• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Osiem tramwajów N8C zyska klimatyzację

Maciej Korolczuk
2 września 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (160)
Ok. 70 proc. wszystkich tramwajów w Gdańsku jest wyposażonych w klimatyzację. Wkrótce ten wskaźnik ma się poprawić. Ok. 70 proc. wszystkich tramwajów w Gdańsku jest wyposażonych w klimatyzację. Wkrótce ten wskaźnik ma się poprawić.

Osiem tramwajów typu N8C zostanie wkrótce wyposażonych w klimatyzację. Większy komfort podróży "dortmundami" pasażerowie odczują za ok. pół roku.



Co najbardziej zniechęca cię do podróżowania komunikacją miejską?

Z końcem lata władze miejskiego przewoźnika podjęły decyzję o modernizacji kolejnych ośmiu tramwajów typu N8C, nazywanych w Gdańsku "dortmundami".

To właśnie na podróże składami kupionymi w Niemczech 15 lat temu najbardziej narzekają w gorące dni podróżni. Brak klimatyzacji i wąskie uchylne okna sprawiają, że latem podróż Duwagiem często jest mało komfortowa.

Wysokie temperatury w tramwajach bywają nie tylko przedmiotem krytyki pasażerów, ale też ich radosnej twórczości.

Tak było w połowie sierpnia, gdy jeden z pasażerów w tramwaju linii 10 (na niej najczęściej spotkać można dortmundy) zwrócił uwagę na temperaturę panującą w pojeździe. Zdaniem naszego czytelnika w tramwaju zamiast klimatyzacji było włączone... ogrzewanie.

09:08 16 SIERPNIA 23

Piekarnik z logo GAiT (7 opinii)

Nie wiem czym kierował się motorniczy tramwaju linii 10 (dziś, przystanek "Siedlce", odjazd 08:52), włączając ogrzewanie wewnątrz pojazdu, ale powiem tylko tyle, że po opuszczeniu tramwaju na przystanku "Hucisko" byłem cały mokry z hercklekotem w pakiecie... Naiwnie łudzę się jeszcze, że prowadzący pojazd pomylił grzanie z klimatyzacją i jakimś cudem tego nie poczuł. No bo chyba nie był to niezawodny sposób na przyciągnięcie klientów do GAiT?
Nie wiem czym kierował się motorniczy tramwaju linii 10 (dziś, przystanek "Siedlce", odjazd 08:52), włączając ogrzewanie wewnątrz pojazdu, ale powiem tylko tyle, że po opuszczeniu tramwaju na przystanku "Hucisko" byłem cały mokry z hercklekotem w pakiecie... Naiwnie łudzę się jeszcze, że prowadzący pojazd pomylił grzanie z klimatyzacją i jakimś cudem tego nie poczuł. No bo chyba nie był to niezawodny sposób na przyciągnięcie klientów do GAiT? Zobacz więcej

Przepis naszego czytelnika na pizzę upieczoną w tramwaju bez klimatyzacji. Przepis naszego czytelnika na pizzę upieczoną w tramwaju bez klimatyzacji.

8 miesięcy na wyposażenie 8 tramwajów



Wkrótce ma być jednak lepiej. GAiT ogłosił właśnie przetarg na wyposażenie kolejnych ośmiu tramwajów w klimatyzację. Kolejnych, bo w 2021 roku rozpoczęła się kompleksowa modernizacja 10 innych składów typu N8C, w ramach której również zainstalowano w nich klimatyzację.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



Aby zapewnić komfortową podróż pasażerom, na dachu ośmiu składów pojawią się kontenery z zainstalowaną w środku przetwornicą. Z kolei w przedziałach pasażerskich pod panelami sufitowymi zostaną zainstalowane nowe agregaty, które w czasie jazdy będą rozprowadzać schłodzone (latem) lub ogrzane (zimą) powietrze.



Nawiewem sterować będzie motorniczy na specjalnie dostosowanym do tego panelu. Montaż klimatyzacji sprawi, że w tramwaju zmieni się nieco wysokość sufitu, ekranów informacji pasażerskiej czy kabiny motorniczego. Trzeba będzie też wzmocnić dach tramwaju, dodatkowo go uszczelnić i wykonać powłokę antykorozyjną. Na koniec wykonawca będzie musiał też sporządzić ekspertyzę wytrzymałości przebudowanej konstrukcji dachu.

Wszystkie prace mają potrwać maksymalnie 8 miesięcy i zostaną przeprowadzone na terenie zajezdni przy Wita Stwosza. Tramwaje będą przekazywane do modernizacji sukcesywnie (po jednym składzie), a prace przy wyposażeniu jednego tramwaju mają potrwać maksymalnie cztery tygodnie. To oznacza, że jeszcze w pierwszej połowie 2024 roku wszystkie osiem składów będzie wyposażone w nawiew chłodnego powietrza.



Brak chłodzenia i małe uchylne okna to zmora pasażerów w gorące dni. Brak chłodzenia i małe uchylne okna to zmora pasażerów w gorące dni.

Klimatyzacja w autobusach i tramwajach



Spółka GAiT w ubiegłym roku dysponowała flotą 244 autobusów i 141 tramwajów. Obecnie wszystkie autobusy jeżdżące po mieście mają klimatyzację, posiada ją też 98 tramwajów, czyli 70 proc. pojazdów.

Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (160) ponad 10 zablokowanych

  • re

    Niemiecki złom oddać niemcom

    • 16 7

  • (2)

    Zniechęca mnie ciągłe stawanie na przystankach oddalonych od siebie 700m

    • 7 2

    • (1)

      Gdyby były oddalone od siebie o 700 metrów, to byłoby to pół biedy. W Gdańsku często i gęsto przystanki dzieli 300 metrów i z jednego przystanku widać dwa poprzednie i dwa kolejne, a szczytem tej wizji transportowej jest Nowa Warszawska i tramwaj stający najpierw na Przemyskiej, potem (oczywiście po odstaniu kilku minut na światłach) przejeżdżający skrzyżowanie i zatrzymujący się na Łódzkiej.

      • 6 1

      • AAA

        Światła na tym całym odcinku to jest największe nieporozumienie świata - tramwaj stoi na przystanku Przemyska, 10 metrów dalej na skrzyżowaniu z Havla, zaraz za skrzyżowaniem zatrzymuje się na przystanku Łódzka i na koniec znowu czeka na światłach z ulicą Łódzką, gdzie na dodatek prawie żadne auto nie przejeżdza (bo większość skręca na Havla, mało który jedzie prosto - tam to w ogóle powinno być prawie cały czas zielone dla tramwajów i pieszych). Parodia.

        • 0 0

  • W ankiecie brakuje - słaba siatka połączeń (7)

    Czemu np. z Gdańska Południe nie można dojechać bezpośrednio do Gdańska? Do Wrzeszcza można i to dwoma trasami - 262 i 115. A do Gdańska się nie da.

    • 11 2

    • A Wrzeszcz to w Gdansku nie jest? (2)

      Znaczy ja wiem o co chodzi, ale skąd to nazywanie wyłącznie centrum miasta Gdańskiem?

      • 0 4

      • (1)

        Bo tak się na centrum mówi jak się mieszka w Gdańsku - jedziesz do jakiejś dzielnicy - do Wrzeszcza, Oliwy, na Zaspę, Morenę - albo do centrum czyli do Gdańska. Wszystkie dzielnice jako Gdańsk to jak jedziesz z innego miasta.

        • 4 0

        • No właśnie z Gdynia też tak było

          Nie wiem czy to jakiee wiejskie naleciałości czy jak?

          • 1 2

    • (3)

      115 zajeżdża na Ujeścisko, gdzie można wsiąść w tramwaj do centrum. Cieszę się, że mogłem pomóc.

      • 1 4

      • (2)

        Chyba mamy różne definicje słowa "bezpośrednie".

        • 4 0

        • (1)

          Bezpośrednio można mieć dojazd w małej miejscowości, a nie w mieście wielkości Gdańska. Z pętli na Ujeścisku tramwaje odjeżdżają na tyle często, że przesiadka z autobusu na tramwaj i vice versa nie powinna być szczególnym problemem, a trwonienie środków na połączenia dublujące tramwaj, bo komuś się nie chce przesiąść, jest kompletnie nieuzasadnione.

          • 1 1

          • To czemu do Wrzeszcza który jest dużo dalej są aż dwa połączenia?

            Tramwaje może jeżdżą często i może w godzinach szczytu. Ale trzeba jeszcze wrócić i autobusy już super często nie jeżdżą np. wieczorem. Pomijam też sytuacje, gdy z tramwaju widzisz jak odjeżdża twój autobus, który wg rozkładu powinien tam ciągle stać.

            • 1 0

  • ale sensacja...

    czekam na następne autobusy napędzane wodorem:)) co tam klimatyzacja w 8-miu 50-cio letnich tramwajach.
    Te autobusy to kosmiczne pieniądze kosztują nas podatników ale tylko kierowca jest potrzebny,żeby to jeżdziło.
    Prezes podjął "własciwe" działanie i dalsze jego przedsięwzięcia spowodują,ze w cenie biletu będzie tylko płaca kierowcy...chyba ,ze sie mylę:)))
    Nie piszcie już o paru tramwajach:spalonych,wykolejonych,stojących z usterkami w centrum miasta,opóżnionych itd
    bo to codziennosc...
    Bawmy sie w autobusy bo i teren po zajezdni na Hallera jest,jak lotnisko Chopina do sprzedaży przeznaczony.
    Te wodorowe dają nadzieje :)) na nizsze ceny biletów i inne profity.
    Kiedyś czytałem,ze były Zkm kupił autobusy z dopłatą z unijnego KPO w wysokosci 90% a co z wodorem ???

    • 5 1

  • Kto wygra zamówienie ? (1)

    Chyba wygra firma z Trójmiasta ... Jakoś tak jak spadają zamówienia dla tej firmy to nagle pojawia się przetarg ... firma go wygrywa i żeruje na GAiT ... Dlaczego tylko 8 bo nikomu z większych firm nie opłaca się tego robić ... (A firma już je modernizowała więc wie co i jak) Później będzie większy przetarg i dopiszemy wymóg doświadczenia przy modernizacji klimatyzacji w N8C i damy za to np. 20 pkt i zabawa będzie kręcić się dalej ...tyle że już z wyższą ceną. Czemu nikt nie daje teraz opcji 8 plus np. 40 pojazdów za rok ... zainteresowanych było by więcej.

    • 9 0

    • dobre

      zaciekawilo mnie dlaczego ci panowie na k wciaz trzymaja ręce w kieszeniach....
      I tak sobie teraz antycupuje,ze specyfikacje pod firmy ukladaja...
      I warunki potencjalnych zwycieżców przetargów spełniaja...
      To coś owce przypomina.......

      • 2 0

  • Jak coś to przetarg wygra firma 4IB, która powstała chwilę przed poprzednim przetargiem;]

    • 10 0

  • Ale wiocha...

    2023 i oni klimą się chwalą. Więcej socjalu. Kraj w ruinie....

    • 6 1

  • Zniechecają (2)

    Beznadziejne połączenia i przesiadki, brak sprzedaży zwykłych biletów, konieczność kupowania biletów przez aplikacje wymagające przedpłaty środków zamiast płatności onlajn

    • 11 2

    • (1)

      1. Przesiadki są integralną częścią każdego systemu transportowego. Gdańsk nie radzi sobie po prostu z ich organizacją.
      2. Bilet możesz kupić w aplikacji własnego banku lub zapłacić za noego w jakdojade blikiem. Nie musisz nic przedpłacać.

      • 0 2

      • nie radzą sobie? nie możliwe

        przecież mają fachowców, dobrze opłaconych,
        np.
        J. Bąk!

        • 0 0

  • Szkoda że Gdańska nie stać na darmową komunikację tak jak w Tczewie

    • 12 3

  • Punkt przesiadkowy Ujescisko (1)

    Donikad bezposrednio dojechac sie nie da.Robią dojazdy do petli. Tyle, że gdy tramwaj 12 dojeżdża do końca trasy na Ujescisko, każdy autobus, kierunek Jaworzniakow, odjeżdża.
    Nie da się przesiąść. Choć to punkt przesiadkowy.
    Skoro dojeżdżam tramwajem na koniec linii, można wnioskować ze jeszcze chce wsiąść do autobusu. Pt 20.03 dojeżdżam do petli, a tam stojący na przystanku 120, zamyka drzwi i odjeżdża. Choć z tramwaju wysiada na oko 20 osób. Ile by stracił czasu 30 sekund,by się można przesiąść.

    • 38 8

    • Kierowcy w ogóle nie patrzą na to, czy ktoś się przesiada. Jest to nagminne i spotykam się z tym w różnych miejscach przesiadkowych - Brętowo, Warneńska, Łostowice Świętokrzyska. Hitem są Łostowice, gdzie autobus odjeżdża ci sprzed nosa po to, by za 10 metrów stanąć na czerwonym świetle, a ciebie oczywiście nie wpuści.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane