• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Maciej Korolczuk
11 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (664)
aktualizacja: godz. 13:17 (11 stycznia 2023)
Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Zasady działania systemu Fala i podwyżki cen biletów władze województwa i gmin zrzeszonych w MZKZG ogłosiły na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej.

Wycofania się z zaplanowanych podwyżek i zniesienia dla posiadaczy biletów miesięcznych wymogu "odbijania się" w systemie Fala oczekują radni PiS od zarządu MZKZG. Wątpliwości opozycji budzi też gromadzenie danych osobowych i rabat oferowany pasażerom, którego nie uwzględnia regulamin Fali. W dwóch ostatnich sprawach zostały złożone pisma zarówno do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jak i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Co powinno się zmienić w systemie Fala przed jego inauguracją?

Przemysław MajewskiAndrzej Skiba mówią wprost: system Fala nie powinien wystartować w takim kształcie, w jakim został przygotowany i zaprezentowany na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej. Radni opozycji wskazują na szereg - ich zdaniem - nieprawidłowości i wad systemu.

Jedną z nich jest nakładanie na pasażerów, posiadających okresowe bilety, obowiązku uciążliwego odbijania karty lub każdorazowego logowania się w aplikacji.

- Pasażerów kupujących bilety miesięczne jest zdecydowana większość - podkreśla Majewski. - Już sam fakt, że na posiedzeniu członków MZKZG jego przewodniczący potwierdził spodziewany w 2023 r. spadek pasażerów, wystawia temu systemowi jak najgorszą ocenę.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala

Podobnego zdania jest Skiba. Jak mówi radny, sam na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej i wie, że każdorazowe odbijanie karty w zatłoczonych pojazdach lub meldowanie się w aplikacji dla wielu osób będzie uciążliwe, a w funkcjonowaniu transportu publicznego jedną z najważniejszych jego cech jest maksymalna prostota.

- Co gorsza, jeśli nie będziemy się odbijać czy meldować, za bilety zapłacimy więcej - mówi Skiba. - Korzystanie z komunikacji w cywilizowanym świecie na podstawie biletów okresowych jest normą. Oczekujemy więc minimalnych formalizmów w tej kwestii, a nie mnożenia kolejnych trudności.
Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO. Przemysław Majewski i Andrzej Skiba swoje wątpliwości zgłosili do prezesa UOKiK i UODO.

Fala będzie inwigilować pasażerów?



Wątpliwości radnych opozycji poza samymi kwestiami technicznymi i zaskakującymi podwyżkami budzi też gromadzenie przez system Fala danych osobowych pasażerów. Jak wskazują Majewski i Skiba w piśmie skierowanym do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, możliwość identyfikacji konkretnego pasażera, jego lokalizacji, przemieszczania się w konkretne lokalizacje budzi obawy o zagrożenie inwigilacją przez podmiot realizujący zadania publiczne.

Radni PiS napisali też do Tomasza Chróstnego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tym przypadku poruszyli kwestię biletów miesięcznych i rabatu naliczonego pasażerom w nagrodę za każdorazowe meldowanie się w systemie.

- To właśnie kwestia ceny biletu miesięcznego budzi najwięcej emocji wśród mieszkańców - piszą radni. - Jak wynika bowiem z paragrafu 15. ust. 1 Regulaminu Systemu Fala "w przypadku biletów okresowych, po ich nabyciu w systemie Fala, użytkownik lub użytkownik spersonalizowany obowiązany jest do jednorazowego aktywowania biletu w danym okresie w momencie rozpoczęcia pierwszej podróży, a bilety okresowe ważne od zadanej daty nie muszą być aktywowane".
  • Tak ma wyglądać nowa taryfa biletowa w Trójmieście po wprowadzeniu systemu Fala.
  • Nowością mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Będzie można też kupować bilety hybrydowe - to oferta dla osób, które część miesiąca pracują z domu, a część z biura.
Zdaniem radnych nie ma więc mowy o dodatkowych obowiązkach dla użytkownika biletu okresowego, które miałyby umożliwić zastosowanie 10 proc. rabatu. Ewentualne uzależnienie zastosowania rabatu od odbicia się w systemie jest też ich zdaniem naruszeniem zasady niedyskryminacji zawartej w Konstytucji RP.

Jak dodali, na zmiany nie jest jeszcze za późno. Zdaniem Majewskiego "od ręki" można zrezygnować z planowanych podwyżek, a także umożliwić posiadaczom biletów okresowych korzystanie z komunikacji bez uciążliwego dla pasażerów odbijania karty w systemie.

- Kolejna podwyżka sprawi, że komunikacja miejska w Trójmieście będzie najdroższym transportem publicznym w skali kraju - podkreśla Majewski.

Komentarz Biura Prasowego po konferencji prasowej radnych opozycji:



Uruchomienie systemu Fala nie ma związku z podwyżkami cen biletów. Podwyżki są nieuniknione i wynikają z aktualnej sytuacji finansowej spowodowanej wzrostem cen energii, paliwa, płac oraz inflacji, która obecnie jest na poziomie 17.4 proc.

System nie zakłada zmuszania użytkowników do udostępniania swoich danych oraz inwigilowania ich. Zakłada rozwiązania dla osób pragnących zachować anonimowość, które są oparte m.in. na płatnościach zbliżeniowych kartami płatniczymi w walidatorach (kasownikach), bez jakiegokolwiek udostępniania danych osobowych pasażerów. Dostępne będą również bilety papierowe, którymi pasażerowie będą mogli nadal posługiwać się w transporcie publicznym.

InnoBaltica przygotowując rozwiązania zawarte w systemie Fala, początkowo przeprowadziła na terenie województwa pomorskiego badania opinii publicznej. Wynika z nich, że mieszkańcy regionu są otwarci na nowoczesne rozwiązania technologiczne, również te wymagające zbierania i przetwarzania danych pasażerów.

Potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży (check in/out) będzie można dokonać zarówno w jednym z kilku walidatorów (kasowników) zlokalizowanych w różnych miejscach pojazdu, jak również w aplikacji mobilnej. System został przygotowany w taki sposób, że zakres i powszechność potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży są elastyczne i możliwe do dostosowania do aktualnych potrzeb społeczeństwa.

Opinie (664) ponad 20 zablokowanych

  • Widać w odpowiedzi Biura Prasowego, że tam nikt nie jeździ komunikacją miejską.

    "Potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży (check in/out) będzie można dokonać zarówno w jednym z kilku walidatorów (kasowników) zlokalizowanych w różnych miejscach pojazdu, jak również w aplikacji mobilnej. System został przygotowany w taki sposób, że zakres i powszechność potwierdzenia rozpoczęcia i zakończenia podróży są elastyczne i możliwe do dostosowania do aktualnych potrzeb społeczeństwa."

    Te różne miejsca pojazdu to są jak się przyjrzeć zazwyczaj nawet nie przy drzwiach, a przynajmniej nie każdych, tylko w głębi pojazdu. A autobusy i tramwaje są często w szczycie tak napełnione, że jest problem wsiąść i wysiąść albo skasować tradycyjny papierowy bilet, który trzeba komuś podać z prośbą o skasowanie, a czasem ta osoba musi podać jeszcze komuś. Tu już o dopchaniu się do walidatora oddalonego od drzwi o 2 metry, do którego ktoś akurat jest przyciśnięty nie będzie mowy.
    Żeby to jakoś działało walidatory powinny być przy każdych drzwiach zintegrowane z kasownikami jak w Poznaniu na przykład, gdzie podobny, ale lepszy system działa i to jeszcze z obu stron drzwi.

    • 5 0

  • Bardziej skopać się tego nie dało? Kolejna fala miasto rozwala.

    • 2 0

  • Tytuł i artykuł o treści prowokacyjnej. Opozycja, jaka opozycja. Rządzący w tym kraju są opozycją? (3)

    • 0 6

    • Tym miastem rządzi Dulkiewicz która jest z PO

      Niestety....

      • 2 1

    • (1)

      w wolnym miescie Gdansku PZPPiS jest opozycja. i kropka!.

      • 0 2

      • Gdańsk taki wolny jak PO to "polska" partia środka.

        • 1 0

  • 16 lat

    hihihi 16 lat istnienia, ogromne pieniądze na funkcjonowanie Związku..... i osiągnięcia strona internetowa, naklejki w pojazdach, doskonały system Fala..... miał być wspólny bilet na wszystkie gminy zrzeszone w związku? nie widzę go? ale to nic... nadal będzie można korzystać z aplikacji innych niż fala....nadal będą bilety papierowej nareszcie będę mógł zapłacić zbliżeniowo... i wszystko a oni niech sobie wprowadzają co chcą....Z drugiej strony niech najpierw ruszy ten gniot, zobaczymy jak działa i dopiero będziemy wieszać psy....narazie wiemy jak działa tylko z opowieści, a może okaże się że daje radę, zobaczymy. Najważniejsze, że mamy opcje niekorzystania z Fali i wszystko.Że nie zrobili tak jak z kartą mieszkańca...z początku było słabe zainteresowanie.. to wrzucili bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży ale posiadaczy karty mieszkańca i proszę sukces....nagle karty zaczęły schodzić na pniu...bo nie ma innej opcji... czy oni myślą, że my nie myślimy.....? chyba tak..

    • 2 0

  • Kto zyska?

    Czy to nie dziwne, że równocześnie wprowadzają falę i mevo 2? Jeżdżenie komunikacją będzie tragicznie drogie i nieopłacalne. Tak to zrobili żeby przesiadać się na te rowery. I na tym ma polegać usprawnienie komunikacji. No super. W czasie zimy chyba też. Kto zarobi na obsłudze mevo 2?

    • 5 0

  • moze opozycja by sie zajela rzadowa doplata do wegla dla elektrocieplowni i rozliczem tego, bo jak narazie odbiorca placi!!!.

    • 1 0

  • Mevo sprzedam

    Zaraz falę będą sprzedawać bo się okaże że to nieopłacalne

    • 1 0

  • 140 milionów na takie coś?????

    • 2 0

  • Ale przecież ten Fala jest cały czas zafoliowany i nie działa. Ktoś hajsy wziął, poinstalował urządzenia, a system i tak nigdy nie ruszy, tak jak odcinkowy pomiar prędkości na Słowackiego w lesie. Urządzenia są, a nie działają od chyba 10 lat.

    • 0 0

  • Kup bilet

    A wystarczyłoby tylko automat pojeździe w którym można by zakupić bilet, tak jak to działa w innych dużych miastach

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane