• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Maciej Korolczuk
11 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (664)
aktualizacja: godz. 13:17 (11 stycznia 2023)
Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej.

Wycofania się z zaplanowanych podwyżek i zniesienia dla posiadaczy biletów miesięcznych wymogu "odbijania się" w systemie Fala oczekują radni PiS od zarządu MZKZG. Wątpliwości opozycji budzi też gromadzenie danych osobowych i rabat oferowany pasażerom, którego nie uwzględnia regulamin Fali. W dwóch ostatnich sprawach zostały złożone pisma zarówno do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jak i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Co powinno się zmienić w systemie Fala przed jego inauguracją?

Przemysław MajewskiAndrzej Skiba mówią wprost: system Fala nie powinien wystartować w takim kształcie, w jakim został przygotowany i zaprezentowany na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Radni opozycji wskazują na szereg - ich zdaniem - nieprawidłowości i wad systemu.

Jedną z nich jest nakładanie na pasażerów, posiadających okresowe bilety, obowiązku uciążliwego odbijania karty lub każdorazowego logowania się w aplikacji.

- Pasażerów kupujących bilety miesięczne jest zdecydowana większość - podkreśla Majewski. - Już sam fakt, że na posiedzeniu członków MZKZG jego przewodniczący potwierdził spodziewany w 2023 r. spadek pasażerów, wystawia temu systemowi jak najgorszą ocenę.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Podobnego zdania jest Skiba. Jak mówi radny, sam na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej i wie, że każdorazowe odbijanie karty w zatłoczonych pojazdach lub meldowanie się w aplikacji dla wielu osób będzie uciążliwe, a w funkcjonowaniu transportu publicznego jedną z najważniejszych jego cech jest maksymalna prostota.

- Co gorsza, jeśli nie będziemy się odbijać czy meldować, za bilety zapłacimy więcej - mówi Skiba. - Korzystanie z komunikacji w cywilizowanym świecie na podstawie biletów okresowych jest normą. Oczekujemy więc minimalnych formalizmów w tej kwestii, a nie mnożenia kolejnych trudności.
Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO. Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO.

Fala będzie inwigilować pasażerów?



Wątpliwości radnych opozycji poza samymi kwestiami technicznymi i zaskakującymi podwyżkami budzi też gromadzenie przez system Fala danych osobowych pasażerów. Jak wskazują Majewski i Skiba w piśmie skierowanym do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, możliwość identyfikacji konkretnego pasażera, jego lokalizacji, przemieszczania się w konkretne lokalizacje budzi obawy o zagrożenie inwigilacją przez podmiot realizujący zadania publiczne.

Radni PiS napisali też do Tomasza Chróstnego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tym przypadku poruszyli kwestię biletów miesięcznych i rabatu naliczonego pasażerom w nagrodę za każdorazowe meldowanie się w systemie.

- To właśnie kwestia ceny biletu miesięcznego budzi najwięcej emocji wśród mieszkańców - piszą radni. - Jak wynika bowiem z paragrafu 15. ust. 1 Regulaminu Systemu Fala "w przypadku biletów okresowych, po ich nabyciu w systemie Fala, użytkownik lub użytkownik spersonalizowany obowiązany jest do jednorazowego aktywowania biletu w danym okresie w momencie rozpoczęcia pierwszej podróży, a bilety okresowe ważne od zadanej daty nie muszą być aktywowane".
  • Tak ma wyglądać nowa taryfa biletowa w Trójmieście po wprowadzeniu systemu Fala.
  • Nowością mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Będzie można też kupować bilety hybrydowe - to oferta dla osób, które część miesiąca pracują z domu, a część z biura.
Zdaniem radnych nie ma więc mowy o dodatkowych obowiązkach dla użytkownika biletu okresowego, które miałyby umożliwić zastosowanie 10 proc. rabatu. Ewentualne uzależnienie zastosowania rabatu od odbicia się w systemie jest też ich zdaniem naruszeniem zasady niedyskryminacji zawartej w Konstytucji RP.

Jak dodali, na zmiany nie jest jeszcze za późno. Zdaniem Majewskiego "od ręki" można zrezygnować z planowanych podwyżek, a także umożliwić posiadaczom biletów okresowych korzystanie z komunikacji bez uciążliwego dla pasażerów odbijania karty w systemie.

- Kolejna podwyżka sprawi, że komunikacja miejska w Trójmieście będzie najdroższym transportem publicznym w skali kraju - podkreśla Majewski.

Komentarz Biura Prasowego po konferencji prasowej radnych opozycji:



Uruchomienie systemu Fala nie ma związku z podwyżkami cen biletów. Podwyżki są nieuniknione i wynikają z aktualnej sytuacji finansowej spowodowanej wzrostem cen energii, paliwa, płac oraz inflacji, która obecnie jest na poziomie 17.4 proc.

System nie zakłada zmuszania użytkowników do udostępniania swoich danych oraz inwigilowania ich. Zakłada rozwiązania dla osób pragnących zachować anonimowość, które są oparte m.in. na płatnościach zbliżeniowych kartami płatniczymi w walidatorach (kasownikach), bez jakiegokolwiek udostępniania danych osobowych pasażerów. Dostępne będą również bilety papierowe, którymi pasażerowie będą mogli nadal posługiwać się w transporcie publicznym.

InnoBaltica przygotowując rozwiązania zawarte w systemie Fala, początkowo przeprowadziła na terenie województwa pomorskiego badania opinii publicznej. Wynika z nich, że mieszkańcy regionu są otwarci na nowoczesne rozwiązania technologiczne, również te wymagające zbierania i przetwarzania danych pasażerów.

Potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży (check in/out) będzie można dokonać zarówno w jednym z kilku walidatorów (kasowników) zlokalizowanych w różnych miejscach pojazdu, jak również w aplikacji mobilnej. System został przygotowany w taki sposób, że zakres i powszechność potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży są elastyczne i możliwe do dostosowania do aktualnych potrzeb społeczeństwa.

Opinie (664) ponad 20 zablokowanych

  • Nie tylko UOKiK

    Cały system należy zgłosić do prokuratury, bo tyle kasy poszło w kanał, że obligatoryjnie powinno się cały projekt prześwietlić!!!

    • 31 0

  • Nie jest najgorzej (1)

    Kwestie podwyżek oddzieliłbym od samego tematu systemu Fala, trudno aby ich nie było skoro koszty utrzymania komunikacji wzrastają. Błąd władz województwa, że temat dołączyły do systemu Fala. A sam system Fala uważam iż w założeniu jest dobry, wręcz bardzo dobry. Eliminuje konieczność sprawdzania taryf. A dwa kliknięcia to wielu miejscach Europy standard (np. Cała Holandia działa na jednej ovchip-kart) tylko wykonanie tego musi być przyjazne... czyli miejsca na odklikanie przy wysiadaniu po każdej stronie wyjścia z autobusu czy tramwaju), nawet miesieczne na 2 kliknięcia maja sens bo kupujesz stała trasę, albo strefę.. jak pojedziesz dalej to poprostu zapłacisz za wyjazd poza strefę swojego biletu okresowego.. . A kwestie anonimowości świat rozwiązuje albo zakupem karty imiennej (jest taniej) albo anonimowej jest droższa per 1 przejazd ale nie chcesz aby ktoś wiedział gdzie jedziesz płacisz więcej. Generalnie calosc spier... komunikacyjnie i za to powinien ktoś ponieść konsekwencje... dały się władze województwa wpuścić w kanal i nie mają pomysłu jak wyjść z tego.

    • 1 28

    • w założeniu to ten system nie daje korzyści

      i to nawet nie zapowiadanych korzyści, ale żadnych
      może jeszcze ten bilet na 20 przejazdów dałoby się zaliczyć na plus (tylko czy jest on na okaziciela, albo czy można odbić na nim 4 przejazdy jak jadą 4 osoby (jak bilety T10 w Barcelonie)?

      • 2 0

  • Czy aplikacje typu Jak dojadę przestaną działać?

    Nie za często korzystam z komunikacji i akurat ta aplikacja jest dla mnie bardzo wygodna. Czasem biorę samochód, częściej spacerkuję ale na różnych trasach korzystam z autobusu, kolejki, pkmki itp Teraz to się skończy?

    • 14 0

  • Jeszcze nie wystartował ten systemik (1)

    a już istny bubel! Kto to zgłasza, kto przegląda, kto akceptuje?

    • 30 2

    • urzednicy...

      To jest obraz tego, co maja w glowach...
      Opresja i autorytaryzm...

      • 3 0

  • A ja nie mam ochoty oglądać p. wice z Gdyni. (1)

    Czy ona kiedys zniknie z UM ale tan na dobre.

    • 13 0

    • A co ze Szczurkiem?

      Zamilkł jakos

      • 2 0

  • Fala - sprzedawcy samochodów lubią to.

    • 12 1

  • Nieważne kto za kim kto kogo nie lubi

    Ale to co odwalili z tym systemem to przechodzi nawet najgorszych nie powiem kogo. Trzymam kciuki żeby to nigdy nie wystartowało a jeżeli to z poprawkami. Tu już nie chodzi nawet o podwyżki ale nie trzeba jechać za granicę żeby zobaczyć jak to powinno wyglądać...

    • 18 1

  • M (1)

    W Białymstoku jest rower miejski i kasowniko-czytniki na kartę w każdym autobusie. No i problemu nie ma... ale to Polska B i pisland.

    • 13 1

    • W światowym i peowskim Gdańsku z Polski A nawet rower miejski okazał się tematem do przekrętu.

      • 5 0

  • likwidacja bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży (2)

    Od zaraz!

    • 21 5

    • (1)

      Od dzieci i młodzieży to się odczep.

      • 0 4

      • niech się odczepią, ale tęczowi

        • 0 0

  • Chociaż raz PiS na coś się przydał.

    • 21 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane