• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odważnie w 2023 rok

Jakub Ubych
17 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (100)

Jedna z ostatnich oddanych inwestycji: biblioteka ze zjeżdżalnią

Zbliżający się rok będzie jednym z najtrudniejszych w historii polskich samorządów. W grudniu uchwalane są budżety, które są punktem wyjścia do pracy na następne 12 miesięcy. Zewsząd słychać głosy o obniżonych dochodach przez zmiany rządowe, trudnościach w realizacji inwestycji, konieczności ograniczenia budowanej przez lata jakości życia w polskich miastach. W Gdyni świadomie staramy się działać w sposób możliwie najmniej dotykający codzienne życie mieszkańców, a dodatkowo będzie to czas wielu inwestycji.



Czy w najbliższym roku spodziewasz się spowolnienia gospodarczego?

Inwestycje są ważne z wielu powodów, jednak kluczowym jest wspieranie lokalnej gospodarki i tworzenie miejsc pracy. Długi czas mierzyliśmy się z brakiem ofert na wykonywanie zadań lub ich bardzo wysoką ceną. Rekordowa inflacja, a przez to drastyczne podnoszenie stóp procentowych, spowodowało obniżenie możliwości zakupu mieszkań, a to bardzo silnie wpływa na sektor budowlany. To przekłada się na poszukiwanie prac również w sektorze publicznym.

Co będzie się działo w najbliższym roku na rynku inwestycji związanych z gdyńskim samorządem?



Co ważne, już 2022 rok pokazał stabilną sytuację w obszarze inwestycji - posiadając bogaty portfel zadań mogliśmy sprawdzać, jak reaguje rynek. Udało się zrealizować szereg ważnych zadań: zakończenie rozbudowy ul. Kwiatkowskiego, remont ul. Starowiejskiej, oddanie hali sportowej przy Szkole Podstawowej nr 33, kompleksu sportowego na Karwinach, węzła Chylonia z przesiadkowym parkingiem podziemnym, rewitalizacji osiedla Meksyk, oddanie wyróżniającej się biblioteki w Małym Kacku, wdrożenie 24 elektrobusów - to tylko niektóre z przykładów.

Inwestycje, które zostaną zakończone w 2023 r. (już trwające)



  • Trwa już m.in. budowa hali sportowej przy Zespole Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych.
  • Budowane będą też drogi i skrzyżowania.
  • Część inwestycji będzie się kończyć, inne się dopiero zaczną.
Kończący się rok był początkiem szeregu działań dotykających różnych obszarów życia miasta - mieszkańcy będą mogli korzystać z:
  • nowego skrzydła Szkoły Podstawowej nr 48 (ul. Jowisza),
  • nowego skrzydła Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 (ul. Wiczlińska),
  • hali sportowej przy Zespole Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych,
  • przebudowanego skrzyżowania płk. Dąbka na Oksywiu,
  • szeregu zadań w ramach projektu "Węzeł Karwiny" w obszarze ul. Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej,
  • Przystani Wiczlińska 50A,
  • Przystani oraz Biblioteki Widna 2A,
  • Parku Centralnego (etap 3) - kończący przebudowę największego z obszarów,
  • kompleksy sportowe przy Szkole Podstawowej nr 44 oraz Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 6 oraz dawnym Domu Dziecka,
  • termomodernizacja Zespołu Sportowych Szkół Ogólnokształcących.


Łączny koszt wyżej wskazanych to ok. 300 mln zł. To również czas, gdy zakończone zostaną inwestycje prowadzone przez inne podmioty. Np. SKM Trójmiasto odda trzy przebudowane przystanki, w tym dwa wręcz od zera: Leszczynki oraz Grabówek, a także Dworzec Podmiejski. Po uzyskaniu przejezdności w najbliższych dniach całkowicie oddana będzie Trasa Kaszubska, a także kończone będą prace przy przebudowie torowisk związanych z terenami portowymi. Zobaczymy również nowe oblicze fragmentu skweru Kościuszki, gdzie powstaje nowa zabudowa będąca początkiem wielkich zmian.

Inwestycje, które rozpoczną się w 2023 r.



Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej etap Wiczlino - działanie za kwotę 33 mln zł, którego wykonawca zbuduje wzdłuż dotychczasowej ulicy nową jezdnię. Powstanie parking przesiadkowy, a także nowe skrzyżowanie z ul. Krauzego i wjazd na Obwodnicę Trójmiasta. Obszarowo dotknie niemal całą główną arterię najszybciej rozwijającej się dzielnicy, a także będzie spójne z innymi obecnie realizowanymi działaniami rozwojowymi. Wykonawca zaoferował swoje prace w bardzo krótkim czasie - zakończenie prac to wrzesień zbliżającego się roku.

Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej etap Witomino - kosztorys w wysokości 60 mln zł, a samo zadanie jest drugim etapem projektu związanego z Witominem (pierwszym była rozbudowa ul. Hodowlanej i budowa zbiornika retencyjnego przy ul. II MPS). Realizacja zakłada kompleksowe przebudowanie instalacji podziemnych, a także nowe układy drogowe, chodniki, drogę dla rowerów, która połączy "leśny odcinek" aż przez całą ul. Rolniczą do ul. Kieleckiej. Przebudowane zostanie również skrzyżowanie w centrum dzielnicy.

Rozbudowa ul. Nowowiczlińskiej - część zadania "Węzła Karwiny", którego efektem będzie stworzenie buspasa od dzielnicy Dąbrowa, a także udogodnienia dla pieszych i rowerzystów. Obecnie trwa ocena ofert, a zadanie to około 25 mln zł.

Rozbudowa ul. Unruga - działanie, które swoim znaczeniem jest bliskie zakończonej rozbudowie ul. Kwiatkowskiego. W najbliższych miesiącach uzyskane zostanie pozwolenie na budowę, działanie posiada dofinansowanie zewnętrzne. Będzie wsparciem dla komunikacji miejskiej, przebudowane zostaną rejony styku z ulicami Bosmańską i Śmidowicza. To zadanie o wartości kilkudziesięciu mln zł.

Wiadukt drogowy w ciągu ul. Puckiej nad torami - inwestycja za niemal 80 mln zł, która realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj. Po czasie projektowym rozpoczną się najbardziej oczekiwane z działań - prace budowlane nad wiaduktem i układem drogowym.

To oczywiście tylko największe z zadań - dodatkowo są znaczące dla codziennej komunikacji dziesiątek tysięcy mieszkańców. W tym czasie nie zabraknie nowych boisk, skate parku czy inwestycji związanych z oświetleniem kolejnych ulic, w których dopiero powstaje zabudowa. Życie inwestycyjne miasta to nieustający proces związany z pracami przygotowawczymi, projektowaniem, a następnie realizacją. W naszym mieście udało się zachować płynność nawet przez najtrudniejsze lata, a obecnie wierząc w uwolnienie środków z Unii Europejskiej, mamy możliwość przygotowywania kolejnych działań, gdy na terenie Gdyni jest wiele trwających prac budowlanych.

Suma wszelkich działań inwestycyjnych od 2018 r. do dzisiaj wraz ze środkami zakontraktowanymi sięga 1,5 mld zł (1 500 000 000 zł) - tylko w ujęciu działań miasta. Do tego należy doliczyć setki milionów, zmieniające się w miliardy innych podmiotów działających na terenie Gdyni.

Przy okazji chciałbym państwu życzyć ogromu radości i pozytywnych emocji podczas wyjątkowych świąt Bożego Narodzenia. Spędźmy ten czas w gronie bliskich, a także niech będzie chwilą wytchnienia.

O autorze

autor

Jakub Ubych

Wiceprzewodniczący rady Miasta Gdyni, przedsiębiorca, wieloletni działacz na rzecz Gdyni i jej dzielnic. Prowadzi szkolenia z zakresu bezpieczeństwa w Internecie dla dzieci i młodzieży.

Opinie (100) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    To będzie trudny rok dla każdego...wakacje kredytowe się kończą...zakredytowani od stycznia będą trzymać kciuki aby nie stracić pracy...inwestycje mieszkaniowe leżą bo ludzie nie mają zdolności.Kredyty leżą..budowy stoją...ciężki to będzie rok...a jak uwolnią tarcze inflacja skoczy do 25%.W tym sensie inwestycje miejskie nie mają znaczenia,wszak i tak to kropla w morzu potrzeb.

    • 20 7

    • W końcu ludzie zaczną doceniać prace

      • 2 1

  • Super! (2)

    Inwestycje, inwestycje, inwestycje! To nas pobudza, to nas kreci. Idziemy do przodu i nie patrzymy na innych. Gospodarczo pomalutku ale wprzod! Brawo Wy! Brawo my!

    • 22 72

    • Dobry towar

      Twój diler jest uczciwym, zacnym człowiekiem.

      • 16 2

    • Pytanie

      Czy jak kupię sobie dwumetrową figurkę dajmy na to Wiedźmina, która będzie najwyższa w okolicy, to jest to inwestycja? Czy raczej przewaliłem kasę na głupoty...

      • 13 1

  • Odważnie, zamieścisz się, a jak nie to zapłacą podatnicy

    • 10 2

  • Gdybyście tak odważnie odśnieżali drogi i chodniki jak chwalicie się inwestycjami z naszych pieniędzy...

    • 26 6

  • (5)

    Kilka pytań o 2023rok...Kiedy tunel na Puckiej, kiedy kolej na Obłuże,kiedy OPAT,kiedy rower miejski,kiedy koniec deweloperki w centrum,kiedy redukcja a nie zwiększanie miliardowego długu...

    • 37 3

    • Jak wroci tusk do wladzy (4)

      I PIT znowu będzie 19% i zakończy 500+, przecież Tuskowe od początku mówiły, że to nie potrzebne

      • 6 9

      • (1)

        Ale on już rządził i kompletnie nic dla regionu nie zrobił.

        • 4 3

        • Co?

          Poza południową obwodnicą Gdańska i PKM ćwoku

          Nie przepadam za Tuskiem, ale Gdańsk mu co nieco zawdzięcza

          • 3 1

      • Tunel będzie tuż po milionie polskich elektryków i 100 tysięcy mieszkań które obiecał Pinokio :))) (1)

        • 6 4

        • I PO drugiej Irlandii słońca)

          • 4 2

  • Tak, zjeżdzalnia w bibliotce to paląca potrzeba.

    • 48 0

  • Gdynia - miasto z marzeń i morza (2)

    Treść artykułu wskazuje , że Gdynia się rozwija .
    Nie ma słowa o obwodnicy Witomina , a to jest kluczowa sprawa dla Gdyni .
    Kasy jest mało i będzie mniej , dobrze że jest optymizm na 2023 r.

    • 72 6

    • Lansu ciąg dalszy

      Od czasu jak Zmuda Trzebiatowski (którego fanem nie jestem) odsłonił trochę kulisy tego chorego gdyńskiego układu zamkniętego, nagle ubych zaczął pisać te farmazony. Chyba czują, że się gotuje koło tyłka i trzeba chociaż trochę poudawać

      • 13 0

    • Nie ma słowa

      gdyż w innym miejscu było słowo...że w 2023 nie planuje się NIC w temacie obwodnicy Witomina.

      • 0 0

  • Za siedmioma Dziurami, za siedmioma Delfinami, za Wzgórzem Pędzla i Oceanem Farby :D

    • 39 3

  • (1)

    Zapomnieliście wspomnieć o ogromnych cięciach w komunikacji miejskiej.

    • 35 1

    • Oni są nieomylni

      Oni nie będą ograniczać kursów komunikacji miejskiej tylko będą optymalizować. Niestety, jeśli weźmiemy pod uwagę jakość tego działania, sprawa wygląda dosyć mizernie. Wprowadzając bilety które de facto umożliwiają jazdę z przesiadkami przez 75 minut, należy ostatecznie wyzbyć się fetyszu bezpośredniości. Nie da się jednocześnie mieć kursy zewsząd do wewsząd i realizować je z dużą częstotliwością przy obecnych realiach. W przypadku północnych dzielnic należy stworzyć jedną dwie silne linie łączące te dzielnice z centrum Gdyni przez ul Kwiatkowskiego, plus dwie kolejne w kierunku Grabówka. Linia podstawowa powinna mieć wysoką częstotliwość dającą w sumie możliwość odjazdów co 5 minut pomiędzy obłużem centrum a dworcem głównym. Pozostałe linie na terenie oburza i Oksywia powinny tworzyć sieć dowozową kropka niestety takie są realia i każdy to zrozumie. Tworzenie natomiast linie o częstotliwości co pół godziny jest totalnym nieporozumieniem osoby które potencjalnie mogą kwestionować sprawy przesiadek to przede wszystkim emeryci, którzy i tak jeżdżą bezpłatnie. A pozostali użytkownicy jeżdżący na biletach okresowych zrozumieją i docenią brak konieczności długiego oczekiwania na dany kurs.

      • 3 0

  • Po roku 2020 myślałem, że gorzej być nie może (1)

    Ale to co pokazał 2022 to najgorszy rok, jaki przeżyłem a pamiętam (komuny za bardzo nie pamiętam). Następny musi być znacznie lepszy!

    • 8 6

    • Musi to na Rusi

      Czyli współcześnie: Ukrainie.
      Nas czeka ostry zjazd gołą d po nieheblowanej desce.
      Z kontynuacją w latach kolejnych, jeśli się świń od koryta nie oderwie.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane