• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od wtorku dwie strefy płatnego parkowania w Gdyni

Michał Sielski
28 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Zamiast czterech stref płatnego parkowania z różnymi zasadami będą teraz w Gdyni dwie. Zamiast czterech stref płatnego parkowania z różnymi zasadami będą teraz w Gdyni dwie.

Ma być łatwiej, wygodniej, a zasady będą bardziej przejrzyste. Nie będzie jednak taniej. Od wtorku, 29 marca 2022 r., zmieniają się zasady płatnego parkowania w Gdyni.



Zdarzyło ci się nie płacić za parkowanie w płatnej strefie?

O planowanych zmianach poinformowaliśmy jako pierwsi, publikując 17 lutego 2022 wywiad z odpowiedzialnym za nie wiceprezydentem miasta Markiem Łucykiem.

Przyznał w nim, że zasady zostaną uproszczone, bo kierowcy - także z Gdyni - często byli zagubieni w strefie płatnego parkowania.

Nowe zasady parkowania w Gdyni. Dwie strefy i bezpłatna niedziela dla gdynian

Co się zmieni od wtorku?


Płatne parkowanie w Gdyni - teraz już tylko dwie strefy



Opłaty za parkowanie w Gdyni
Przede wszystkim zmniejszona zostanie liczba stref. Pozostanie najdroższa strefa śródmiejska, ale trzy pozostałe, czyli Orłowo, Działki Leśne/Grabówek oraz Wzgórze św. Maksymiliana, połączone zostaną w jedną z takimi samymi zasadami. Strefa śródmiejska będzie oznaczona kolorem niebieskim, a pozostałe będą żółte.

W każdej z nich abonament mieszkańca będzie upoważniał do parkowania do 300 metrów od miejsca zamieszkania. To ważne zwłaszcza dla tych, którzy mieszkają na granicy strefy. Mandat za brak opłaconego miejsca postojowego wynosić będzie 150 zł (dotychczas wynosił 200 zł z możliwością obniżenia do 150 w przypadku wpłaty w ciągu 7 dni).

I najważniejsze: opłacenie postoju w droższej strefie (niebieskiej) upoważniać będzie do postoju w tańszej strefie (żółtej). Do tej pory opłacając przez pomyłkę znacznie droższy postój, kierowcy dostawali mandaty za... brak opłaty parkingowej, bo kontrolerzy nie widzieli w systemie wniesionej opłaty w swojej strefie.

Czytaj więcej: Kierowcy mylą strefy, urzędnicy proszą o koncentrację

Bezpłatne parkowanie w niedziele dla mieszkańców Gdyni od maja



W planach jest też wprowadzenie darmowego parkowania w niedziele dla mieszkańców Gdyni. Wnioski o ich wydanie będą przyjmowane w kwietniu, a bezpłatny postój w niedziele dla posiadaczy identyfikatorów ma być możliwy w drugiej połowie maja.

- Identyfikator Mieszkańca Gdyni uprawniający do bezpłatnego postoju przez całą niedzielę będą mogły uzyskać osoby posiadające samochód, zameldowane w Gdyni i rozliczające PIT w mieście. Identyfikator będzie nadawany na maksymalnie 12 miesięcy. Dokumenty potrzebne do jego nadania będzie można złożyć online lub w Biurze Obsługi Klienta Strefy Płatnego Parkowania Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Identyfikator będzie możliwy dla posiadaczy samochodów, ale także je leasingujących, najmujących, dzierżawiących lub jeżdżących nimi na zasadzie użyczenia.

- Chcemy przede wszystkim uprościć zasady płatnego postoju w Gdyni. Uważnie słuchaliśmy uwag mieszkańców, a teraz wprowadzamy je w życie. Uproszczenie tych zasad było też jednym z moich celów po objęciu stanowiska dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni - opowiada Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Nowe strefy parkowania w Gdyni: Cennik, abonamenty, zasady

12:36 3 KWIETNIA 22

Strefy płatnego parkowania w Gdyni (15 opinii)

Ujednolicono podobno strefy na żółtą i niebieską, a parkometr przy skwerze arki wciąż oblepiony na czerwono z informacją o płatnościach od poniedziałku do niedzieli w godz. 8-20 oraz stawką 5,50 zł/h. Jak to jest z tymi strefami? Operator zapomniał zmienić i miasto łupi parkujących podwyższoną stawką ile się uda?
Ujednolicono podobno strefy na żółtą i niebieską, a parkometr przy skwerze arki wciąż oblepiony na czerwono z informacją o płatnościach od poniedziałku do niedzieli w godz. 8-20 oraz stawką 5,50 zł/h. Jak to jest z tymi strefami? Operator zapomniał zmienić i miasto łupi parkujących podwyższoną stawką ile się uda? Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (318) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia jest passe

    Od dawna daruję sobie wizyty w centrum miasta. Wybieram Kaszuby,lasy i jeziora, a co za tym idzie ładnie,j przyjaźniej i taniej. Polecam

    • 20 3

  • Bardzo dobry ruch (12)

    Ale ludzie, którzy nigdy nie byli poza Polską, nie wiedzą jak żyje się miastach czy krajach, w których nie dominują auta.

    • 4 22

    • a gdzie ty byłeś ?

      jakoś poza Gdynią czy Gdańskiem niewiele jest miejsc z opłatami w niedziele

      • 11 0

    • (1)

      wymień jakiś kraj czy chociaż miasto

      • 3 0

      • Skoro jesteś takim znawcą, to chyba nie potrzebujesz podstawowych informacji

        • 1 0

    • wytłumacz mi na czym polega dominacja aut (8)

      Cholera, człowiek interesuje się tą technologią, czyta co się dzieje na świecie i nie wiedzieć czemu pomija tak fundamentalne osiągnięcia. Z tego wynika, że samochody już się tak rozwinęły pod względem autonomii oraz sztucznej inteligencji, że zyskały świadomość, uzyskały samowystarczalność i zaczęły dominować nad ludźmi - jak maszyny z Matrixa, albo Terminatora. A dzielne samorządy dzielnie walczą z mechanicznym agresorem stawiając wszędzie parkometry niczym baterie Patriotów. A ja myślałem, że tymi samochodami chcą jeździć ludzie, mieszkańcy miast, bo tak jest im wygodniej i efektywniej... Człowiek się uczy całe życie.

      • 4 1

      • Sami znawcy na tym forum (6)

        Ale na podstawach się wykładają. Ignorancja i brak chęci zrozumienia problemu nie zmienia faktu, że się myślisz. Dobrze, że we władzach Gdyni jest ktoś ogarnięty i ma odwagę podejmować decyzje niepopularne wśród mieszkańców, którzy nie mają pojęcia o inżynierii transportu.

        • 0 1

        • zaraz zaraz (4)

          To miasto jest dla mieszkańców, czy inżynierów transportu? Jeżeli decyzje są niepopularne wśród mieszkańców, to oznacza, że mieszkańcom gorzej się żyje w wyniku takich a nie innych decyzji. A żyje się gorzej, bo nie da się powoli nic w tym mieście załatwić. Wszyscy ludzie z mojego otoczenia to ludzie w wieku produkcyjnym, z rodzinami, zwykle przedsiębiorcy i generalnie każdy narzeka na politykę transportową prezydenta kucyka. Każdy, bez wyjątku. Jedynie moja matka emerytka się cieszy, która zakończyła dawno temu swoją karierę zawodową i która od dwóch lat przestała używać samochodu. Ale wydaję mi się, że raczej miasto powinno zadbać o to, żeby to ta grupa, która przynosi miastu kasę w postaci płaconych podatków miała dobrze, a nie emeryci czy studenci.

          • 2 0

          • No i dba, tyle że oni tego nie rozumieją. To się nie wyklucza. (3)

            Gdyby zapytać ich o fizykę jądrową to by też głupoty gadali. A gdyby w oparciu o te opinie zbudować reaktor jądrowy to efekty też mogły by być dla nich zaskakujące.

            Przekonania popularne wśród
            zatwardziałych użytkowników samochodów mają się nijak do rzeczywistości. Ale ludzie lubią sobie w tej nieświadomości tkwić bo tak im wygodnie. I dlatego nie należy ich pytać, tak samo jak nikt nie pyta o reaktory.

            • 0 1

            • Porównanie z dudy (2)

              To nie jest tak, że ludzie mają się wypowiadać na tematy, o których nie mają pojęcia. Ludzie doskonale sobie zdają sprawę z tego jak im się lepiej żyje i co jest dla nich lepsze w codziennym życiu. I to są bardzo mocne i proste argumenty. Nie trzeba się znać na inżynierii ruchu, żeby odpowiedzieć na pytanie kiedy było im łatwiej - wcześniej czy później. Ludzie wynaleźli pojazdy samochodowe, żeby im było lepiej i wygodniej i pod tym względem nic się nie zmieniło.

              • 1 1

              • Ziemia też wydaje się płaska (1)

                Możesz dalej wierzyć w utopijny świat, gdzie każdy jeździ wszędzie samochodem i nikt nie stoi w korku. Albo możesz zadać sobie odrobinę trudu, żeby zdobyć chociaż minimum wiedzy na ten temat i zrozumieć że to nierealne.

                • 0 1

              • Ale mi nie o to chodzi

                Nie neguję tego, że im więcej samochodów w mieście, tym większy ruch i powstaje ryzyko korków. Ale zważ na dwa aspekty. Po pierwsze - ludzie mogą akceptować niedogodności w postaci korków biorąc pod uwagę, iż niedogodności związane z podróżowaniem zbiorkomem są większe. Sam podobnie to postrzegam i naprawdę wolę nawet godzinę w korku niż 15 minut w autobusie. Jeżeli tak uważa większość mieszkańców, to trzeba się z tym pogodzić zamiast na siłę robić im dobrze. Po drugie - w przypadku Gdyni SPP nic nie wnoszą, tylko tworzą patologie. Miasto jest zakorkowane w newralgicznych punktach i wprowadzenie SPP nic tu ani nie polepszyło ani nie pogorszyło. Podobnie kwestia miejsc w centrum - poza tym, że kucyk likwiduje miejsca nie dając absolutnie nic w zamian, też się nic nie zmienia - proces znalezienia wolnego miejsca trwa tyle samo. Więc jeżeli nic nie daje, to po co to trzymać?

                • 2 0

        • Czy inżynieria transportu mówi też o likwidowaniu połączeń komunikacji miejskiej i rozkopaniu miasta we wszystkich miejscach jednocześnie?

          • 0 0

      • Nie filozuj tyle.

        • 0 0

  • Czy płacić? (2)

    Dajmy na to taka strefa żółta. Wzgórze sw Maksymiliana ul biskupa Dominika. Ica jednokierunkowa. Po prawej stronie oznaczone farba miejsca postojowe płatne. Ok.
    Auta stoją też po lewej stronie ulicy,na ich ,na chodniku,wszędzie na grubość lakieru,po bo znych uliczkach pod blokami.
    I teraz pytanie....czy trzeba płacić też stojąc po lewej stronie??? Lub pod blokiem w bocznej uliczce ???
    Nigdy nie wiem .
    Kto wyjaśni???

    • 7 0

    • Strefa (1)

      Granica gdzie zaczyna się strefa oznaczona jest znakami Jest tam też tablica znak zakazu B-39 oznacza on zakaz postoju pojazdów na wszystkich drogach z wyjątkiem miejsc do tego przeznaczonych Miejsca wyznaczone są znakami pionowymi i poziomymi Pozostawiając pojazd w innym miejscu jak wyznaczone nie zostaniemy ukarani przez kontrolerów SPP ale przez Policję i SM już tak Sprytne prawda

      • 1 1

      • Alex to sprytne. Przecież tam tak parkujących jest bodaj trzykrotnie więcej niż tych z miejskiego parkowania .

        • 0 0

  • Smutek i żal

    Tak bardzo mi przykro, że z miasta, które było wspaniałym jestem do życia, zaczyna być ruina.
    Oszczędności w edukacji, likwidowanie etatów, likwidowanie stołówek przedszkolnych, oszczędności w kulturze, nawet w mopsie, likwidowanie kursów ZKM,, rak inwestycji i ciągłe wyciąganie od mieszkańców kasy. Gdynio, co się z Tobą dzieje :(

    • 20 1

  • Żądam zniesienia płatnych parkingów i darmowej komunikacji miejskiej, jak ktoś tego nie zapewni to na niego nie zagłosuję.

    • 11 1

  • Warto przypomnieć, że koszt parkowania przez pracownika w Gdyni to 1000 zł brutto pensji z narzutami miesięcznie, 12 tys. zł roc

    Koszty drakońskie i nic w zamian. Czy chodzi o to aby biznes wyniósł się z Gdyni?

    • 14 0

  • Upadek Gdyni zaczął się od zwężenia Świetojańskiej (7)

    Czyli był to pierwszy głupi pomysł szczura 2 dekady temu.

    • 26 2

    • Wczesniej, ale zwężenie Swietojańskiej zniszyło ja kompletnie

      • 2 1

    • zwężenie nie było takie głupie (5)

      Pojawiło się więcej przestrzeni, mogły powstać ogródki i to jest ok, bo i tak zostały dwa pasy dla aut. Natomiast niech ktoś mi powie w jakim celu świętojańska jest jednokierunkowa od urzędu do skweru? Jaki przyświecał temu cel? Bo naprawdę próbuję skumać co ktokolwiek chciał przez to osiągnąć i niestety nie potrafię.

      Rozumiem koncepcję deptaka - coś na wzór Długiej, Piotrkowskiej, Monte Cassino czy Krupówek. Ale po jaką cholerę jednokierunkowa?

      • 3 3

      • (4)

        mogły powstać ogródki, a powstały? świętojańska stoi pustostanami, zafajdanymi przez gołębie, wspaniała przestrzeń rzeczywiście

        • 2 0

        • to inna sprawa (3)

          Świętojańska oberwała jak Riviera stanęła kawałek dalej, a bankowe eldorado się skończyło. Natomiast na zwężeniu ruch samochodowy nie stracił, no chyba że mam słabą pamięć i na świętojańskiej były wcześniej po dwa pasy w jedną stronę

          • 0 0

          • (2)

            Riviera powstała w 2013, to chyba władze miasta miały dość czasu na zastanowienie się jak ożywić Świętojańską. Jak widać nie wyszło, bo psy dudami szczekają nadal. Kwestii jednokierunkowości też nie ogarniam, trzeba tu mieć chyba jakieś szczególne kwalifikacje, żeby to pojąć.

            • 1 0

            • (1)

              to nie do końca kwestia władz w tym przypadku. Budynki przy Świętojańskiej są prywatne i to oni w dużej mierze doprowadzili do tego co jest. W latach 90tych było mydło i powidło - trochę gastro, trochę mody, trochę usług - wszystkiego po trochu, potem nadszedł boom hipoteczny i ulicę wzięły banki i inne instytucje finansowe - czynsze poszły w kosmos i większość się wykruszyła. Potem nastał rok 2008, skończyły się złote czasy na kredyty, banki się pokonsolidowały i zostało ich raptem parę na Świętojańskiej. Potem trochę ruszyła gastronomia i ulica zaczęła odżywać, no i nastał Covid... Trochę pecha ma ta Świętojańska.

              • 0 0

              • Dla mnie to nie pech, tylko nieudolne zarządzanie miastem. Żeby przyciągnąć najemców, to najemcy muszą przyciągnąć klientów. Tylko czym? Po co ktoś z innej dzielnicy ma się tłuc przez pół miasta autobusem, bo polityka parkingowa została sprowadzona do absurdu. Widać hipsterów i bogaczy nie ma aż tylu, żeby to się spinało, a większość woli omijać Gdynię i przenosić swoją aktywność poza centrum i Swietojanską .

                • 3 0

  • bardzo logiczne urzędnicze myślenie

    żeby mieszkaniec miasta mógł zaparkować wyłącznie w niedzielę (dlaczego sobota już nie?), trzeba przedstawić szereg dokumentów w urzędzie, żeby uzyskać kartę (płatną?), osobiście odebrać?, z ważnością na 12 miesięcy
    do tego urzędnicy likwidują miejsca postojowe i parkingi w centrum, windując ceny za postój,
    teraz w tygodniu, jeśli chcesz załatwić sprawę, to musisz doliczyć min 20 zł - czy to fryzjer, zakupy, usługi, lekarz
    prościej poza "strefami"

    • 23 0

  • Nareszcie mam gdzie parkować pod domem. (1)

    Strefy parkowania to bardzo dobre rozwiązanie dla mieszkańców centrum miasta. Czasami 20 minut trwało zanim znalazłem miejsce do zaparkowania pod domem .

    • 2 24

    • czyli wszyscy mają tłuc się autobusem, żeby arcy hrabia miał miejsce pod domem. bo powszechnie wiadomo, że autobusy jeżdżą tylko w jedną stronę. mieszkańcy powinni mieć abonament za 800pln wtedy jeszcze bardziej ograniczylibyśmy ruch w centrum, a chyba o to chodzi?

      • 1 2

  • Bałagan

    SPP Gdynia to nawet telefonu odebrać noe potrafi, o odpisaniu na maila nie wspomnę.

    Co to za uproszczenie jak nadal jest wielki bałagan! Są ulice, gdzie nawet straż miejska nie przyjedzie bo 'nie ma wyznaczonych miejsc to jak mamy kontrolować'
    To po jaką cholere te znaki o płatnym parkowaniu? Może niech zrobią ankietę wśród mieszkańców albo przejdą się do pierwszego lepszego warzywniaka i posłuchają co ludzi wkurza?
    Nie no sorki lepiej siedzieć w UM i udawać, ze coś robią :)

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane