- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Wspólny bilet na Gdańsk i SKM za 99 zł od kwietnia
Od 1 kwietnia w Gdańsku nie tylko wzrosną ceny za przejazdy komunikacją miejską, ale wprowadzony zostanie długo wyczekiwany jeden wspólny bilet miesięczny w cenie 99 zł na tramwaje, autobusy oraz wszystkie pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio w granicach miasta. Władze Gdyni i Sopotu twierdzą, że takie rozwiązanie przeczy idei integracji taryfowej na obszarze całego Trójmiasta.
Nowy bilet w cenie 99 zł będzie "rozwinięciem" obecnego miesięcznego biletu ZTM na wszystkie tramwaje i autobusy, obowiązującego przez wszystkie dni tygodnia w granicach Gdańska.
Od kwietnia będzie on też uprawniał do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio na trasach:
- podstawowej linii SKM od Śródmieścia do Żabianki-AWFiS,
- szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do Osowej,
- pociągami podmiejskimi po torach dalekobieżnych od przystanku Gdańsk Lipce do Oliwy.
Rozkłady jazdy: tramwaje, autobusy, trolejbusy i pociągi
Wspólny bilet tylko dla posiadaczy Karty Mieszkańca
Co istotne, nie będzie obowiązku zakupu osobno biletu ZTM i kolejowego, ale w zamian obligatoryjne będzie posiadanie Karty Mieszkańca. Przypomnijmy, że otrzymanie Karty Mieszkańca możliwe jest wyłącznie dla osób, które:
- są zameldowane w Gdańsku,
- lub/i rozliczają się z podatku dochodowego w gdańskich urzędach skarbowych,
- lub/i opłacają podatek od nieruchomości znajdującej się w Gdańsku,
- lub/i opłacają media związane z nieruchomością zlokalizowaną w Gdańsku.
Nie wiadomo jeszcze, czy nowe rozwiązanie taryfowe będzie posiadało również odpowiednik ulgowy, a zatem czy będzie także skierowane do uczniów i studentów.
Włodarze poinformowali natomiast, że wspólna taryfa ZTM-kolej będzie obowiązywała w biletach semestralnych w nowej cenie (występuję one jedynie w wersji ulgowej): czteromiesięczny - 188 zł, pięciomiesięczny - 235 zł.
Niewiadomą pozostaje również przyszłość istniejących biletów okresowych ZTM ważnych od poniedziałku do piątku oraz przez wszystkie dni tygodnia bez przewoźników kolejowych.
- Wszystkie szczegóły w tym zakresie przedstawimy wraz z projektem uchwały Rady Miasta Gdańska, która zostanie skierowana na sesję już w styczniu 2020 r. - ucina spekulacje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Pomysł z programu... Jarosława Wałęsy
Przypomnijmy, że propozycja niemal identycznego wspólnego biletu w cenie 99 zł była jedną z obietnic wyborczych Jarosława Wałęsy, kandydującego w 2018 r. na prezydenta Gdańska, zaś szefem jego sztabu był wówczas Piotr Borawski.
O idei wspólnego wewnątrzmiejskiego biletu mówiono podczas konferencji Jarosława Wałęsy - w sierpniu 2018 r.
Do współautorstwa koncepcji wspólnego biletu poczuwają się także członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które współtworzyło program Wałęsy.
- Odrobinę nam przykro, że zapomina się o autorach tego pomysłu. Proponowana forma wspólnego biletu bez konieczności oczekiwania na inne miasta, była jednym z naszych postulatów w minionej kampanii wyborczej. Cieszymy się, że zostanie on wcielony w życie. Jesteśmy przekonani, że znacznie ułatwi to codzienne podróże komunikacją miejską mieszkańcom Gdańska - komentuje Karol Spieglanin, prezes FRAG.
Gdynia i Sopot protestują
Jeszcze przed piątkową konferencją prezydenci Gdyni i Sopotu, Wojciech Szczurek oraz Jacek Karnowski, przesłali oświadczenie, w którym czytamy m.in.:
- Z przykrością przyjmujemy do wiadomości, że Urząd Marszałkowski WP oraz Miasto Gdańsk podejmują działania, by pilotażowo wprowadzić zintegrowany bilet obejmujący komunikację miejską i kolejową jedynie w granicach miasta Gdańska. Żywimy głębokie przekonanie, że taki pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast. Z naszej wiedzy wynika bowiem, że koszty nie są jeszcze precyzyjnie policzone nawet dla Gdańska, a całkowicie nieznane dla Gdyni i Sopotu.
Do treści tego oświadczenia odniósł się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
- Podobne rozmowy [nad wspólnym biletem - dop. red.], jak z Gdańskiem, będziemy również prowadzić z Sopotem i Gdynią, o co zabiegają obaj prezydenci. Mam nadzieję, że będziemy dyskutować nad rozwiązaniami technicznymi i finansowymi - zapewnia Struk.
- Bardzo cieszy mnie gotowość moich kolegów prezydentów do podjęcia rozmów na ten temat z marszałkiem województwa. Pracujemy z naszej inicjatywy nad tym rozwiązaniem kilka miesięcy i uważam, że kolejnym krokiem powinna być dalsza integracja. Każdy musi jednak odpowiedzieć na pytanie, ile to będzie kosztowało i czy stać na to dany samorząd - dodaje Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Koszt wspólnego biletu to 6,5-9,4 mln zł
Szacunkowy koszt wprowadzenia wspólnego biletu dla budżetu Gdańska to wydatek ok. 6,5-9,4 mln zł. Dokładne wyliczenia będą znane dopiero w październiku przyszłego roku, gdy zostaną przeprowadzone badania transportowe.
Dla porównania, wprowadzenie darmowych przejazdów dla dzieci i uczniów kosztuje budżet miasta ok. 9 mln zł rocznie (dokładne wyliczenia są niemożliwe, ponieważ uczniowie i dzieci są niejako poza systemem taryfowym - ich obecność w środkach transportu nie jest odnotowywana w żaden sposób). Włodarze nie odpowiedzieli w piątek na pytanie, czy ulga ta zostanie także rozszerzona o przejazdy pociągami.
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2019-12-27 17:00
Bądźmy Trójmiastem (2)
Może zamiast marnować czas i pieniądze na połowiczne rozwiązania, włodarze Trójmiasta powinni poświecić zasoby i czas aby opracować wspólne rozwiązanie, które byłoby proste (zrozumiałe zwłaszcza dla turysty z obcego kraju), obejmowało Trójmiasto, i było łatwo dostępne jeśli chodzi o zakup.
O ile byłoby łatwiej dla wszystkich.- 16 7
-
2019-12-27 17:12
Co mieszkańców Gdańska
obchodzi Gdynia i Sopot?
- 5 4
-
2019-12-27 19:50
wiekszosc takie rozwiazanie satysfakcjonuje.
malo kto jezdzi do sopotu czy gdyni. bo i po co
- 1 3
-
2019-12-27 17:00
pkmka
Pojade czy nie na tym bilecie?
- 3 8
-
2019-12-27 17:03
No w końcu, tyle lat czekania, szkoda że od marca wsiadam na rower i dopiero 2021 skorzystam
Lepiej późno niż wcale, na co jeszcze czeka Gdynia i Sopot - nie mam pojęcia 20 lat wam nie wystarczy ?
- 9 4
-
2019-12-27 17:05
(4)
99 złotych to nie jest drogo za bilet miesięczny na tramwaje ,autobusy i SKM.
- 16 12
-
2019-12-27 17:07
(1)
ani tanio, ani drogo - jest ok
- 3 9
-
2019-12-27 19:40
obecnie miesięczny bilet na 30dni całodobowo kosztuje 94zł.
więc 5 zł dopłacić za SKM i PKM miesięcznie to chyba nie tak źle?
- 9 2
-
2019-12-27 22:54
na jakim dystansie...
i w jakiej ilości...
Bo na razie wychodzi na to, że niewiele jest osób, które jedno miasto zaspokaja.- 1 2
-
2019-12-28 01:24
za taką kwotę masz w Wawie 45km
Czyli dystans z Wejherowa do Śródmieścia...
Takie sztuczki, podsypać niektórym "burkom" do miski, to będą służyć...
A gdzie tolerancja, równoprawność i niewykluczenie?!- 1 2
-
2019-12-27 17:13
Bilety okresowe są za tanie (1)
a jednorazowe za drogie.
Jak ktoś jeździ komunikacją, to i pewnie za 150 kupi bilet, ale jak ktoś nie ma miesięcznego, a ma samochód to jazda komunikacją jest nieopłacalna.
Kto to planował, żeby bilet jednorazowy był droższy niż cała doba na miesięcznym?- 13 18
-
2019-12-27 23:35
Racja. A planowana cena 24h to już poziom Mediolanu
- gdzie mają metro...
- 2 3
-
2019-12-27 17:16
niech ktos mi wytłumaczy (2)
co takiego trudnego, skomplikowanego i niemożliwego jest w stworzeniu jednego biletu na wszystkie środki komunikacji miejskiej w Trójmieście?
ktoś chciał kiedyś starać się o status metropolii.... :o)- 23 3
-
2019-12-27 19:52
kilka samorzadow, kilka spolek wez sie dogadaj
jak nie wiadomo o co chodzi to pewnie o kase. do wspólnego biletu miasta musiałyby dołożyć. widocznie gdansk sie na to tylko zdecydował.
- 5 0
-
2019-12-29 11:28
Kasa
jak niewiadono o co chodzi, to chodzi o kasę
- 1 0
-
2019-12-27 17:24
Nasi kochani włodarze w końcu zrobili coś dobrze (a na pewno to krok w dobrą stronę), a wy narzekacie? Zabawne.
- 5 12
-
2019-12-27 17:25
Ależ frustracja gdynian na forum
I te pomyje wylewane na Gdańsk. Może to Gdańsk ma zasponsorować biednej Gdyni wspólny bilet? Jesteście żałośni.
- 13 17
-
2019-12-27 17:42
nie (1)
Struk jest całkowicie w kieszeni prezydentów Gdańska.
- 14 4
-
2019-12-27 17:55
Boli co?
- 3 4
-
2019-12-27 17:44
ok (2)
Ok, ale bilet w tej cenie powinien być na całe Trójmiasto.
- 21 5
-
2019-12-27 22:12
Cały kraj...
- 1 2
-
2019-12-27 22:27
nie ma jakiegos trojmiasta bo gdynia chce bys ksiestwem, ma nawet swoje lotnisko
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.