• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia: zielone światło dla hiperwęzła

Maciej Naskręt
20 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Tak może wyglądać Węzeł Przesiadkowy "Czerwony Most" po 2020 r. Tak może wyglądać Węzeł Przesiadkowy "Czerwony Most" po 2020 r.

Budowa ogromnego węzła przesiadkowego "Czerwony Most" (nie mylić z czerwonym wiaduktem w Letniewie) jest niemal przesądzona. Wizja, która wzbudza spore kontrowersje wśród części planistów, ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Biuro Rozwoju Gdańska postanowiło zabezpieczyć już teren dla tego przedsięwzięcia, choć wariant optymistyczny zakłada, że jego budowa mogłaby ruszyć najszybciej za 10-15 lat.

Planiści przygotowali i wyłożyli do publicznego wglądu miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla północnego terenu dzielnicy Orunia. Węzeł "Czerwony Most" miałby powstać w obrębie ul. Mostowej i ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Niezbędnymi elementami tego węzła będą m.in. dworzec kolejowy i autobusowy, pętla tramwajowa oraz autobusowa, parkingi dla różnych rodzajów pojazdów, parkingi rowerowe, miejsca odstawcze dla różnych podsystemów transportu autobusowego - wylicza Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Znany jest już wstępny koszt budowy węzła. "Czerwony Most" nie będzie tani. - Wstępne szacunki, sporządzone w ramach "Prognozy skutków finansowych projektu planu miejscowego" zakładają, że 46 mln stanowią koszty wykupu gruntów, ponad 200 mln może kosztować realizacja układu drogowego i tramwajowego, a ok. 100 mln budowa samego węzła - mówi Piskorski.

Czy tak duży węzeł przesiadkowy na Oruni jest potrzebny?

Na szczęście, według władz BRG, inwestycję będzie można zlecać etapami.

Przedsięwzięcie wzbudza kontrowersje wśród planistów. Część z nich uważa, że budowa ogromnego węzła przesiadkowego tuż obok Śródmieścia na terenie Oruni nie jest potrzebna. - Węzły przesiadkowe powinny powstawać raczej na górnym tarasie Gdańska, a nie u bram Śródmieścia. Nikt z tego ogromnego węzła nie będzie korzystał. Mieszkańcy będą go omijać. Ponadto węzły zabierają wiele cennego terenu w mieście, jak choćby węzeł na Chełmie, który po oddaniu pętli na Oruni Górnej przestanie spełniać swoją funkcję - uważa jeden z trójmiejskich planistów, który chciał pozostać anonimowy.

BRG utrzymuje stanowisko, że węzeł przesiadkowy Czerwony Most będzie chronił najbardziej wartościową historycznie część Gdańska - Śródmieście - głównie przed samochodami. Ponadto, powstanie węzła na Oruni może być jednym z warunków wprowadzenia m.in. opłat za wjazd autem do centrum.

Miejscy planiści nie mogą wykreślić z wyłożonego planu ogromnego węzła. Dlaczego? - Nie prowadzimy polityki przestrzennej tylko ją realizujemy. Polityka została ustalona w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego", uchwalonym przez Radę Miasta Gdańska w 2007 roku - tłumaczy dyrektor BRG.

Według entuzjastów budowy węzła, jego otwarcie będzie stanowić powrót do świetnych rozwiązań sprzed II Wojny Światowej, kiedy na terenie Dolnego Miasta funkcjonował dworzec kolejowy. Dziś pozostały po nim tylko tory i budynki.

Prognoza wpływu na środowisko planu zagospodarowania przestrzennego dla północnych terenów Oruni.

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • czerwony wiadukt, czerwony moast

    czerwony sztandar PO

    • 3 0

  • Hiperwęzeł

    Rozbuchany węzęł "wiszący Czerwony Most". Zastanawiam się, jaka będzie trasa tramwaju i gdzie będzie wpięcie do istniejącej linii tramwajowej. Jak przez wąską i zakorkowaną Chmielną to gratuluję projektantowi. Do przystanków SKM zamiast tunelem wejście na górkę i z górki.!!! Kto się pod tym podpisał.

    • 2 0

  • węzeł przesiadkowy tak, ale na dojeździe do Gdańska, a nie niemal w samym centrum

    Przecież największy ruch w stronę Gdańska jest "z Kaszub"! Ja chętnie jadąc od strony Kartuz do Gdańska przesiadałabym się w środki komunikacji miejskiej, zwłaszcza kolejkę, bo jazda zatłoczonymi ulicami Kartuską, Slowackiego czy Armii Krajowej to póki co wątpliwa przyjemność. Niestety póki co takiej możliwości nie ma, a mając do wyboru własne auto i tkwienie w autobusie razem z tłumem poirytowanych pasażerów, wolę swoje własne auto, bo korek i tak mamy z autobusami wspólny :(

    • 1 1

  • I znowu badziewiaste slidesshare

    w którym nic nie widać zamiast udostępnienie dokumentu w PDF. I jak zwykle redaktor Maciej Naskręt.

    • 2 0

  • rewitalizacja

    Co do Oruni to może rewitalizacja jest potrzebna?

    • 3 1

  • BUDOWAC NIE GADAC ! SAMI OCENIMY ! jak narazie to kicha jedna jest !

    a trakt sw.wojciecha jest za waski !

    • 1 1

  • kakens20 (1)

    jak dla mnie nie ma to większego sensu.Może warto by rozbudować infra strukturę drogową ??

    • 1 0

    • hahahaha. Gdzie?

      Podwale grodzkie przy dworcu stoi. Dworzec chcesz wyburzyć pod poszerzenie ulic, czy krewetkę?

      • 0 0

  • Hej ho hej ho na piechotę by się szło ! Pa

    • 1 0

  • dobry pomysł

    dodatkowo można być na Starym Mieście wprowadzić zakaz ruchu pojazdów, i przeznaczyć historyczny teren miasta, pod tereny spacerowo, gastronomiczno, rekreacyjne

    • 0 1

  • Mistrzu ! Co to za stacja ?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane