• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina: pytania o przetarg i budowę

Patryk Szczerba
5 czerwca 2024, godz. 13:00 
Opinie (129)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina będzie zaczynać się w okolicach kładki nad ul. Chwarznieńską i pozwoli ominąć całą dzielnicę. Obwodnica Witomina będzie zaczynać się w okolicach kładki nad ul. Chwarznieńską i pozwoli ominąć całą dzielnicę.

- Co się dzieje z obwodnicą Witomina? - pytają mieszkańcy, bo choć przetarg na tę ważną dla gdynian trasę ogłoszono jeszcze w marcu, tuż przed wyborami samorządowymi, to wciąż nie został rozstrzygnięty. Termin otwarcia kopert z ofertami był przekładany już trzykrotnie z powodu odwołania i pytań zainteresowanych kontraktem firm. Obecnie obowiązującym jest 14 czerwca.



Kto odpowiada za opóźnienie terminu otwarcia ofert na budowę Obwodnicy Witomina?

Przypomnijmy

  • Budowa obwodnicy Witomina ma odciążyć Witomino od ruchu tranzytowego pojazdów z zachodnich dzielnic do centrum miasta.
  • Będzie składać się z dwóch dwupasowych jezdni, przy czym pasy skrajne będą pełnić funkcję buspasów
  • Przewidziano też ciągi pieszo-rowerowe oraz bezkolizyjne dojścia do terenów leśnych.
  • Budowę zapowiadano oficjalnie dwukrotnie: przed wyborami w 2019 r. oraz w tegorocznej kampanii przedwyborczej
  • Ostatecznie przetarg na roboty budowlane ogłoszono 27 marca, a datę otwarcia kopert z ofertami wyznaczono na 10 maja.
  • I wtedy zaczęły się problemy.


Obwodnica Witomina: wszystko na temat inwestycji



Według najnowszych planów Obwodnica Witomina ma być gotowa w 2026 r. Według najnowszych planów Obwodnica Witomina ma być gotowa w 2026 r.

Odwołanie jednej z firm



Odwołanie od zapisów przetargu złożyła spółka Polimex Infrastruktura z Warszawy.



Obecnie w Trójmieście przedsiębiorstwo to realizuje przebudowę ul. Kielnieńskiej w Osowej, zaś jako grupa kapitałowa odpowiadała także za budowę Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku.

Lista zarzutów Polimexu (reprezentowanego przez Kancelarię KSLF Kapiński & Śliwiński) w dużym uproszczeniu sprowadzała się do braków lub nieścisłości w dokumentacji projektowej (autorstwa Lafrentz Polska z Poznania) oraz odpowiedzialności za dokumentację, którymi będzie obarczony wykonawca robót budowlanych.

Pierwsza zmiana terminu po odwołaniu



Po odwołaniu w dokumentacji przetargu pojawiły się zmiany, a termin otwarcia kopert z ofertami przesunięto na 17 maja.

Ale i ten termin nie został dotrzymany. Pojawiło się bowiem kilkadziesiąt pytań - bardzo szczegółowych - od potencjalnych wykonawców, na które trzeba było odpowiedzieć.

Kolejna zmiana terminu. Tym razem to 14 czerwca



- Musimy ten czas na udzielenie odpowiedzi zarezerwować. Wydłużenie tego terminu jest właśnie związane z tym trybem - wyjaśniała Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.
Nowy termin, w którym poznamy oferty, ustalono na 14 czerwca.

Czy zostanie dotrzymany? Tego na razie nie wiadomo.

Kryteria przetargowe pozostały niezmienne:

  • 60 proc. cena
  • 20 proc. doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zadania
  • 20 proc. czas udzielonej gwarancji


Obwodnica Witomina: prace mają potrwać 2 lata



Szacowany koszt budowy Obwodnicy Witomina wzrósł w ostatnich miesiącach do 100 mln zł. Czy tyle wystarczy? Okaże się po otwarciu kopert z ofertami. Dofinansowanie unijne do inwestycji wyniesie maksymalne 40 proc.

Opinie (129) 1 zablokowana

  • Na kolanie przed wyborami (3)

    Przygotowano przetarg na obwodnicę. Urzędnicy z wydziału inwestycji niekompetentni. Typowa kiełbasa wyborcza. Dobrze, że już poprzedniej ekipy już nie ma. A co z papranym rozwiązaniem dojazdu do osiedla Chwarzno prz inwestycji Chwarznieńskiej? To nowe rozwiązanie nadaje się na nowy film Barei. Jak dotąd brak odpowiedzi na pismo mieszkańców. Wjazd na Anyżową na Dąbrowie mieszkańcy wywalczyli. My też będzie.y walczyć aż ktoś z urzędników pójdzie po rozum do głowy. Też się pytam co na to radny Ubych. To przecież on nadzorował tą inwestycję. Nabrał wody w usta?

    • 16 2

    • Nadzorowal? (1)

      Inne dzielnice chciałyby mieć takiego kolesia co informuje o wszystkim. Ale to nie radny prowadzi nadzór a urzędnicy!

      • 1 0

      • A po co taki "koleś"? Który ściemnia i robi sobie kampanię tylko? To jest dobry polityk i nic więcej.

        • 0 0

    • Jaki procent kadr urzędniczych będzie wymieniony w UM Gdynia ?

      bo jeśli żaden to nic się nie zmieni

      • 0 0

  • Obwodnica

    W tej sytuacji wydział inwestycji um Gdynia jeszcze pod rządami Szczurka powinien ponieść konsekwencje w tym dyscyplinarne za żle przygotowany materiał do prac projektowych na realizację obwodnicy. To symptomatyczne działanie tego wydziału i tu leży pośrednia wina żle prowadzonych inwestycji w Gdyni. Wykonawca zrobi to co określa dokumentacja ale dane do projektu podaje wydział inwestycji. Świadomie żle i niepełne dane projektowe a w konsekwencji zły projekt daje możliwości do zwiększania zakresu prac , przesuwania terminów realizacji i nieskończonej korekty kosztów końcowych. Trudno się oprzeć opinii że ten mechanizm wyciągania kasy na inwestycje z powodzeniem był stosowany za poprzedniej władzy. Przykłady można mnożyć począwszy od Karwin po Chwarznieńską gdzie utopiono 4 mln zł za szybką realizację remontu a potem UM sam zwiększył zakres prac o wymianę podłoża pd zatoczki autobusowe !! z przesunięciem terminu realizacji !!!!! i 1 mln euro poszło do WC , paranoja i praca dla prokuratury . Ktoś kto zaprzeczy ??

    • 19 2

  • W Gdyni nic się nie może udać. Za to wielomilionowe dotacje dla piłkarskiej patologii płyną grubym strumieniem.

    • 19 1

  • Patrząc na fakt że ruch wlewa się obecnie przez karwiny to proponuję obwodnicę Karwin

    • 3 5

  • Nie. Będzie. Żadnej. Obwodnicy. Witomina.

    Gdynia ma pilniejsze wydatki.

    • 4 9

  • Opinia wyróżniona

    Dekomunizacja ulic w miastach (26)

    Skończmy już z budowaniem autostrad w środku miasta, jak to miało miejsce w latach 70. Na świecie jest globalny trend odchodzenia od szerokich arterii prowadzonych przez miasta, na rzecz tworzenia tkanki miejskiej z wąskimi ulicami, gdzie to piesi oraz rowery mają pierwszeństwo. Ulice miast nie są dla tranzytu, ale dla środków komunikacji miejskiej.

    • 55 216

    • I właśnie ta arteria ma ominąć tą tkankę miejską i centrum jakim jest Witomino.

      • 27 4

    • (13)

      Ale chyba nie rozumiesz tego trendu.

      Trend to jest separacja ruchu zmotoryzowanego od reszty. Obwodnica powinna powstać po to by Witomino przestało być rozjeżdżane przez auta, a w zamian Chwarznieńska powinna zostać zamieniona w ulicę z uspokojonym ruchem i ograniczeniem do 30. Chwarznieńska(a raczej jej witomiński odcinek) od początku była projektowana jako spokojna osiedlowa uliczka, ale zaniedbania lat 90. i 2000. doprowadziły do przemienienia jej w obecny kształt, gdzie nie sprawdza się ani jako droga tranzytowa ani osiedlowa.

      Pojeździj sobie autem po holenderskich miastach - większość ulic to uspokojone ulice tempo-30(z czego duża część to drogi zamknięte dla indywidualnego ruchu samochodowego), ale w zamian w miastach jest sporo ulic z ograniczeniem do 70, po to by umożliwić pokonanie większości drogi i bezpiecznie i szybko. W rezultacie rowerzyści i piesi poruszają się bezpiecznie skrótami, a auta jeżdżą niby naokoło, ale z większymi prędkościami. Na skutek czego korki są nieporównywalnie mniejsze z polskimi

      • 29 30

      • My zawsze od tyłu robimy (3)

        W USA inwestor występuje z wnioskiem o budowę osiedla. Miasto dzieli finansowanie budowy drogi z deweloperem i droga powstaje zanim wbiją pierwszą łopatę na budowie osiedla. Ale w Polsce najpierw UM bierze kasę za budowę , potem z podatków od właścicieli mieszkań/ domów, a następnie stwierdza, że kasy na budowę drogi nie ma, bo to co dostała to na Infobox wydała, który po 6 latach trzeba rozebrać.

        • 15 4

        • (2)

          Jeszcze lepiej robią to w Amsterdamie albo Wiedniu - miasto wykupuje działki, ogłasza przedłużenie linii tramwajowej/metra, co powoduje znaczne wywindowanie cen ziemi. Następnie wytycza siatkę komunikacyjną i zostawia sobie rezerwę pod szkoły, przychodnie, posterunki policji itd., a na sam koniec sprzedaje to deweloperom.

          Różnica pomiędzy ceną odkupowanych działek rolnych, a sprzedawanych kilka lat później deweloperom działek budowlanych w zasadzie finansuje całą operację. Ale w Polsce wiadomo - prywatyzacja zysków, uspołecznienie strat.

          • 11 9

          • (1)

            W Amsterdamie większość linii metra biegnie po powierzchni, u nas jest SKM.

            • 3 2

            • Tylko że Amsterdam to miasto podobnej wielkości co Trójmiasto, a ma sporo więcej niż jedną smutną linię SKM. U nas nawet włodarze nie potrafią ogarnąć sprinterów SKM tak jak były dawniej. Żenada.

              • 2 3

      • Nie po to masz obwodnicę Trójmiasta, żeby teraz puszczać autostradę przez środek miasta. Koniec z dwupasmówkami w miastach.

        • 5 23

      • Gdynia jest za wąska i za długa na takie eksperymenty (7)

        Nie porównuj płaskich i relatywnie małych holenderskich miast do pagórkowatego Trójmiasta. Rowerkiem wzdłuż kanału w Utrechcie czy Amsterdamie możesz sobie jechać na spacer, a nie do pracy z Witomina do Cisowej. Rano masz z górki, ale do domu pod górę więc rowerek do autobusu? Tempo 30 i zamknięcie ulic dla aut w Gdyni to absurd, taki sam jak jednokierunkowa Świętojańska. Wtedy centrum padnie totalnie.

        • 22 6

        • W Gdyni przecież można to rozwiązać kolejką górską. Jedną już macie ;)
          A na poważnie, w uspokojeniu ruchu nie chodzi tylko o rowery, ale też o bezpieczeństwo i jakość życia mieszańców. I dobra komunikacja zbiorowa jak najbardziej jest w stanie zastąpić większość scenariuszy w których obecnie używane są samochody.

          • 6 2

        • (5)

          Jakie kanały? Widać, że Holandię to ty znasz tylko ze zdjęć.

          Holdenrzy też nie dojeżdżają 9 km rowerem do pracy. Rower służy do dojazdów na dystansie 1-3 km. A poza tym z Witomina na CIsową dalej byś jeździł autostradą. I Gdynia jest dosyć porównywalnym miastem z holenderskimi - Amsterdam jest wielkości Trójmiasta. Rotterdam podobnie. Utrecht jest większy od Gdyni

          • 2 13

          • (3)

            Amsterdam ma taka sama ilosc ludnosci jak Trojmiasto ok. 800-900 tys, ale jest o polowe mniejszy 219 tys vs 414 tys m2. No i przewywzszenia... najwyzsza gora Holandii ma 321 mnpm a w samej Gdyni Donas 206 m...

            • 3 1

            • a gdzie ta gora w Holandii jest? (2)

              W srodku miasta jak w Trojmiescie?

              Roznice poziomow w Gdyni sa podobne jak w Bielsku Bialej i w kontekscie utrzymania infrastruktury jest ona zblizona do miast... gorskich...

              • 3 1

              • (1)

                A Góra Donas to rozumiem jest w centrum miasta.

                • 1 0

              • On na górę Donas

                jeździ do roboty.

                • 0 0

          • 1-3 km dobre sobie:)

            • 1 0

    • W ramach dekomunizacji Witomina...

      proponuję pozbawić ulic sławiących ich imiona takie kreatury jak Dymitr Wasiliewicz Rolnicz, Pamfił Stiepanowicz Kielecko i Josif Aleksandrowicz Hodowlan

      • 13 1

    • to teraz się skup, bo będzie trudne: po to właśnie ma powstać obwodnica

      • 26 9

    • Porąbało Cię chłopie?

      • 7 6

    • W tym mitycznym świecie i zachodzie?

      Mówisz o Chinach, Indiach czy którym miejscu w którym żyje większość ludzkości?

      • 8 5

    • Powiedział ten młody i sprawny

      • 7 3

    • Wyprowadż UM z centrum i przestanę się uprzykrzać mieszczanom.

      • 11 1

    • Czy jestes wiesniakiem przejazdem w miescie?? W tym miescie!

      • 6 4

    • Obwodnica Witomino

      Bzdury piszesz.Tacy mędrcy jak ty doprowadzili Gdynię przez ostatnie 30 lat do paraliżu drogowego.Dla nich najważniejsze było postawić światła i to było ich rozwiązanie problemów drogowych.PS dekomunizację przeprowadź sobie w swojej głowie.

      • 20 4

    • Kończ Waść....

      Globalny trend? Herr Tysk...był pan kiedyś w Chinach, Tailandii, Koreii, Japonii? Tam małe miasta jak Gdynia, mają w centrum po 5 pasów w każdą stronę, a pan proponuje wszystkim uliczki jak z ciasnego Paryża lub Mediolanu...

      • 2 3

    • Z tym nie wygrasz! W kraju, gdzie samochód na chodzie można kupić za jedną pensję, a do tego nadal jego posiadanie jest uważane za oznakę statutu ludzie będą wszędzie jeździli tymi złomami, a nie kupować bilet miesięczny. Narzekają, że autobusy stoją w korkach jednoszczesnie sami te korki powodując.
      Zbudowanie tej obwodnicy może na kilka lat zmniejszy korki, ale jednocześnie zachęci następnych do kupna samochodów, zostaną zbudowane kolejne sypialnie na Chwarznie i znowu będzie za mało ulic.
      To się nie zmieni, dopóki się nie zmieni mentalność.

      • 2 0

    • Idź do psychiatry

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Kielecka/Śląska (2)

    Jednocześnie powinny być projektowane zmiany na ww. skrzyżowaniu, bo inaczej po prostu korek przeniesie się w inne miejsce.

    • 46 6

    • proste

      nie dać arce ,będzie kasa i chęć na obwodnice

      • 14 2

    • Korek

      Zawsze się gdzieś przeniesie, z tym że duża spora grupa dojedzie do siebie bez korka, do tego zawsze będzie alternatywa, i tak wzmożony ruch nie będzie przebiegał przez środek osiedla więc zwiększy bezpieczeństwo.

      • 9 3

  • No i nie będzie tej obwodnicy, bo kiełbasa to była.
    Jak będzie miała powstać to zrobią nowy przetarg. Czyli tonący brzytwy się chwyta, ze strony byłego prezydenta...

    • 9 2

  • To nigdy nie powinno powstać

    • 6 7

  • koperty z ofertami

    Nie będzie kopert z ofertami. Oferty są składane elektronicznie.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane