• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Osiem herbów w hali dworca Gdańsk Główny

Aleksandra Nietopiel
8 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (73)
  • Na zdj. herb Chojnic.

W hali dworca Gdańsk Główny znajduje się kartusze herbowe z herbami ośmiu miast. Na ścianie północnej są to: Chojnice, Tczew, Słupsk, Kościerzyna. Na ścianie południowej: Kwidzyn, Lębork, Szczecinek i Gdańsk. Herby znajdowały się w hali do lat 60. XX wieku. Modernizacja dworca był pretekstem do ich odtworzenia.
  • Na zdj. herb Tczewa.

W hali dworca Gdańsk Główny znajduje się kartusze herbowe z herbami ośmiu miast. Na ścianie północnej są to: Chojnice, Tczew, Słupsk, Kościerzyna. Na ścianie południowej: Kwidzyn, Lębork, Szczecinek i Gdańsk. Herby znajdowały się w hali do lat 60. XX wieku. Modernizacja dworca był pretekstem do ich odtworzenia.
  • Na zdj. herb Słupska.

W hali dworca Gdańsk Główny znajduje się kartusze herbowe z herbami ośmiu miast. Na ścianie północnej są to: Chojnice, Tczew, Słupsk, Kościerzyna. Na ścianie południowej: Kwidzyn, Lębork, Szczecinek i Gdańsk. Herby znajdowały się w hali do lat 60. XX wieku. Modernizacja dworca był pretekstem do ich odtworzenia.
  • Na zdj. herb Kościerzyny.

W hali dworca Gdańsk Główny znajduje się kartusze herbowe z herbami ośmiu miast. Na ścianie północnej są to: Chojnice, Tczew, Słupsk, Kościerzyna. Na ścianie południowej: Kwidzyn, Lębork, Szczecinek i Gdańsk. Herby znajdowały się w hali do lat 60. XX wieku. Modernizacja dworca był pretekstem do ich odtworzenia.
  • Na zdj. herb Gdańska.

W hali dworca Gdańsk Główny znajduje się kartusze herbowe z herbami ośmiu miast. Na ścianie północnej są to: Chojnice, Tczew, Słupsk, Kościerzyna. Na ścianie południowej: Kwidzyn, Lębork, Szczecinek i Gdańsk. Herby znajdowały się w hali do lat 60. XX wieku. Modernizacja dworca był pretekstem do ich odtworzenia.
  • Na zdj. herb Kwidzyna.

W hali dworca Gdańsk Główny znajduje się kartusze herbowe z herbami ośmiu miast. Na ścianie północnej są to: Chojnice, Tczew, Słupsk, Kościerzyna. Na ścianie południowej: Kwidzyn, Lębork, Szczecinek i Gdańsk. Herby znajdowały się w hali do lat 60. XX wieku. Modernizacja dworca był pretekstem do ich odtworzenia.
  • Na zdj. herb Lęborka.

W hali dworca Gdańsk Główny znajduje się kartusze herbowe z herbami ośmiu miast. Na ścianie północnej są to: Chojnice, Tczew, Słupsk, Kościerzyna. Na ścianie południowej: Kwidzyn, Lębork, Szczecinek i Gdańsk. Herby znajdowały się w hali do lat 60. XX wieku. Modernizacja dworca był pretekstem do ich odtworzenia.
  • Na zdj. herb Szczecinka.

W hali dworca Gdańsk Główny znajduje się kartusze herbowe z herbami ośmiu miast. Na ścianie północnej są to: Chojnice, Tczew, Słupsk, Kościerzyna. Na ścianie południowej: Kwidzyn, Lębork, Szczecinek i Gdańsk. Herby znajdowały się w hali do lat 60. XX wieku. Modernizacja dworca był pretekstem do ich odtworzenia.

Osiem herbów pomorskich miast: cztery po lewej i cztery po prawej stronie, górują nad głowami podróżnych w hali dworca Gdańsk Główny. Ta przestrzeń - po generalnym remoncie, o efekcie którego pisaliśmy w ubiegłym tygodniu, zyskała nowe oblicze. Herby są tylko jedną z nowości, choć były już tu prezentowane przed laty.



Czy zwracasz uwagę na detale w modernizowanych, historycznych obiektach ?

To, co przykuwa uwagę po wejściu do hali gdańskiego dworca, to jasna przestrzeń, witraże, drewniane witryny po bokach i kartusze herbowe, które wróciły na ściany holu po kilkudziesięciu latach.

W latach 60. XX wieku cały oryginalny wystrój hali został zlikwidowany zgodnie z modernistyczną wizją ówczesnych architektów. Zerwano z wszelką dekoracją, którą uznano za zbędną. Dworzec, oprócz kamiennych okładzin, nie zachował z poprzedniego wystroju nic.

Oceniamy dworzec Gdańsk Główny: nowocześnie i ładnie, ale pusto, betonowo i z kuriozalną windą Oceniamy dworzec Gdańsk Główny: nowocześnie i ładnie, ale pusto, betonowo i z kuriozalną windą

Remont dworca okazją do przywrócenia dawnego wyglądu



Renowacja dworca Gdańsk Główny PKP, która pochłonęła ok. 120 mln zł, dała zielone światło do przywrócenia historycznego wyglądu obiektu - zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzach.

Jeśli chodzi o halę główną, to udało się odnaleźć rysunki powykonawcze z 1908 roku - co prawda w skali 1:100, ale misternie wykonane, oraz fotografie wnętrza hali z tego okresu. To była nieoceniona pomoc dla konserwatorów.

Hala dworca gdańskiego w 1902 r. Hala dworca gdańskiego w 1902 r.

- Na podstawie tych materiałów mogliśmy przystąpić do restauracji elementów, które się nie zachowały. To są zupełnie nowe elementy. Mamy w tej hali również element tzw. kreacji konserwatorskiej, czyli stworzenia elementów według autorskich wizji artystycznych pasujących do całości. Są one skomponowane z tymi historycznymi, ale nie są oparte na przekazach historycznych, bo ich po prostu nie było - wyjaśnia historyk, dr Michał Jarczyński.

Nowe witryny i kartusze herbowe pomorskich miast



Kreacją są m.in. drewniane witryny znajdujące się po lewej i prawej stronie dworcowej hali. Oryginalnie wyglądały inaczej. Pierwotnie kasy były w okienkach witryn, dziś witryny są cofnięte do podcieni.

- Witryny zostały stworzone na wzór historyczny, ale jest to nowy projekt. Niektóre przejścia - np. do pasażu wschodniego, pierwotnie pozbawione było wszelkiej stolarki, teraz dla dopełnienia kompozycji ta stolarka została dodana - dodaje dr Jarczyński.

Planujesz podróż pociągiem? Sprawdź rozkład jazdy PKP


Na podstawie archiwalnych fotografii udało się odtworzyć kartusze herbowe i fryz arkadowy. Podobny zabieg udał się z niszami pomiędzy herbami, które również zostały wiernie odtworzone na podstawie fotografii.

- To była mrówcza praca ponieważ fotografia przedstawiała obiekt w skrócie perspektywicznym plus rysunki projektowe w skali 1 do 100, więc niezbyt dokładne, po wnikliwej analizie pozwoliły odtworzyć nam te elementy w sposób maksymalnie zbliżony do oryginału - zaznacza historyk.

Osiem pomorskich miast, trzy dodane



Na kartuszach herbowych zaprezentowano herby miast, które łączyły linie kolejowe będące w obrębie Dyrekcji Kolejowej w Gdańsku.

Na ścianie północnej (po prawej stronie od wejścia głównego) znajdują się herby miast stworzone na podstawie oryginalnych fotografii: Chojnic, Tczewa, SłupskaKościerzyny.

Na ścianie południowej udało się bezspornie zidentyfikować tylko herb Kwidzyna. Pozostałe trzy herby przedstawiono na podstawie analizy i wizji projektanta. Dodane zostały herby: Gdańska, LęborkaSzczecinka. W tych miastach znajdowały się oddziały eksploatacyjne Dyrekcji Kolejowej w Gdańsku


Ściany, kolory i witraże



Odtworzono też boniowanie ścian, czyli poziome podziały imitujące ciosy kamienne. Kamienne cokoły pilastrów są oryginalne, co udało się potwierdzić na podstawie dokumentów.

Na podstawie fotografii odtworzono żyrandole, podobnie malaturę wnętrza z barwnymi opaskami.

Witraże stworzono na podstawie analogii do historycznych fotografii, choć jest to po części kreacja konserwatorska. Za projekt witraży odpowiada franciszkanin o. Tomasz Jank.

Miejsca

Opinie (73) 5 zablokowanych

  • Klimatyzacje zamontujcie bo idzie zd...c tak goraco jest!

    • 4 2

  • A takie tam (1)

    Herbów więcej niż biletomatów.Brawo pomysłodawcy....!

    • 5 0

    • I kas hehee

      • 0 0

  • Tryskacze (1)

    Co za mądry zainstalował tryskacze pod ruchomymi schodami (w podziemiach) na wysokości kilkudziesięciu centymetrów od ziemi. Po co? A po drugie jest to kilka metrów od sali zabaw dla dzieci. Tylko czekać aż któreś dziecko chodząc sobie po dworcu włoży tam palca, zbije ampułkę i... może być mała powódź...

    • 6 10

    • To pilnuj bombelka

      • 0 0

  • Coś dla konserwatora... (1)

    Czas najwyższy przywrócić historyczny wygląd dawnego kw pzpr. kiedyś tam, Nasi Przodkowie spalili jego czterospadowy strych. Zaraz potem czynniki i organy kazały dobudować jego obecne najwyższe piętro, które trwa do dziś. Prosty naród twierdził powszechnie w tych czasach, że dobudowano je "do składowania postulatów". Stare dzieje, ale jeszcze pamiętam...

    • 10 1

    • haha, też to pamiętamy

      • 1 0

  • Herb czego? (1)

    Słupska?
    A gdzie jest herb Gdyni, Sopotu, Pruszcza Gdańskiego, Starogardu Gdańskiego czy Malborka?
    Może zamiast herbu Słupska wstawić herb pękniętego d*pska?
    Niestety, przez pewnego matko-bijcę pochodzącego z ów miasta, z niechęcią doń się odnoszę.
    W jego miejsce zastępczo sugeruję wstawić stolicę Kociewia, która bliższa jest mojemu sercu niżeli miasto obce i odległe.

    • 8 1

    • Gdyni? W czasach gdy wybudowano linię kolejową ze Szczecina do Gdańska., Gdynia była malutką, nic nie znaczącą *kaszubską wioską, mniej znaczącą niż wsie Chylonia czy Oksywie.

      W roku 1870 w sąsiedztwie zachodniego krańca wsi Gdynia zbudowano linię kolejową, łączącą Gdańsk ze Szczecinem i stację Kielau (Chylonia). Oficjalny akt oddania linii do użytku miał miejsce 1 września tego roku. W Gdyni nie było wtenczas jeszcze przystanku. Pierwszą gdyńską stację kolejową wybudowano w 1894 r., gdy w Chyloni stacja była już w 1870.

      We wsi Gdynia funkcjonowały sklepy, dwie szkoły (katolicka i ewangelicka) oraz placówka pocztowa (w szkole), nie było natomiast posterunku policji (najbliższy był w Chyloni) ani kościoła (parafia od stuleci znajdowała się na Oksywiu). Mimo że była od nich większa, przez mieszkańców sąsiednich wsi Gdynia uważana była za wieś biedną, o jej mieszkańcach wyrażano się lekceważąco.

      *Pruskie statystyki szkolne rozróżniały między dziećmi niemieckimi, polskimi i kaszubskimi oraz wykazywały miażdżącą większość tych ostatnich przy minimalnym odsetku dzieci polskich.

      • 2 0

  • dworzec nie jest nowoczesny (1)

    brakuje wygodnych rozwiązań dla podróżnch

    • 6 0

    • A czegóż to brakuje ci na tym dworcu , może trampoliny?

      • 1 0

  • A funkcjonalność? (3)

    Wspaniałe, że za pieniądze podatników bawiono się przez 4 lata w renowacje zamykając dworzec jednego z największych miast Polski
    Tylko co z funkcjonalnością tego budynku. Nadal mało miejsca jest dla podróżnych.

    • 24 46

    • wiesz jak go budowano to podjezdzaly dilizanse to co sie dziwisz jak co tydzien (1)

      trojmiasto seruje wypociny epizodu niemieckiego selektywnie omijajac wszystko co przyniosly upiorne czasy hitlerowcow. Z sentymentu zostawic ta fasade i zrobic cos z Londynskiego dworca jak Padington gdzie masz autobusy, metro, pociagi i taksowki doslownie skumulowane w jednym poteznym obiekcie pod hala. Jak mozna bylo zajmowac sie kolorem scian, kredensami i rameczkami przechodzi najbardzie racjonalne podejscie - istna niekompetencja w pastelowym kolorze. Ten dworzec jest niefuncjonalny i nie o to chodzilo w 4 letnim remoncie aby nastepne 20 lat sie z tym meczyc.

      • 0 5

      • dlaczego mieszasz w to trójmiasto ?

        Remont robiło i finansowało PKP czyli spółka państwowa ogólnopolska. Żadne samorządy z trójmiasta nie miały z tym nic wspólnego.

        • 2 0

    • O jakiej funkcjonalności piszesz ?

      Nie zmieściłeś się w drzwiach ?
      ,,Bawiono się w renowację,, kalafiorze ? Z gołego peronu Ci jeździć.

      • 0 0

  • (1)

    110mln pln brawo. Adamowicz sprzedawal kamienice po 5mln za sztuke

    • 4 0

    • i dlatego trzeba było go zamordować?

      • 0 1

  • (6)

    Na plus można ocenić fakt że włodarze miasta na wpadli na umieszczenie napisu Banhoff analogicznie jak postanowiono przy okazji renowacji poczty

    • 28 26

    • Bo na szczęście inwestorem jest PKP

      • 10 4

    • (1)

      Na poczcie napisano "Banhoff"? Rzeczywiście, bez sensu.

      • 4 0

      • Na budynku poczty

        zachowano napis "postamt". Zresztą nie tylko u nas: w Petersburgu poczta główna nosi nazwę "gławnyj posztamt".

        • 0 0

    • (1)

      Popieram.Ten niemiecki napis na b poczcie to jakaś kpina.

      • 3 0

      • Nie kpina,

        ale historia. Lepiej nie zawracać Wisły kijem ani szczać pod wiatr.

        • 0 1

    • Banhoff

      W Wolnym Mieście Gdańsk w latach 30 80% mieszkańców stanowili Niemcy, 20% Polacy ,Żydzi i inne mniejszości.

      • 0 0

  • Byłem na dworcu we wtorek przy okazji wyjazdu na urlop . Ot jak dworzec skromnie ale czysto. Gorzej z pociągami , toalety brudne ( w wagonie którym jechałem zamknięta na głucho) wagony stare i cuchnące i co najgorsze pociąg którym wracałem miał 4h 40 minut spóźnienia . Tak więc dworzec mamy porządny ale co z tego skoro reszta leży.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane