 1
-
2024-06-06 09:47
60 lat na witominie (1)
Drzewa były już wycięte ponad 10 lat temu pod nową obwodnicę i co jajco.
- 1 0
-
2024-06-06 10:15
nie były i nie są
- 0 1
-
2024-06-06 07:56
typowe myślenie człowieka co nie pracował nigdy w budowie
to widać od razu niestety
- 4 1
-
2024-06-06 07:32
racja.
dodatkowo moja niepopularna opinia - ta obwodnica nikomu nie pomoże. a koszty będą co najmniej dwukrotnie większe, Witomino leży na tarasach, te odcinki lasu z rolniczej do witomińskiej i z witomińskiej do chwarznienskiej to są góry i doliny wycinka tysiąca drzew, pod budowę wiaduktów czy wyrównania terenu, blokada dzielnicy na lekko 3.5/4 lata (bo
dodatkowo moja niepopularna opinia - ta obwodnica nikomu nie pomoże. a koszty będą co najmniej dwukrotnie większe, Witomino leży na tarasach, te odcinki lasu z rolniczej do witomińskiej i z witomińskiej do chwarznienskiej to są góry i doliny wycinka tysiąca drzew, pod budowę wiaduktów czy wyrównania terenu, blokada dzielnicy na lekko 3.5/4 lata (bo umówmy się ze te 2 lata wspominane wyżej to jakiś abstrakcyjny żart) po to żeby z ulicy którą dojeżdża się do obwodnicy zrobić wąskie gardło - genialne!
- 3 0
-
2024-06-05 23:15
(2)
Decyzji z przeszłości teraz już się nie odwróci...
- 3 0
-
2024-06-06 07:25
Łucyk i jego (1)
myślenie, ciekawe czy już zaczął korzystać z parkingu na chwarznie.
- 5 1
-
2024-06-06 08:07
Jest tam piękna łąka kwietna obecnie
- 2 0
-
2024-06-05 13:52
Kielecka/Śląska (2)
Jednocześnie powinny być projektowane zmiany na ww. skrzyżowaniu, bo inaczej po prostu korek przeniesie się w inne miejsce.
- 46 6
-
2024-06-05 19:32
Korek
Zawsze się gdzieś przeniesie, z tym że duża spora grupa dojedzie do siebie bez korka, do tego zawsze będzie alternatywa, i tak wzmożony ruch nie będzie przebiegał przez środek osiedla więc zwiększy bezpieczeństwo.
- 9 3
-
2024-06-05 17:15
proste
nie dać arce ,będzie kasa i chęć na obwodnice
- 14 2
-
2024-06-05 13:52
Dekomunizacja ulic w miastach (26)
Skończmy już z budowaniem autostrad w środku miasta, jak to miało miejsce w latach 70. Na świecie jest globalny trend odchodzenia od szerokich arterii prowadzonych przez miasta, na rzecz tworzenia tkanki miejskiej z wąskimi ulicami, gdzie to piesi oraz rowery mają pierwszeństwo. Ulice miast nie są dla tranzytu, ale dla środków komunikacji miejskiej.
- 55 216
-
2024-06-07 12:02
Idź do psychiatry
- 0 1
-
2024-06-07 07:22
Z tym nie wygrasz! W kraju, gdzie samochód na chodzie można kupić za jedną pensję, a do tego nadal jego posiadanie jest uważane za oznakę statutu ludzie będą wszędzie jeździli tymi złomami, a nie kupować bilet miesięczny. Narzekają, że autobusy stoją w korkach jednoszczesnie sami te korki powodując.
Zbudowanie tej obwodnicy może na kilka latZ tym nie wygrasz! W kraju, gdzie samochód na chodzie można kupić za jedną pensję, a do tego nadal jego posiadanie jest uważane za oznakę statutu ludzie będą wszędzie jeździli tymi złomami, a nie kupować bilet miesięczny. Narzekają, że autobusy stoją w korkach jednoszczesnie sami te korki powodując.
Zbudowanie tej obwodnicy może na kilka lat zmniejszy korki, ale jednocześnie zachęci następnych do kupna samochodów, zostaną zbudowane kolejne sypialnie na Chwarznie i znowu będzie za mało ulic.
To się nie zmieni, dopóki się nie zmieni mentalność.- 2 0
-
2024-06-06 09:41
Kończ Waść....
Globalny trend? Herr Tysk...był pan kiedyś w Chinach, Tailandii, Koreii, Japonii? Tam małe miasta jak Gdynia, mają w centrum po 5 pasów w każdą stronę, a pan proponuje wszystkim uliczki jak z ciasnego Paryża lub Mediolanu...
- 2 3
-
2024-06-05 23:08
Obwodnica Witomino
Bzdury piszesz.Tacy mędrcy jak ty doprowadzili Gdynię przez ostatnie 30 lat do paraliżu drogowego.Dla nich najważniejsze było postawić światła i to było ich rozwiązanie problemów drogowych.PS dekomunizację przeprowadź sobie w swojej głowie.
- 20 4
-
2024-06-05 22:35
Czy jestes wiesniakiem przejazdem w miescie?? W tym miescie!
- 6 4
-
2024-06-05 21:45
Wyprowadż UM z centrum i przestanę się uprzykrzać mieszczanom.
- 11 1
-
2024-06-05 21:24
Powiedział ten młody i sprawny
- 7 3
-
2024-06-05 20:19
W tym mitycznym świecie i zachodzie?
Mówisz o Chinach, Indiach czy którym miejscu w którym żyje większość ludzkości?
- 8 5
-
2024-06-05 17:30
Porąbało Cię chłopie?
- 7 6
-
2024-06-05 16:06
to teraz się skup, bo będzie trudne: po to właśnie ma powstać obwodnica
- 26 9
-
2024-06-05 15:43
W ramach dekomunizacji Witomina...
proponuję pozbawić ulic sławiących ich imiona takie kreatury jak Dymitr Wasiliewicz Rolnicz, Pamfił Stiepanowicz Kielecko i Josif Aleksandrowicz Hodowlan
- 13 1
-
2024-06-05 14:08
(13)
Ale chyba nie rozumiesz tego trendu.
Trend to jest separacja ruchu zmotoryzowanego od reszty. Obwodnica powinna powstać po to by Witomino przestało być rozjeżdżane przez auta, a w zamian Chwarznieńska powinna zostać zamieniona w ulicę z uspokojonym ruchem i ograniczeniem do 30. Chwarznieńska(a raczej jej witomiński odcinek) od początkuAle chyba nie rozumiesz tego trendu.
Trend to jest separacja ruchu zmotoryzowanego od reszty. Obwodnica powinna powstać po to by Witomino przestało być rozjeżdżane przez auta, a w zamian Chwarznieńska powinna zostać zamieniona w ulicę z uspokojonym ruchem i ograniczeniem do 30. Chwarznieńska(a raczej jej witomiński odcinek) od początku była projektowana jako spokojna osiedlowa uliczka, ale zaniedbania lat 90. i 2000. doprowadziły do przemienienia jej w obecny kształt, gdzie nie sprawdza się ani jako droga tranzytowa ani osiedlowa.
Pojeździj sobie autem po holenderskich miastach - większość ulic to uspokojone ulice tempo-30(z czego duża część to drogi zamknięte dla indywidualnego ruchu samochodowego), ale w zamian w miastach jest sporo ulic z ograniczeniem do 70, po to by umożliwić pokonanie większości drogi i bezpiecznie i szybko. W rezultacie rowerzyści i piesi poruszają się bezpiecznie skrótami, a auta jeżdżą niby naokoło, ale z większymi prędkościami. Na skutek czego korki są nieporównywalnie mniejsze z polskimi- 29 30
-
2024-06-05 17:38
Gdynia jest za wąska i za długa na takie eksperymenty (7)
Nie porównuj płaskich i relatywnie małych holenderskich miast do pagórkowatego Trójmiasta. Rowerkiem wzdłuż kanału w Utrechcie czy Amsterdamie możesz sobie jechać na spacer, a nie do pracy z Witomina do Cisowej. Rano masz z górki, ale do domu pod górę więc rowerek do autobusu? Tempo 30 i zamknięcie ulic dla aut w Gdyni to absurd, taki sam jak jednokierunkowa Świętojańska. Wtedy centrum padnie totalnie.
- 22 6
-
2024-06-05 21:54
(5)
Jakie kanały? Widać, że Holandię to ty znasz tylko ze zdjęć.
Holdenrzy też nie dojeżdżają 9 km rowerem do pracy. Rower służy do dojazdów na dystansie 1-3 km. A poza tym z Witomina na CIsową dalej byś jeździł autostradą. I Gdynia jest dosyć porównywalnym miastem z holenderskimi - Amsterdam jest wielkości Trójmiasta. Rotterdam podobnie. Utrecht jest większy od Gdyni- 2 13
-
2024-06-06 23:35
1-3 km dobre sobie:)
- 1 0
-
2024-06-05 23:33
(3)
Amsterdam ma taka sama ilosc ludnosci jak Trojmiasto ok. 800-900 tys, ale jest o polowe mniejszy 219 tys vs 414 tys m2. No i przewywzszenia... najwyzsza gora Holandii ma 321 mnpm a w samej Gdyni Donas 206 m...
- 3 1
-
2024-06-06 08:39
a gdzie ta gora w Holandii jest? (2)
W srodku miasta jak w Trojmiescie?
Roznice poziomow w Gdyni sa podobne jak w Bielsku Bialej i w kontekscie utrzymania infrastruktury jest ona zblizona do miast... gorskich...- 3 1
-
2024-06-07 07:25
(1)
A Góra Donas to rozumiem jest w centrum miasta.
- 1 0
-
2024-06-11 07:27
On na górę Donas
jeździ do roboty.
- 0 0
-
2024-06-05 21:48
W Gdyni przecież można to rozwiązać kolejką górską. Jedną już macie ;)
A na poważnie, w uspokojeniu ruchu nie chodzi tylko o rowery, ale też o bezpieczeństwo i jakość życia mieszańców. I dobra komunikacja zbiorowa jak najbardziej jest w stanie zastąpić większość scenariuszy w których obecnie używane są samochody.- 6 2
-
2024-06-05 16:48
Nie po to masz obwodnicę Trójmiasta, żeby teraz puszczać autostradę przez środek miasta. Koniec z dwupasmówkami w miastach.
- 5 23
-
2024-06-05 14:31
My zawsze od tyłu robimy (3)
W USA inwestor występuje z wnioskiem o budowę osiedla. Miasto dzieli finansowanie budowy drogi z deweloperem i droga powstaje zanim wbiją pierwszą łopatę na budowie osiedla. Ale w Polsce najpierw UM bierze kasę za budowę , potem z podatków od właścicieli mieszkań/ domów, a następnie stwierdza, że kasy na budowę drogi nie ma, bo to co dostała to na Infobox wydała, który po 6 latach trzeba rozebrać.
- 15 4
-
2024-06-05 14:40
(2)
Jeszcze lepiej robią to w Amsterdamie albo Wiedniu - miasto wykupuje działki, ogłasza przedłużenie linii tramwajowej/metra, co powoduje znaczne wywindowanie cen ziemi. Następnie wytycza siatkę komunikacyjną i zostawia sobie rezerwę pod szkoły, przychodnie, posterunki policji itd., a na sam koniec sprzedaje to deweloperom.
RóżnicaJeszcze lepiej robią to w Amsterdamie albo Wiedniu - miasto wykupuje działki, ogłasza przedłużenie linii tramwajowej/metra, co powoduje znaczne wywindowanie cen ziemi. Następnie wytycza siatkę komunikacyjną i zostawia sobie rezerwę pod szkoły, przychodnie, posterunki policji itd., a na sam koniec sprzedaje to deweloperom.
Różnica pomiędzy ceną odkupowanych działek rolnych, a sprzedawanych kilka lat później deweloperom działek budowlanych w zasadzie finansuje całą operację. Ale w Polsce wiadomo - prywatyzacja zysków, uspołecznienie strat.- 11 9
-
2024-06-05 17:40
(1)
W Amsterdamie większość linii metra biegnie po powierzchni, u nas jest SKM.
- 3 2
-
2024-06-05 21:55
Tylko że Amsterdam to miasto podobnej wielkości co Trójmiasto, a ma sporo więcej niż jedną smutną linię SKM. U nas nawet włodarze nie potrafią ogarnąć sprinterów SKM tak jak były dawniej. Żenada.
- 2 3
-
2024-06-05 14:04
I właśnie ta arteria ma ominąć tą tkankę miejską i centrum jakim jest Witomino.
- 27 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.