- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (296 opinii)
- 2 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (26 opinii)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (237 opinii)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (178 opinii)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (119 opinii)
- 6 Ministerstwo dało pieniądze na Złotą Bramę (93 opinie)
Rzecznik Praw Obywatelskich: Opłaty za śmieci są niesprawiedliwe
Opłaty za odpady komunalne powinny być bardziej sprawiedliwe - stwierdził Rzecznik Praw Obywatelskich i w związku z licznymi skargami, wystąpił do minister klimatu i środowiska o zmianę prawa. Jego zdaniem obecne przepisy nie zawsze są zgodne z unijną zasadą "zanieczyszczający płaci". Dlatego trzeba je zmienić.
- od liczby mieszkańców faktycznie zamieszkujących dany lokal,
- od powierzchni nieruchomości (tak jest w Gdańsku i Gdyni),
- od ilości zużytej wody (tak jest w Sopocie).
W Gdyni i Gdańsku obowiązuje metoda metrażowa, czyli zgodnie z zasadą: im masz większe mieszkanie, tym więcej płacisz za śmieci - niezależnie od tego, czy mieszkasz np. na 70 m kw. sam, czy z pięcioosobową rodziną.
W Sopocie opłaty naliczane są od zużycia wody, czyli analogicznie: im więcej wody zużyjesz, tym więcej zapłacisz za śmieci.
Czytaj:
Opłata za śmieci, naliczana od zużycia wody, nie może być wyższa niż 150 zł
Nic więc dziwnego, że obie metody od lat wywołują krytykę mieszkańców Trójmiasta, bo przecież "to nie metry, ani woda produkują śmieci", tylko ludzie.
Samorządy nie chcą liczyć opłat za śmieci od liczby mieszkańców
Mimo to samorządy niechętnie naliczają opłaty od liczby mieszkańców. Powód: daje ona duże pole do nadużyć. Mówiąc wprost: do oszukiwania. Można zgłosić urzędnikom, że w lokalu mieszka jedna osoba, choć faktycznie żyje tam cała rodzina.
Dlatego władze Gdyni, Gdańska i Sopotu nie zamierzają zmieniać obowiązujących obecnie metod.
Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje po licznych skargach
Temat sposobów naliczania opłat za śmieci, wziął natomiast pod lupę Rzecznik Praw Obywatelskich, prof. Marcin Wiącek. Jak podkreślił, "system gospodarowania odpadami jest tematem nieustających skarg do RPO."
RPO stwierdził, że:
- Zasady pobierania przez gminy opłat od obywateli za odpady komunalne nie zawsze są zgodne z unijną zasadą "zanieczyszczający płaci"
- Niezbędna jest zatem zmiana prawa, tak aby zagwarantować przestrzeganie tej reguły
- Niektórzy są bowiem obciążani opłatami nieproporcjonalnymi wobec rzeczywistej ilości wytwarzanych odpadów
- Problem rażąco zawyżonych opłat dotyka grup szczególnie wrażliwych, np. seniorów
- Od początku obowiązywania systemu opartego na zarządzaniu gospodarowaniem odpadami komunalnymi przez gminy nowelizacji było ponad 20. Nie wyeliminowały one jednego z głównych - w oczach obywateli - problemów, jakim są przypadki rażąco nieproporcjonalnego obciążania jednostek kosztami, w stosunku do rzeczywistej ilości wytwarzanych odpadów - wskazuje RPO.
Od metrażu i od wody najbardziej niesprawiedliwie
Zdaniem RPO najbardziej sprawiedliwą metodą jest ta uzależniona od liczby mieszkańców w lokalu. Ale jak zauważa, stosowana jest ona raczej w mniejszych gminach, o stałej liczbie mieszkańców.
- Gminy większe, a także sąsiadujące z wielkimi miastami lub gminy turystyczne, często odchodzą od tej metody na rzecz umożliwiających uzyskanie stałych i przewidywalnych wpływów, bez konieczności uciążliwych kontroli zgodności danych z deklaracji ze stanem faktycznym - zaznacza RPO.
Wywóz śmieci w Trójmieście. Kto się tym zajmuje?
Jako najbardziej niesprawiedliwe, RPO wskazał metody obowiązujące w Trójmieście, czyli od metrażu i od zużycia wody.
- Jeżeli chodzi o opłaty oparte na ilości zużywanej wody, to najczęściej powodują one skargi osób, które z różnych względów (od prozaicznych awarii, po względy zdrowotne) wykazują "ponadnormatywne" zużycie. Wprowadzenie metody opartej na powierzchni lokalu mieszkalnego rodzi zaś sprzeciw osób samotnych, którym trudno pogodzić się z obciążeniem takim jak rodzin wieloosobowych. Stan taki - w świetle orzecznictwa TS UE - należy uznać za sprzeczny z zasadą "zanieczyszczający płaci" - podkreśla RPO.
RPO: Przepisy o opłacie za odbiór śmieci do zmiany
Rzecznik wystąpił więc do minister klimatu i środowiska Anny Moskwy wskazując na konieczność poprawy przepisów.
- Ustawodawca powinien zapewnić odpowiednie mechanizmy wykluczające sprzecznej z zasadą "zanieczyszczający płaci" sytuacji, w której niektóre podmioty są obciążane oczywiście nieproporcjonalnymi opłatami. A problem rażąco zawyżonych opłat dotyka często grup szczególnie wrażliwych (np. seniorów) - argumentuje interwencję RPO.
Ministerstwo jeszcze nie ustosunkowało się do problemu.
Opinie wybrane
-
2022-02-22 08:37
Akurat z tym nie mam problemu (19)
Bardziej denerwujace jest jak naliczaja oplaty karne dla calej Wspolnoty jak wszyscy segreguja oprocz malej grupy ktorzy tego nie robia, najczesciej z lokali na najem krotkoterminowy
- 272 32
-
2022-02-22 23:25
Jak to "nie masz problemu"? Z taką niesprawiedliwością?? (1)
Jestem z Warszawy, rządzi ta sama partia, co w Gdańsku. Od początku tego roku wprowadzili (Trz@skowski) opłatę za śmieci od powierzchni mieszkania. Starsza pani mająca 85 lat i mieszkająca w mieszkaniu 47 m. kw. (bloki ok. 50-letnie) płaci dokładnie tyle samo, co 4 osoby wynajmujące obok mieszkanie mające 55 m. kw. Wszystkie w wieku 30-50 lat,
Jestem z Warszawy, rządzi ta sama partia, co w Gdańsku. Od początku tego roku wprowadzili (Trz@skowski) opłatę za śmieci od powierzchni mieszkania. Starsza pani mająca 85 lat i mieszkająca w mieszkaniu 47 m. kw. (bloki ok. 50-letnie) płaci dokładnie tyle samo, co 4 osoby wynajmujące obok mieszkanie mające 55 m. kw. Wszystkie w wieku 30-50 lat, pracują, zarabiają, zjeść muszą więcej, jak i wyprodukować więcej śmieci. A ile ta pani zje w porównaniu z nimi? Kiedyś pokój studentom wynajmowała, ale będąc młodsza, teraz bardziej jest jej spokój widać potrzebny. Oba mieszkania trzypokojowe, tylko w tym mniejszym najmniejszy pokój to taki większy schowek na miotły, 5,5 m. kw. Mało tego, mieliśmy w bloku rodzinę, że na tych 55 m. kw. mieszkało 8 ! osób: dziadkowie, ich syn z żoną oraz jego czterech synów. Wszystkich pięciu młodszych facetów chłopy na schwał, 185-195 cm ! Starszy pan też ze 182 cm w młodszych latach. No tylko 2 starsze osoby zmarły, dwóch synów wywędrowało. Gdyby byli w tym składzie do dziś i tak płaciliby tyle, co ta jedna starsza pani ! Też by taką mieli u siebie, ale co z zerową opłatą za śmieci za pozostałe 7 osób, w tym pięciu "żartych" chłopów?? Ile oni musieli jeść, produkować śmieci? Tylko kiedyś płacili za śmieci za faktyczną liczbę osób, na szczęście.
- 7 2
-
2022-02-23 01:45
I z tej wawy przypadkiem na Trójmiasto trafiasz
I przypadkiem akurat na artykuł, gdzie można po politykach opozycji pojechać? No popatrz, jak przypadki chodzą po forach!
- 1 2
-
2022-02-22 16:55
Odpowiedz
Najgorsze jak wrzucają z ulicy i nie wiadomo kto?
- 3 0
-
2022-02-22 12:01
Jezeli płacą za niesegregowane?!
- 3 1
-
2022-02-22 11:07
Czegos nie kumam . (4)
Firmy recyklingowe otrzymuja smici powiedzmy w 70 % posegregowane .
Skad sie wziely wiec podwyzki za wywoz smieci .?
Ktos tu kogos oszukuje .!!!- 34 5
-
2022-02-23 11:09
Koszty odbioru odpadow wzrosly gigantycznie, wielokrotnie, a nikt inny za ich odbior nie zaplaci.
To tak samo proste, jak wszystko inne. W Twoim interesie zrobimy tak, zebys wiecej placil, reszta sie w praktyce nie zmienia, o czym najlepiej swiadczy polityka ZUTu ze swoja archaiczna spalarnia, za mala kompostownia, rozgrzebywaniem starych kwater i truciem juz chyba calego Trojmiasta. Jaka wartosc dla mieszkancow przedstawia segregacja smieci w domach? Bardzo wymierna, kazdy dobrze wie, ile za to placi. A smieci tak samo laduja na stercie innych smieci i cuchna.
- 0 0
-
2022-02-22 12:02
Nie ma różnicy, czy są częściowo posegregowane, czy wcale.
Albo musisz stawiać pracownika który je sortuje i mu płacić, albo nie.
- 7 6
-
2022-02-22 11:48
(1)
Bo to model znów 1 do 1 przejęty z zza granicy na zasadzie jakoś to będzie.
- 7 3
-
2022-02-22 11:53
A nieudolne struktury i lekkomyślność w traktowaniu ludzkich finansów produkują dodatkowe koszty, których nawet w de nie ma.
- 6 1
-
2022-02-22 10:37
(2)
mam się bawić za friko w segregację za którą ktoś potem zgarnia hajs?Mam ze swojej kuchni zrobić wiatę śmietnikową?
- 37 14
-
2022-02-22 11:16
Cywilizowani ludzie dbają o środowisko i segregują śmieci. (1)
Ty jak widać do nich się nie zaliczasz.
- 17 27
-
2022-02-23 04:32
Ja na szczęście też się nie zaliczam do tej grupy. Wyłącz TV to zobaczysz prawdziwy świat.
- 0 0
-
2022-02-22 09:35
To co robią samorządy, to jest jawny kryminał!!! (2)
- 26 7
-
2022-02-22 10:25
"Samorządy niechętnie naliczają opłaty od liczby mieszkańców. (1)
Powód: daje ona duże pole do nadużyć. Mówiąc wprost: do oszukiwania. "
Rozwiązanie urzędników: Skoro mieszkaniec może oszukać, choć nie musi - my oszukamy go wcześniej.
Przecież tutaj robi się z nas wszystkich kryminalistów.- 47 9
-
2022-02-22 19:31
NIe ze wszystkich - masz kłopoty ze zrozumieniem
Przekaz jest taki, że trudno skontrolować liczbę mieszkańców w lokalu. Część może oszukiwać. Jeśli ty poczuwasz się do tej części. To cóż.
- 5 9
-
2022-02-22 09:29
Najczęściej to wyborcy PiS, bo przecież nie będą robić tego co chce Dulkiewicz. (3)
- 13 65
-
2022-02-22 10:12
Ruski trolu Donalda Czyli ty gdyby rzadziło PiS to bys smieci nie segregował :) (1)
- 21 15
-
2022-02-22 12:01
Ruski troll oskarża innych o bycie ruskim trollem? :D
Jak tam głosowanko w Europarlamencie w sprawie Nord Stream 2, gdzie wszyscy posłowie PiS byli za rurociągiem?
- 6 11
-
2022-02-22 09:36
Żartujesz, czy jesteś chory psychicznie?
- 45 12
-
2022-02-22 08:32
Żadna z tych metod nie jest sprawiedliwa. (47)
- 238 31
-
2022-02-23 18:53
Ale może być sprawiedliwsza, żeby wszystkim opłacało się oszczędzanie. Obecna forma rozliczenia powoduje, że oszczędzanie się nie opłaca , bo przecież zapłacą najwiecej ci co mają większy lokal
- 1 0
-
2022-02-23 10:20
powinno byc od dochodu
nie wyprodukuje wiecej smieci ten co malo zarabia, proste i sprawiedliwe. Panstwop ma narzedzia by sprawdzic z PITu kto ile zarabia, ale to wtedy uderzyło w najbogatszych, no wtedy to by sie dopiero dzialo
- 1 3
-
2022-02-23 09:22
Jaka sprawiedliwość
Dlaczego za utylizację śmieci nie płacą producenci którzy pakują produkty podwójnie a czasami nawet potrójnie.Dlaczego nie jest tak jak na zachodzie że nie ma kontenerów na śmieci takie jak papier,plastiki i szkło pod supermarketami,tylko mieszkańcy muszą nabijać kabzę samorządom.Przecież za granulat po śmieciach stałych zarabiają sporą kasę.
- 0 0
-
2022-02-22 11:08
W sądach nie ma sprawiedliwości, a ty chcesz ją znaleźć w śmietniku???
- 15 1
-
2022-02-22 08:55
(9)
ja generuję śmieci czy metraż? Mam mieszkanie 50m i mieszkaja w nim 2 osoby. Piętro niżej , na takim samym metrażu 6 osób, które dziennie wyrzucaja duże(100 l) wory odpadów. Mama płacić tyle samo,co oni????Ja przez 2 tygodnie nie wygeneruje tyle śmieci,co oni. Żenada
- 65 4
-
2022-02-22 12:03
Podziękuj Januszom, którzy się wymeldowywali, żeby mniej płacić za śmieci.
Pomysł z metrażem nie wziął się z widzimisię, a z konieczności.
- 5 16
-
2022-02-22 10:40
mam tak samo
Mieszkam z żoną i synem pod nami 7 osób i płacimy tyle samo. Miasto ma to gdzieś.
- 25 1
-
2022-02-22 09:21
ja placę od zużytej wody, dlatego prysznic biorę tylko w niedzielę, a tak korzystam ze zbiorników retencyjncyh (5)
tudzież czasami wybiorę się nad motławę
- 40 3
-
2022-02-22 11:36
Źle robisz. Bierz kąpiel... (1)
.... w wodzie z kaloryfera!
- 18 0
-
2022-02-22 20:27
w fontannie latem....
- 0 0
-
2022-02-22 10:05
No i brawo za pomysłowość
Jesteśmy z Was dumni Kolego, jesteście przykładnym obywatelem
- 17 0
-
2022-02-22 10:01
No i brawo Kolego
- 7 0
-
2022-02-22 10:01
używasz mydła czy tylko piasek?Jak to pierwsze, to uważaj na eko-terrorystów
- 13 5
-
2022-02-22 09:09
ja mieszkam sama na 70m2... dwa pokoje...
- 38 1
-
2022-02-22 08:43
(32)
co proponujesz?
- 16 4
-
2022-02-22 13:19
Płatne worki. Potrzebujesz wiele - płacisz wiele. (1)
- 6 4
-
2022-02-22 19:26
niektórym wystarczy jeden na rok
a reszta śmieci do jeziora albo do lasu. Tak to będzie działać.
- 6 1
-
2022-02-22 09:37
Worki z kodem kreskowym, każdy płaci za siebie. (3)
- 17 11
-
2022-02-22 11:25
ewentualnie nadleśnictwo wtedy zapłaci
bo część śmieci wyląduje w lesie a nie w worku z kodem
- 4 2
-
2022-02-22 10:16
jeszcze wydziergaj sobie kod na czole by mogli cie skanowac jak idziesz :) (1)
- 15 15
-
2022-02-22 10:38
Narzędzie do inwigilacji nosisz w kieszeni, pewnie nawet na nim napisałeś ten komentarz.
A teraz najlepsze, zapłaciłeś za nie własnymi pieniędzmi i to z własnej woli.
- 20 4
-
2022-02-22 09:25
xxx
Segregowane smieci, które mozna sprzedać, odbiór za darmo.
- 17 2
-
2022-02-22 08:58
(24)
może opłata za śmieci uzależniona od ilości wyrzucanych śmieci?
- 39 10
-
2022-02-22 11:34
opłata śmieciowa za opakowania po krewetkach...
... powinna być wyższa niż za flak po pasztetowej!
- 7 6
-
2022-02-22 09:55
(1)
to już było - śmieci trafiały do lasów, do przydrożnych rowów... nie, czekaj - w obecnej sytuacji również mamy z tym do czynienia. nie zrozumiem Polaków chyba nigdy
- 13 1
-
2022-02-22 15:57
A co to ma do rzeczy?
- 0 4
-
2022-02-22 09:10
(20)
pomysł dobry ale przejdź do szczegółów jak to rozwiązać i jak policzyć
- 29 3
-
2022-02-23 18:57
Od ilości
wg ilości zapełnionych worków. Będzie od razu porządek
- 0 0
-
2022-02-22 09:30
Isrnieją miasta, które stosują tą metodę (11)
Śmieciarka ma wtedy wbudowaną wagę.
- 9 9
-
2022-02-22 09:50
To dawaj jakieś przykłady... (10)
I napisz nam jak to działa... śmieciarka stoi cały dzień i waży kto, ile śmieci wyniósł ?
Czy na czym polega jej cudowne działanie ?- 22 2
-
2022-02-22 11:23
śmieciarka by się sprawdziła przy domkach (9)
a w blokach każdy śmietnik z wagą i wejście na spersonalizowaną kartę, kod czy cokolwiek. Do zrobienia. Tyle że brak mechanizmu powstrzymującego przed wywaleniem śmieci do lasu.
- 7 9
-
2022-02-22 15:56
(2)
Jak to brak? Trzeba wyciąć lasy!
- 2 2
-
2022-02-22 19:25
(1)
takto brak. Taki mechanizm trzeba wprowadzić by ludzie nie wywalali śmieci do lasu. Sam zakaz to za mało. Finansowanie wywozu na etapie zakupu opakowania razem z produktem jest takim właśnie mechanizmem.
- 1 2
-
2022-02-23 11:24
Bzdura.
- 0 0
-
2022-02-22 14:11
Taki mechnaizm nie istnieje. (5)
I nie ma on też żadnego wpływu na wybór systemu.
- 3 1
-
2022-02-22 14:17
istnieje (4)
m.in. podatek od opakowań wliczony w ich cenę. Przerzucony byłby przez sprzedawcę na konsumenta i finalnie za śmiecia zapłaciłby ten kto kupił takie opakowanie. Można by było z tego finansować wywóz śmieci.
- 7 3
-
2022-02-22 15:42
A co z tymi, którzy wyrzucą bez tego opakowania? Przełożysz przez kolano i tyłek spierzesz? (1)
- 3 1
-
2022-02-22 19:23
a z nimi to wszystko jedno, jak nie chcą wyrzucać to mogą sobie te śmieci nawet zjeść
Ważne że do lasu tego nie wywalą bo nie będą mieli motywacji by wywozić tam śmieci skoro wywóz będzie już dawno sfinansowany
- 1 2
-
2022-02-22 15:16
Nie każde opakowanie to śmieć. (1)
Opłata może być tylko za usługę. Nie za potencjalną usługę.
- 4 1
-
2022-02-22 19:21
każde opakowanie to śmieć ale niektóre prościej można recyklingować
opłata byłaby stosowna do kosztów tego recyklingu
- 2 2
-
2022-02-22 09:21
Przed każdym śmietnikiem należy ustawić człowieka z wagą (6)
- 23 7
-
2022-02-22 11:33
(4)
I dwoje dużych ochroniarzy...........co jeszcze
- 10 2
-
2022-02-22 15:55
(3)
Biorąc pod uwagę obecne koszty wywozu śmieci, powinno wystarczyć nie tylko na człowieka z wagą i ochroniarzy, ale również na recepcję z recepcjonistką.
- 15 2
-
2022-02-22 21:21
Jednak jest metoda sprawiedliwsza. (2)
Od metrażu to do kitu. Tak samo od ilosci osób bo czesto mieszkania są wynajmowane a wtedy... wiadomo co. Żadna metoda nie jest dobra ale chyba najlepsza ta powiązana z zuzyciem wody. Starsza osoba nie łazi i nie musi sie kilka razy dziennie kapac bo nie spoci sie. Młody znowu bardziej aktywny wiecej zuzyje wody. No i młodzi więcej kupuja czyli smieci wiecej.
- 9 7
-
2022-02-22 23:52
Zgadzam się, to realny wskaźnik zużycia i obecności. (1)
Część mieszkań, zwłaszcza na wynajem, ma zadeklarowaną mniejszą ilość osób od rzeczywistej. Z kolei w części lokali mieszka na co dzień mniej osób niż wskazuje meldunek. Zużycie wody to chyba jedyny realny sposób rozliczenia. A i powód do bardziej ekonomicznego wykorzystania wody - w przypadku traktowania jako przelicznika.
- 6 1
-
2022-02-23 01:49
Byłoby dobrze, przy założeniu, że się myją
Niestety wśród naszego zacnego narodu mycie ciała w ogólności, a zębów w szczególności jest chyba uważane za karę, bo wielu tego unika. Wystarczy w ciepły dzień wsiąść do jakiegokolwiek środka komunikacji publicznej, by się o tym przekonać. Smutne, ale prawdziwe.
- 1 1
-
2022-02-22 11:26
albo dwóch ludzi z szafą
- 15 1
-
2022-02-22 08:14
(70)
W Europie są bardziej sprawiedliwie systemy. Plastik, bio, szkło, papier, resztkowe. Pięć typów worków do kupienia. Każdy z kodem kreskowym. Wiadomo kto kupił i kto oddaje w danym worku odpady. Ceny worków uzależnione od ceny wywozu i utylizacji danych odpadów na danym terenie. Płacisz za worek i sam go zapełniasz. Jak nie segregujesz to kupujesz
W Europie są bardziej sprawiedliwie systemy. Plastik, bio, szkło, papier, resztkowe. Pięć typów worków do kupienia. Każdy z kodem kreskowym. Wiadomo kto kupił i kto oddaje w danym worku odpady. Ceny worków uzależnione od ceny wywozu i utylizacji danych odpadów na danym terenie. Płacisz za worek i sam go zapełniasz. Jak nie segregujesz to kupujesz worek na resztkowe, który jest odpowiednio droższy. Jak segregujesz i ładnie np. gnieciesz plastik do worków to Ci się więcej zmieści i płacisz mniej. Do tego punty zbiorcze na mieście (kontenery) na odpady segregowane. Tak jak teraz funkcjonują. Jak ktoś będzie chodził i wyrzucał do kontenerów to nic nie płaci. Proste, efektywne, uczciwe... i już dawno wymyślone! :)
- 396 51
-
2022-02-23 22:32
^^
No tak w Szwajcarii np tak jest, ale zastanawiam się jak sprawdzają zawartość worka? Czy faktycznie w worku na plastik jest sam plastik ? Każdy worek śmieci idzie do inspekcji ? I w jaki sposób kod kreskowy na worku wskazuje na właściciela ? Czy przy zakupie kasjerka spisuje dane z dowodu do rejestru worków śmieciowych ?:D
- 0 0
-
2022-02-23 11:44
To chyba w Szwajcarii.
U nas sa alternatywy, śmieci do lasu, pod sklep, do pieca. I co pan mi zrobi??
- 0 0
-
2022-02-23 10:00
Odp
Tak właśnie jest w Szwajcarii i to jest właściwe
- 0 0
-
2022-02-23 09:23
Ten głupi system jest w Szwajcarii i doprowadza do tego, że jak ktoś źle wyrzuci śmieć, robi się wielkie śledztwo, czyj to worek. Jeszcze za worki płaci się jak za zboże, jakby to była nasza wina, że producenci w tyłku mają ekologię i wszystkie produkty opakowują w nieprzetwarzalne śmieci, które idą do worka na zmieszane.
Sposób jest tylkoTen głupi system jest w Szwajcarii i doprowadza do tego, że jak ktoś źle wyrzuci śmieć, robi się wielkie śledztwo, czyj to worek. Jeszcze za worki płaci się jak za zboże, jakby to była nasza wina, że producenci w tyłku mają ekologię i wszystkie produkty opakowują w nieprzetwarzalne śmieci, które idą do worka na zmieszane.
Sposób jest tylko jeden: przycisnąć producentów, by tworzyli opakowania, które da się przetwarzać - nagle połowa problemów zniknie i śmieci będzie mniej. Ale jak wiadomo lepiej zrzucić na szarego obywatela, niech płaci.- 0 0
-
2022-02-23 07:47
A jak ktoś wyrzuci w swoim worku bez kodu to co wtedy?
- 0 0
-
2022-02-22 23:43
W UK (nie wiem czy w całym kraju)
odpady do odzysku (szkło, papier, plastik, metal) idzie od jednego kubła (bina), luzem, nie w foliówkach. Dokładnym recyklingiem zajmują się potem sortownie. Drugi pojemnik jest na odpady roślinne domowe i ogrodowe, trzeci na pozostałe. Tam gdzie mieszkałem (godzinka od Londynu) nie było pięciu czy iluś tam pojemników.
- 1 0
-
2022-02-22 22:34
...segregacja to rasism
- 1 0
-
2022-02-22 21:33
Czyli będę 2 miesiące trzymał odpady w domu, aby zapełnić worek do pełna? Chyba jesteś chory.
- 0 1
-
2022-02-22 21:16
U nas jak zwykle za trudne do wdrożenia
- 0 0
-
2022-02-22 19:33
I więcej energii i dodatkowych surowców idzie na te bzdety zamiast zatrudnić ludzi do segregacji.
Przerost formy nad treścią. Czytałem, że w Japonii próbują spalić wszystko co się da. Nie bawią się w żadne "recyclingi" bo to fikcja.
- 3 0
-
2022-02-22 17:06
Niestety
Cwaniaczków pełno, jeżeli przy obecnym systemie jest pełno śmieci wywożonych do lasu to co dopiero jakby mieli płacić za każdy worek....
- 3 0
-
2022-02-22 17:05
Czyli bardzo podobnie do tego, co było przed reformą w Polsce.
- 1 0
-
2022-02-22 16:06
i tak zycie ci się kręci wokół śmieci - trzymasz 5 worków w kuchni i segregujesz i jeszcze podajesz swpje dane
- 2 0
-
2022-02-22 15:34
Masz trochę racji (1)
Ale tylko trochę. Jak sobie wyobrażasz trzymać na 30 metrach cztery worki? A trzeba je wypełnić po brzegi, żeby to było opłacalne. I czekać że śmierdzącymi workami kilka dni aż się zapełnią? Sorry, ale mi to nie pasuje
- 1 1
-
2022-02-22 19:32
mogą być małe przecież i te byłyby tańsze
- 0 2
-
2022-02-22 12:33
u nas bedzie mozna kupic worki z lewym kodek kreskowym
- 4 1
-
2022-02-22 12:32
Ta Europa to chyba jakas alternatywna rzeczywistość III Rzeszy. Co ty wciagasz, kolego? Gdzie tak niby jest?
- 1 3
-
2022-02-22 11:17
jest jeszcze skuteczniejszy system
wystarczy podatkiem obłożyć producentów którzy stosują opakowania oraz importerów. Blister tyle, torba papierowa tyle, a butelka tyle. Wiadomo że podatki są przerzucalne zatem finalnie zapłacą ci którzy faktycznie kupują produkt pakowany. Następnie firma sprzątająca wykazywałaby ile danego rodzaju śmiecia pozyskała i w ten sposób byłaby rozliczana
wystarczy podatkiem obłożyć producentów którzy stosują opakowania oraz importerów. Blister tyle, torba papierowa tyle, a butelka tyle. Wiadomo że podatki są przerzucalne zatem finalnie zapłacą ci którzy faktycznie kupują produkt pakowany. Następnie firma sprzątająca wykazywałaby ile danego rodzaju śmiecia pozyskała i w ten sposób byłaby rozliczana z budżetu. A żeby wyeliminować ryzyko sprowadzania śmieci w celach zarobkowych warto byłoby wprowadzić właśnie te worki z kodami kreskowymi, tyle że rozdawane darmowo. Dzięki temu można by weryfikować czy nie ma tu jakiś przekrętów. Bo rozwiązanie które podajesz o płaceniu za worek jest dziurawe jeśli chodzi o jego egzekwowanie. Część śmieci trafi do lasu.
- 4 1
-
2022-02-22 11:07
Dokładnie i w sedno
- 2 0
-
2022-02-22 10:38
oczywiście id..to że super system pełna inwigilacja nawet śmieci
- 1 6
-
2022-02-22 10:07
Europe POKOeleming to ty widziałes na obrazku.Nigdzie niema takiego systemu tylko w Polsce sobie grupa ciołków wymysliła
ale niema szans by sie ludzie zgodzili bo to jest totalna inwigilacja!!Smieci to nie tylko odpadki ale i dokumenty rachunki itp. Moga o to bie po smieciach cie idealnie inwigilować .Ale tym zachwycac sie moze tylko TOtalny bezmógowiec jeszcze niech ci chipa pod skóre wszczepia by wiedzieli o tobie wiecej.
- 1 12
-
2022-02-22 09:52
taaak, trzeba dopełnić system inwigilacji (2)
Wtedy władze beda już wiedzieć prawie że wszystko, jak zarabiasz, ile zarabiasz, co kupujesz, jakie śmieci wyrzucasz itd.
Dwa lata tzw. pandemii nic Ciebie nie nauczyły do czego może się przydać taki szczelny system kontroli. Ostatnio cichaczem wprowadzono ograniczenia wysokości transakcji gotówkowcyh co jest kolejnym krokiem doWtedy władze beda już wiedzieć prawie że wszystko, jak zarabiasz, ile zarabiasz, co kupujesz, jakie śmieci wyrzucasz itd.
Dwa lata tzw. pandemii nic Ciebie nie nauczyły do czego może się przydać taki szczelny system kontroli. Ostatnio cichaczem wprowadzono ograniczenia wysokości transakcji gotówkowcyh co jest kolejnym krokiem do wyeliminowania gotówki z obiegu na rzecz transakcji elektronicznych.
Jak któregoś dnia przyjdzie ci do głowy być nie dość pokornym wobec systemu to jednym kliknięciem w myszkę wyłączą ci prawie wszystko. A bez ważnego kodu QR nie otworzysz żadnych drzwi nawet tych od śmietnika.- 7 17
-
2022-02-22 11:05
masz po części rację (1)
ale to ile zużywam wody to akurat najmniej przydatna informacja dla aparatu terroru. Pozostałe o których napisałeś są bardziej istotne. Skoro i tak wiedzą jaki mam metraż bo przecież składałem projekt budowy domu do urzędu to co za różnica jak jeszcze się dowiedzą ile pomyj produkuję co miesiąc.
- 5 2
-
2022-02-23 04:40
To bardzo przydatna informacja dla fanatyków eko, którzy chcą cię zgnębić.
- 0 0
-
2022-02-22 09:25
tylko od zuzycia wody! (8)
wiekszość (nawet w naszym kraju) juz sie myje. wiec sory - więcej niz 4m2 na osobe, płać. nie ma opcji, zeby mieszkało 6 osob na 45 m2 i zuzycie bylko jak za 2 osoby. Smieszy mnie, ze krytykuja to osoby, które "ze względów medycznych zużywają wiecej wody" - to są rybami czy jak? muszą w wannie leżeć codziennie pełnej? bo tak lekarz im nakazal?
- 22 13
-
2022-02-22 18:29
Nie i nie (1)
Bzdura, moje córy pluskają się na potęgę i mamy b. duze zużycie wody, a smieci nie produkujemy dużo.
- 6 3
-
2022-02-22 21:17
Czas nauczyć córki oszczędzać wodę.
- 5 2
-
2022-02-22 11:03
nieprawda
Tak było w Warszawie, sprawdź czym się to zakończyło. Sąd zakwestionował, i teraz jest 65zł od mieszkania
- 4 2
-
2022-02-22 09:40
rownież jestem zdania, że z dwojga złego opłata od (1)
zużycia wody jest lepszym rozwiązaniem niż od metrażu. Żaden system nie jest doskonały, zawsze będą przypadki skrajne, ale co do zasady więcej osób = większe zużycie wody. A z metrażem bywa różnie. Sam mieszkałem kilka lat w mieszkaniu 90m2, pode mną rodzina 5 osób i dosłownie 10x więcej śmieci (a opłata identyczna).
- 27 9
-
2022-02-22 12:26
też jestem za rozwiązaniem tematu od zużycia wody. Pytanie jak cały proces będzie ułożony i jaka opłata na końcu...bo diabeł tkwi w szczegółach.
Ale logicznym jest że metraż nie wytwarza odpadów.
Rozliczenie od osób w lokalu to proszenie się o wałki na każdym kroku, zacznie się kreatywna kombinatoryka.
Najprostsze z tych trzech to od zużycia wody.
Każdy korzysta z wody, im więcej osób tym większe zużycie i przełożenie na opłaty za śmieci.- 6 3
-
2022-02-22 09:34
wanna codziennie to pikuś (150- 200 litrów) (2)
znam człowieka który godzinę z hakiem spędza pod włączonym prysznicem :P
- 4 5
-
2022-02-22 10:01
Właśnie. (1)
Poza tym dlaczego firma od śmieci ma mieć wgląd w to ile wody zużywam?! Absurd.
- 9 13
-
2022-02-22 12:22
no bo to info na wagę złota, top secret. lol
- 6 6
-
2022-02-22 09:12
" Już dawno wymyślone ! ;) "
Ale w Polsce jeszcze pracuje się nad recepturą na produkcję prochu !!! Najprostsze problemy nad którymi pracują nasi politycy i to na wszystkich szczeblach są tak rozwiązywane że od razu nadają się do śmieci !!!
- 14 1
-
2022-02-22 09:06
(7)
Tak,tylko gdzie te worki na małym metrażu umieścić,a lokatora na balkon?
- 16 2
-
2022-02-22 09:23
(6)
Możesz mieć jeden tylko na resztkowe. Będziesz płacił więcej, ale nic nie musisz dostosowywać. Wszystko kwestia chęci lub kosztów. Lodówki też ludzie kupują ogromne, zajmujące dużo miejsca. Ich wybór.
- 11 8
-
2022-02-22 12:21
(1)
lodówkę to ludzie kupują bo chcą, a segregacja to przymus. A te pośrednie rozwiązanie w stylu "niesegregujesz" to płać więcej to ch nie rozwiązanie.
- 7 3
-
2022-02-22 19:30
jak zapłacisz więcej za niesegregowanie to też kupisz śmietnik z wyboru, kwestia motywacji
- 2 3
-
2022-02-22 10:41
(3)
powiedz id..to komu i czemu służy ta śmieszna segregacja skoro ws takiej ekodolnie w łężycach i tak to jest segregowane?Płacić kilkaset procent więcej dla zasady?Bo tak?Bo ktoś zbił świetny interes?
- 12 7
-
2022-02-22 14:19
(2)
to jest po to id*oto żeby ta segregacja była tańsza
- 4 4
-
2022-02-22 15:49
(1)
tak id..to ja płacę za coś co jest robione ponownie?Tak id..to za free robię ze swojej kuchni jakiś kompost i płacę kilkaet procent więcej niż 10 lat temu?
- 4 2
-
2022-02-22 16:19
Po co pre-segregować? Po to.
Makulatura zafajdana pampersami - a tak będzie, gdy się zmiesza w resztkowych - już się do niczego nie nada. Śmieci bio z odłamkami szkła - też nie itp.
- 3 2
-
2022-02-22 08:59
W teorii super (2)
Praktyka:
1. Będą wyrzucać w siatkach z lidla/ biedronki.
2. Nie zabronisz dalszej sprzedaży zwykłych worków
3. Nie ma opcji by stworzyć system kontroli kto się stosuje to tego a kto nie.- 20 2
-
2022-02-22 11:01
sposób rozwiązania
kosz otwierany na kod kreskowy, lub czytnik rfid. Tylko kosz musi być do tego przystosowany. Koszt jednorazowy, ale potem nigdy więcej problemów. A zasilanie może być z energii która jest tworzona przy otwieraniu klapy, albo zamykaniu ciężkiej klapy. Już teraz są dzwonki bezprzewodowe bez zasilania, energię biorą z naciśnięcia przycisku 0,7kg.
- 4 8
-
2022-02-22 09:27
doladnie
nabijanie kabzy producentom workow jeszcze. a bio, moge wyrzucac bez worka i co??? glupota... szok. gimbaza tylko takie cos potrafi wymyslic
- 7 7
-
2022-02-22 08:49
(9)
A ja np. śmieci resztkowe wyrzucam luzem (idę z wiadrem i wsypuję do kosza zbiorczego). Plastik, szkło, makulaturę wynoszę w wielorazowych workach. Nie chciałabym dodatkowo generować plastiku, bo "mamy system". To raz.
A dwa: ten, kto zechce oszukać, wrzuci luzem co drugie śmieci, a tylko od czasu do czasu zapełniony worek - "pro forma".
rozwiń...A ja np. śmieci resztkowe wyrzucam luzem (idę z wiadrem i wsypuję do kosza zbiorczego). Plastik, szkło, makulaturę wynoszę w wielorazowych workach. Nie chciałabym dodatkowo generować plastiku, bo "mamy system". To raz.
A dwa: ten, kto zechce oszukać, wrzuci luzem co drugie śmieci, a tylko od czasu do czasu zapełniony worek - "pro forma".
Trzy: żeby zapełnić wór na plastik, szkło czy makulaturę musiałabym te wszystkie śmieci z miesiąc w mieszkaniu trzymać, a na małym metrażu pudełko po jogurcie nieumyte śmierdzi po 3 dniach, a co dopiero - plastik po mięsie...- 27 3
-
2022-02-22 19:56
Hejże, pani pro eko! (2)
A czemu to nie myje pani plastików przed wyrzuceniem? No nieładnie
Swoją drogą jak kładzie się nacisk na ekologię na zwykłych obywateli to może należałoby powalczyć o normalne siatki plastikowe? Wiele sklepów ma już tylko papierowe, czyli jednorazowe. Takie to eko że ścinamy drzewa żeby płacić za dodatkowe śmieci do odbioru?- 4 2
-
2022-02-22 23:30
Myć śmieci? Pochlastało?
Po za tym to marnowanie drogocennej wody.
- 2 0
-
2022-02-22 23:21
czemu nie myje?
gdybyś trochę się zorientował w temacie to byś wiedział, że nie jest to zalecane. czytanie nie boli, wszystkie informacje znajdziesz bez problemu :)
- 2 0
-
2022-02-22 09:32
Wyrzucanie wiadrem jest najbardziej ekologiczne, ale mało higieniczne. Nie przekonasz ludzi do mycia wiadra po każdym wyrzuceniu śmieci.
Dwa- zawsze znajdą się tacy co będą chcieli oszukać. Jak idzie do restauracji też ktoś może Ci napluć do jedzenia. Nie masz na to wpływu.
Trzy: możesz kupić worki różnej wielkości. Możesz opłukać plastik jak Ci śmierdzi, jest wiele rozwiązań. Każdy coś wybierze dla siebie.- 6 2
-
2022-02-22 09:17
No tak, bo jeszcze za mało śmierdzi przy śmietniku.
- 4 4
-
2022-02-22 09:07
(3)
Czy masz mrówki faraonki?
- 5 7
-
2022-02-22 16:18
(1)
czemu?
- 0 1
-
2022-02-22 20:32
W NP w falowcu zsypy polikwidowane,ale śmieci mokre należy wrzucać do pomników bio ustawionych wewnątrz bloku w pomieszczeniu na odpady.Powinny takie pojemniki bio stać na zewnątrz klatki,tak jak na makulaturę,papier czy szkło.
- 0 0
-
2022-02-22 11:36
heh dokładnie, u nas w bloku były mimo że nie mieliśmy zsypu. Wyobrażam sobie co się musiało dziać w takich gdzie ten zsyp był.
- 3 0
-
2022-02-22 08:40
tylko u nas zamiast kupić worki wywiozą śmieci do lasu (14)
- 87 7
-
2022-02-22 09:59
No i?
Co to ma do rzeczy?
To jest zupełnie inny problem. i kto inny ma tym walczyć.- 2 3
-
2022-02-22 08:48
(12)
No to sorry, albo jesteśmy cywilizowanym krajem, albo dziczą i wtedy nic nie trzeba wprowadzać. Od ścigania przestępców mamy policję. Wprowadźmy zakaz sprzedaży noży w sklepach, bo ktoś kogoś zadźga.
- 56 10
-
2022-02-23 09:07
Cywilizowany kraj
Gdybyśmy nie byli dziczą, to w latach 2013-2014 nie byłaby wprowadzana nowa ustawa dotycząca wywozu odpadów, która miała w swoim założeniu zapobiec nielegalnemu wywozowi odpadów. Niestety, zapobiegła temu tylko w części, a tymczasem 95-98% społeczeństwa, które śmieci do lasu nie wywalało, musi od tamtego czasu płacić horrendalne opłaty za wywóz odpadów.
- 1 0
-
2022-02-22 09:27
tak samo jak piratów scigają na osiedlach
walną progi zwalniające.
- 10 3
-
2022-02-22 09:08
(1)
Sprawdza raz na jakiś casz worek dostaniesz po 10 tys kary i będzie jak powinno być. Za wywóz do lasu to samo 10 tys na start a później 2 tys za każdy m3
- 12 6
-
2022-02-22 10:17
ale co sprawdzą? Delikwent dla niepoznaki będzie tylko jeden worek na miesiąc oficjalnie kupował, a reszta pójdzie do lasu. By trzeba było w lasach postawić strażników.
- 11 2
-
2022-02-22 08:57
Niestety ale dziczą (7)
Jakich przestępców? Zaraz znajdzie się grypa broniących wywozu do lasu, że oni walczą z inwigilacją i śledzeniem. Że kto to słyszał, by worki, w praktyce, były podpisane imiennie?
- 41 8
-
2022-02-22 10:55
(3)
Nie podpisane imiennie tylko kodem kreskowym podpiętym pod nieruchomość
- 10 3
-
2022-02-22 15:30
(1)
kody kreskowe znowu znakowanie ludzi to najlepiej wychodzi lewakom
- 10 11
-
2022-02-23 09:52
Nam chociaż coś wychodzi.
- 0 0
-
2022-02-22 12:17
to znajdą się tacy co w wiacie będą przesypywać do worka sąsiada
- 17 4
-
2022-02-22 09:22
ale po co wywozic do lasu? jak sie ma kominek, to problem smieci rozwiązuje sie natychmiast. polecam ten styl zycia (2)
- 12 24
-
2022-02-22 10:16
ja również tym bardziej że palę w nim ekologicznymi oponami (1)
z samochodów elektrycznych
- 20 4
-
2022-02-23 08:39
Potwierdzam śmieci dają ciepło.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.