• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja nie chce tunelu pod Pachołkiem. Zastępca prezydenta: naśladujmy Gdynię

Maciej Naskręt
5 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki. Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki.

Radni PiS z Gdańska chcą wstrzymania prac przygotowawczych do budowy tunelu pod Pachołkiem. Powód? Zbyt wysoka cena inwestycji - nawet 2 mld zł. Władze Gdańska przekonują, że mieszkańcy potrzebują trzech sprawnych połączeń z górnym tarasem, takich, jakie ma Gdynia.



Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą. Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą.
Dwa dni temu ujawniliśmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni zleci niebawem opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie: jak budować obiekt i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku. Na ten cel władze Sopotu i Gdańska przeznaczyły po 250 tys. zł.

Informacja zbulwersowała jednak radnych opozycji. Ci chcą, by władze Gdańska zaniechały prac przy projekcie budowy tunelu pod Pachołkiem. Dlaczego? Ze względu na ogromne koszty. Budowa prawie 5-kilometrowego fragmentu dwujezdniowej trasy z tunelem - między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, a obwodnicą zobacz na mapie Gdańska - to wydatek według wstępnych szacunków rzędu 2 mld zł. Droga nieco przecina tereny Sopotu, ale i tak lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem biegnie ona przede wszystkim w jego granicach.

Kto ma rację w sprawie tunelu pod Pachołkiem ?

- Uważamy, że ta inwestycja jest nie do zrealizowania w najbliższej perspektywie Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Wydanie na niego 2 mld zł byłoby marnotrawieniem publicznych pieniędzy, gdyż miastu trudno będzie pozyskać źródła finansowania - argumentuje Wiesław Kamiński, radny PiS.

Radni opozycji uważają, że należy wybrać tańsze i przez to bardziej realne rozwiązanie. Polegałoby ono na szybkim poszerzeniu istniejącej ul. Spacerowej i budowie ulicy Nowej Opackiej, która pobiegłaby od al. Grunwaldzkiej, między terenem AWFiS i siedzibą gdańskiego oddziału Telewizji Polskiej, do ul. Czyżewskiego

Co sądzą o tym gdańscy urzędnicy? - Analizowaliśmy rozwiązania pośrednie, także to proponowane przez opozycję. Jednak wprowadzenie ruchu tranzytowego na ul. Czyżewskiego czy budowa rond w tym miejscu utrzyma paraliż na al. Grunwaldzkiej. Sytuacja na głównej drodze w mieście się nie zmieni - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Bojanowski uspokaja, że nie podjęto jeszcze decyzji o zapisaniu 2 mld zł na budowę Nowej Spacerowej. - Na razie wydajemy wspólnie z Sopotem 500 tys. zł na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które odpowie nam na pytanie kiedy budować tunel pod Pachołkiem i ile nas to będzie kosztowało - dodaje prezydent.

Władze Gdańska podkreślają też, że za 2 mld zł można wybudować tunel z "górnej półki". Ich zdaniem oszczędnie realizowana inwestycja może kosztować nawet 700 mln zł. Szczegółowe wyliczenia ma właśnie określić właśnie STEŚ.

Działka Telewizji Polskiej pod drogę?

Radni PiS zarzucają władzom miasta, że te nie skorzystały z prawa pierwokupu działki należącej wcześniej do Telewizji Polskiej, a sprzedanej niedawno firmie deweloperskiej Inpro.

- Ul. Nowa Opacka, która byłaby łącznikiem między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego, biegłaby właśnie przez część tego terenu - mówi Jacek Teodorczyk, radny PiS.

Co na to władze Gdańska? - Według naszych wyliczeń i symulacji poprowadzenie drogi przez działkę TVP nie przyniosłoby żadnego efektu, stąd więc wykup działki w tym zakresie okazał się niezasadny. Zależy nam na wyprowadzeniu ruchu z Oliwy, dzielnicy, która zmienia się z na dzień i ma ogromny potencjał - tłumaczy Bojanowski.

Droga w Gdańsku niezbędna mieszkańcom Sopotu

Można spotkać się z opiniami, że budowa ul. Nowa Spacerowa i tunelu ma służyć bardziej turystom jadącym do Sopotu, niż mieszkańców Gdańska. Niespełna 40-tysięczne miasto jak powietrza potrzebuje sprawnego dojazdu do Obwodnicy Trójmiasta. Obie dotychczasowe drogi - ul. Spacerowa i ul. Sopocka - już nie wystarczają.

Gdańscy urzędnicy tak tego jednak nie odbierają. - To nie jest dojazd do obwodnicy dla mieszkańców Sopotu, a dla całej metropolii. Gdynia ma z Obwodnicą Trójmiasta już trzy sprawne połączenia drogowe, które przenoszą ruch z miejskich dróg na obwodnicę. Gdańska ma na razie dwa, potrzebujemy jeszcze jednego - mówi Bojanowski.

Tunel zdaniem władz Gdańska jest projektem docelowym, stąd jego powstanie jest przesądzone.

Miejsca

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Stara Oliwa

    Oliwianie ! Zewrzyjcie front w obronie przed degradacją
    swego "Starego Miasta".Co radna Chmiel zrobiła dla Waszej sprawy ? A najlepiej to przez Reja w Sopocie
    zrobić dojazd do Obwodowej.

    • 3 2

  • Ale kpina!!! (3)

    Z tego co pamiętam to Spacerowa w niedalekiej przeszłości była remontowana, a tu już urzędasy planują kolejną przeróbkę? To wcześniej nie mogli ruszyć swoich głów i przewidzieć, że ruch wzrasta i będzie problem? Już wtedy wystarczyło zrobić szerszą spacerową i teraz nie było by takiego ciśnienia. No ale cóż. Urzędnik i myślenie? Mam wrażenie, że to się wyklucza. A Stara Oliwa jest zbyt piękna żeby teraz ją zniszczyć przez takie drogi i ruch tranzytowy.

    • 8 2

    • (1)

      Problemem nie jest Spacerowa a przejazd przez "Stare Miasto"-od Młyna do Pętli.

      • 1 0

      • To fakt. Ale tunel pod pachołkiem to już spacerowa. A spacerowa korkuje się na światłach przed obwodnicą i cała przez to jest zapchana.

        • 2 0

    • ...leśnicy i zieloni nie pozwolili wyciąć parę sosen i dlatego nie można było poszerzyć tej Spacerowej, nawet nie starczyło miejsca na wykonanie ścieżki rowerowej do końca.

      • 1 0

  • ?

    moze portal trojmiasto sprawdzi co z droga zielona od ergo do brzezna, przypomnijmy ze nie wszyscy mieszkaja na gornym tarasie

    • 2 0

  • Pis i jego Mafia

    Jak zwykle Pis wszystko miesza , za ta inwestycja nie będą wtedy mieli kasy do własnych kieszeni.

    • 2 5

  • na pewno macza w tym palce jakiś przestępca

    myślę, że lokalni działacze powinni doszukać się mafijnych powiązań i w ten sposób zablokować rozwój dzielnicy i miasta tak, jak zrobiłą to ortodoksyjna grupka z Brzeźna, która milczała, gdy ustalano SLOW, a dziś plecie bzdury o mafii, gdy dzielnica ma szanse na rozwój. Wiceprezydent biegiem powinien lecieć do prokuratury z zawiadomieniem.
    Dajcie temu miastu żyć i rozwijać się.

    • 0 0

  • Eeee tam tunel ....

    .... na dzień dzisiejszy na granicy Sopot-Gdańsk ( w poblizu ul.Czyżewskiego) potrzebny zwykły czytelny kierunkowskaz na obwodnice.Jesli się chce mieć turystykę na wysokim poziomie to trzeba i o to zadbać .

    • 4 0

  • "projekt docelowy"

    "przesądzone" - niezależnie od wyników ekspertyz
    bezczelna arogancja władz

    i Miś jak żywy

    trzeba rozwiązać i rozpędzić na cztery dooopy "władze" Gdańska i Sopotu, miasta połączyć, powołać zarząd komisaryczny, wyłoniony w konkursie kompetencyjnym, a nie "demokratycznych" wyborach, albo po prostu szybko WYLOSOWANY

    o bardzo szerokich kompetencjach

    zapewne taki zarząd udrożnił by Reja a protestujących wysłał na Srebrzysko.

    a forsę za tunel dał na przyspieszenie PKM, tunelu pod Martwą Wisłą, zrobienie dużego szpitala opiekuńczo geriatrycznego w miejscu hospicjum Caritas, przebudowę stadionu na centrum handlowe, dofinansowanie policji i jej porządna kontrolę, i wsparcie prawne, by umiała opanować kiboli itp

    z po okresie umówionej kadencji cały taki zarząd na emeryturę, bo byli by znienawidzeni, choć przeszli by do historii.

    pewnie to mrzonki, ale był by sukces i to dla miasta jedyna szansa, innej nie ma. Batman nas nie uratuje.

    więc po prostu - nie ma szans i nadziei

    • 2 2

  • doPIS

    Ile dróg łączy Sopot z obwodnicą ?

    • 4 2

  • SPACEROWA ;/

    Wzięli byście się za Spacerową i za rozmyślanie nad jej odkorkowaniem ;/

    • 4 1

  • Ale tutaj to urzędnicy mają rację !!!

    opozycja przegięła i działa na poprawę wizerunku władz miasta

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane