- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Ogromne zainteresowanie rowerami Mevo
14 tys. zarejestrowanych użytkowników i blisko 6 tys. wypożyczeń, to bilans dwóch pierwszych dni funkcjonowania roweru metropolitalnego Mevo w samym tylko Trójmieście. Zainteresowanie jest ogromne, prawdopodobnie większe, niż się spodziewano. Z tego też powodu pojawiły się pierwsze niedogodności, które - jak zapewniają twórcy Mevo - będą usuwane na bieżąco.
O ogromnym zainteresowaniu rowerem Mevo świadczy przede wszystkim liczba zarejestrowanych użytkowników oraz pobrań aplikacji na telefony komórkowe.
W ciągu trzech dni funkcjonowania systemu liczba zarejestrowanych użytkowników w 14 gminach, w których działa Mevo, wyniosła 34 tys.
Pobrań aplikacji było ponad 30 tys.
Zarejestrowani użytkownicy w Trójmieście
- Sopot 856
- Gdynia 6974
- Gdańsk 17337
Stan na 28 marca 2019 r.
Wypożyczenia w Trójmieście
- Sopot 445
- Gdynia 1224
- Gdańsk 3997
Stan na 27 marca 2019 r.
Na starcie systemu w Trójmieście pojawiło się na razie 1058 rowerów. Mało? Bardzo szybko okazało się, że tak - i to zdecydowanie. Na blisko 14 tys. zarejestrowanych użytkowników nieco ponad tysiąc rowerów to za mało. Docelowo ma być ich ponad 4000, a w samym Trójmieście 3300.
- Mamy nadzieję, że kolejne rowery dotrą do nas już niebawem - mówi Dominik Makurat, specjalista ds. promocji projektu System Roweru Metropolitalnego. - Będziemy o tym informować na bieżąco.
Rower Mevo wystartował. Jak go wypożyczyć i ile to kosztuje?
Fala Mevo płynie po mieście
Po południu liczba rowerów dostępnych w śródmieściu Gdańska czy Gdyni spadła do minimum, pojawiły się one natomiast w dzielnicach mieszkalnych. Dotarły tam wraz z mieszkańcami kończącymi pracę w centrum i wracającymi na noc do domów.
Ponieważ w nocy nie zostały one równomiernie rozmieszczone po mieście - co wcześniej zapowiadano - trudno było znaleźć sprawny rower na tzw. dolnym tarasie.
Pojawiam się i znikam
Tym bardziej, że zaczynała się trzecia doba funkcjonowania Mevo. W tym momencie wiele rowerów miało już przejechanych po 40-50 km, a co za tym idzie ich baterie się wyczerpywały. A roweru ze słabą baterią wypożyczyć nie można - przynajmniej teoretycznie.
Wtedy pojawiły się pierwsze głosy, że mapa w aplikacji nie pokazuje autentycznej sytuacji w stacjach bazowych Mevo. Dostaliśmy od czytelników zdjęcia rowerów stojących w miejscach, w których aplikacji informowała o ich braku.
Szybko pojawiło się wyjaśnienie: aplikacja nie pokazuje rowerów zarezerwowanych i tych, w których kończy się energia. W Biurze Obsługi Klienta dowiedzieliśmy się również, że rower, którego nie da się wypożyczyć (mimo stanu baterii powyżej 20 proc.) może być zarezerwowany przez serwis, który w systemie dostał informację o usterce.
Ale z tym też sprawa nie jest do końca jasna.
- Około godziny 13 na stacji przy Wałach Piastowskich w Gdańsku stało pięć rowerów, choć aplikacja pokazywała, że nie ma ich tam wcale. Choć we wszystkich paliła się czerwona dioda, oznaczająca, że bateria jest wyczerpana i roweru nie można wypożyczyć, to na moich oczach skorzystały z nich dwie osoby, a ja wsiadłem na trzeci rower. Podróż odbyła się bez problemu - opowiada pan Michał.
Faktem jest, że trzeciego dnia działania systemu liczba sprawnych rowerów zmniejszyła się radykalnie. Po południu znalezienie sprawnego roweru graniczyło z cudem.
- W części rowerów rozładowały się już baterie, pracujemy nad tym, by wymienić je jak najszybciej. W terenie pracują już dodatkowe ekipy. Jest to wyjątkowa sytuacja, wynikająca z faktu, że wszystkie rowery zostały uruchomione w jednym momencie - przekonywał zarządca systemu w czwartek po południu.
Problemy z oddawaniem roweru do stacji Mevo
Na inny problem natknięto się już pierwszego dnia działania Mevo. Część użytkowników alarmowała, że mimo prawidłowego oddania roweru do stacji bazowej naliczano im karę (3 zł) za zaparkowanie w niedozwolonym miejscu.
- Drugi dzień wypożyczam sobie rower, oddaję na stacji 11186 pod Alchemią, za chwilę przychodzi mail - "Płatny zwrot poza stacją". Dzwonię do BOK, od razu anulowali. Jako że to miejsce pracy połowy Trójmiasta, rowerów na tej stacji jest już około 15, z ciekawości patrzę na stronę internetową, a tam... pięć rowerów na stacji i 10 w promieniu 20 metrów od stacji, w tym kilka na środku al. Grunwaldzkiej - denerwował się pan Łukasz.
Faktem jest, że system lokalizowania GPS nie działa bardzo precyzyjnie. Ale to problem pierwszych dni działania systemu, potem zostanie poprawiony.
- Problem z pobieraniem 3 zł jest już w trakcie rozwiązywania. Dziękujemy wszystkim użytkownikom za zgłoszenia, każda reklamacja jest uznawana na korzyść osób zgłaszających problem, a operator wprowadza poprawki. Rower starajmy się odstawić w stacji, a jeśli jest pełna, to najbliżej, jak się da. W przypadku kiedy stacja jest tak mocno przepełniona, że naliczy opłatę - prosimy o niezwłoczny kontakt z operatorem systemu. Jednak w wielu przypadkach, jak choćby przy Olivia Business Centre, choć rowery stoją poza stacją, to system akceptuje ich obecność w tym miejscu - informuje Dominik Makurat.
Postój roweru - bardzo ciekawa alternatywa dla całkowitego zwrotu Mevo
Pierwsze dni pozwoliły nam odkryć kilka ciekawych rozwiązań w systemie Mevo. Jednym z nich jest "postój", czyli krótka przerwa w jeździe, podczas której mamy jednak kontrolę nad naszym rowerem. Po wybraniu tej opcji w aplikacji i zamknięciu roweru, możemy go pozostawić nawet w strefie, gdzie parkować nie wolno, bez dodatkowej opłaty w wysokości 3 zł. Nasz rower stanie się też niewidoczny dla innych, dzięki temu nikt go nie wypożyczy. Czas postoju odliczany jest jednak od dziennych minut przyznanych w ramach naszego abonamentu, czyli zapłacimy za niego jak za jazdę. Gdy korzystamy z roweru bez abonamentu, opłata za postój wynosi 10 gr za minutę. Co ciekawe, ta opcja jest także dostępna dla osób nieposiadających aplikacji mobilnej.
- Jeśli ktoś nie ma aplikacji mobilnej, a chce skorzystać z opcji postoju, powinien skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta i tam konsultanci przeprowadzą tę procedurę - podpowiada Dominik Makurat.
Numer PESEL w Mevo
Pewna część użytkowników Mevo była zaskoczona, że w formularzu rejestracyjnym trzeba było podać numer PESEL. Jednego z naszych czytelników ta konieczność zraziła do korzystania z roweru. Czy rzeczywiście operator systemu musi mieć dostęp do tak ważnych danych osobowych?
Dominik Makurat: - Numer pesel potrzebny jest do weryfikacji tożsamości użytkownika. Zapewniam, że te dane są odpowiednio chronione.
Po trzech dniach działania roweru Mevo już widać, że wraz z nim przyszła rewolucja, której mieszkańcy Trójmiasta potrzebowali jak kania dżdżu. Mimo pewnych niedociągnięć i problemów wieku dziecięcego, charakterystycznych dla wielu rozpoczynających się dużych projektów, przyszłość systemu Mevo widzimy w wyłącznie jasnych barwach.
W Luzinie brak rowerów mevo (22 opinie)
Miejsca
Opinie (856) ponad 20 zablokowanych
-
2019-03-29 08:51
Nietrafna konfiguracja roweru ! (15)
Dzień dobry Forumowicze, kilka uwag:
Niestety wspomaganie elektryczne roweru jest bardzo wątpliwe i wydaje się, że ledwo rękompensuje dodatkowy nakład wagi roweru (bateria, silnik). Podjazd pod jakikolwiek sztywniejszy podjazd zmienia się w męczarnie - duże rozczarowanie to mało powiedziane. Jako punkt odniesienia mam system roweru miejskiego w Hamburgu - wykorzystuje się tam rowery o klasycznym napędzie bez wspomagania elektrycznego i jazda taka jest dużo bardziej efektywna.
Wspominam o tym w kontekście ceny roweru i ilości sztuk dostępnych w systemie - rowerów będzie potrzeba więcej niż docelowe 3k.
Wydaje się, że projekt MEVO został zrealizowany w trybie, który nazywam dla uproszczenia "generacja rozwojowa PO" - czyli ładne opakowanie za absurdalne koszty z całą masą kluczowych niedopracowań. Subiektywna lista takich "perełek":
- MEVO,
- PKM,
- Stadion w Letnicy,
- Pendolino .
Mimo tych słabości, będę korzystał aktywnie z roweru na krótkich dystansach, rezygnując z samochodu. Będę też z wielką ciekawością obserwował czy MEVO jest na tyle przełomowym rozwiązaniem, które sprawi, że kierowcy masowo zrezygnują z aut - czego bardzo nam sobie życzę.
Pozdrawiam całą Społeczność.
K- 33 11
-
2019-03-29 09:13
Pesymista (4)
Będziesz używał roweru, chodził na mecze na stadion, a do Warszawy jeździł wygodnie Pendolino. A jednocześnie będziesz czekał na potknięcia, aby powiedzieć, że Miałeś rację i że to nie powinno powstać.. litości:/
- 8 7
-
2019-03-29 09:18
Przekaz z Nowogrodzkiej kłóci się z jego wewnętrznymi odczuciami.
Jest dla niego nadzieja.
- 6 4
-
2019-03-29 09:21
Czekał na potknięcia? Nie trzeba na nie czekać, są od razu dostępne i zazwyczaj jeszcze długo będą :)
- 4 2
-
2019-03-29 10:09
Wygodnie pendolino?
Chyba nie masz pojecia o tym.
- 1 4
-
2019-03-29 10:34
Niee, no lepiej się zgadzać na kolejne niedoróbki, co nie?
- 3 1
-
2019-03-29 09:20
K jak Kacper?
- 4 1
-
2019-03-29 09:24
bzdury (3)
jechałem na swoim Małomiejską w górę pod wiatr za gościem na Mevo.
Jechał tylko trochę wolniej ode mnie a był w garniturze
I jak go mijałem nie było widać po nim żadnego zmęczenia
więc wspomaganie daje rade- 5 2
-
2019-03-29 09:44
Bzdura? (2)
Spróbuj wjechać tym ciężkim klamotem na Witomino ulicą Kielecką lub Małokacką.
Wspomaganie jest tragicznie słabe. Chyba specjalnie ustawione na minimum aby zwiększyć żywotność baterii.- 9 2
-
2019-03-29 10:43
Dodam do tego wjazd pod Wielkopolską w Gdyni. Dojechanie do Karwin to masakra.
- 2 0
-
2019-03-29 11:00
Wszystko zależy od naładowania akumulatora
rower z 90% a 30% to dwa światy
- 2 0
-
2019-03-29 09:50
Przestań narzekać!
- 1 1
-
2019-03-29 09:52
do tego jeszcze powinniśmy dopisa tristar
- 3 0
-
2019-03-29 10:00
Trafiona konfiguracja roweru (1)
Zupełnie się nie zgadzam z opinią, napęd elektryczny wspomaga pomimo wiekszej masy roweru, dzięki temu jazda pod górę jest łatwiejsza niż na zwykłym rowerze. Proponuję się przejechać na jednym i na drugim i porównać. Rowery Mevo owszem są toporne, ale takie mają być, żeby przysłowiowa Grażyna i Janusz nic nie zepsuły.
- 6 3
-
2019-03-29 11:12
proponuję pojeździć kilkoma, takimi z 30-25% naładowanym akumulatorem to już nie jest nawet jak na zwykłym rowerze, to już jest wrażenie jakby coś odzyskiwało energię włożoną przez uzytkownika
- 4 0
-
2019-03-29 17:59
Powinny być mieszane, na dolnym tarasie większości wystarczyłby zwykły nieelektryczny rower
Ktoś nie pomyślał - wpisał minimum 35% ale nie pomyślał by ustawić w przetargu max punktów za np 50% elektryków. Mevo jest świetne przede wszystkim w tym że wsiadasz jedziesz, odstawiasz i nie myślisz czy ktoś Ci rower ukradnie, uszkodzi. Nie musisz główkować, raz jedziesz, drugi raz nie, pasuje bierzesz i jedziesz, nie pasuje to nie. To jego podstawowa zaleta a nie elektryczność.
Też mam wrażenie że rower ma ograniczoną moc wspomagania - pomaga... na płaskim, na górce jest różnie - na razie jeździłem dwoma rowerami więc nie twierdzę że tak jest na pewno, może były uszkodzone albo coś ale łatwiej wjeżdzam na górki swoim zwykłym rowerem z Decathlonu (trochę lepszym ale jednak zwyczajnym decathlonem Rockrider 900 za 3kzł). Nie wiem czy na dolnym tarasie bardziej nie sprawdziłyby się tego typu rowery, ba! może i na górnym - jak piszę z przerzutką NX11 łatwiej podjeżdzam swoim niż tym elektrykiem.- 0 0
-
2019-03-29 08:52
Czekam na mój start,
ale muszę przebrnąć sprawę elektronicznego wejścia w sprawę bo jeździć już umiem od 70-ciu lat.
- 9 1
-
2019-03-29 08:53
Nieladnie. (2)
Dlaczego nie jechali w kaskach?Taki przykład daje wladza?Kudlatemu moglaby zburzyć się fryzura?
- 6 5
-
2019-03-29 10:04
Dlaczego kierowcy nie wysiadają z aut żeby przepchnąć je przez przejście dla pieszych? (1)
Rowerzyści muszą tak robić. Dyskryminacja!
- 3 2
-
2019-03-29 10:14
Nie muszą
Jak przejeżdżają w poprzek jak samochody, to nie muszą. Co prawda nie widziałem jeszcze rowerzysty, który ustąpiłby w takiej sytuacji pieszemu (a z kierowcami pod tym względem coraz lepiej), ale trochę jeszcze pożyję, wszystko przede mną...
- 2 1
-
2019-03-29 08:56
Zapewniam, że te dane są odpowiednio chronione (4)
tak zwykle mówią oszuści dzwoniący po staruszkach i podający się za policjantów
bzdurą jest ze pesel jest do czegokolwiek potrzebny - to można załatwić poprzez rejestrację- 17 3
-
2019-03-29 09:01
(1)
Tez to chcialem napisac. W dzisiejszych czasach dawanie nr pesel jakiejs firemce to godzenie sie na ewentualny przekret.
- 5 0
-
2019-03-29 09:19
to znaczy małe wyjasnienie - nie żeby peslel był bardzo chroniony
ale nie widzę uzasadnienia by był traktowany jak jakiś 'przecinek' - im więcej danych, im bardziej szczegółowych krąży, tym więcej problemów
na zachodzie przerabiali to alta temu, ale u nas także zaczynają się oszustwa na wyłudzanie tożsamości - a zwykły człowiek potem ma małe szanse by cokolwiek odkręcić- 2 0
-
2019-03-29 09:34
i to stwierdzenie : "Numer pesel potrzebny jest do weryfikacji tożsamości użytkownika" (1)
niby jak się pytam ?
kto firemce z d*py potwierdzi że ten pesel to Jana Nowaka ? Lub odwrotnie ?
Na podstawie jakich przepisów uzyskują niby takie uprawnienia.
moja odpowiedź - nie uzyskują, a takich przepisów nie ma.
jako że firma kosi za wszystko to PESEL jest im potrzebny jedynie do szybszego wszczęcia postępowania gdy sobie wymyślą pretekst że rower uszkodzono i im sie należy 12 tysięcy- 8 0
-
2019-03-29 09:43
niestety ale oczywiście - cały cennik jest smieszny
a regulamin tym bardziej
zwracam także uwagę, ze długi regulamin nie można pobrać.... co o czymś świadczy- 3 0
-
2019-03-29 09:04
W ankiecie powinna byc jeszcze opcja: (2)
Nie, bo nigdzie nie ma dostępnych rowerów.
- 15 0
-
2019-03-29 09:18
Jak nie ma. (1)
U mnie na ujescisku rano było 10 dostępnych.
- 0 3
-
2019-03-29 11:26
wsiadam w auto i pędzę na Ujeścisko.
- 3 0
-
2019-03-29 09:04
Ludzie!! Czemu jeździcie po chodnikach?? (19)
Połowa mevo w Gdyni zasuwa po chodnikach, a ludzie uskakują na boki. To jest chore. Mam nadzieję, że policja i straż wezmą się za to.
- 42 3
-
2019-03-29 09:16
bo tak policja i straż miejska przyzwyczajała od lat nie karając mandatami
a nawet w ogóle nie reagując, gdy dorośli przejeżdżali obok nich na chodnikach
- 7 1
-
2019-03-29 09:21
Na jezdnie są za wolne.
- 3 3
-
2019-03-29 09:48
A gdzie maja jezdzic?po ulicach? (8)
Jazda na rowerze ulica w miescie powinna byc zakazana.Na wiochach niech sobie jezdza,ale nie w miastach.Strach takiego obcislogaciego ominac,bo buja sie na boki i w kazdej chwili moze sie przewrocic.Przejedziesz obcislogaciego a pojdziesz siedziec jak za czlowieka.
- 9 18
-
2019-03-29 10:05
Masz obowiązek traktować go jak każdy inny pojazd. (2)
A samochody w mieście powinny być ograniczone.
- 5 4
-
2019-03-29 10:20
W pełni popieram
Popieram. Samochód - śmierdząca zawali-przestrzeń.
- 5 5
-
2019-03-29 12:44
dokładnie, usunąć samochody policji straży i pogotowia
- 2 3
-
2019-03-29 10:17
Rowerem po drodze rowerowej, jak nie ma to na ulicę.
- 11 1
-
2019-03-29 10:22
takim jak ty nie powinno dawać się możliwości korzystania ze zdobyczy cywilizacji - w tym z koła
napisz jeszcze, ze masz a 4 literach prawo i będziesz je łamał na każdym kroku, jeździł po pijaku, kradł, mordował - bo tobie tak się podoba
rower ma jeździć po ulicy - zabronione jest jeżdżenie po chodnikach - jako kierowca - zapewne posiadający prawo jazdy, powinieneś o tym wiedzieć, chyba że prawko 'kupiłeś'- 4 4
-
2019-03-29 11:25
rowerzysta jest pełnoprawnym użytkownikiem drogi buraku
- 5 4
-
2019-03-29 12:32
Proponuję ścieżki i pasy rowerowe.
Oczywiście jezdnią też możesz, ale pomyśl dwa razy, czy warto ryzykować życiem i zdrowiem dla egzekwowania tego prawa np. w godzinach szczytu, w centrum miasta?
- 4 1
-
2019-03-29 22:12
Slusznie , jak będziesz jechał to zamkną dla ciebie cały kwartał miasta i dla pieszych i dla rowerzystów.
- 0 0
-
2019-03-29 10:34
Ja wolę po chodniku (2)
Niestety w dużym mieście, gdzie ruch samochodowy jest spory zdecydowanie wole jechać po chodniku, niż po jezdni w miejscach gdzie nie poprowadzono ścieżek rowerowych.
Z tą tylko różnica, że mam świadomość, że na chodniku jestem gościem i nie zasuwam jak wariatka z prędkością światła, tylko zachowując ostrożność i ustępując pieszym...
Wole to, niż być rozjechaną przez samochód, czego byłam świadkiem - na przejściu - na zielonym świetle dla rowerzysty....- 8 5
-
2019-03-29 11:06
mam nadzieję ze zaczną was karać mandatami
- 4 1
-
2019-03-29 11:55
Nie ma przejść dla rowerów.
Są przejścia dla pieszych. Dla rowerów są przejazdy wydzielona i oznakowane, jeśli nie ma, to rower przeprowadzasz.
- 6 0
-
2019-03-29 11:01
bo nie ma po czym ? mówiłem dajcie te 40mln na infrastrukturę, to nie... w błoto
- 3 2
-
2019-03-29 11:27
(1)
Masz lajka za podpis :-)
- 1 0
-
2019-03-29 11:57
Dzięki :))
- 0 0
-
2019-03-29 12:30
Policja i straż miejska będą karać rowerzystów za jeżdżenie po chodnikach....
hahahahaha. Nie w tym kraju.
- 4 1
-
2019-03-29 18:03
Nie jeżdżę rowerem po ulicy i nie zamierzam, tam gdzie nie ma DDR jadę chodnikiem/poboczem
Wolę ryzykować mandaty niż życie - jazda rowerem po ulicy w PL to rosyjska ruletka.
Ludzi nie rozjeżdzam wychodząc z założenia że na chodniku to oni mają pierwszeństwo podobnie jak łódki bez napędu na wodzie.- 4 4
-
2019-03-29 09:04
Ten rower nie jest dla wysokich osob
- 3 3
-
2019-03-29 09:04
To jak szukanie pokemonów!
Jeśli się nie śpieszysz, to super zabawa
- 15 0
-
2019-03-29 09:06
Widzę plagę d**ili na drogach
Czekajmy na statystyki. Jazda po ulicy , ścieżka rowerowa obok !!!!!
- 11 1
-
2019-03-29 09:07
Brak wspomagania
Wczoraj wypożyczyłam rower, miał baterie na 30 % okazało się że nie działa wspomaganie. Nie miałam siły jechać tym rowerem. Dzisiaj rano w okolicach Zaspy Wrzeszcza stoją rowery widma. Nie ma dostępnych rowerów. Niewypał
- 12 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.