- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (485 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (318 opinii)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (213 opinii)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (41 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (29 opinii)
Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku
W sobotę 17 lipca pasażerowie na gdańskim lotnisku po raz pierwszy skorzystają z nowej infrastruktury rozbudowywanego terminalu. Do użytku zostaną oddane dwie nowe karuzele bagażowe w hali przylotów znajdującej się na styku starej i nowej części budynku. Ma to znacznie usprawnić obsługę pasażerów przylatujących do Gdańska. Prace w nowej części tzw. pirsu posuwają się mocno do przodu. Jeszcze w tym roku pojawią się w nim pierwsi pasażerowie. Plac budowy odwiedziliśmy z naszą kamerą.
- Mamy niewielkie opóźnienie związane z układaniem podłóg, bo ze względu na pandemię nasi dostawcy z Chin mają problemy z transportem. Brakuje kontenerów i statków, którymi mogą transportować tego typu ładunki do Europy. Musimy czekać - przyznaje Łukasz Rudnicki, kierownik budowy Doraco.
Wniosek o trzymiesięczne przedłużenie terminu
Brakuje nie tylko surowca do wyłożenia podłóg, ale też kabli. Pandemia sprawiła, że większość fabryk i dostawców miała kilkutygodniowy a nawet miesięczny przestój. Gdy na świecie liczba zakażeń spadła i większość gospodarek odczuła ożywienie po lockdownie, rynek budowlany - podobnie jak wiele innych gałęzi gospodarki - gwałtownie się otworzył, co sprawiło, że obecnie na zamówienia czeka się o kilka miesięcy dłużej niż zazwyczaj.
W związku z tym wykonawca zwrócił się do inwestora, a więc Portu Lotniczego w Gdańsku, o przedłużenie o trzy miesiące terminu oddania terminala do użytku.
- Analizujemy wniosek wykonawcy. Na pewno będziemy w tej kwestii rozmawiać i szukać kompromisu, ale najpierw musimy przeanalizować, w jaki sposób pandemia zaburzyła harmonogram prac - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.
- Obecnie na budowie mamy ok. 350 pracowników. Pracujemy także w weekendy, bo czas goni. W tym roku z pierwszej części terminalu mają już skorzystać pasażerowie - dodaje Rudnicki.
W sobotę ruszą dwie nowe karuzele bagażowe
Pierwszy test nowa infrastruktura, jaka powstała na styku dotychczasowego terminala i nowego pirsu, przejdzie już w tym tygodniu. W sobotę rano zostaną oddane do użytku dwie nowe karuzele służące pasażerom do odbioru bagażu. Powstały one w miejscu dotychczasowej odprawy paszportowej Non-Schengen, która czasowo została przeniesiona w inne miejsce (docelowo znajdzie się w nowej części).
- To będzie dla nas jako wykonawcy, ale też i dla lotniska szczególny moment, bo po raz pierwszy przetestujemy wszystkie systemy, które w połączeniu obu budynków są dla nas największym wyzwaniem. Liczba karuzel zwiększy się z trzech do pięciu, co powinno znacząco rozładować zatory i skrócić czas oczekiwania na bagaż po przylocie do Gdańska - dodaje kierownik budowy.
W ostatnim czasie było z tym różnie, o czym w weekend informowali nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Pasażerowie narzekali, że po przylocie na odbiór bagażu musieli czekać nawet 1,5 godziny. Teraz ma się to zmienić.
W sierpniu pojawią się cztery rękawy
Intensywne prace toczą się nie tylko w nowej części terminalu, ale też w dotychczasowym terminalu T2. M.in. zbudowano nowe schody do kaplicy i pomieszczeń technicznych na poziomie -1 dla obsługi lotniska. Zdemontowano też dotychczasowe stalowe schody, w miejsce których pojawiły się schody ruchome. Zmiany zostały poniekąd wymuszone budową pirsu i koniecznością dostosowania dotychczasowej infrastruktury do nowych standardów.
Ostatnie prace toczą się też przy czterech zewnętrznych klatkach schodowych od strony płyty postojowej. W sierpniu zostanie ona uprzątnięta z maszyn i materiałów budowlanych, bo do Gdańska dotrze z Chin transport czterech rękawów pasażerskich.
Po oddaniu do użytku pirs będzie służył głównie do obsługi pasażerów ze strefy Non-Schengen i lotów czarterowych, obecnie korzystających ze starego terminala T1. Koszt budowy pirsu wyniósł 255 mln zł.
Znowu większy ruch na lotnisku
Tymczasem z każdym tygodniem odradza się życie na samym lotnisku. Tylko w czerwcu obsłużono 155 tys. pasażerów, co jest dobrym prognostykiem na dalszą część sezonu wakacyjnego. Najwięcej pasażerów przewiozły Wizzair (50 tys.) oraz Ryanair (45 tys.).
Wyniki mają poprawić się nie tylko ze względu na znoszone obostrzenia (do wielu krajów można latać bez testów po okazaniu kodu QR potwierdzającego szczepienie lub status ozdrowieńca), ale także ze względu na coraz atrakcyjniejszą siatkę połączeń - głównie na południe Europy.
Tylko Rynair w tym roku uruchomił pięć nowych połączeń: do Zadaru, Corfu, Chani czy Santorini.
Dokąd latamy z Gdańska na wakacje
- Liczymy, że po długiej przerwie spowodowanej pandemią, mimo występujących nadal trudności, nasi pasażerowie będą korzystać z tych propozycji i latać z Gdańska na wakacje do Hiszpanii, Grecji, Chorwacji, Bułgarii oraz na Maltę i Cypr. Mamy też nadzieję na ożywienie kontaktów rodzinnych i przyjacielskich, loty po Europie, jak i dalej na inne kontynenty, a docelowo także powrót podróży biznesowych. Bardzo się cieszymy z tego, że pasażerowie do nas wracają, co obserwujemy wyraźnie w ostatnich miesiącach - mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.
Wideo archiwalne z jesieni 2020 r.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-07-16 20:16
Chociaż lotnisko na zaś robią (5)
Dobrze, że chociaż lotnisko rozbudowują na przyszłość, a nie dopiero jak tłok jest. Niestety z drogami, komunikacją w mieście myślą dopiero jak jest za późno. A propo tekstu nasi dostawcy z Chin mają problemy z transportem" - innych dostawców na świecie nie ma? Od roku słyszę te teksty z różnych źródeł. Na co czekacie?
- 65 25
-
2021-07-17 16:50
Głosuj dalej na PIS to dróg w mieście nie będzie się w ogóle robić.
- 7 3
-
2021-07-17 08:08
taka to różnica
Bo za drogi odpowiadają funkcjonariusze partyjni. A za lotnisko menedżerowie.
- 10 1
-
2021-07-17 06:02
Lotnisko na zaś, hahaahaha (1)
Zasciankowe lotnisko, a wydaje się wam że będzie 5 mln rocznie obsługiwać
- 4 13
-
2021-07-17 08:10
co za problem?
Nie wiem, co ci się wydaje. To twoja sprawa. Jeśli ci nie pasuje nasze lotnisko, lataj z Berlina, bawoli.
- 12 0
-
2021-07-16 20:25
mieszkaniec lotniska?
- 8 2
-
2021-07-17 21:24
Powinni wydluzyc (2)
droge startowa o kilkaset m a nawet wybudować nową, po skosie tak jak kiedyś planowano to wtedy powiemy ze lotnisko się rozwija a nie tak jak z obwodnica która planują poszerzyć już od 20 lat i jak wygląda to widzimy na codzień.
- 15 6
-
2021-07-18 12:49
sam se wydłuż
coby żona nie narzekała
- 1 3
-
2021-07-17 21:56
W jakim celu?
Długość pasa jest standardowa i pozwala lądować największym statkom powietrznym.
A drugi pas? To tak jakby do Banina zrobić po cztery pasy w jednym kierunku...- 6 2
-
2021-07-17 14:45
Trochę mała ta dostawka, ale lepsze to niż nic (1)
Szkoda, że ludzie, którzy nie chcą mieć podawanego preparatu pseudoszczepionkowego i być poddawani niedorobionym testom covidowym na lotnisku, mogą przestać marzyć o lataniu samolotem.
- 5 19
-
2021-07-17 16:19
Nieźle
To się zaszczep w czym problem?
- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.