• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odbiory Tristara latem. Jesienią system przejdzie poważny sprawdzian

Maciej Naskręt
1 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ciemne chmury nad Tristarem zdają się ustępować, ale najważniejszy test systemu zaplanowano na jesień. Ciemne chmury nad Tristarem zdają się ustępować, ale najważniejszy test systemu zaplanowano na jesień.

Na przełomie lipca i sierpnia mają zakończyć się prace przy budowie systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Jeśli system ruszy latem, to już jesienią zbadany zostanie jego wpływ na płynność ruchu w Trójmieście. Jeśli Tristar upłynni jazdę, wykonawca otrzyma ok. 26 mln zł, które dziś są zablokowane na koncie bankowym Gdyni.



Jak oceniasz realizację systemu Tristar?

Według założeń projektowych Tristar miał rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się o 20 proc.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach, automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Ma on też kontrolować parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informować na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Uruchomienie systemu pozwoli na takie zarządzanie ruchem, które zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni nawet o 20 proc.

Wykonawcą przedsięwzięcia jest firma Qumak, a zamawiającym miasto Gdynia, które ogłosiło przetarg także w imieniu Sopotu i Gdańska. Koszt inwestycji to ok. 133 mln zł.

Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Latem zeszłego roku Qumak wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu.

Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć.

Na początku marca informowaliśmy, że w Tristarze wciąż nie działa większość podzespołów.

Jak sytuacja wygląda trzy miesiące później?

- Tristar jest włączony i działa. Trwa odbiór końcowy, w trakcie którego wykonywane są testy, usuwane usterki i wykonywana kalibracja oprogramowania. Zakładamy, że odbiory zakończą się najszybciej na przełomie lipca i sierpnia - mówi Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz z Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w Gdyni.

Wtedy rozpoczną się badania, które sprawdzą, czy i jak Tristar wpłynął na poprawę ruchu. Przypomnijmy, że jednym z zadań systemu jest skrócenie czasu podróży po ulicach Trójmiasta, na których system zainstalowano, względem okresu sprzed trzech lat, kiedy to sterowania ruchem nie było w ogóle.

- Badania ruchu i analiza nie mogą rozpocząć się przed odbiorem końcowym prac od wykonawcy i zgodnie z zapisami umowy, nie szybciej, niż pod koniec września tego roku. Czekamy na rozpoczęcie roku szkolnego i akademickiego, gdy na ulicach Trójmiasta występuje duże natężenie ruchu - tłumaczy Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz.

Następnie wykonawca będzie miał około miesiąca na przygotowanie i przedstawienie zamawiającemu wyników badań.

- Jeśli zostaną one zatwierdzone, dokonamy ostatecznego rozliczenia inwestycji. Powinno to nastąpić w listopadzie tego roku - zapewnia Pabiś-Rzeniewicz.

Urzędnicy z Gdyni od powodzenia sprawdzianu uzależniają też wypłacenie ostatniej transzy pieniędzy za realizację zamówienia. To ok. 20 proc. z zakontraktowanych 133 mln zł.

Kiedy zadziałają fotoradary w systemie Tristar?

Kierowców najbardziej jednak rozpala kwestia uruchomienia fotoradarów w systemie Tristar. Przypomnijmy, że Generalny Inspektor Transportu Drogowego wyraził zgodę na ustawienie rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle w sześciu miejscach. Zatem niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Do tego dochodzi odcinkowy pomiar prędkości na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Wielkopolskiej w Gdyni. Pomiar będzie dokonywany na obu jezdniach.

Problem w tym, że miasta jeszcze nie zdecydowały, kto będzie zarządzał danymi z wykroczeń, które zarejestrują kamery systemu Tristar. Może to robić Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, policja a nawet straż miejska. Póki decyzja w tej kwestii nie zapadnie, kierowców kara nie spotka.

Urzędnicy muszą oficjalnie poinformować o włączeniu fotoradarów.

Opinie (174) 4 zablokowane

  • TRISTAR 2 juz wkrotce

    W glowie kazdego kierowcy...

    • 1 0

  • Trochę z innej beczki (3)

    Słodki Jezu ! Co za firma poprawiała linie na obwodnicy przy węźle Karwiny i Chwarzno? Czy te linie były scierane gumką do ołówka ? Nie można było się przyłożyć i zrobić tego porządnie ?
    Proponuję wycieczkę po zmroku w kierunku Osowa>Chwarzno i sprawdzić jak duże niebezpieczeństwo wprowadzają nowe linie wraz ze starymi.

    Podobnie Chwarznieńska w Gdyni, kierunek centrum.

    Dlaczego miasto godzi się na odbiór takich baboli ?

    • 7 0

    • Jak to?

      Bo to państwo, istnieje tylko teoretycznie.

      • 3 0

    • jeszcze nie odebrało

      • 0 0

    • to nie miasto odpowiada za tą drogę

      a GDDKIA

      • 2 0

  • Jedna wielka ściema

    Ten tristan to będzie porażka 100 lecia

    • 3 1

  • Żart dla pieszych (1)

    Cześć skrzyżowań ma światło dla pieszych uruchamiane przyciskiem. Niby logiczne, ale są przejścia gdzie i tak samochody maja cykliczną zmianę świateł niezależnie od naciśnięcia przycisku. Efekt taki, że pieszy który chce przejść ulice musi czekać dwie karne rundy zmiany świateł. Totalny nonsens!

    • 5 1

    • auta też mają takie skrzyżowania że muszą czekać 2 minuty albo i więcej

      bo na jednej zmianie się nie zmieszczą, więc luz

      • 1 0

  • Kierowcy ZKM

    Tristar nie działa a na kierowców komunikacji miejskiej juz od kilku miesięcy nakładane są kary na podstawie zapisów Tristara!!!!

    • 0 0

  • Afera w tle.

    Kompletny niewypał z tym Tristarem, jest większy bałagan, trudnie dla pieszych, kierowcy będą płacić więcej, może o to chodzi.

    • 3 0

  • Żart ???

    "Wtedy rozpoczną się badania, które sprawdzą, czy i jak Tristar wpłynął na poprawę ruchu" - żart za 133 milionów a jak "badania" stwierdzą, że NIE wpłynął ??

    • 7 0

  • Moim skromnym zdaniem to jest sprawa dla prokuratury!

    System który miał działać nie działa a jego uruchomienie jest odkładane wielokrotnie. Próbne uruchomienia zwiększały kilkakrotnie korki.

    Osoba odpowiedzialna do dymisji a firma musi być obciążona karami. Dodatkowo osoby odpowiedzialne za odbiór powinny wyjaśnić kilka spraw prokuratorowi.

    To nie jest tak że ktoś za to płaci za system płacimy my wszyscy podatkami i gdyby nie ich marnotrawienie wszystkim żyło by się lepiej.

    • 9 0

  • czy płynny przejazd prze miasto będzie oznaczało większe korki na bocznych drogach? (1)

    • 1 0

    • Oczywiście że tak

      • 0 0

  • Człowiek karany przez gadżety elektroniczne.

    Kompletnie zwyrodniały pomysł.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane