• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oceniamy dworzec Gdańsk Główny: nowocześnie i ładnie, ale pusto, betonowo i z kuriozalną windą

Maciej Korolczuk
4 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (343)
Kilka dni po otwarciu wybraliśmy się na wyremontowany dworzec, by ocenić go z perspektywy pasażera. Kilka dni po otwarciu wybraliśmy się na wyremontowany dworzec, by ocenić go z perspektywy pasażera.

Sporo miejsc do siedzenia, czysto i nowocześnie - dworzec Gdańsk GłównyMapka po remoncie na pierwszy rzut oka zachwyca. Ale są też wady i niedociągnięcia. W oczy rzuca się brak zieleni i betonoza na zewnątrz, a w środku brak najemców i kuriozalna winda, która między poziomem -2 a -1 ma do pokonania... 30 cm.



Czy widziałe(a)ś już dworzec po remoncie?

Dworzec Gdańsk Główny otwarto w poniedziałek po czterech latach remontu (inwestycja złapała 1,5 roczne opóźnienie).

Postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się nowej infrastrukturze i spojrzeć na oddany do użytku dworzec z perspektywy pasażera.

Pierwsze wrażenie - zachwyt



Z zewnątrz bryła wyremontowanego budynku robi bardzo dobre wrażenie. Może podobać się odnowiona elewacja, nowa stolarka okienna i drzwiowa czy przywrócone historyczne, wzorzyste poszycie dachu. Lepiej wygląda też plac przed dworcem: nowe chodniki, oznakowana droga rowerowa i miejsca postoju dla taksówek i osób niepełnosprawnych (dlaczego tylko jedno miejsce?!).

  • Przed dworcem jedyną zieleń zapewnia rabata z drzewem, które rosło tam jeszcze przed rozpoczęciem remontu.
  • Strefa przed głównym wejściem z jasnym podziałem na przestrzeń dla pieszych, kierowców i rowerzystów.
  • Przed dworcem poza drogą rowerową przydałyby się jeszcze stojaki rowerowe.
  • Dla osób niepełnosprawnych przewidziano tylko jedno miejsce postojowe.
  • Na część parkingu nadal nie da się wjechać.
  • Przy dworcu stoją jeszcze kontenery, które służyły za zaplecze budowy.


Ale żeby nie było zbyt różowo, w oczy aż bije przeraźliwa betonoza tego miejsca i brak choćby skrawka nowej zieleni. O tym, jak mogłoby wyglądać to miejsce, gdyby zamiast betonowej kostki wykonano kilka nasadzeń świadczy rabata i drzewo rosnące po zachodniej stronie budynku dworca. Brak zieleni przed budynkiem sprawia, że w słoneczne czy gorące dni nie ma szans na schronienie w cieniu. Z kolei w dni deszczowe, woda zamiast do niecki, ogrodu deszczowego czy po prostu trawnika, na którym rośnie drzewo (a najlepiej kilka) spływać będzie do kanalizacji deszczowej lub... po schodach do podziemnych tuneli prowadzących na perony.

Na betonowym placu oprócz braku zieleni nie znaleźliśmy też stojaków rowerowych, a przestrzeń wokół dworca wciąż wygląda jak plac budowy. Po jednej stronie wciąż stoją wygrodzenia uniemożliwiające wjazd na parking, a z drugiej - trwa rozbiórka kontenerów, z których zbudowany był tymczasowy dworzec.

Wchodzimy do środka.

W środku kolejki do kas, brak biletomatów i najemców



I znów - zachwyt i szczęka na podłodze. W oczy rzucają się efektowne witraże, odrestaurowane zdobienia, łuki, pieczołowicie wykonane herby miast. Klimatu dodają dębowe witryny kas biletowych. Podróżni oprócz tego, że mają na czym zawiesić oko, mogą też spocząć na jednej z wielu ławek. Oby nie w oczekiwaniu na opóźniony pociąg.

Sprawdź rozkład pociągów w Trójmieście



Wśród zalet i rozwiązań pro-pasażerskich należy też wymienić rampy zjazdowe, które z pewnością ułatwią poruszanie się osobom niepełnosprawnym, rodzicom z wózkami dziecięcymi czy po prostu - pasażerom z walizkami i bagażami na kółkach. W kilku miejscach stoją też tablice informacyjne umożliwiające korzystanie z nich osobom niewidomym lub niedowidzącym. Niby to już standard w XXI wieku, ale cieszy, że pomyślano o możliwie wszystkich potencjalnych użytkownikach dworca.

  • Przez to, że otwarta jest tylko część kas, tworzą się do nich długie kolejki. Przydałoby się więcej automatów biletowych.
  • Udogodnieniem dla podróżnych są rampy zjazdowe, dzięki czemu walizek na kółkach nie trzeba nosić po schodach.
  • Duży plus za dostosowanie obiektu do potrzeb m.in. osób niedowidzących i niewidomych.
Co jeszcze przykuwa uwagę pasażerów? Przede wszystkim brak najemców. Niemal wszystkie pomieszczenia, przeznaczone do komercyjnego najmu są puste. Nie ma gdzie kupić wody na drogę, kanapki, kawy ani gazety, więc póki co - należy się w nie zaopatrzyć gdzie indziej.

Zanim jednak ruszymy w drogę, trzeba kupić bilet. I tu kolejna niespodzianka - długa kolejka do kas, spośród których tylko część jest otwarta. Jak nie w kasie, to może uda nam się dostać bilet w biletomacie? Owszem, o ile go znajdziemy. Jedno urządzenie stoi bowiem pod schodami, którymi z holu głównego można przejść na perony. Mijają go więc osoby, które bilet już posiadają. Wydaje się, że biletomatów powinno być zdecydowanie więcej i powinny stać w widocznych miejscach, bliżej kas.

  • Na terenie całego dworca w oczy rzucają się puste lokale i brak najemców.
  • Na terenie całego dworca w oczy rzucają się puste lokale i brak najemców.
  • Na terenie całego dworca w oczy rzucają się puste lokale i brak najemców.
  • Na terenie całego dworca w oczy rzucają się puste lokale i brak najemców.

Kuriozalna winda - 30 cm między piętrami



Brak biletomatów to nie jedyny problem, na jaki mogą natknąć się pasażerowie. Na dworcu wciąż nie działa część wyświetlaczy dynamicznej informacji pasażerskiej.

Ale największym kuriozum, na jakie natkniemy się w odnowionym budynku dworca jest winda, łącząca tunel (poziom -2) z holem głównym (poziom 0). Pomiędzy nimi znajduje się jeszcze korytarz prowadzący na perony (i tam też stoi wspomniany biletomat). Absurd polega na tym, że winda między poziomem -2 a -1 ma do pokonania... 30 cm. Efekt jest taki, że gdy winda zatrzyma się na poziomie -1, osoby oczekujące na nią w tunelu mogą odnieść wrażenie, że winda zacięła się i zatrzymała między piętrami.

Tak jak londyński dworzec kolejowy King's Cross ma swój legendarny przystanek 9 3/4, tak nowy dworzec w Gdańsku windę, która zatrzymuje się na poziomie 0,5.

Zabytkowe schody donikąd



Może nie kuriozum, ale ciekawostką są stalowe, kręcone schody... donikąd. To jednak nie błąd projektantów, lecz świadoma decyzja. To fragment schodów, które dawniej prowadziły na wieżę zegarową. Dziś są już niepotrzebne, ale ze względu na walor historyczny zostały zachowane na wniosek pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Dworzec mocno opóźniony, a wygląda jakby otwarty w pośpiechu



Podsumowując - dworzec choć ładny i sprawiający pierwsze dobre wrażenie - wciąż wymaga wiele pracy. Część poprawek to zwykła kosmetyka i spółka zarządzająca dworcem powinna się z nimi szybko uporać. Z drugiej strony, aż dziw bierze, że inwestycja, która złapała 18-miesięczne opóźnienie, sprawia wrażenie, jakby była otwierana w pośpiechu.

Miejsca

Opinie (343) ponad 20 zablokowanych

  • Nie wspomniano jeszcze o kuriozalnych krętych schodach - znikąd donikąd (8)

    Z pewnością wkrótce będą królować w internecie. Proponuję dać na nich jedynie tabliczkę: Symbol rządów PiS i będzie dla nich uzasadnienie (drogie, szpetne, pokrętne i donikąd)

    • 14 17

    • A co ma do tego PiS? (1)

      Dulkiewicz zmieniła partię? Już nie jest w PO?

      • 11 4

      • A co ma Dulkiewicz do PKP?

        PiS jakoś nie może pokojarzyć co oni budowali, a co nie... A potem Kaczyński wizytuje tunel w Świnoujściu, przy którym rząd nie kiwnął palcem...

        • 5 9

    • Puknij się w głowę.A co w Gdańsku rządzi PiS.Nigdy nie rządził tu PiS ,dlatego tak jest. (1)

      • 9 4

      • Rzadzil. A dworzec jest pkp nie miasta

        • 1 4

    • Dworzec pkp (1)

      A kto w Gdańsku rządzi PiS ?

      • 7 3

      • W pkp rzadzi pis

        • 1 3

    • Schody kręcone

      Chyba są na wieżę zegarową

      • 5 1

    • Wieje od ciebie nienawiścią konfederata

      • 1 4

  • Przyjedzie niedługo Mateusz i ponownie otworzy

    za brak najemców zwali winę na Tuska

    • 19 10

  • Współpracy z SKM (1)

    Chyba w ogóle nie było...Rozumiem, że przesądzone jest, że "portem macierzystym" SKM będzie Wrzeszcz

    • 7 5

    • Nie znam sie, ale się wypowiem.

      Dworzec we Wrzeszczu, podobnie jak Gdańsk Główny, należy do PKP S.A.

      • 4 2

  • Jarek (3)

    Kilka tygodni temu byłem w Amsterdamie.
    Dworzec w Gdańsku wygląta jak tamten niderlandzki twór HANZY

    CZY Ktoś specjalnie go tak wyremontował.

    • 1 20

    • Gdansk należał do Hanzy. (1)

      Po drugie Hanza, jako związek miast handlowych, to twór średniowieczny. H przestala istnieć wieki przed wybudowaniem dworca, czy nawet powstaniem kolei.

      • 9 1

      • ale istnieje coś jak manieryzm niderlandzki

        na którym wzorował się twórca dworca.
        Ma on ścisły związek z Hanzą i jest charakterystyczną cechą wszystkich miast hanzeatyckich.
        Przetrwał sam związek...

        • 5 0

    • A może tamten wygląda zupełnie tak jak ten nasz???

      • 5 0

  • w poniedziałek poszłam zobaczyć dworzec (7)

    co mnie uderzyło - za mało nowoczesności. powinny być tam samoobsługowe kasy biletowe, duże wyświetlacze z rozkładem jazdy, monitor z informacjami na temat wydarzeń kulturalnych, jeszcze jakiś bajer dla samego ucieszenia się. poza tym ten beżowy kolor jest smutny. nie ma poczekalni. te ławki w przejściu to kpina, podróżny powinien spokojnie odpocząć, a w przejściu nie da się tego zrobić. no i oczywiście koniecznie trzeba ustawić barierki przy kasach, żeby baranki wiedziały, jak się ustawić w kolejce.

    • 23 8

    • jedną z tych niewynajętych jeszcze sal przeznaczyć na poczekalnię. za komuny była duża poczekalnia z długimi ławkami i bufetem. (1)

      komu to przeszkadzało?

      • 3 1

      • Nikomu.

        A już najmniej bezdomnym.

        • 6 1

    • Konserwator (2)

      Na nic takiego konserwator nie wyrazi w życiu zgody. Takie życzenia pozostają w strefie marzeń

      • 4 0

      • na co nie wyrazi zgody? na poczekalnię?

        • 6 0

      • wielu rzeczy brakuje na dworcu i to takich ułatwiających życie podróżnym.

        • 3 0

    • schody ruchome niezbędne

      • 7 0

    • bo wposcili konserwatora a ten zatrzymal sie na rameczkach, gdanskich kredensach i niczym

      Pani Soltysowa w bialych kozaczkach kaze wszystkim mowic ze jest ladnie. No i jest Ladnie.

      • 1 0

  • Obawiam się, że najemców może długo nie być.

    A to z prostej przyczyny: jeśli spece z PKP we wniosku o dotację unijną na remont dworców nie wskazali, że dworce będą pozyskiwać komercyjne środki z najmu - to mają problem. Bo trzeba będzie część dotacji oddać.
    A co do braku zieleni - PKP nie lubi zieleni, bo trzeba o nią dbać na bieżąco i to kosztuje. Z tym PKP ma problem, bo nie robi niczego na dworcach na bieżąco, lecz z doskoku. Tak jest np. ze sprzątaniem peronów lub torowisk. Toteż zieleń szybko by uschła - więc po co? Kostki betonowej w zasadzie nie trzeba nawet czyścić, bo od czego są opady?

    • 21 3

  • A powinno (1)

    Miałam okazję w dniu wczorajszym być na dworcu. Wszystko czyste, odnowione, ale tak jakby trochę niedokończone... . Nie ma możliwości kupić chociażby butelki wody, a w dniu otwarcia przynajmniej jeden boks powinien być czynny - prasa, napoje, bilety ztm. I jeszcze jedno - jestem spoza Gdańska, nie znam tych wszystkich zakamarków w tunelu i trochę strzałki mylą -np. gdzie jest toaleta. No, ale za to tam znajdziemy plan toalety damskiej i plan toalety męskiej.

    • 14 3

    • He he

      Po co te plany toalet? Termy rzymskie to nie są

      • 4 0

  • Kasy

    Kolejki stałem 30 min na pociąg się zpuznilem a obcokrajowcy w ogóle nie wiedzą co się dzieje dworzec jest ale funkcji nie spełnia

    • 15 8

  • skandal! (3)

    tym miastem nie rzadza polacy....dlaczego koło dworca jest pomnik szydowski.........czyzby nie mielismy sie czym pochwalic?
    a moze tak postawic zamiast niego pomnik poswiecony.........gryfowi pomorskiemu kaszubom co walczyli z niemcami.
    No ale zapomnialem plezydentka nie ma o tym pojecia ze tak było liczy sie tym kasa wiec szydy dalej góra!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 19 29

    • OK, możesz spróbować jeszcze raz, ale tym razem dać to najpierw komuś mówiącemu po polsku do sprawdzenia?

      • 6 2

    • forma wypowiedzi trochę dziwna, ale treść słuszna

      • 7 5

    • pomnik niemieckim dzieciom co ojciek gotowal zydowskie dzieci na zelatyne.

      gdansk ma rozjechane z tymi niemcami.

      • 1 2

  • Obiektywizm

    Lepiej opiszcie miejska czesc tunelu, bo propaganda juz niczym z miejskiego portalu. Standard jaki kolej uzyskala ostatnio po tym co bylo, jest wrecz szokiem- pozytywnym. Chcialbym zebyscie tak obiektywnie opisywali inwestycje deweloperskie

    • 12 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane